Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sjuul CNC
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-02-2024
Nu het stook seizoen weer daar is verdwijnen er bij ons thuis weer de nodige bomen in de haard.
Tijdens het kijken naar de vlammen vraag ik me toch weer telkens af hoe ik meer rendement uit de haard kan krijgen.

Prakiseren en googelen heeft me tot het volgende plan gebracht:
Stook je rijk

Ons huis is voorzien van een indirect gestookte luchtverwarmer, tevens hebben we op de onder verdieping vloerverwarming. deze gebruiken we nagenoeg niet omdat we met de lucht verwarmer veel sneller en zuiniger kunnen verwarmen.... in de praktijk betekent dit dat ik de woonkamer snel kan opstoken met de LV waarna ik het overneem met de openhaard.

Nu wil ik graag wat warmte wat ontsnapt uit de schoorsteen terugwinnen en in de tot nu toe ongebruikte vloerverwarming stoppen. Ik heb niet de illusie dat ik hiermee de vloerverwarming op temperatuur krijg ik zie het enkel als aanvulling / accumulator.

Mijn inzet haard (hoog rendement, 12kW Barbas Unilux-6 270) heeft aan de bovenzijde nog behoorlijk wat ruimte omdat deze in de oude openhaard geplaatst is, nu wordt hij met een flexibele pijp van ongeveer een meter aangesloten op het bestaande rookkanaal, dit zit allemaal in de muur daar waar de haard vroeger van schuit toe liep naar het rook kanaal.
Het idee is nu om dit stuk flexibele pijp te vervangen door een vaste RVS pijp waar ik dan aan de buitenzijde mbv flexibele koper pijp en spiraal omheen kan wikkelen. Door de wisselaar aan de schoorsteen te maken haal ik niet mijn interne haard temperatuur omlaag wat weer slecht zou zijn voor mijn verbranding.
Mij leek een open systeem (zie plaatje) het eenvoudigste omdat dan ook makkelijk in geval van een storing het systeem kan laten leeglopen. (cv zit volledig in de kelder)

Natuurlijk gaat het hier enkel nog over de principe werking, er moeten nog een aantal veiligheden aan worden geknoopt om eea ook veilig te krijgen.

Ben benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden, alle input is welkom

[ Voor 7% gewijzigd door Sjuul CNC op 15-12-2017 22:00 ]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Rookgassen moeten niet teveel afkoelen maar daar zijn ook oplossingen voor zoals een cv-laadunit.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Sjuul CNC
Klopt heb ik ook al vanalles over gelezen.
Om te zorgen dat er niet te ver wordt terug gekoeld zou ik mbv bv een PT1000 en een arduino iets kunnen bouwen dat mbv een klepje de flow iets regelt zodat een min temp in de schouw behouden blijft.
Deze zou ook tevens kunnen detecteren dat de haard aan is en dat de pomp moet gaan werken. Tevens denk ik dat de wisselaar dusdanig "slecht" wordt dat deze nooit zover komt..
Ik plaats hem al met voorbedachte rade aan de buitenzijde van de pijp om aangroei en opstrukties te voorkomen bij het vegen van de schoorsteen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dit is misschien veel simpeler, maar met een ventilator erop kun je nog wel wat warmte terugwinnen.

En het is vrij goedkoop. Kan desnoods ook als basis dienen om een goed oppervlak te creëren om warmte te onttrekken.

https://www.flexibelekach...65Nv6cgiNsLEaAgMxEALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/flexibel-rookkanaal/image/cache/full/ef0d497c2959fc53555dd21beb415f6793e184d6.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 14-12-2017 15:47 ]

• Sjuul CNC
Klopt, maar gaat in mijn geval niet werken.
De wisselaar komt in de loze ruimte in de schouw waar nu de flexibele buis zit.
Hier kan hij dan geen warmte afstaan aan de woonruimte.
Om de wisselaar in te bouwen moet ik de haard er eerst uit halen en dan in de loze ruimte in de schouw boven de haard wordt hij geplaatst.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sjuul CNC schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:54:
Klopt, maar gaat in mijn geval niet werken.
De wisselaar komt in de loze ruimte in de schouw waar nu de flexibele buis zit.
Hier kan hij dan geen warmte afstaan aan de woonruimte.
Om de wisselaar in te bouwen moet ik de haard er eerst uit halen en dan in de loze ruimte in de schouw boven de haard wordt hij geplaatst.
Als je de wisselaar maar niet in de buis plaatst. Dan kun je verstopping krijgen.

O en een CO melder is altijd slim bij een kachel. Zeker als je zelf gaat experimenteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 14-12-2017 16:35 ]

• Sjuul CNC
Klopt, rook en co melders heb ik al Co melder is van de Action en de rookmelders zijn Smart van Homematic,
Inmiddels heb ik me bedacht dat het wel handig zou zijn als ik geen warmte vraag meer heb maar wel nog warmte af kan vangen ik deze wil bufferen.
Door een extra voorraad water die ik kan bij schakelen indien de temperatuur in het kleine retour vat te hoog wordt zou ik wat warmte kunnen bufferen...

Stook je rijker

Ik weet alleen niet of ik het echt nodig ga hebben.
Er ligt 100m2 vloerverwarming verdeeld over 4 groepjes, mijn gevoel zegt dat ik dat nooit warm krijg met enkel de kachel... dus of ik überhaupt aan bufferen toe kom is de vraag.

Het doel zit hem er in 'warmte' als energie te stoppen in de vloer waardoor mijn huis minder afkoelt gedurende de nacht en ik dus minder of niet hoef te stoken in de ochtend uren.
Pagina: 1