Zoals je het schrijft lijkt het dat je verschillende begrippen als spanning en vermogen niet helemaal begrijpt.
Ik moest even terugbladeren naar het begin. Ik zie daar de nogal warrige vraag
"220v door z'n trafo jaag, een 12v lampje hetzelfde resultaat geeft. Of tart ik dan de wetten van de natuurkunde?"
Uit het verhaal op te maken denk ik na twee keer lezen dat hij het heeft over de adapterstekker waarop Input 110V 60Hz is en output 6V of over een ingebouwde trafo. Het is op zich dan waar dat bij 220V (even terzijde, tegenwoordig is het 230V) de outputspanning verdubbelt. Alleen is de vraag hoe lang dat ding zoiets volhoudt. Ik vrees van niet zo lang, welliswaar niet gepaard gaand met een korte lichtflits maar met een stinkend rookwolkje. Namelijk uit niets blijkt dat de trafo die er in zit geschikt is voor de dubbele spanning. Een jaren 60-ding zal inderdaad geen geschakelde voeding hebben, dus zal het een gewoon "ouderwets" gewikkeld trafootje zijn.
Maar in de tweede plaats is het lampje maar geschikt voor 6V. Bij 12V zal dat ook ontaarden in een lichtflits. En dat zal waarschijnlijk het leven redden van de trafo maar einde van het lampje.
Met het zoeken naar een oplossing zou ik niet te moelijk doen. Zo'n oud ding heeft alleen maar gevoelswaarde, inderdaad vintage. Mijn advies: koop een losse voeding, zo'n adapterstekker, of vis er eentje op uit een rommeldoos van input 230V, output 6V en sloop de huidige trafo eruit. Mocht het passen, dan zou je de trafo ook nog kunnen verwisselen.