Downloadsnelheid wifi véél lager dan upload: waardoor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marc Leenders
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb al een paar jaar een ASUS router, model RT-N65U. Sinds een tijdje zit ik op glasvezelkabel die een max. downloadsnelheid van 100 Mbps toelaat.
Het apparaat laat bij 2.4 GHz een snelheid van 300 Mbps toe, en bij 5 GHz 450 Mbps.

Maar de downloadsnelheid via wifi schommelt in de praktijk rond de 30 Mbps. De uploadsnelheid van de wifi-verbinding over de router ligt veel hoger: meestal boven de 80 Mbps.
Sluit ik de laptop bekabeld aan op de router, dan liggen zowel de downloadsnelheid als de uploadsnelheid ruim boven de 90 Mbps.

Wat kan nu veroorzaken dat de downloadsnelheid via wifi niet alleen zoveel lager ligt dan bij bekabelde aansluiting, maar ook dan de uploadsnelheid via wifi? Wat is er aan te doen?

Alle reacties

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:36
een aantal dingen.
Welke band test je de upload en de download 2.4g of 5g?
Hoeveel apparaten heb je aangesloten en worden deze ook gebruikt zelfs smart tv's andere apparaten.
Wat is de afstand tot de router als je test en zitten er muren tussen?
Waar heb je de router geplaatst in de meterkast ergens anders?
Met wat voor tool test je je snelheid?

[ Voor 6% gewijzigd door fietser1997 op 14-12-2017 14:46 ]

Verwijderd

Even afgezien van waarom het niet werkt: Welk programma heeft aan 30 Mbps niet genoeg? Wat draait er op de laptop die meer dan 30 Mbps nodig heeft?

Dat is niet echt relevant in dit geval?

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 14-12-2017 16:10 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marc Leenders schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:26:
[...]

Wat kan nu veroorzaken dat de downloadsnelheid via wifi niet alleen zoveel lager ligt dan bij bekabelde aansluiting, maar ook dan de uploadsnelheid via wifi? Wat is er aan te doen?
Sta even stil bij wat "download" en "upload" betekenen bij WiFi.

Bij download gaat het om data dat van je AP (in dit geval de Asus N65U) naar je PC verzonden wordt. Bij upload gaat het om data dat van je PC naar je AP gestuurd wordt. Blijkbaar zit er flink verschil tussen up- en downlink. Beide gaan in zelfde kanaal, dus het heeft niet met verstoring of demping te maken.

Twee vragen:
1) heb je dit gedrag alleen met deze ene laptop, of ook met andere draadloze apparaten?
2) kun je aangeven wat exact de link rates zijn in up- als downstream?
Voor dit laatste: op laptop in een command prompt netsh wlan show interface uitvoeren. Post het resultaat daarvan hier (als platte text)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Leenders
fietser1997 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:34:
een aantal dingen.
Welke band test je de upload en de download 2.4g of 5g?
Hoeveel apparaten heb je aangesloten en worden deze ook gebruikt zelfs smart tv's andere apparaten.
Wat is de afstand tot de router als je test en zitten er muren tussen?
Waar heb je de router geplaatst in de meterkast ergens anders?
Met wat voor tool test je je snelheid?
- Ik voer de test uit op 5g.
- Naast de laptop gebruik ik met name een smart tv, een AV-receiver met wifi-verbinding, Apple TV (v3), een smartphone en een iPad op het wifi-netwerk. Maar deze apparaten waren niet actief op de momenten dat ik de speedtests uitvoerde.
- De afstand tot de router was ongeveer 2m; er zit geen muur tussen de router en de laptop.
- De router staat naast het glasvezelmodem, bij de voorgevel waar de glasvezelkabel het huis binnenkomt.
- Ik gebruik speedtest.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
Marc Leenders schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:14:
[...]

- Ik voer de test uit op 5g.
- Naast de laptop gebruik ik met name een smart tv, een AV-receiver met wifi-verbinding, Apple TV (v3), een smartphone en een iPad op het wifi-netwerk. Maar deze apparaten waren niet actief op de momenten dat ik de speedtests uitvoerde.
- De afstand tot de router was ongeveer 2m; er zit geen muur tussen de router en de laptop.
- De router staat naast het glasvezelmodem, bij de voorgevel waar de glasvezelkabel het huis binnenkomt.
- Ik gebruik speedtest.net.
misschien wel de belangrijkste vraag wat is de laptop die je gebruikt? Het kan zijn dat er op de laptop een limiet zit de software matig is ingesteld. Of dat de adapter niet goed genoeg is voor de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Leenders
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:36:
Even afgezien van waarom het niet werkt: Welk programma heeft aan 30 Mbps niet genoeg? Wat draait er op de laptop die meer dan 30 Mbps nodig heeft?

[mbr]Dat is niet echt relevant in dit geval?[/]
Ik ga ervan uit dat een snelheid van meer dan 30 Mbps van belang kan zijn als je op meerdere apparaten tegelijk een relatief hoog debiet nodig hebt. Bv. wanneer je Netflix op je smart tv gebruikt terwijl je op je laptop YouTube-filmpjes kijkt. Of bv. wanneer 2 Netflix-gebruikers op verschillende apparaten actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Leenders
dion_b schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:14:
[...]

Sta even stil bij wat "download" en "upload" betekenen bij WiFi.

Bij download gaat het om data dat van je AP (in dit geval de Asus N65U) naar je PC verzonden wordt. Bij upload gaat het om data dat van je PC naar je AP gestuurd wordt. Blijkbaar zit er flink verschil tussen up- en downlink. Beide gaan in zelfde kanaal, dus het heeft niet met verstoring of demping te maken.

Twee vragen:
1) heb je dit gedrag alleen met deze ene laptop, of ook met andere draadloze apparaten?
2) kun je aangeven wat exact de link rates zijn in up- als downstream?
Voor dit laatste: op laptop in een command prompt netsh wlan show interface uitvoeren. Post het resultaat daarvan hier (als platte text)
1) Zowel op de laptop als op de iPad treedt het verschil op.
2) Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3165
GUID : a12c1a09-87ec-4a05-8feb-2745766f968e
Physical address : bc:a8:a6:a3:50:ac
State : connected
SSID : ASUS-5
BSSID : e0:3f:49:88:fd:fc
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11n
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 40
Receive rate (Mbps) : 150
Transmit rate (Mbps) : 150
Signal : 88%
Profile : ASUS-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Leenders
fietser1997 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:16:
[...]

misschien wel de belangrijkste vraag wat is de laptop die je gebruikt? Het kan zijn dat er op de laptop een limiet zit de software matig is ingesteld. Of dat de adapter niet goed genoeg is voor de snelheid.
Hallo fietser1997, misschien kun je uit het resultaat van de opdrachtprompt die ik zojuist heb gepost, iets afleiden?

Het is een nieuwe laptop, Lenovo Ideapad 320.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 08-01-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
Marc Leenders schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:28:
[...]

Hallo fietser1997, misschien kun je uit het resultaat van de opdrachtprompt die ik zojuist heb gepost, iets afleiden?

Het is een nieuwe laptop, Lenovo Ideapad 320.
Ik kan op maken uit de cmd dat de 5ghz n band wordt gebruikt terwijl de router a ondersteunt en de laptop zelfs ac. Kun je op de router inloggen om te kijken op welke mode de 5 g band staat ik kan zo geen pagina vinden die laat zien hoe je dat doet op asus. En ook de "channel width"?
En iets vergelijkbaars voor je wifi adapter. namelijk: controlpanel>network and internet>Network and sharingcenter>change adaper settings klik je wifi adapter properties en dan configure. ga naar advanced en zoek op: wireless mode zet deze op 802.11ac/a/n of iets die hier heel erg op lijkt.
zet transmit power op higest en roaming aggressiveness ook op highest en je prefered band op 5.2ghz.

Succes als je er niet uitkomt vraag maar raak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Leenders
fietser1997 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:50:
[...]

Ik kan op maken uit de cmd dat de 5ghz n band wordt gebruikt terwijl de router a ondersteunt en de laptop zelfs ac. Kun je op de router inloggen om te kijken op welke mode de 5 g band staat ik kan zo geen pagina vinden die laat zien hoe je dat doet op asus. En ook de "channel width"?
En iets vergelijkbaars voor je wifi adapter. namelijk: controlpanel>network and internet>Network and sharingcenter>change adaper settings klik je wifi adapter properties en dan configure. ga naar advanced en zoek op: wireless mode zet deze op 802.11ac/a/n of iets die hier heel erg op lijkt.
zet transmit power op higest en roaming aggressiveness ook op highest en je prefered band op 5.2ghz.

Succes als je er niet uitkomt vraag maar raak :)
- transmit power stond al op hoogste
- ik heb de roaming aggressiveness op highest gezet
- ik kan noch bij de instellingen van de netwerk-adapter, noch bij die van de router kiezen voor ac of a. Wel stond bij de instellingen van de router de optie "N only" uitgeschakeld. Ik neem aan dat daarmee de ac- of de a-modus (voorzover aanwezig) gebruikt kunnen worden.

Na de aanpassing van de roaming aggressiveness krijg ik nog geen hogere snelheden.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
Marc Leenders schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:49:
[...]

- transmit power stond al op hoogste
- ik heb de roaming aggressiveness op highest gezet
- ik kan noch bij de instellingen van de netwerk-adapter, noch bij die van de router kiezen voor ac of a. Wel stond bij de instellingen van de router de optie "N only" uitgeschakeld. Ik neem aan dat daarmee de ac- of de a-modus (voorzover aanwezig) gebruikt kunnen worden.

Na de aanpassing van de roaming aggressiveness krijg ik nog geen hogere snelheden.

Dank voor het meedenken!
Kun je mij een foto sturen als je deze stappen volg en dan wireless mode aanklikt ?
http://www.thewindowsclub...less-connection-windows-8

Ik vind het maar gek dat het zo werkt... en voor de ipad geld het idem dito met de snelheid wow....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:11

MsG

Forumzwerver

Volgens mij kan je N-only beter juist aanzetten in dit geval. Want jouw router ondersteunt helemaal geen nieuwere AC of U-standaard en zal met "N only" uit juist de oudere legacy protocollen ook aan zetten. Vandaar dat je link speed ook op 150Mbit/s blijft hangen.

Welke link speed (dus dat commando weer eens uitvoeren) haal je met N Only aan?

Verklaart natuurlijk nog steeds niet je initiële probleem.
fietser1997 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:50:
[...]

Ik kan op maken uit de cmd dat de 5ghz n band wordt gebruikt terwijl de router a ondersteunt en de laptop zelfs ac.
802.11a is toch juist een stokoude band nog ouder dan b en g? Of heb ik een bepaald protocol gemist? 802.11n is het nieuwste wat deze router ondersteund volgens de specs.

[ Voor 44% gewijzigd door MsG op 05-01-2018 16:18 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
MsG schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:07:
Volgens mij kan je N-only beter juist aanzetten in dit geval. Want jouw router ondersteunt helemaal geen nieuwere AC of U-standaard en zal met "N only" uit juist de oudere legacy protocollen ook aan zetten. Vandaar dat je link speed ook op 150Mbit/s blijft hangen.

Welke link speed (dus dat commando weer eens uitvoeren) haal je met N Only aan?

Verklaart natuurlijk nog steeds niet je initiële probleem.

[...]

802.11a is toch juist een stokoude band nog ouder dan b en g? Of heb ik een bepaald protocol gemist? 802.11n is het nieuwste wat deze router ondersteund volgens de specs.
Je hebt helemaal gelijkt dat a langzamer is dan n ik ben ergens verkeerd geinformeerd of in de war geraakt door het uitbrengen van ac. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:11

MsG

Forumzwerver

Haha herkenbaar, dat heb ik ook gehad toen ik zelf nog maar N-had en in de specs 802.11a zag. Blijkbaar ben ik niet oud genoeg om die actief mee te hebben gemaakt :-P, toen ik Wifi bewust gebruikte was het al b of g.
Marc Leenders schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:26:
Om dat verschil te verklaren, is deze zinsnede uit de Wikipedia over Wifi wel een goede:
Er is veel verwarring over de snelheid van 802.11-apparatuur. In advertenties en folders doet men alsof de vermelde snelheden vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld ethernet-snelheden. Ook in het bovenstaande wordt steeds gesproken over "doorvoersnelheid". De snelheden 11Mbps of 54Mbps zijn echter geen doorvoersnelheden maar de ruwe snelheden van het radiokanaal. De radioverbinding is half-duplex (de stations kunnen alleen om-en-om zenden, niet tegelijkertijd) en er gaat tijd verloren bij het omschakelen van richting. Bovendien komt er nog extra overhead bij door foutcorrectie en hertransmissie. Al met al is de daadwerkelijke doorvoersnelheid maar hooguit de helft van deze radiokanaal snelheid, en meestal minder.
Je moet dus die 150 Mbit link speed nog eens door de helft doen, dan kom je aardig in de buurt van die 80 MBit upload. Die 30 Mbit download is nog wel een gekke dip in het geheel.

[ Voor 75% gewijzigd door MsG op 05-01-2018 16:30 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marc Leenders schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:26:
[...]

1) Zowel op de laptop als op de iPad treedt het verschil op.
Dat wijst dan eerder richting router, aangezien het hier andere hardware en ander besturingssysteem betreft. Maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken (m.n. een hidden nodeprobleem).
2) Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3165
Nogal low-end 1x1 only WiFi-ac adapter.
Radio type : 802.11n
Router kan max WiFi-n aan dus dit klopt.
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Prima instellingen.
Channel : 40
Dit is een van de meest gebruikte kanalen in de 5GHz. Kun je ook iets hoger dan kanaal 48 instellen?
Receive rate (Mbps) : 150
Transmit rate (Mbps) : 150
De Intel driver vindt in ieder geval dat er geen verschil tussen up- en download zou moeten zijn.
Signal : 88%
Prima signaal. Je wilt voor goede performance een RSSI van minimaal -65dBm hebben. "88%" kun je vertalen naar -56dBm. Dat is dus meer dan goed. Je hebt dus genoeg signaal en te zien aan die link rates (150Mbps) is er geen significante ruis in het kanaal. Met 150Mbps link rate kun je maximaal net iets meer dan 100Mbps netto throughput verwachten als je een volledig schoon kanaal hebt vrij van ander verkeer. De upload van ~90Mbps komt daar prima in de buurt.

Hou je over:
- andere layer 1/2 problemen (zoals al genoemd mogelijk hidden node)
- apparatuurproblemen

Een interessante om uit te testen zou zijn om fysiek de locaties van router en clients om te wisselen (evt mbv tijdelijk een lange kabel te gebruiken). Als het hidden node zou zijn, zou je dan zien dat het probleem op dezelfde fysieke plek blijft. Ligt het aan de apparatuur, dan verhuist het probleem mee.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1