110v lamp op 220v mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tleegwater
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 21:20
Ik heb een vintage bureaulampje op de kop getikt waar een Amerikaanse stekker aan zit.
Er staat dan ook op dat 'ie voor 110v op 60Hz is. Output is 6v naar een BA15S lampje (zo'n acheruitrijlampje uit een auto).

Nu had ik het idee dat wanneer ik 220v door z'n trafo jaag, een 12v lampje hetzelfde resultaat geeft.

Of tart ik dan de wetten van de natuurkunde? ;)

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Yucon

*broem*

Toen ik iets dergelijks probeerde bleek dat de wetten van de natuurkunde volledig functioneerden. M'n adapter veranderde netjes in een lichtflits en rookwolk.

er zijn trouwens wel voedingen die automatisch schakelen.. maar of dat in zo'n vintage lampje zit betwijfel ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

tleegwater schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:01:
Ik heb een vintage bureaulampje op de kop getikt waar een Amerikaanse stekker aan zit.
Er staat dan ook op dat 'ie voor 110v op 60Hz is. Output is 6v naar een BA15S lampje (zo'n acheruitrijlampje uit een auto).

Nu had ik het idee dat wanneer ik 220v door z'n trafo jaag, een 12v lampje hetzelfde resultaat geeft.

Of tart ik dan de wetten van de natuurkunde? ;)
Tot het moment dat je trafo uitfikt zal het resultaat wel min of meer hetzelfde zijn ja, maar ik weet niet voor hoe lang. Denk aan enkele seconden tot enkele minuten.
Waarom denk je dat die trafo het wel ok vindt om een twee keer zo grote spanning voor z'n flikker te krijgen als waar die voor ontworpen is?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@evilution de spanning als in vermogen zal toch niet anders worden ?

tenminste als je het zelfde wattage lampje neemt!

dan zou het volgens mij wel kunnen lukken namelijk. de belasting van de trafo veranderd immers niet alleen de formule wordt anders. voltage stijgt / amperage daalt maar output = gelijk

mocht er toch rook uit komen dan is het niet gelukt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 08:35
Die transfo is maar geschikt voor 220V en is daar ook op berekend. Doe je 220V erdoor is het goed mogelijk dat die transfo meer licht geeft dan je lamp.
Die transfo heeft een verhouding, in dit geval 110/6. Ga je verdubbelen krijg je 220/12 en daar is dat ding gewoon niet op berekend.
Kan je de transfor niet makkelijk vervangen door een 220V/6V?

• Ray

Ray

Devler schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:23:
Die transfo is maar geschikt voor 220V en is daar ook op berekend. Doe je 220V erdoor is het goed mogelijk dat die transfo meer licht geeft dan je lamp.
Die transfo heeft een verhouding, in dit geval 110/6. Ga je verdubbelen krijg je 220/12 en daar is dat ding gewoon niet op berekend.
Kan je de transfor niet makkelijk vervangen door een 220V/6V?
je moet hem toch nog een stap verder doorrekenen...

stel lampje is 6 watt en blijft 6 watt

dan is het ontwerp 110/6 tegen 1 ampere

en wordt 220/12 tegen 0,5 ampere

zou moeten werken toch ?

• tleegwater
Het was meer de hoop dat het zou kunnen. Hij zal inderdaad niet automatisch schakelen. Daarvoor is de lamp te oud (jaren 60).

De behuizing zit dichtgeklonken, en is heel klein, ik verwacht daar niet zomaar een passende trafo voor te vinden.

Dan toch maar een omvormer ervoor plaatsen.

Dank voor jullie reacties!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Ik zou er gewoon een switching power supply van 220 naar 6 volt voor zetten, dat kost bijna niets en dan weet je zeker dat het werkt.

Gaat misschien wel lukken met die oude trafo inderdaad, de dikte van de draad zal goed zijn inderdaad omdat de stroom lager is. Maar er staat nu wel een hogere spanning over waardoor deze kan overslaan als de isolatie niet goed is denk ik.

• Devler
Zoals Maks zegt lijkt me dat nog het beste. Kan best zijn dat met een erg laag vermogen het allemaal geen vaart zal lopen (is de 60Hz belangrijk?) maar aan te raden is het niet. Die dingen werden vroeger gigantisch overgedimensioneerd zodat het wel wat kan hebben maar ik zou het niet in die vorm gebruiken.

• tleegwater
Maks schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:27:
Ik zou er gewoon een switching power supply van 220 naar 6 volt voor zetten, dat kost bijna niets en dan weet je zeker dat het werkt.
Bedoel je dat ik de output van deze nieuwe adapter (6v DC?) aan de amerkaanse stekker knoop? Dat gaat toch niet werken?

Of bedoel je te trafo te by-passen, en direct de lamp te voeden. (Dat gaat niet werken nl, Ik krijg 'm niet netjes open.)

• Ray

Ray

volgens mij is het hele idee van een gewikkelde trafo wat er in zal zitten dat het juist wel zou moeten werken....

@Techneut kan jij hier iets van zeggen ?

die omvormer zal het zeker doen en voor 11 euro ach das ook niet zo'n probleem lijkt me maar de case zelf is wel interessant.

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 14-12-2017 09:39 ]

• Devler
Quasi letterlijk zou ik de de huidige adapter er afhalen (draad oversnijden) en vervangen door de nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 13:17

BoAC

Memento mori

Je kan ook dit gaan: Conrad: 220v - 110v :)

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

12 volt lampje erin..... en proberen maar... het enige wat nog kan gebeuren is dat de lak op de spoel het begeeft.... bij de hogere spanning...

Ook is de trafo voor 60Hz uitgelegd en dus iets kleiner als voor 50Hz... maar jaren 60 waren ze nog niet zo flauw met alles op de cent dimensioneren, dus ik denk wel dat het werkt.

Zorg er wel voor als het stalen huis is dat het huis geaard is voor je eigen veiligheid!

euhmmmm

• BoAC

BoAC

Memento mori

cactusman schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:43:
12 volt lampje erin..... en proberen maar... het enige wat nog kan gebeuren is dat de lak op de spoel het begeeft.... bij de hogere spanning...

Ook is de trafo voor 60Hz uitgelegd en dus iets kleiner als voor 50Hz... maar jaren 60 waren ze nog niet zo flauw met alles op de cent dimensioneren, dus ik denk wel dat het werkt.

Zorg er wel voor als het stalen huis is dat het huis geaard is voor je eigen veiligheid!
Als er een gelijkricht en afvlak circuitje in zit, heb je kans daar de rook uit verdwijnt.. Komt er gewoon wisselspanning uit, heb je dikke kans dat het wel goed gaat idd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

BoAC schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:47:
[...]

Als er een gelijkricht en afvlak circuitje in zit, heb je kans daar de rook uit verdwijnt.. Komt er gewoon wisselspanning uit, heb je dikke kans dat het wel goed gaat idd :)
Volkomen gelijk. Maar jaren 60 zou een normale gloeilamp moeten zijn. (of halogeen, maar das geen 6v)
En waarom zou je spanning voor een lampje gelijk willen richten. ?
Dus Lijkt me dus dat daar wisselspanning uit komt.

Maar goed, in het ergste geval gaat de trafo kapot, en dan kun je alsnog gewoon opnieuw bedraden voor een modern lamp/ledje

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

tleegwater schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:26:
Het was meer de hoop dat het zou kunnen. Hij zal inderdaad niet automatisch schakelen. Daarvoor is de lamp te oud (jaren 60).
TBH hij is zo oud dat er niets te schakelen valt, dus daarom zou het best wel kunnen werken :)
EN juist jaren 60 dingen waren nog gebouwd op zon manier dat het gerepareerd kon worden, lijkt me dus dat hij wel open moet kunnen ?

Heb je trouwens ene pic, ben niewschierig :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kun je het niet ombouwen ?
nieuwe fitting, snoer en stekker

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• tleegwater
Het is een "koch creations lampette", google heeft genoeg plaatjes.

Ik heb er 2, 1x 220 en 1x110.

Hij kan ongetwijfeld open, maar dan moet ik er echt een keer voor gaan zitten. Schroefjes heeft hij niet.

Ik zal eens kijken of er AC uit de 220 versie komt, if so, dan zit er geen gelijkricht-spul in, en zou het in theorie dus kunnen werken?

[ Voor 25% gewijzigd door tleegwater op 14-12-2017 10:45 ]

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 10:53
Wij hebben ook nogal wat van die oude dingen staan, maar no-way dat die zo het stopcontact in gaan!
Die krijgen allemaal nieuwe bekabeling, van stopcontact tot lamp.
Ik raad jou hetzelfde aan.

Als het, zoals bij jou, met een geïntegreerde schakelaar is overbrug ik die en werk ik met een schakelaar in de nieuwe kabel.

[ Voor 24% gewijzigd door cadsite op 14-12-2017 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:38:
volgens mij is het hele idee van een gewikkelde trafo wat er in zal zitten dat het juist wel zou moeten werken....

@Techneut kan jij hier iets van zeggen ?
Zoals je het schrijft lijkt het dat je verschillende begrippen als spanning en vermogen niet helemaal begrijpt.
Ik moest even terugbladeren naar het begin. Ik zie daar de nogal warrige vraag
"220v door z'n trafo jaag, een 12v lampje hetzelfde resultaat geeft. Of tart ik dan de wetten van de natuurkunde?"
Uit het verhaal op te maken denk ik na twee keer lezen dat hij het heeft over de adapterstekker waarop Input 110V 60Hz is en output 6V of over een ingebouwde trafo. Het is op zich dan waar dat bij 220V (even terzijde, tegenwoordig is het 230V) de outputspanning verdubbelt. Alleen is de vraag hoe lang dat ding zoiets volhoudt. Ik vrees van niet zo lang, welliswaar niet gepaard gaand met een korte lichtflits maar met een stinkend rookwolkje. Namelijk uit niets blijkt dat de trafo die er in zit geschikt is voor de dubbele spanning. Een jaren 60-ding zal inderdaad geen geschakelde voeding hebben, dus zal het een gewoon "ouderwets" gewikkeld trafootje zijn.

Maar in de tweede plaats is het lampje maar geschikt voor 6V. Bij 12V zal dat ook ontaarden in een lichtflits. En dat zal waarschijnlijk het leven redden van de trafo maar einde van het lampje.

Met het zoeken naar een oplossing zou ik niet te moelijk doen. Zo'n oud ding heeft alleen maar gevoelswaarde, inderdaad vintage. Mijn advies: koop een losse voeding, zo'n adapterstekker, of vis er eentje op uit een rommeldoos van input 230V, output 6V en sloop de huidige trafo eruit. Mocht het passen, dan zou je de trafo ook nog kunnen verwisselen.

• Ray

Ray

@Techneut het idee is dus het lampje voor een 12 volt variant te vervangen maar met hetzelfde wattage

dus het 'vermogen' wat de voeding moet leveren veranderd niet.

zoals ik al schreef , uitgaande van een lampje van 6 wat

bestaand

110 volt > 6 volt / 6 volt lampje van 6 watt / 1 ampere = 6 watt

optie ?

220 volt > 12 volt / 12 volt lampje van 6 watt / 0,5 ampere = 6 watt

juist bij een gewikkelde trafo verwacht je dan toch niet direct een probleem ?

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 14-12-2017 12:53 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Eerlijk gezegd zou ik het zelf gewoon proberen (wel eerst 6v lampje eruit draaien en multimeter erop aansluiten om te kijken of er netjes 12v uit komt).

Het kan natuurlijk dat er meer in zit dan alleen een simpele trafo, maar ik gok dat het gewoon gaat werken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:53:
@Techneut het idee is dus het lampje voor een 12 volt variant te vervangen maar met hetzelfde wattage

bestaand

optie ?

Je berekening is correct. Maar het probleem is dat de huidige trafo niet geschikt zal zijn voor de dubbele inputspanning.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-10 10:58

bestaand

optie ?

Maar wat nu als de voeding meer vermogen kan leveren? Wat niet heel onwaarschijnlijk is omdat deze niet begrenst zal zijn.

De weerstand van het lampje is 6 Ohm. Die weerstand zal ook 6 ohm blijven.

Dus bij 12V zal de stroom 12V/6Ohm = 2 ampere zijn. Dus als de voeding dat kan leveren doet deze dat ook gewoon. Deze zal daar nog niet op begrenst zijn. Dus moet de voeding opeens 24W leveren want wel eens te veel kan zijn voor de voeding waardoor deze te warm wordt en daardoor kapot gaat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

LordSinclair schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:08:
[...]

Maar wat nu als de voeding meer vermogen kan leveren? Wat niet heel onwaarschijnlijk is omdat deze niet begrenst zal zijn.

De weerstand van het lampje is 6 Ohm. Die weerstand zal ook 6 ohm blijven.

Dus bij 12V zal de stroom 12V/6Ohm = 2 ampere zijn. Dus als de voeding dat kan leveren doet deze dat ook gewoon. Deze zal daar nog niet op begrenst zijn. Dus moet de voeding opeens 24W leveren want wel eens te veel kan zijn voor de voeding waardoor deze te warm wordt en daardoor kapot gaat.
Niet als hij een lampje neemt die hetzelfde aan vermogen (watt) vraagt. In jouw voorstelling zal er ook 2x zoveel lichtopbrengst zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door BoAC op 14-12-2017 13:14 ]

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Er zijn verschillende dingen waar rekening mee word gehouden bij een dubbel zo hoge spanning en een andere frequentie. De kabel is wat dikker of dunner, zal niet al te veel uit maken.
Afhankelijk van de manier waarom de trafo werkt kun je problemen krijgen, sommige componenten zijn geselecteerd op spanning, en die zijn dan misschien 150v, zoals bijvoorbeeld een cap of een diode (voor gelijkrichten). In het circuit word ook wat caps gebruikt voor het krijgen van gelijkstroom (vermoed dat het gelijkstroom is?), die zijn dan gebaseerd op een spanning en op de frequentie, bij een lagere frequentie kan je krijgen dat de capaciteit van de cap niet genoeg is.

Ik betwijfel dat een trafo voor 110v zomaar 230v aan kan. houd ook in gedachte dat de piekspanning bij 110v 155v is en bij 230v is dat 325v.

110v springt ook wat minder makkelijk over dan 230 in gaps bijvoorbeeld.

Goede kans dat de transformator kapot gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
zonder het ding uit elkaar te halen is er niet écht wat te zeggen, maar tgv de hogere spanning gaat er een grotere stroom door de trafo lopen, ook onbelast. tenzij dat ding zwaar overgedimensioneerd is zal de kern in verzadiging gaan, waardoor de magnetische energie wordt omgezet in warmte. als dat maar lang genoeg duurt zal op een gegeven moment een winding - of misschien wel meer dan een - sluiting gaan maken, waardoor nog meer magnetische energie in warmte wordt omgezet, waardoor nog meer windingen ..... je snapt waarschijnlijk het eindresultaat wel, de brandweer noemt dat in hun onwetendheid brand door kortsluiting.
en ook al zou het blijven werken, het lampje krijgt bij dubbele spanning ook nagenoeg dubbele stroom, en dus het viervoudige vermogen te verwerken. het zal dus wel licht geven, héél veel en héél kort ...
je hebt ook kans dat allerlei componenten in het armatuurtje niet zijn gecertificeerd voor meer dan 110 volt, denk aan de vonkbrug in een schakelaar, kruipwegen tussen twee aansluitingen die te dicht op elkaar staan ed.
dat ding dat bij conrad wordt aangeboden is een zg auto transformator. dat is een transformator die slechts over één wikkeling beschikt, op ca de helft van het aantal wikkelingen zit de aftakking voor 110 volt. dit is een prima oplossing, maar houdt er rekening mee dat in tegenstelling met een 'gewone' transformator de wikkelingen niet van elkaar gescheiden zijn en de uitgang van dit ding dus gewoon aan de netspanning hangt. wees dus voorzichtig!

• tleegwater
Dit ga ik doen van het weekend! Brandblusser erbij, what could possibly go wrong?

Als ie stuk blijkt na afloop kan ik alsnog een transplantatie overwegen.

Dank allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 12:57

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

tleegwater schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:13:
[...]

Dit ga ik doen van het weekend! Brandblusser erbij, what could possibly go wrong?

Als ie stuk blijkt na afloop kan ik alsnog een transplantatie overwegen.

Dank allen!
Pak er een multimeter bij; meten is weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat door overmatige warmte isolatie smelt, de behuizing onder spanning komt te staan en jij dood gaat.

Als iets voor een bepaalde spanning is gedimensioneerd is het gewoon echt geen goed idee daar twee keer zoveel op te zetten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 14:31

jpiwf

licenced pepernootaddict

evilution schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:33:
[...]

Dat door overmatige warmte isolatie smelt, de behuizing onder spanning komt te staan en jij dood gaat.

Als iets voor een bepaalde spanning is gedimensioneerd is het gewoon echt geen goed idee daar twee keer zoveel op te zetten.
Draden worden warm door de stroom die erdoorheen loopt, niet van de spanning. Hoe hoger de spanning hoe lager de stroom bij gelijk wattage.
Ofwel: Warmte zal geen probleem zijn aangezien het amperage (de stroom) halveert omdat de spanning (volt) verdubbeld.
Als het vermogen (watt) zou veranderen zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Maar voor 6 watt bij 220 volt is een streng van een UTP kabel waarschijnlijk nog dik genoeg.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:21
De transformator zal ongeveer 20% meer warmte produceren (hogere verliezen). Als de transformator voldoende overgedimensioneerd is zal dat best goed kunnen gaan. Ik zie echter meer problemen in het isolatiemateriaal, zowel in de trafo als in het aansluitsnoer + schakelaar. Als die echt voor 110V zijn uitgelegd dan is de isolatie simpelweg onvoldoende om veilig te zijn. Het beste zou zijn om de trafo te bekijken, het kan ook zomaar een 220V trafo zijn met aftakking om hem ook op 110V te kunnen gebruiken. Dan is het simpel om te bouwen.

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 12:25
[b]Ray schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:53:

Ja wel dus, zie de (prima) uitleg van @PetervdM

Onbegrijpelijk dat dit als beste antwoord (van Ray) wordt aangemerkt.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat de trafo stuk gaat. Ik heb ooit op Marktplaats een audioapparaat gekocht dat de verkoper uit Amerika had. Ook 110V. Hij had het ding hier geprobeerd en toen was ‘ie stuk. Daarna heeft hij ‘m voor goed en prima aan mij verkocht. Uiteindelijk hoefde ik alleen maar het trafootje te vervangen en het ding deed weer. De strekking van het verhaal: ook de trafo kan stuk!

• Ray

Ray

wolly_a schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:29:
Ik denk dat de trafo stuk gaat. Ik heb ooit op Marktplaats een audioapparaat gekocht dat de verkoper uit Amerika had. Ook 110V. Hij had het ding hier geprobeerd en toen was ‘ie stuk. Daarna heeft hij ‘m voor goed en prima aan mij verkocht. Uiteindelijk hoefde ik alleen maar het trafootje te vervangen en het ding deed weer. De strekking van het verhaal: ook de trafo kan stuk!
dat is natuurlijk logisch omdat het hele ontwerp achter de voeding dan om zeep gaat......

ik zeg niet dat mijn idee gaat werken op de lange termijn maar dit is geen vergelijk wat jij hier maakt

• Techneut
  • Niet online
lazybones schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:41:
De transformator zal ongeveer 20% meer warmte produceren (hogere verliezen).
Mag ik vragen hoe je aan die 20% meer komt? Let wel, bij een twee maal zo hoge spanning. Ik bereken een veel hoger percentage. Die 20% zou nooit een probleem zijn, maar de veel hogere waarde die ik bereken mogelijk wel. Ik ben nieuwsgierig.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:40:
[...]

dat is natuurlijk logisch omdat het hele ontwerp achter de voeding dan om zeep gaat......

ik zeg niet dat mijn idee gaat werken op de lange termijn maar dit is geen vergelijk wat jij hier maakt
Het complete circuit was gelukkig nog intact. Alleen de trafo was stuk. De spanningsregelaars achter de brugcel konden, voor de korte tijd dat de trafo het volhield, de hogere spanning verwerken. De spanning achter de spanningsregelaars bleef dus gewoon gelijk.

De trafo in dit geval zal de 230 Volt ook niet prettig vinden, schat ik.

• Gurd
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 14:24
Persoonlijk zou ik het inderdaad ook gewoon doen. Ik snap namelijk waarom je er het liefste geen omvormer voor wil hebben.

Ik heb trouwens nog nooit een (degelijke oude) transformator gezien voor 110v met een isolatiewaarde lager dan een 1000v. Dus die 220-240v met een 12v lampje zie ik op dat punt wel goed komen. Ik zie hem ook niet smelten want het vermogen blijft vrijwel hetzelfde.

Het enigste risico is of men extra hun best heeft gedaan. Voor zo'n lamp is niks meer nodig dan een transformator. Maar als men toch om wat voor reden dan ook er een gelijkrichter of dergelijke in heeft gestopt zou dat wel eens de pret kunnen bederven.

Dus of eerst toch even voorzichtig proberen open te maken om te kijken waar je mee te maken hebt. Of, even onbelast (geen lampje er) hem aansluiten en met een multimeter kijken of er wissel dan wel gelijkspanning uitkomt.

Als er wisselspanning uitkomt zou ik de gok wel durven te nemen.

Maar laat die lamp de eerste paar uren niet alleen. Misschien sowieso niet een lamp om te laten branden als je er niet bij bent. Controleer de eerste paar uur sowieso op warmte, rare geluiden en dergelijke. Beetje gezond verstand, niet op een houten bureau zetten totdat je wat zekerder bent in z'n functioneren en dergelijke.

Hoe dan ook, we hebben hier goede zekeringen in de meterkast en als je hem dan toch moet open maken om te repareren kan er meteen een andere transformator in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tleegwater
Ik heb 'm toch open gepeutert:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/64BfXUl.jpg

Wat ik vergeten was te melden is die ie 2 standen heeft, gedimt, en voluit.
Rood en wit zitten aan de schakelaar.

Geen specs op de trafo zelf, dus ik ga het maar proberen van 't weekend. Als het stuk gaat is dit prima te transplanteren. (Moet ik alleen zorgen voor genoeg gewicht in de voet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

hoe ziet die rechterkant eruit ?

het lijkt dat daar een aansluiting over is ? zou zo maar de 220 aftakking kunnen zijn

je had toch ook een 220 versie ? maak die ook eens open en kijk hoe die aangesloten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

bestaand

optie ?

Dit gaat vroeg of laat brand opleveren, laat advies over aan mensen die er wat van weten aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

w1z13 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:07:
[...]

Dit gaat vroeg of laat brand opleveren, laat advies over aan mensen die er wat van weten aub.
Dat is dus exact wat ik in die post doe..

Aangezien jij het dus schijnbaar wel helemaal weet onderbouw dan ook even je stelling zodat wij onwetende mensen het ook snappen.....dan bel ik vast de brandweer

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 15-12-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Die trafo op de spanning hier aansluiten is een slecht idee, met een beetje gelukt gaat ie alleen hard zoemen en valt de zekering en met een beetje pech heel hard roken.

Omdat je 'm aan 230V hangt in plaats van 110V is de stroom door de primaire wikkeling 4x zo hoog als de trafo onbelast is. (dat gaat kwadratisch, niet linear).
Het uitgaande vermogen is hetzelfde, maar je verliezen gaan heel rap omhoog, en verliezen worden warmte.

Zou er gewoon een verhuistrafo voor gooien, voor 6W is een stekkeradapter maat genoeg.
Wellicht hebt je het geluk dat er een 220/230V tap op de trafo zit, met geschikte meetapparatuur is dat na te meten (variac en multimeter is genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ray schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:38:
[...]

Dat is dus exact wat ik in die post doe..
Nee, op een 110v wikkeling zet je geen 140v, geen 220v, geen 230v en geen 250v, onder geen enkele omstandigheid. Zelfs het advies om het "even" te proberen en de situatie te accepteren als het niet misgaat in de eerste 10 minuten is juist een erg gevaarlijk advies omdat bij het gebruik van elektrische componenten buiten de specificaties slijtage ook een rol speelt (en ja, isolatie kan erg hard slijten als men de specificaties negeert). Zelfs als het theoretisch mogelijk is dat het in de praktijk niet fout gaat is er een kans aanwezig dat het wel fout gaat. Redenen hiervoor zijn onder andere (zoals al gesuggereerd) saturatie, isolatie, en dus ook de mogelijk slijtage op de isolatie bij overspanning. Dan lijkt het leuk als het een aantal weken goed gaat, en u er niet naar omkijkt, totdat de isolatie onder invloed van de gegarandeerd hogere temperatuur in combinatie met slijtage door de overspanning doorslaat, en de wikkeling net genoeg kortgesloten is om erg warm te worden zonder dat de juiste beveiligingen in de meterkast inspringen. U maakt overduidelijk kenbaar dat u geen expert bent op het gebied van elektronica of elektriciteit en daarom vind ik het nogal frappant dat u het aandurft om dusdanig gevaarlijke adviezen te geven. Er komt heel wat meer kijken bij het ontwerp en gebruik van een transformator dan alleen het vermogen. En bij het geven van advies komt ook heel wat meer kijken dan een basale vage kennis over het onderwerp, helemaal als er veiligheid op het spel staat.

edit: mijn reactie was initieel misschien ietwat fel, maar dat kwam deels omdat TS uw reactie als beste antwoord had beoordeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door w1z13 op 15-12-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@w1z13 en dat is dus exact de reden dat ik mijn stelling als open vraag neerzet en @Techneut waarvan ik weet dat jij wel over deze kennis beschikt een oproep doe om zijn mening te geven.

het staat er ook als vraag, niet als advies. Lees nog maar eens goed zou ik zeggen.

En inderdaad je uitleg snijdt hout dus dat kan een goede reden zijn om het niet te proberen. Die uitleg was hetgeen wat ik ook vraag met mijn stelling toch ? overigens had @PetervdM PetervdM in "110v lamp op 220v mogelijk?" dit ook al correct beschreven dus geen reden om er nog eens over heen te gaan lijkt me (nadat Tecneut al antwoord had gegeven op mijn vraag dat de trafo niet geschikt is Techneut in "110v lamp op 220v mogelijk?" )

advies geven =/= een mening vragen op een open stelling

gelukkig wel want ik zie in mijn vakgebied genoeg ellende van mensen die zelf maar wat aan prutsen en op forums 'advies' krijgen en dit ook nog gaan doen ook....

@w1z13 Ik kan zelf 'het beste antwoord' niet uitzetten. dat is inderdaad iets wat alleen TS kan. Ik kan wel concluderen dat het inderdaad niet het beste antwoord is :P

[ Voor 53% gewijzigd door Ray op 15-12-2017 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zo stellig als w1z13 het brengt zou ik het niet willen brengen. Wel dat die ruim twee keer zo hoge spanning inderdaad zoals SA007 zegt een ruim vier keer zo hoog opgenomen nullastvermogen veroorzaakt. M.a.w. niet het dubbele, maar kwadratisch. Dat is iets wat vaak niet wordt gerealiseerd. Dat zie ik eigenlijk als enige risico. Verzadiging van de ijzeren kern van de trafo, een vrij fors geval, zie ik niet zo gauw evenmin als isolatieproblemen. Behalve dan als hij door die te hoge nullaststroom te heet wordt.

Maar wellicht zijn die problemen helemaal niet aan de orde. Die aansluiting waar niets op lijkt te zitten kan (heel goed opgemerkt) best een aansluiting zijn voor 220V, zou me niet verbazen, dat komt veel voor bij dergelijke dingen. Om dat zonder ook maar iets te slopen vast te stellen heb je alleen maar naast weten wat je doet een multimeter nodig. Meet op alle drie de mogelijkheden de spanning tussen die drie punten, als één van de drie meetwaarden het dubbele is van de andere twee, dan is de veronderstelling juist, sluit dan je netvoeding aan op die punten en klaar ben je. Eén praktische veiligheidstip, zet de netspanning tijdens de meting op de trafo met een gloeilampje van een zo laag mogelijk vermogen er mee in serie. Dan heb je geen risico op een explosie. Je hebt dan uiteraard een lagere spanning op de trafo staan, maar dat is niet relevant. wat je meet zijn de verhoudingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Dat gaat en kan NIET werken op 230V !!

Kernverzadiging is het probleem, de primaire wikkeling is uitgelegd voor 115V, als je die 230 gaat voeren is het resultaat inderdaad rook in plaats van 12V op de uitgang.

Het aantal windingen primair heeft toch wel enige relatie met de aangelegde spanning ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Sine, nuttige bijdrage.
Kernverzadiging heeft inderdaad een forse enorm stinkende rookwolk en einde verhaal tot gevolg. Heb je honderd procent gelijk in! Simpel omdat het grootste deel van de reactantie (inductieve weerstand) wegvalt en nagenoeg alleen de relatief lage ohmse weerstand overblijft. Maar ik ben er niet helemaal van overtuigd dat dit al optreedt bij het dubbele van de nominale spanning. Dat hangt af van de hoeveelheid ijzer die de kern bevat. En gezien de forse afmetingen die ik zie op de foto denk ik uit de resultaten van proeven die ik ooit wel eens heb gedaan, dat voor verzadiging wel een beetje meer nodig is.

De relatie aangelegde spanning en het aantal windingen is er inderdaad in zoverre, dat je eigenlijk moet spreken over stroom en het aantal windingen. Het product daarvan (Aw) zorgt voor het magnetisch veld en de massa van het ijzer bepaalt wanneer verzadiging van de kern optreedt. Een stroomtransformator illustreert dat dit weinig met aangelegde spanning heeft te maken. Alleen dat bij toenemen van het vermogen een zwaardere kern nodig is. Dat een en ander goed doordacht met elkaar is uitgebalanceerd mag duidelijk zijn. Wat dat betreft heb je gelijk.

PS:
Die proef die ik beschreef kan natuurlijk ook gedaan worden met een beltrafo in omgekeerde richting (dus spanning op de secundaire kant en zonder die lamp ertussen. Dat is (niet onbelangrijk) veiliger voor een leek en je krijgt toch de gewenste verhoudingen van de spanningen. Bovendien sluit je dan ook nog elke twijfel over mogelijke verzadiging uit.
Afijn, het woord is lijkt me nu aan TS.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 16-12-2017 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Klopt, je zult niet bij de dubbele spanning tegen die grenzen aan lopen, maar al veel eerder.

Extra marge aan de bovenkant betekent extra kosten (in de vorm van meer wikkeldraad) en een lagere efficiëntie van de trafo (want onnodige extra weerstand van het draad)

De meeste (net) trafo's komen al in de problemen ver voor 10%. Trafo's voor kort gebruik (magnetron, soldeerpistool,...) ziitten vaak zelfs al aan of over het verzadigingspunt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Al bij 10% begin van verzadiging? De marge waarbinnen de netspanning kan schommelen? Ik kan hier moeilijk over redetwisten, alleen dat het niet overeen komt met mijn waarnemingen over toch wel veel ruimere marges. Te weten met proefjes op een testbank die ik ooit deed met een regelbare spanning. De aardigheid is dat bij het begin van verzadiging de evenredigheid van de primaire en secundaire spanning afneemt en nog even verder de secundaire spanning over een bepaald regelgebied helemaal niet meer de primaire kant volgt. Een nagenoeg constante secundaire spanning dus. Daar bestonden ver voordat elektronische spanningstabilisatie werd ontwikkeld handige toepassingen voor, maar het is daarnaast ook een methode om dat verzadigingspunt van de kern vast te stellen. Toch wel wat van geleerd.

Nogmaals, het hangt sterk af van de massa van kern. Maar goed, we zitten hier op een zijspoor, ik heb om alle twijfels hierover te omzeilen gewezen op een alternatieve wellicht betere en misschien handiger manier van meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs als het ding voor 220 gemaakt was zou ik een trafo / schakelaar / bedrading uit de jaren 60 niet in het stopcontact steken... Vervang die zooi gewoon.
Hackus schreef op donderdag 14 december 2017 @ 10:05:
Kun je het niet ombouwen ?
nieuwe fitting, snoer en stekker
Dat dus. Led lamp er in, want we leven in 2017.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zou ik ook allang hebben gedaan. Alleen als ik TS begrijp wil hij perse het vintage-karakter van dat ding behouden (of vergis ik me daarin?). Als ik de foto bekijk van de trafo en het gaat slagen met het laatste voorstel, dan moet dat gemakkelijk lukken door even één draadje om te solderen. Maar mocht dat vintage-karakter toch niet zo heel belangrijk zijn, je kijkt er immers toch niet in, dan kun je de trafo ook gewoon laten zitten en de bestaande draadjes foorknippen. Het bespaart extra moeite om een contra gewicht te zoeken tegen omtuimelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Techneut schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:00:
[...]
Je berekening is correct. Maar het probleem is dat de huidige trafo niet geschikt zal zijn voor de dubbele inputspanning.
Edit: geen zin in. Teveel ruis.

[ Voor 45% gewijzigd door Bart2005 op 16-12-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Techneut schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:55:
Zou ik ook allang hebben gedaan. Alleen als ik TS begrijp wil hij perse het vintage-karakter van dat ding behouden (of vergis ik me daarin?). Als ik de foto bekijk van de trafo en het gaat slagen met het laatste voorstel, dan moet dat gemakkelijk lukken door even één draadje om te solderen. Maar mocht dat vintage-karakter toch niet zo heel belangrijk zijn, je kijkt er immers toch niet in, dan kun je de trafo ook gewoon laten zitten en de bestaande draadjes foorknippen. Het bespaart extra moeite om een contra gewicht te zoeken tegen omtuimelen.
als hij de twee standen licht wil handhaven is het wel iets complexer weer. Hij zal dan een vervangende voeding moeten maken die dit ondersteund. Een standaard adapter uit de grabbelbak bij de kringloop gaat dan niet werken. Of kan hij wellicht iets met een vermogensweerstand doen om toch twee standen te krijgen ?

maar zoals gezegd en door jou uitgelegd hoe te meten is de kans vrij groot dat er gewoon een 220 aftakking is. dus 1 draadje aanpassen en klaar

hoewel het dan nog wel oud spul is maar daar zie ik niet zo snel het probleem....maar iemand anders vast wel ...

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 16-12-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oud spul ja, maar ik zie in die ouderdom niet direct een probleem. Als het nog veel ouder was geweest, uit de tijd dat nog oude isolatiematerialen werden gebruikt zoals jute omspinning en rubber, dan zou ik het zeker afraden. Een beetje heen en weer bewegen en het kruimelt er gewoon af. Al jaren veel te gevaarlijk om het nog te gebruiken. Echter die paar draadjes vernieuwen is niet zo'n ingewikkelde klus. Maar op de foto van de transformator zie je duidelijk draden met kunststofisolatie en dat gaat een leven lang mee. Kortom, dit moet geen probleem zijn. Leen desnoods als je het niet helemaal vertrouwt even een megger om de isolatie door te meten. Is de behuizing van de lamp van metaal? In dat geval is het zelfs wel aan te raden om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:21
Techneut schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:24:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan die 20% meer komt? Let wel, bij een twee maal zo hoge spanning. Ik bereken een veel hoger percentage. Die 20% zou nooit een probleem zijn, maar de veel hogere waarde die ik bereken mogelijk wel. Ik ben nieuwsgierig.
Je hebt gelijk, mijn 20% refereerde aan het voeden van de trafo met 50Hz ipv. de 60Hz waarvoor deze zal zijn gemaakt.
Pagina: 1