Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SQL 2014] (zo-goed-als)-up-to-date kopie op laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

sorry voor mijn onduidelijke topictitel maar ik zal dit verduidelijken:

Eerst en vooral ben ik niet echt thuis in SQL.

Klant heeft 2 programma's draaien die elk hun eigen database hebben op een SQL 2014 standard (draait op Windows server 2012 R2 standard).

In het geval dat er zich iets zou voordoen moeten ze vrij snel een zo-goed-als-up-to-date versie van de gegevens hebben.
Zaken die zich kunnen voordoen: stroomuitval (gedeeltelijk of volledig), brand, geen netwerk/internet, ...

Mijn idee is als volgt, alleen weet ik niet of dit mogelijk is:

Een laptop waar een SQL server op draait (hopelijk is sql express hiervoor dan voldoende) en waar de programma's op geïnstalleerd staan. Hier zou dan een kopie moeten staan van de SQL-databases (hoeft niet tot op de seconde up-to-date te staan, mag een kwartier/half uur max schelen).
De programma's zouden dan de lokale kopie moeten kunnen raadplegen.
Het is niet de bedoeling van op beiden te werken en dat te gaan synchroniseren, alleen raadplegen is voldoende. Eén-wegs synchronisatie dus.

Woorden waar ik aan denk om dit te bereiken maar na veel zoeken niet echt een antwoord op vind: synchronisatie/replicatie/high-availability/backup

Heel simpel uitgelegd: een kopie van de SQL database als extra op een laptop.

Heeft hier iemand ervaring mee of een hint in welke richting ik kan verder zoeken?

Belangrijk om weten:

Er is geen IT-persoon in huis. Een backup gaan terugzetten of andere handelingen zijn dus geen oplossing.
Moet echt zo simpel zijn als laptop nemen, programma openen en kunnen raadplegen...
SQL in Azure o.i.d. gaan zetten is geen oplossing, als het internet uitvalt is deze data ook niet beschikbaar.

Alvast bedankt om mee te denken.

Simke

Simke

Alle reacties

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:31
Je schets een applicatie waar het hele bedrijf op gebouwd is en geborgd moet blijven. Als dit zo kritisch is, dan moet je afvragen of wat je schetst wel mogelijk is.

Je wilt geen cloud oplossing want geen internet is geen applicatie. Zijn er dan wel redunante verbindingen aanwezig? Je internet verbinding, is dit glas, DSL, coax of een satteliet verbinding? Als de hele provincie op zwart gaat met stroomstoring gaat alles uit.

Brand, diefstal, en ook het puntje backups terug lezen is geen oplossing. Ik zou persoonlijk een IT dienstverlener in de arm nemen, maar wat je schetst gaat niet goedkoop worden.

• Simke
TomdeJ schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:19:
Je schets een applicatie waar het hele bedrijf op gebouwd is en geborgd moet blijven. Als dit zo kritisch is, dan moet je afvragen of wat je schetst wel mogelijk is.

Je wilt geen cloud oplossing want geen internet is geen applicatie. Zijn er dan wel redunante verbindingen aanwezig? Je internet verbinding, is dit glas, DSL, coax of een satteliet verbinding? Als de hele provincie op zwart gaat met stroomstoring gaat alles uit.

Brand, diefstal, en ook het puntje backups terug lezen is geen oplossing. Ik zou persoonlijk een IT dienstverlener in de arm nemen, maar wat je schetst gaat niet goedkoop worden.
Er zijn uiteraard dagelijks backups en een disaster recovery plan wordt momenteel bekeken.

Momenteel geen redundante internet verbinding, is DSL.

Als er in de nacht of in het weekend zich een probleem voordoet moet men snel en eenvoudig aan de gegevens kunnen. Vandaar enkel om dit nu te coveren dacht ik aan deze oplossing maar weet dus niet of dit eenvoudig te realiseren valt...

Edit/Update: Na veel zoeken: weet er iemand of ik dit kan bereiken met "Transactional replication"? Iemand ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door Simke op 14-12-2017 15:49 ]

Simke

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Niet zelf aan beginnen. Een geo-redudante SQL server met praktisch geen downtime (dat is nl. wat je wilt) kost klauwen met geld.

Ik zou echt serieus overwegen om die twee databases in Azure of AWS neer te zetten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:25

DukeBox

loves wheat smoothies

@Simke Als je niet bekend met de materie bent zou ik het inderdaad uitbesteden maar een eenvoudige master/slave replicatie (dus géen mirror) is helemaal geen slechte oplossing. Dat is niet ingewikkeld om op te zetten maar kan hoe dan ook niet met sql express. Of het op een laptop draait is natuurlijk sterk afhankelijk van de omvang en benodigde resources zoals als CPU en IO's.

Of het de beste oplossing is.. denk het niet maar hoe dan ook beter dan niets.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 15-12-2017 11:35 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MAX3400
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eén-wegs synchronisatie dus.
Dus dan weet je zeker als de bron "verziekt" wordt, dat de kopie dat binnen de kortste keren ook is.

Een database die maximaal een kwartier oud mag zijn bij uitval, is bizar kritieke informatie. Tenminste, de meeste van mijn klanten hebben 24/7 support maar een restore van een database mag tot 8 uur duren. En nee, dat zijn geen klantjes van een paar tientjes per maand.

Zoals de rest ook al aangeeft: huur een expert in en ga daarmee aan de gang.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:25

DukeBox

loves wheat smoothies

MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:35:
Dus dan weet je zeker als de bron "verziekt" wordt, dat de kopie dat binnen de kortste keren ook is.
Beschikbaarheid en backup zijn 2 compleet verschillende doelstellingen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MAX3400

MAX3400

DukeBox schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:36:
[...]

Beschikbaarheid en backup zijn 2 compleet verschillende doelstellingen.
Eens maar de topicstart en een overige reply lijken me aardig te wijzen dat de on-prem uitval maximaal een kwartier mag zijn alsmede "en backup gaan terugzetten of andere handelingen zijn dus geen oplossing."

Topicstarter lijkt dus op zoek naar SQL Availability Group o.i.d. waarbij je dus niet voorkomt dat je ook nog backups moet hebben. Stel iemand gooit een tabel weg (onbedoeld), dan is 'ie, met enige nuance, ook meteen weg en niet meer binnen een kwartier terug.

Maar we zitten volgens mij wel op dezelfde richting van denken; alleen ben ik bang dat de RTO binnen deze organisatie dusdanig krap gedefinieerd is, dat er wel een investering moet komen in een solide oplossing alsmede iemand die die oplossing onderhoudt / test.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
Je zou toch mogen aannemen een bedrijf dat 24/7 operationeel moet zijn met 15/30 min RTO eisen voor bepaalde applicaties ook een budget heeft om dat in te richten. Een laptop is natuurlijk niet direct een target voor SQL replicaties, laptops zijn niet eens gemaakt om 24/7 aan te staan, laat staan alle andere enterprise vereisten die bij dit soort RTO eisen horen.

Ik krijg eerder het gevoel dat dit een of ander klein bedrijfje betreft dat onredelijk hoge eisen stelt. In plaats van dit probleem direct technisch aan te vallen en te gaan implementeren, zou ik eerst eens om tafel gaan met het bedrijf en realistische eisen bespreken en daar later een technische oplossing bij bedenken. Blijven ze bij dit standpunt dan gaat het simpel weg vrij duur worden (en zou ik er niet eens aan beginnen als mijn indruk inderdaad correct is dat het hier een kleine onderneming betreft met onrealistische eisen), een 15 min / 30 min RTO garanderen kan gewoon niet met een bokkie wokkie oplossing en mocht er onverhoopt iets gebeuren waarbij die 15 / 30 min niet gehaald (wat redelijk waarschijnlijk is) worden ben jij als degene die het aanbevolen / geimplementeerd heeft natuurlijk de boosdoener.

In de basis zou ik zeggen ver weg van blijven tenzij mijn initiële observatie incorrect is en het hier wel om een bedrijf gaat dat serieus wil investeren in alle benodigde infra, software en (cloud) uitwijk die nodig is om dit waar te kunnen maken.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Begin bij het begin: wat kost een uur stilstand de klant als die db platligt? Als elk uur stilstand 100.000 euro kost dan is het budget voor een dergelijke opzet heel anders dan bij 1000 euro per uur. Juist bij de kleinere bedrijven zie je onrealistische uptime eisen, totdat je inzichtelijk maakt wat die uptime gaat kosten.
Wat je vooral niet wil is een houtje-touwtje oplossing omdat er weinig budget is, maar daarmee de klant wel het gevoel geven dat er aan zijn eisen voldaan is.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Simke
Eerst en vooral: allen bedankt voor de reacties en input.

Er was reeds contact genomen met het bedrijf die de hardware en initiële installatie gedaan heeft en de technische mensen zijn dit momenteel aan het bekijken.
Ik wou alleen met mijn beperkte kennis meedenken.

@DukeBox : Dat zal ik inderdaad nog eens bekijken. Indien het nodig is zullen ze nog een SQL standaard licentie bijkopen.

@MAX3400 : Het gaat niet over een restore of iemand die iets fout gedaan heeft. Puur in het geval van een bepaalde noodsituatie dat men *simpelweg* de laptop moet nemen en de gegevens nog heeft om te raadplegen.
In het geval van een menselijke fout oid kan de database restored worden uit de backup. Dat zal dan iets langer duren.

@Dennism : Budget, altijd zo een moeilijke hé :-) Ze zijn er zich wel van bewust dat investering nodig is, dus we zijn op de goede weg. En ook dat je niet voor niets krijgt...

@Oogje : De eisen moeten dan inderdaad mss herbekeken worden. Sowieso wacht ik het antwoord af van de firma die op vraag van ons dit ook aan het bekijken is en hopelijk komt er dan iets realistisch uit de bus.

Het lijkt er in elk geval op dat mijn initiële vraag niet zo evident was... In mijn hoofd was het nochtans eenvoudig hoor :-) Panne? Neem de laptop en je kan verder, de sql-data staat er ook op...

Simke

• Dennism
Simke schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:55:

@Dennism : Budget, altijd zo een moeilijke hé :-) Ze zijn er zich wel van bewust dat investering nodig is, dus we zijn op de goede weg. En ook dat je niet voor niets krijgt...

Het lijkt er in elk geval op dat mijn initiële vraag niet zo evident was... In mijn hoofd was het nochtans eenvoudig hoor :-) Panne? Neem de laptop en je kan verder, de sql-data staat er ook op...
Dat is in ieder geval mooi, maar afhankelijk van de grootte van het bedrijf ben ik er toch bang voor dat wanneer ze 15/30 min blijven eisen het veel te duur zal zijn, dan moet je echt denken aan investeringen van duizenden tot tienduizenden euro's. En dan moet downtime wel heel veel kosten wil je die investering kunnen verantwoorden.

Zelfs bij "24/7" klanten waar ik kom en dat zijn dan bedrijven met eigenlijk altijd minimaal een 100+ werknemers, daar zie je wel regelmatig lage RPO's voor bijv. Exchange of SQL, maar RTO's zijn vaak toch 8 uur of zelfs hoger omdat het anders gewoon te duur wordt om het te garanderen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat bij iedere restore er altijd een RTO is van 8 uur, verre van zelfs, maar wel dat ze er rekening mee houden dat een verstoring 8 uur kan duren.

In jouw geval kan een RPO van 15 of 30 minuten ook best realistisch zijn, je hebt dan enkel backup software (of een script / maintenance plan) nodig die iedere 15 of 30 minuten de transaction logs backuped. Dat is vaak prima haalbaar.

Als echte nood kan bijv. zo'n laptop wel werken, al zou ik het in verband met data consistentie nog steeds niet aanraden.Maar je bent dan wel afhankelijk van het restoren van de laatste Full backup + transaction logs naar die laptop. In zo'n geval zal je afhankelijk van de grootte van de database vrij snel een geprepareerde machine weer in de lucht kunnen hebben (ik zelf zou altijd kiezen voor een server, maar als het echt zou moeten zou een laptop ook kunnen). Je moet dan alleen wel rekening houden met het feit dat de veranderde data tijdens het laptop gebruik ook weer consistent terug moet komen naar de hoofd server, anders lopen je databases uit de pas met alle gevolgen van dien. En de werking van zo'n extreme nood oplossing kan je natuurlijk nooit echt garanderen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Restore van full + transaction log backup kan evem duren zoals al aangegeven. Maar is icm een identieke server een manier om snel weer in de lucht te zijn.
De vraag is: hoe snel moet het weer in de lucht zijn?
Moet er een failover cq high availability plaatsvinden dan zit je al snel aan availability groups te kijken. Al dan niet dubbel uitgevoerd op een secondaire locatie, ie twee servers in het primaire DC en een of twee in het secundaire. Betekent volgens mij wel iets voor je licenties. Kan zijn dat er enterprise nodig is, en dat kost ws behoorlijk wat muntjes.

Werkt goed though, die AG's. Maar geen spul waar je aan begint als je er onbekend mee bent.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Evilslayer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11 11:53
Welke zijn de RPO/RTO targets? Check zeker https://www.brentozar.com...overy-planning-worksheet/ om een idee te hebben voor een mogelijke kostprijs

Ik zie een aantal mogelijkheden :
  • Backup naar Azure (https://docs.microsoft.co...sql-server-backup-restore) is een mogelijkheid waarbij de backups op zijn minst op een veilige redundante locatie opgeslagen worden. Restore kan een pain in the ass worden.
  • Redundante internetlijn & database in Azure plaatsen lijkt me hier het eenvoudigste en snelst te realiseren mits ze geen spectaculaire zaken in hun database hebben verwerkt. (https://azure.microsoft.com/en-us/services/sql-database/)
  • SQL Server Logshipping, waarbij je de transaction logs kopieert en toepast op een standby instance. Bij een disaster faal je over naar deze instance (manueel & procedures zeker goed te oefenen)
High Availability & Disaster recovery zijn termen die in een Enterprise context voorkomen & vereisen een enterprise budget.
Als ik het goed begrepen heb is er nu niemand intern aanwezig die de IT onder handen neemt?
Vergeet dan alvast complexe setups en besteed dit uit aan een derde partij.Dit zal op lange termijn de goedkoopste & beste oplossing zijn.

• Simke
@Dennism en @The Eagle : een restore uitvoeren op het moment dat er zich iets voordoet is niet haalbaar, het zou zo eenvoudig moeten zijn als laptop nemen en de vrij recente info zien :-) HELAAS :-)

@Evilslayer : Bedankt voor de links, die zal ik bekijken.
Er is inderdaad geen interne IT aanwezig.

Enterprise budget is niet aanwezig helaas, dus het is zoeken naar een gezonde mix. Ik verwacht weldra ook antwoord van de externe partij, benieuwd naar hun voorstel/oplossing.

Simke

• Dennism
Simke schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:59:
@Dennism en @The Eagle : een restore uitvoeren op het moment dat er zich iets voordoet is niet haalbaar, het zou zo eenvoudig moeten zijn als laptop nemen en de vrij recente info zien :-) HELAAS :-)
Ik snap dat een medewerker c.q. de eigenaar oid dit niet zelf kan doen, maar goed daar hebben ze support contracten voor uitgevonden. Ga bijv. na of de leverancier van de applicatie een 24/7 support optie heeft of bijv. een externe IT partner. Laat die partij de restore voor je uitvoeren wanneer nodig. Een echte "Allways on" optie i.c.m. SQL gaat je namelijk sowieso (flink) geld kosten (Minimaal nodig namelijk 2 servers, SQL licentie met SA of 2 SQL licenties), een backup / restore in combinatie met een "shadow server" zal mogelijk nog enigzins de behappen zijn.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...het zou zo eenvoudig moeten zijn als laptop nemen en de vrij recente info zien...
Zet die laptop nou maar uit je hoofd; sql enterprise is zo duur dat de prijs van de laptop daarbij verbleekt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Even zonder gekheid. Die database verkassen naar AWS/Azure i.c.m. een extra internet verbinding en een UPS is goedkoper dan een extra SQL licentie waarschijnlijk ;)

Bovendien kan ik mij niet goed voorstellen dat wanneer data zo belangrijk voor je is, dat de boel dan niet redundant is. Of dat je daar in ieder geval een flinke zak geld voor over hebt.

Dat idee met die laptop is leuk, maar die heeft ook een accu welke uiteindelijk ook leeg raakt. Als er een stroomstoring is heb je ook geen internet, want modem is uit. Internet storing is nu geen probleem, alles staat toch lokaal. Dus ik begrijp niet echt goed waaarom je zo ingewikkeld wil doen...dat is zeker zonder kennis van zaken echt onbegonnen werk.

[ Voor 11% gewijzigd door Meekoh op 19-12-2017 17:48 ]

Computer says no

• Evilslayer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11 11:53
@Simke SQL Enterprise start vanaf +-17k USD voor 2 cores (je hebt er altijd minimaal 4 nodig). Je zit dus met een minimale investering van 34k, afhankelijk van hoeveel cores nu zijn uitgedeeld aan de huidige server. Je krijgt er wel de passive node gratis bij (indien je Software Assurance afneemt). SQL Enterprise is een duur beestje.

Als je het goed wil doen, zal het iets meer kosten dan een laptopje en een dagje werk :)

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Enterprise budget is niet aanwezig helaas, dus het is zoeken naar een gezonde mix. Ik verwacht weldra ook antwoord van de externe partij, benieuwd naar hun voorstel/oplossing.
Vergeet je niet om monitoring in te richten die bij fouten een alert geeft waarbij er een ITer een responsetijd van minder dan 30 minuten heeft om het probleem op te lossen?
Anders loopt de klant het risico dat zn eis niet gehaald wordt.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als de klant écht niet aan een professionele oplossing wilt dan zie ik één houtje touwtje oplossing en een fatsoenlijke oplossing:

• Scripten met powershell en geautomatiseerd back-ups trekken en restoren op de laptop. Moet die database wel niet al te groot zijn :)
• Als er sprake is van virtualisatie: trek elk kwartier een replica met een tool als Veeam. Als er dan wat mis gaat laat je de replica opstarten.

Let er wel op dat je geen garanties af op die eerste :p Op die tweede zou ik het nog wel aandurven.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 20-12-2017 07:58 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oftewel, typisch MKB en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Klinkt bekend.
Er kan veel, maar dat kost geld. Veel geld. Weet niet wat dat voor vage applicatie is die er op draait, maar ik vermoed dat dat ding slechts een paar eindgebruikers heeft.

Het is een klant van jou, je kunt ze adviseren wat er mogelijk is en wat dat kost.
Ik zie vijf opties:
1) de geschetste AG oplossing.
2) move naar cloud
3) move naar Azure stack (valt er ijzer uit wijk je uit naar de cloud)
4) pakket omgooien naar een andere DB indien mogelijk.
5) accepteren dat je langer uit de lucht bent en zorgen dat je zo snel mogelijk weer de lucht in kunt. Zsm, dus niet in minder dan een half uur. Dat is die optie 1 ;)

Iets zegt me dat de eerste vier niet mogelijk zijn omdat het een vaag MKB pakket betreft dat alleen op een Sql server icm een lokale client draait en er geen geld beschikbaar is. Blijft alleen de laatste over :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mufana
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06-2023
Een laptop met SQL en belangrijke data lijkt me niet handig. Helemaal niet gezien de GDPR die volgend jaar actief zal worden.

Verder ben ik het eens met hetgeen al gezegd is...
Ga eerst de functionele eisen na, breng in kaart hoe lang een applicatie eruit mag liggen, bereken de kosten voor de organisatie, kosten die nodig zijn om 'vanaf 0' weer iets op te bouwen en zet vandaar een paar goed onderbouwende scenario's/opties op papier. En bovenal, laat de organisatie de keuze maken voor een eventuele oplossing.

• commandokilla
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11 11:03
Eventueel kan de Enterprise licentie ontweken worden door een basic AG (BAG) setup te nemen. Is mogelijk met een std licentie

• Dennism
@Simke Toevallig nog wat gehoord van de externe leverancier? Ben eigenlijk best benieuwd met wat voor oplossing zij komen.

• Simke
@Dennism : Neen nog niets gehoord, ik was sowieso van plan om de voorgestelde oplossing hier ook te posten

@Brahiewahiewa en @Evilslayer : die licenties zullen/zouden idd de grootste investering zijn, afwachten wat het voorstel is van de externe partij.

@Meekoh : dat lijkt dan inderdaad een meer haalbare piste. Zowieso zullen er aan elke oplossing beperking zijn en zal het een evenwicht zoeken zijn.

@Oogje : ook al

@Glashelder : server is gevirtualiseerd dus dat zou kunnen. Alleen zitten we dan terug met het probleem als er zich iets voor doet en de SQL server is niet bereikbaar. Vandaar het idee: een eenvoudig kopietje op een laptop :-)

@The Eagle : het zou goed kunnen dat het daar uiteindelijk op uitdraait, hoe sneller terug online hoe duurder precies :-)

@commandokilla : heel snel basic AG eens bekeken, zou inderdaad iets kunnen zijn maar helaas niet als dit maar over 1 database gaat, er staan er meerdere...

@mufana : klopt, laptop zou wel in een gesloten lokaal staan waar zeer beperkt aantal mensen toegang tot hebben

Ik hou jullie in elk geval op de hoogte als ik een oplossing krijg van de externe partij.

[ Voor 5% gewijzigd door Simke op 26-12-2017 09:39 ]

Simke

• commandokilla
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11 11:03
@Simke het is 1 DB per listener, ik heb dit al meerdere keren gebruikt met 2 of meerdere listeners dus met meerdere DB's, werkt perfect. Enigste nadeel is dat de replica enkel Read only is

• Simke
@commandokilla : dat zou interessant kunnen zijn, eens verder bekijken dan. Mag read-only zijn, in het beste geval is het zelfs nooit nodig om de gegevens te moeten raadplegen via die weg en niet de bedoeling om daarin verder te werken, enkel raadplegen

Simke

Verwijderd

Misschien ook eens kijken wat backup producten als bijv. Acronis Backup 12.5 voor je kunnen betekenen.
Heb het zelf niet getest maar als ik het goed begrijp kunnen die bijv. je VM met SQL server continu backuppen (via acronis cdp of nonstop backup opties) en bij problemen met je normale server zou je via Acronis Instant Restore je VM weer binnen een seconde of 30 online kunnen hebben op andere hardware.
Geen idee of het ook allemaal zo goed werkt als ze beloven, maar je kan een trial proberen.

• Simke
@Verwijderd : dit zal ik ook zeker bekijken, bedankt voor de tip

Simke

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Simke schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 09:38:
Ik hou jullie in elk geval op de hoogte als ik een oplossing krijg van de externe partij.
Geen idee hoe groot je database is, maar is een agressief back-up schema hier niet beter? Dat je door de dag heen meerdere differential en transactielog back-ups maakt? Eventueel kan je die nog off-site bewaren door elders storage te huren of neer te zetten. Je kan een kopie van je back-ups on site bewaren en dan gedurende de dag deze kopiëren naar een off-site locatie.

Indien je op zoek bent naar een goed back-up script kan ik je de scripts van Ola Hallegren aanraden.

Basic availability group heb je niet als optie in SQL Server 2014. Je moet dan minimaal SQL Server 2016 Standard met SP1 draaien. In de RTM versie had je de optie nog niet. Een AG is overigens geen vorm van back-up, het is het redundant maken van de database in het geval een van de servers een ongeluk heeft.

• Simke
CMD-Snake schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:02:
[...]

Een AG is overigens geen vorm van back-up, het is het redundant maken van de database in het geval een van de servers een ongeluk heeft.
DAT is net de doelstelling, als de server om een of andere reden niet beschikbaar is dat men snel de gegevens kan verder raadplegen, er hoeven geen nieuwe gegevens toegevoegd worden.

Simke

• MAX3400

MAX3400

Simke schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:03:
[...]

DAT is net de doelstelling, als de server om een of andere reden niet beschikbaar is dat men snel de gegevens kan verder raadplegen, er hoeven geen nieuwe gegevens toegevoegd worden.
MAX3400 in "[SQL 2014] (zo-goed-als)-up-to-date kopie op laptop?" ;)

Pagina: 1