NVMe SSD met Z68 chipset?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• GC_Vos
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 20:09
Dag iedereen!

Momenteel zoek ik naar een nieuwe 500GB SSD omdat mijn huidige wat krap is. Ik heb o.a. de Adata SX8000 en Samsung 960 EVO op het oog. Ik zou dit graag werkend willen krijgen op mijn wat jaartjes oudere Z68 moederbord (GA-Z68X-UD3P-B3) via een PCI-E adapter (https://azerty.nl/product...ard-interface-adapter-m-2).

Nu kom ik er achter dat de 6 series chipsets standaard niet kunnen booten vanaf een NVMe schijf, zonder een aangepast UEFI. Heeft er hier iemand toevallig ervaring met het booten van zo'n nieuwe m.2 SSD met PCI-E interface op een oudere chipset en/of het modden van een bestaand EFI BIOS? Ik begin namelijk te denken dat het het risico niet waard is dat het straks gewoon niet werkt, en dat ik misschien toch maar voor een SATA interface moet gaan.

Bij voorbaat dank voor alle suggesties of ideeën hierover!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:43
Een evo heeft sowieso weinig zin, ze zijn amper, merkbaar sneller als een SATA ssd. En aangezien je met je mobo ook nog eens geen garantie hebt, dat deze wil booten vanaf die ssd. Ik zou er bv een mx300 inzetten, heb je dubbele opslag voor hetzelfde geld.

Vooral omdat je zegt dat je ruimte te kort komt, dan helemaal

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 14-12-2017 10:14 ]

• GC_Vos
Het scheelt idd ook in de kosten, die MX300 zat ik ook naar te kijken. :) Scheelt al met al ongeveer 60 euro als ik gewoon SATA pak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:42
freaky35 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 10:13:
Een evo heeft sowieso weinig zin, ze zijn amper, merkbaar sneller als een SATA ssd. En aangezien je met je mobo ook nog eens geen garantie hebt, dat deze wil booten vanaf die ssd. Ik zou er bv een mx300 inzetten, heb je dubbele opslag voor hetzelfde geld.

Vooral omdat je zegt dat je ruimte te kort komt, dan helemaal
De EVO is wel degelijk sneller als een SATA.
Het is een NVME en deze M.2 EVO doet makkelijk de 3200 MB/s

De gewone SATA en de oudere versies van de M.2 EVO's zijn inderdaad langzamer.

Maar om ontopic te gaan, ik denk dat je beter af bent met een gewone sata.
Je zult te veel moeite moeten doen om het werkend te krijgen, als het al gaat werken.

[ Voor 11% gewijzigd door SpiriTNL op 14-12-2017 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

De ruwe snelheden zijn veel hoger inderdaad, in de praktijk levert dit alleen niet veel op;
https://nl.hardware.info/...-in-de-praktijk-conclusie

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Aan mensen als Spirit. Het klopt wat je zegt.
Maar wat is snelheid.?
SpiriTNL schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:03:
[...]

De EVO is wel degelijk sneller als een SATA.
Het is een NVME en deze M.2 EVO doet makkelijk de 3200 MB/s
met andere woorden, de M2 evo "doet" 3200 MB/s
Vraag is dan, waar merk je dat aan.
Antwoord: dat merk je nergens aan.

En dat moet je er ook bij vermelden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Afhankelijk van hoeveel geheugen in je PC zit zou je i.p.v. de MX300 toch voor de 850EVO kunnen gaan. De Samsung rapid mode maakt dan een dynamische ram drive aan waarmee je voor write alsnog een leuke snelheid haalt. Met read kan er ook winst zijn als zal dat erg afhangen van je gebruik.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:09
Het snelheidsverschil t.o.v. Crucial of Samsung ga je simpelweg niet merken en de Crucial is goedkoper en heeft meer opslag. Synthetische benchmarks zijn leuk en cijfertjes ook, maar in de praktijk ga je geen verschil merken.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:42
Aan mensen als Reepje. Het klopt wat je zegt.
Reepje schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:34:
Aan mensen als Spirit. Het klopt wat je zegt.
Maar wat is snelheid.?

[...]

met andere woorden, de M2 evo "doet" 3200 MB/s
Vraag is dan, waar merk je dat aan.
Antwoord: dat merk je nergens aan.

En dat moet je er ook bij vermelden.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devedse
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-08 23:53
Ik kwam hier ook pas achter nadat ik mijn 960 pro binnen had. Eigenlijk met een avondje prutsen toch voor elkaar gekregen om een bios module uit een z97 gigabyte moederbord (https://www.gigabyte.com/Motherboard/Intel-Z97-H97) over te flashen in mijn z77 gigabyte board (http://www.gigabyte.co.nl/Motherboard/GA-Z77X-D3H-rev-10#ov).

Mijn Intel Raid driver heeft wel moeten wijken omdat er geen ruimte genoeg was in de bios om er nog een module bij te zetten.

Als je meer wilt weten hierover, laat het me even weten, want dan moet ik zelf even uitzoeken hoe ik dat ook alweer had gedaan ;).

Het draait nu ongeveer een half jaartje zo denk ik en ik loop tegen 1 issue aan. Als ik een nieuwe disk maak in Hyper-V op mijn NVME drive krijg ik een BSOD. Als ik deze op een andere drive maak gaat het prima. (Dit betekent dus ook dat als je Docker wilt draaien die automatisch een image maakt op je C drive je ook een BSOD krijgt, dit is dan weer op te lossen door die directory via een symlink naar een 2e drive te moven).

Verder haal ik met de 960 pro write speeds van om en nabij 2200mb/s. Trager dan je mag verwachten maar nog steeds enorm snel ;).

Edit:
Voor PCIE module heb ik deze gehaald: https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=3400
Zag wel dat er een nieuwe versie van is: nieuws: Aqua Computer maakt pcie-adapter voor m2-ssd's met leds en heatsink
Koeling van deze is in ieder geval top aangezien hij volgens de interne temperatuur meter nooit meer dan 30 graden wordt. Koelblok voelt op dat moment ook gewoon koel aan.

[ Voor 50% gewijzigd door Devedse op 14-12-2017 15:22 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

DukeBox schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:37:
Afhankelijk van hoeveel geheugen in je PC zit zou je i.p.v. de MX300 toch voor de 850EVO kunnen gaan. De Samsung rapid mode maakt dan een dynamische ram drive aan waarmee je voor write alsnog een leuke snelheid haalt. Met read kan er ook winst zijn als zal dat erg afhangen van je gebruik.
Maar dat is niet per se een pluspunt voor de Samsung. De Crucial kan dat ook.

• GC_Vos
Bedankt voor alle reacties!

@ Devedse: Ik had inmiddels inderdaad geprobeerd met de UEFITool een NVMe driver toe te voegen en er een custom bios van te maken, maar dat lukt me alleen met een oudere alpha EFI uit 2012, heb geen idee hoe betrouwbaar dat zou zijn of dat het uberhaupt wil booten.

Ik zou het opzich wel fijn vinden veel hogere writes te halen, aangezien ik vaak met grote bestanden werk. Maar vind het risico toch te groot dat het bij de overstap niet werkt en alles dan weer teruggestuurd moet worden. Hou het voor nu dus op een EVO 850 op SATA :)

[ Voor 13% gewijzigd door GC_Vos op 14-12-2017 15:33 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

dcm360 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:17:
Maar dat is niet per se een pluspunt voor de Samsung. De Crucial kan dat ook.
Ah, dat wist ik niet, handig om te weten. tnx !

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1