Hallo allemaal, ik ben op zoek naar een studie die techniek met economie combineert. De opleidingen technische bestuurskunde en technische bedrijfskunde leken mij wel passend. Tech.bestuurskunde ben je volgens mij een tussenschakel en bij tech.bedrijfskunde ben je voornamelijk bezig met het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Dit vind ik nogal vaag. Zou iemand die meer weet over een van deze studies hun ervaringen willen delen?
Zoals de naam Bestuurskunde al aangeeft richt dit zich voornamelijk op beleid en bestuur bij (semi) overheden. Hier richt men zich veel op de schakel zijn tussen deze publieke organen en de techniek. Dus op beleidsadvies aangaande technische onderwerpen, management van infrastructuur, projectmanagement van technische/publieke projecten, vanuit het oogpunt van de opdrachtgever. Qua economie richt je je meer op macro-economische vraagstukken.
Bij Bedrijfskunde ligt de focus op het optimaliseren van bedrijfsprocessen in een technische omgeving. Dus op het verbeteren van bedrijfsprocessen binnen productieprocessen, maar ook marketing in een technische omgeving en projectmanagement uit het oogpunt van de opdrachtnemer. Dus voornamelijk gericht op commerciële bedrijven. Qua economie richt je je meer op micro-economische vraagstukken.
Ik heb overigens Technische Bestuurskunde gestudeerd en werk nu eigenlijk meer in een technische bedrijfskundige context. Je hebt bij beide studies ook wel voldoende mogelijkheden om uitstapjes te maken naar de ander. Bij T Bestuurskunde in delft zijn naar mijn ervaring ook veel bedrijfskundige vakken te volgen, dus de scheiding in focus tussen overheid en bedrijfsleven is niet hard.
Bij Bedrijfskunde ligt de focus op het optimaliseren van bedrijfsprocessen in een technische omgeving. Dus op het verbeteren van bedrijfsprocessen binnen productieprocessen, maar ook marketing in een technische omgeving en projectmanagement uit het oogpunt van de opdrachtnemer. Dus voornamelijk gericht op commerciële bedrijven. Qua economie richt je je meer op micro-economische vraagstukken.
Ik heb overigens Technische Bestuurskunde gestudeerd en werk nu eigenlijk meer in een technische bedrijfskundige context. Je hebt bij beide studies ook wel voldoende mogelijkheden om uitstapjes te maken naar de ander. Bij T Bestuurskunde in delft zijn naar mijn ervaring ook veel bedrijfskundige vakken te volgen, dus de scheiding in focus tussen overheid en bedrijfsleven is niet hard.
[ Voor 4% gewijzigd door MBvB op 14-12-2017 15:06 ]
Ik sluit me aan bij MBvB. Als je echt 50/50 twijfel zou ik voor Techn. Bestuurskunde gaan, de switch naar de bedrijfskundige omgeving is eenvoudiger te maken dan andersom imho. De stad waar de studie zich afspeelt maakt natuurlijk ook uit. Technische Bedrijfskunde in Twente, Groningen en Eindhoven zijn onderling verschillend. Technische Bestuurskunde in Delft is vanzelfsprekend ook weer heel anders. Kijk bij allemaal eens rond.