Vast vet voor de friet, of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Friet want onder de rivieren 8).

Maarre, wij kochten 2 dagen terug een frietpan via Bol, waar in de beschrijving staat vermeld dat het element ónder de frietpan zit (en dus niet ín de olie/het vet zoals bij veel frietpannen). Het element onder de pan hebben is een vereiste wanneer je vast vet wilt gebruiken in plaats van olie.

Dit omdat bij het terug opwarmen van gestold vet (om het element heen) er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan zoals het doorbranden van het element door oververhitting.

Er zijn maar weinig frietpannen te vinden (voor een beetje een redelijk bedrag, want hij zal niet zo heel veel gebruikt worden) met het element eronder.

Nu pak ik de pan uit, en er zit een foldertje in met "don't do..." items, zoals 'niet in de regen gebruiken' enzo (goh, echt?). Er staat echter ook op dit lijstje: Geen vast vet gebruiken.

Er staat totaal niet bij waarom dit is, en mijn onderzoek leert mij weinig - het enige dat ik hierover kan vinden is dat het niet aan te raden is omdat dergelijke pannen geen 'koude zone' hebben waardoor de vaste deeltjes in het vet (die van de friet af komen tijdens het bakken) dan sneller verbranden en je vet dus minder lang mee gaat (en dan vervang ik het gewoon wat vaker, geen probleem).

Zie ik iets over het hoofd? Zijn er nog veiligheids-technische redenen om dit niet te willen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
Er zit dan ook (waarschijnlijk) op jou frietpan geen smeltstand, dat is het enige wat ik kan bedenken.

Gewoon lekker vast vet erin en dan wel telkens op een zo laag mogelijke stand het vet smelten. Prik ook gaatjes in het vet zodat het gesmolten vet makkelijker naar boven kan komen en je geen vet explosie krijgt..

Eet ze!.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Warmte opname van vast vet is veel lager zolang deze nog niet vloeibaar is. Ook met een element ónder de pan kan dat fout gaan. En zoals @xinix03 al aangeeft heb je daar vaak een smelt stand voor.

Wat is eigenlijk de reden dat je vast vet wilt ? Vloeibaar is veel makkelijker te verkrijgen en op te ruimen daarnaast is het ook veel minder ongezond en gaat het langer mee (je kan het koud filteren).

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 14-12-2017 11:28 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:55

DirtyBird

Praktiserend denker

En minder ongezond :p

EDIT: je was me net voor

[ Voor 40% gewijzigd door DirtyBird op 14-12-2017 11:28 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Komt omdat er vaak dierlijke vetten in zitten, al is dat persoonlijk maar over het algemeen wordt dat als smaakvoller ervaren. Nadeel is dat je dat ook niet kan gebruiken voor vegetariërs.
Niet al het vast is overigens dierlijk, er zijn ook plantaardige versies.

Ik ben geen kenner of frequent snacker maar kan mij voorsteller dat ook tussen vast en vloeibaar veel kwaliteit met inherent ook de smaak verschil zal zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door DukeBox op 14-12-2017 11:36 ]

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:46
Vast vet wel lekkerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
We gebruiken vast, plantaardig vet. Ik ben het niet eens met het gemak van opruimen - een pan zonder element (zoals deze) met een gestold blok vet erin zet je een paar seconden aan en je kiepert het (nog gestolde) blok er zo uit. Niks geen gedoe met olie weggieten.

Bovendien schaar ik me achter recent onderzoek dat zou stellen dat vast vet stabieler is - de slechte transvetten van vroeger zijn grotendeels uit het productieproces gewerkt. Last but not least is het voor een ketogeen dieet makkelijker om bepaalde hapjes in vet te frituren dan olie.

Maar laten we het gewoon houden op persoonlijke voorkeur :P. Smeltstand zit er niet op maar dat lossen we op door gewoon eerst op een lage temperatuur te beginnen. Goede tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:35:
..met een gestold blok vet erin zet je een paar seconden aan en je kiepert het (nog gestolde) blok er zo uit.
Niet om de discussie te starten over gebruiksgemak want dat is gewoon persoonlijk maar wat doe je met dat blok dan ? Ik kan dat bij mij nergens afvoeren/inleveren (of ik moet speciaal met onhandige openeningstijden naar de afval verwerking rijden).

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
DukeBox schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:39:
[...]

Niet om de discussie te starten over gebruiksgemak want dat is gewoon persoonlijk maar wat doe je met dat blok dan ? Ik kan dat bij mij nergens afvoeren/inleveren (of ik moet speciaal met onhandige openeningstijden naar de afval verwerking rijden).
Dat kun je tegenwoordig toch bij bijna alle verzamelpunten bij supermarkten enz kwijt.
zie : http://www.frituurvetrecyclehet.nl/waar-inleveren/

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:56
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:35:
We gebruiken vast, plantaardig vet. Ik ben het niet eens met het gemak van opruimen - een pan zonder element (zoals deze) met een gestold blok vet erin zet je een paar seconden aan en je kiepert het (nog gestolde) blok er zo uit. Niks geen gedoe met olie weggieten.

Bovendien schaar ik me achter recent onderzoek dat zou stellen dat vast vet stabieler is - de slechte transvetten van vroeger zijn grotendeels uit het productieproces gewerkt. Last but not least is het voor een ketogeen dieet makkelijker om bepaalde hapjes in vet te frituren dan olie.

Maar laten we het gewoon houden op persoonlijke voorkeur :P. Smeltstand zit er niet op maar dat lossen we op door gewoon eerst op een lage temperatuur te beginnen. Goede tip!
Ik las inderdaad ook het een en ander dat bijvoorbeeld zonnebloem olie ook niet stabiel genoeg is om in te frituren. Uiteraard zit er verschil tussen geraffineerd en ongeraffineerd. Hetzelfde artikel stelde dat olijfolie super stabiel is. Maar goed, dat verbaasde mij.

Ik frituur bijna nooit, maar gebruik voor het bakken Ghee (geklaarde boter). Waar haal jij je info over vet vandaan?

Soort van semi off topic, maar je vraag over de friteuse is al beantwoord :)

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

xinix03 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:45:
Dat kun je tegenwoordig toch bij bijna alle verzamelpunten bij supermarkten enz kwijt.
zie : http://www.frituurvetrecyclehet.nl/waar-inleveren/
Dat weet ik maar daar kan ik die blokken nooit kwijt. Heb een vrij grote pan (8 liter) en die blokken kunnen niet in die automaten.

Ik gebruik zelf kokosolie, dit gaat vrijwel niet roken en is zeer stabiel maar normaal ook erg duur. Het is dat ik er via familie goedkoop aan kan komen anders had ik denk ik 2 kleinere bakken gebruikt met runder talg en een hoogwaardige plantaardige olie (bijv. olijf).

Overigens, als het koud is stolt de kokos wel maar het is geen echt vast blok bij kamertemperatuur. Ik heb een oliepompje (kleine aangepaste vatenpomp) om het in oude melk pakken te pompen, is erg makkelijk en zonder knoeien.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 14-12-2017 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb al jarenlang niet meer gefrituurd, maar me dunkt dat frituurvet toch ook eigenlijk gewoon GFT is? Plantaardig, immers.. maar indien niet, dan is het voor mij gewoon restafval. Ik ga er niet mee naar de supermarkt leuren. Het is maar een kleine frituur dus het zal op zijn hoogst om een liter+ (of equivalent) gaan.

- edit -

http://www.frituurvetrecyclehet.nl/veelgestelde-vragen/

Blijkbaar stimuleren ze inleveren vanwege recycling, maar anders is het gewoon restafval dus.

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-12-2017 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:55:
Ik heb al jarenlang niet meer gefrituurd, maar me dunkt dat frituurvet toch ook eigenlijk gewoon GFT is?
Het mag niet.. (bij HVA) zowel gft als rest niet. Of er op gehandhaafd wordt weet ik niet maar met andere dingen heb ik wel gemerkt dat er wel een soort van informele controle is (ligt dan opeens boven op de bak terwijl het vrijwel helemaal onderin de container lag).

Maar idd, op zich het is plantaardig dus echt een ramp zal het niet zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 14-12-2017 12:02 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, ik was voornemens morgen een frietje te maken voor de kinderen, dus dan test ik het nu zelf even met twee keto-vriendelijke frikandellen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Vast vet is absoluut het lekkerst (Ossewit)

Wat ik altijd deed was frituurpan minuutje aan dan weer uit....... Dan weer even aan en dan is er voldoende vet rond de elementen gesmolten zodat je verder kan.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:54

P_Tingen

omdat het KAN

Mompel, mompel, persoonlijke smaak, mompel, mompel, airfryer, mompel, mompel.

Maarreh, eet smakelijk! :9

... en gaat over tot de orde van de dag

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

@P_Tingen Vind een airfryer soms verrassend goed resultaat geven. Bijv. met verse friet maar qua bereidingstijd is het geen concurrent

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 14-12-2017 14:37 ]

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:19
wij bij onze scouting hebben meerder soorten frietvet gehad van plantaardige tot dierlijke en die weer van vast tot vloeibaar. en bij ons vond de meerderheid de vloeibare plantaardige olie toch het lekkerste. (kwam mischien omdat we die als eerst proefde). maar ik zou persoonlijk altijd voor vloeibaar gaan weet niet waarom waarschijnlijk omdat het thuis ook altijd zo werd gedaan. en ja waarom iets veranderen als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:59
Was zo'n ding niet handiger geweest?

Afbeeldingslocatie: https://mb.fcdn.nl/square340/50165/bk-fortalit-frituurpan-24-cm.jpg

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

8L frituurpan voor huis tuin en keukengebruik ?
Hoe vaak frituur je dan ?

Verder is het een smaakverschil wat je net zelf wil. Ovenfriet doet het prima hier en een oven hebben we toch al. Frikandel kun je ook in de pan bakken met wat je wil. maar wij zijn niet van die frieteters hier. (Dacht dat er wel ergens een rvs frituurpan ligt trouwens, maar geen 8L ;) )

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:21
Tijd voor een belg om in te stappen.
Zelf gebruik ik plantaardige olie, maar het leidt geen twijfel dat ossewit gewoon het beste is, en de beste smaak oplevert.
Belangrijk is dat je zorgt dat er onderin op de plek waar verwarmd wordt er geen kruimels etc blijven liggen.
Daarom zijn de ketels met koudezone (weerstand in het vet) het best. Maar je kan die er ook uitscheppen met een zeefje (zo doen frituristen het).

Goed vet gebruik je een keer of 5-8, en dan gaat het weg. Laat het afkoelen tot het nog net vloeibaar is, en dan kan je het in oude PET flessen gieten en naar het containerpark afvoeren.

De beste frieten zijn overiggens ca 1cm in het vierkant, met de hand gesneden, en gebakken in 2 keer.
De eerste keer bak je op ca 150° tot ze binnenin ook gaar zijn (ca 5min), dan laat je ze wat afkoelen (mogen gerust terug slap zijn), en dan bak je een tweede keer op 180°C tot ze mooi goudgeel en knapperig zijn.

En aub GEEN fritesaus, maar echte mayonaise die NIET zoet is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Tommie12 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:53:
De beste frieten zijn overiggens ca 1cm in het vierkant, met de hand gesneden, en gebakken in 2 keer.
De eerste keer bak je op ca 150° tot ze binnenin ook gaar zijn (ca 5min), dan laat je ze wat afkoelen (mogen gerust terug slap zijn), en dan bak je een tweede keer op 180°C tot ze mooi goudgeel en knapperig zijn.
Zo deed mijn oma (uit Kortrijk 8)) het ook altijd :Y.
En aub GEEN fritesaus, maar echte mayonaise die NIET zoet is.
:Y :Y :Y

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Hackus schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:45:
8L frituurpan voor huis tuin en keukengebruik ?
Hoe vaak frituur je dan ?
2 (hoogguit 3) keer per jaar maar dan wel grote hoeveelheden. Nogal grote familie ;)

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-04 14:34
Damn.. had ik mezelf bijna overtuigd om over te stappen naar een airfryer, lees ik dit weer over vast vet.. :+

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:55

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat betreft de stabiliteit van vet, volgens mij hebben veel plantaardige vetten een laag rookpunt waarbij onverzadige vetzuren verzadigen.
Je moet dan een olie zoeken waarvan het rookpunt hoger ligt dan je frituurtemperatuur. Je kunt bij de AH (en bij andere super vast ook) rijstolie kopen. Deze heeft een rooktemperatuur van boven de 200C. Aangezien je meestal op 180C bakt blijft deze deze dus redelijk stabiel bij frituren.
Ik ben geen frituurpurist dus ik kan geen genuanceerde mening geven, maar ik vind het prima smaken.

En ik ben het eens dat je mayo moet gebruiken, liefst een beetje zure :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zelf gebruik ik pindaolie (ook bekend als arachideolie) om mijn friet in te bakken. Vind ik persoonlijk lekkerder dan het vaste spul. Rookpunt ligt voldoende hoog (225 graden, daar kom je met frituren niet eens in de buurt).

Maar ieder zijn smaak, er zijn wel meer alternatieven: palmolie, palmpitolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, kokosolie etc. Allemaal prima geschikt.

Virussen? Scan ze hier!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb de 'test' frikandellen vandaag op (geschat, het is een draaiknop) tussen de 175 en 180 graden gefrituurd. Dit omdat mij dit zo word aanbevolen (o.a. op de verpakking van het vet). Ik lees online dat deze temperatuur ook minder schadelijk is (vorming van slechte vetten en andere stofjes enzo).

Nu ben ik gewend (van vroeger, en van de frituur om de hoek) dat zodra ze een stuk bevroren snack in het vet gooien, de boel flink gaat knetteren (temperatuurverschil + het vocht op de bevroren etenswaren). Hier had ik totaal geen last van. Uiteraard heb ik gewacht tot de frituur op temperatuur was (lampje gaat dan uit). De frikandellen (twee stuks op 1,75 liter vet) zakten netjes naar de bodem, gingen vrij snel heel lichtjes borrelen en kwamen uiteindelijk bovendrijven. Na een paar minuten was de frikandel evenwel toch goed gaar, maar hij was wel minder 'bruin' gekleurd dan ik van de frituur gewend ben. Hij smaakte verder hetzelfde maar had een minder 'krokant' (bij gebrek aan een beter woord) buitenkantje.

Ik twijfel nu of ik het zo prima aangepakt heb, en mijn referentiekader misschien fout is (ik lees ook dat 'de horeca' vaak te heet frituurt omdat het minder tijd kost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

461943

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:55:
Ik heb al jarenlang niet meer gefrituurd, maar me dunkt dat frituurvet toch ook eigenlijk gewoon GFT is? Plantaardig, immers.. maar indien niet, dan is het voor mij gewoon restafval. Ik ga er niet mee naar de supermarkt leuren. Het is maar een kleine frituur dus het zal op zijn hoogst om een liter+ (of equivalent) gaan.

- edit -

http://www.frituurvetrecyclehet.nl/veelgestelde-vragen/

Blijkbaar stimuleren ze inleveren vanwege recycling, maar anders is het gewoon restafval dus.
Lontje inzetten, kaars van maken :+ Oud vloeibaar vet doe ik zelf altijd in van die tiki-torches. Ruikt nog goed ook.

[ Voor 5% gewijzigd door 461943 op 14-12-2017 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19

BCC

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:37:
Ik heb de 'test' frikandellen vandaag op (geschat, het is een draaiknop) tussen de 175 en 180 graden gefrituurd. Dit omdat mij dit zo word aanbevolen (o.a. op de verpakking van het vet). Ik lees online dat deze temperatuur ook minder schadelijk is (vorming van slechte vetten en andere stofjes enzo).
Ik twijfel nu of ik het zo prima aangepakt heb, en mijn referentiekader misschien fout is (ik lees ook dat 'de horeca' vaak te heet frituurt omdat het minder tijd kost).
Yes, friettenten frituren meestal op een hogere temperatuur (want dat is sneller) en ze ontdooien alles van tevoren en leggen dat in de koeling (want betere smaak en sneller).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Dat en water in je vet is niet goed voor het vet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:48

Chiron

Moderator Discord
Ik ben al jaren geleden overgestapt op ossewit, veel makkelijker schoonmaken (gewoon een hete doek). Met vloeibaar frituurvet wordt het na een tijdje een soort hardnekkig kauwgum wat zelfs met ammoniak en metalen schuursponsen een biaatch is om weg te krijgen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-05 23:08
Acrylamide

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/acrylamide.aspx

Probeer dus de temperatuur niet boven de 175 graden Celsius te laten komen.

Om zeker te zijn van de temperatuur kan je het beste de temperatuur zelf meten met een infraroodthermometer.
De temperatuur kan soms afwijken van die op de draaiknop staat van de friteuse.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik ben dan als frietbakkende Belg misschien helemaal verkeerd bezig maar ik gebruikte tot noch toe altijd vast vet in een frietpan (van het merk Fritti, what's in a name :*) ) waarin het verwarmingselement gewoon in de ketel zit...

Dat ding is al zeker 15 jaar oud en werkt nog steeds... Wel laat ik hem zachtjes opwarmen tot alles vloeibaar is en pas dan stel ik gewenste temp. in en ook hou ik m'n vet zoveel mogelijk proper: géén hapjes zoals garnaalkroketten of fishsticks etc in mijn frietpan, gebruik daarvoor maar een apart kommetje met olie op het vuur, dampkap op stand F16 en doe maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19

BCC

Kom ik aan met m’n airfryer 😱😬😁

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

cornfed99111 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:30:
Acrylamide

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/acrylamide.aspx

Probeer dus de temperatuur niet boven de 175 graden Celsius te laten komen.

Om zeker te zijn van de temperatuur kan je het beste de temperatuur zelf meten met een infraroodthermometer.
De temperatuur kan soms afwijken van die op de draaiknop staat van de friteuse.
Als je bakt in dierlijk vet (reuzel, ossewit) is de hoeveelheid acrylamide stukken lager, vergeleken met sojaolie (vaak in slaolie) tot wel zo'n 75%.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05

Bob Popcorn

Plop!

Heb je niet gewoon een snackbar in de buurt...?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-05 23:08
TerraGuy schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:17:
[...]

Als je bakt in dierlijk vet (reuzel, ossewit) is de hoeveelheid acrylamide stukken lager, vergeleken met sojaolie (vaak in slaolie) tot wel zo'n 75%.
Ik zou gewoon proberen om te hoge temperaturen te vermijden.
Vaak zijn die helemaal niet nodig om te frituren. Een kwestie van aan gewenning, denk ik.
Daarbij verbranden ook de resten in het vet minder. En dat bevordert de smaak in zijn geheel.

Acrylamide zit in het frituur product (zetmeel) zelf. Niet in het vet of olie. Zit bijvoorbeeld ook in chips.
Dus andere olie zal vast wel een effect hebben, maar beter is om de temperatuur in de gaten te houden.

Het zijn maar enkele tips of iets gezonder te koken en te bakken.
Sowieso is het belangrijkste om niet te veel te frituren. Want dat is nog veel ongezonder dan twee keer per jaar te hoge portie Acrylamide binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

cornfed99111 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:26:
[...]

Acrylamide zit in het frituur product (zetmeel) zelf. Niet in het vet of olie. Zit bijvoorbeeld ook in chips.
Dus andere olie zal vast wel een effect hebben, maar beter is om de temperatuur in de gaten te houden.
Acrylamide ontstaat bij de reactie tussen de olie en zetmeel, waarbij het soort olie/de samenstelling blijkbaar erg meespeelt, aangezien bij gelijke temperatuur de waarden enorm uiteenlopend zijn. Verschil tussen reuzel en sardine-olie is een factor 20. Niet dat ik zou bakken in sardine-olie, maar even voor het vergelijk he :p

Verder met je eens dat je gemiddeld beter minder kan frituren. Mocht je vaak frituren: ossewit! 😊

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welk soort?

Onverzadigde plantaardige vetten zijn gewoon vloeibaar. Er zijn verzadigde plantaardige vetten (kokosvet bijv), maar de meeste vaste plantaardige vetten zijn "gemodificeerd" oftewel in transstand gezet. Transvetten zijn op vrijwel ieder vlak ongezonder dan verzadigde vetten, ook verzadigde dierlijke vetten.

IMHO: als je plantaardig wilt bakken, doe dat vloeibaar (en ververs de boel vaak genoeg dat je je niet vol acrylamiden frituurt). Wil je met vast vet werken, neem dan van nature verzadigde vetten, zoals de dierlijke (ossewit bij uitstek) danwel verzadigde plantaardige zoals kokosvet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1