Nederlandse simkaartenmaker Gemalto wijst overnamebod...

Pagina: 1
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:46
@arnoudwokke: Over nieuws: Nederlandse simkaartenmaker Gemalto wijst overnamebod van Atos af (en eigenlijk ook in nieuws: Nederlandse simkaartenmaker Gemalto overweegt miljardenbod van Atos):
Gemalto, bekend als maker van simkaarten en beveiligde chips in paspoorten
Bij mijn weten maakt Gemalto zelf geen chips. Ze hebben volgens mij geen fabs en ontwerpen de chips ook niet - ze kopen ze in van 'echte' chip-ontwerp bedrijven. En met die ingekochte chips worden de chip-beveiligde paspoorten gemaakt.

Verwijderd

In aanvulling, ik was verbaasd te lezen "Nederlands bedrijf". Op papier is het dat tegenwoordig, maar de roots en de hoofdmoot zitten in Frankrijk :)

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-10 16:30

arnoudwokke

Redacteur
Bij mijn weten maakt Gemalto zelf geen chips. Ze hebben volgens mij geen fabs en ontwerpen de chips ook niet - ze kopen ze in van 'echte' chip-ontwerp bedrijven. En met die ingekochte chips worden de chip-beveiligde paspoorten gemaakt.
Wie de chips fabriceert, is de producent. Bij processors maken we idd dat onderscheid wel, maar bij andere producten veelal niet - want vrijwel niemand produceert de eigen producten zelf, en ontwerpen doen veel bedrijven ook niet eens zelf :)

Wij hanteren de stelregel dat we het land en stad van het hoofdkantoor gebruiken voor de aanduiding. Gemalto heeft het hoofdkantoor hier staan en er werken daadwerkelijk mensen hier - het is geen brievenbusfirma. Dat vind ik afdoende. Ik voeg wel ergens 'van origine Frans' erin om duidelijk te maken dat de roots elders liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:46
arnoudwokke schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:59:
Wie de chips fabriceert, is de producent. Bij processors maken we idd dat onderscheid wel, maar bij andere producten veelal niet - want vrijwel niemand produceert de eigen producten zelf, en ontwerpen doen veel bedrijven ook niet eens zelf :)
Maar, niet alleen produceren ze de chips niet zelf, ze verkopen ook niet de chips als product. Ze verkopen o.a. elektronisch beveiligde paspoorten.

Zoals het er nu staat is het gewoon feitelijk onjuist. En inconsequent onjuist: als je het consequent onjuist wil doen: "...bekend als maker van simkaart-chips en beveiligde chips in paspoorten". Da's onjuist, maar in elk geval consequent. ;)

Maar nu benoem je 1 product van Gemalto (simkaart, waarvoor ze de onderdelen zoals chips inkomen van een chipfabricant) en 1 inkoop-onderdeel (beveiligde chip voor paspoorten) van Gemalto, waarbij je bij de chip doet voorkomen alsof ze die zelf maken.