Usb stick beveiligen via gebruikersaccount

Pagina: 1
Acties:

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 11:20
Hier word 1x in de week een extra backup weg geschreven op een usb stick,en die word dan bij iemand thuis bewaard en wisselen hem dan om met een ander.
Dat werkt perfect, maar nu lijkt het ons verstandiger om de usb stick op 1 of andere manier te beveiligen zodat niet iedereen er zomaar bij kan.
Kan dit via een gebruikersaccount wat op het backup station staat, nu word er zonder te kijken de usb stick verwisseld kan worden?
staat namelijk geen scherm en toetsenbord aangesloten op dit station om na elke wissel wat handelingen te moeten doen.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:00
Tip, kijk eens naar Duplicati die kan on-the-fly je backup encrypten. Je pass is dan alleen op je lokale PC en alles op je usb is netjes encrypted.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Henkpaulus schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:12:
...nu word er zonder te kijken de usb stick verwisseld kan worden?...
Maar dit klinkt ook meteen als "niemand controleert de backup; we wisselen elke dag de stick blindelings om".

Even afgezien van het feit of een USB-stick de beste manier van backup is; is er wel eens gekeken of de backup inderdaad voltooit elke nacht en in hoeverre een restore vanaf USB mogelijk is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 23:07
Je kunt ook een encryptie container op de stick maken en daar je data in bewaren. Of zelfs de gehele stick onder encryptie plaatsen. Ik heb een harde schijf in de kofferbak van mijn auto liggen (goed afgesloten in een tupperware bak met anti-schok foam er om heen). Dit is mijn off-site backup locatie. Maar op deze schijf, en op alle andere externe backup schijven, inclusief mijn servernas staan ook encryptie volumes, waar ik mijn backups op bewaar. Ik heb in totaal 4 backup locaties. 3 in huis en 1 in de auto. Dat kun je ook met usb stick doen.

Mijn YouTube Channel

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Henkpaulus schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:12:
Hier word 1x in de week een extra backup weg geschreven op een usb stick,en die word dan bij iemand thuis bewaard en wisselen hem dan om met een ander.
Dat werkt perfect, maar nu lijkt het ons verstandiger om de usb stick op 1 of andere manier te beveiligen zodat niet iedereen er zomaar bij kan.
Kan dit via een gebruikersaccount wat op het backup station staat, nu word er zonder te kijken de usb stick verwisseld kan worden?
staat namelijk geen scherm en toetsenbord aangesloten op dit station om na elke wissel wat handelingen te moeten doen.
Je rukt die USB stick eruit zonder check of backup al voltooid is? En er wordt dus ook niet netjes ge-eject? Want geen toetsenbord en scherm. Life on the edge, noem ik dat. Test je die backups wel eens?

Nu noem je het belangrijkste niet. Draai je Windows? Want dan zou je gewoon Bitlocker kunnen gebruiken. Je kunt in Bitlocker gewoon instellen dat die USB stick automatisch gemount moet worden. Password staat dan in de registry (ongetwijfeld in encrypted vorm).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

downtime schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:03:
[...]
Want dan zou je gewoon Bitlocker kunnen gebruiken. Je kunt in Bitlocker gewoon instellen dat die USB stick automatisch gemount moet worden. Password staat dan in de registry (ongetwijfeld in encrypted vorm).
Ik meen me te herinneren dat USB sticks (en portable USB disks) als removable storage worden aangegeven, en dan zal Bitlocker ander gedrag vertonen.
Het schakelt dan om naar BitlockerToGo - en je unlock is dan afhankelijk van het invoeren van je password.
Voor een standalone systeem heb je sowieso geen handige keystorage & key recovery methoden, in een AD domain kan je de recovery key (ook voor portable storage) nog naar het computeraccount laten wegschrijven.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

alt-92 schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:19:
[...]

Ik meen me te herinneren dat USB sticks (en portable USB disks) als removable storage worden aangegeven, en dan zal Bitlocker ander gedrag vertonen.
Het schakelt dan om naar BitlockerToGo - en je unlock is dan afhankelijk van het invoeren van je password.
Da’s eenmalig. Je kunt ervoor kiezen om voortaan automatisch te unlocken.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Voor een USB stick lijkt het me helemáál belangrijk een goed backupprogramma te gebruiken dat incrementele backups maakt. Als je iedere keer dat hele ding overschrijft zal ie geen lang leven hebben. Dus gebruik gewoon duplicity of borg of een ander script wat automatisch ook Cliëntside encryptie doet, ben je in één keer klaar.

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 11:20
Ik check zelf altijd elke week via extern bureaublad of de back-up goed is gegaan.
Maar met bitlocker moet dit kunnen denken jullie?
Pagina: 1