Infrarood vloerverwarming icm cv ketel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 1010267

Topicstarter
Mijn vraag
Na een verbouwing zal mijn woonkamer zo'n 15 m2 groter zijn. In de uitbreiding wil ik graag infrarood vloerverwarming leggen. In het overig deel van de woonkamer zouden cv ketel icm met radiatoren moeten blijven. Nu ben ik op zoek naar een thermostaat die de cv ketel Vaillant aan kan sturen en tegelijkertijd de infrarood vloerverwarming.( 2800 watt) Kan iemand me daar mee helpen? Op dit moment wordt de cv aangestuurd door een toon thermostaat.

Alvast bedankt

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
Weet je zeker dat je elektrische vloerverwarming wilt plaatsen in je woonkamer? Ik heb 1000W in de badkamer zitten, verwarmt traag en kost een flinke hoeveelheid stroom. Voor een badkamer is het leuk omdat het los staat van CV, maar voor een woonkamer is het onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1010267

Topicstarter
Nu krijg ik in dat gedeelte een schuifpui en een raam tot aan de grond. Daar wil ik liever geen radiatoren voor plaatsen. Ik heb me laten vertellen dat infrarood verwarmen echter sneller en efficiënter is dan traditioneel elektrische vloerverwarming, maar ze kunnen me als leek hierin alles wijs maken. in de rest van de woonkamer is het niet mogelijk om traditionele vloerverwarming in te fresen vanwege kosten voor nieuwe tegels. Heb je nog een andere suggestie?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
Infrarood verwarming is gewoon misleiding. Iets dat warm is zendt infrarood straling uit en op je huid ervaar je dat als warmte. Het is gewoon een commercieel verhaaltje bij iets dat al jaren bestaat. Het is ook niet zuiniger dan ouderwetse elektrische vloerverwarming.

Indien mogelijk zou ik eerder iets doen met cv vloerverwarming, een convectorput of desnoods een vrijstaande convector voor de ramen, die dingen van Jaga hoeven helemaal niet hoog en lelijk te zijn.

Bedenk je wel: 2800W aan elektrische vloerverwarming betekent een extra groep in de meterkast. Elk uur dat ie warmte genereert is 2.8KWh. Met een warmtepomp kost je dat een kwart van de energie en met een CV ketel betaal je met de huidige tarieven 3/8e deel van wat elektrische vloerverwarming kost.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij infraroodverwarming denk ik aan panelen die zo'n 70 tot 100 graden warm worden en je lichaam direct verwarmen als je in het bereid van zo'n paneel staat. Dit gaat natuurlijk niet in de vloer vanwege de hoge temperaturen. Omdat zo'n paneel binnen een paar minuten voelbare warmte oplevert kan het in bepaalde situaties energiezuiniger zijn omdat je plaatselijk kunt verwarmen en alleen hoeft te verwarmen als er aanwezigheid is. Voor bijvoorbeeld een werkplek in een schuur of garage, waar je alleen in het weekend een paar uurtjes bezig bent, is het prima geschikt.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07 13:21
Idd, "infrarood vloerverwarming" lijkt me redelijk onmogelijk. Ben benieuwd wat daarmee bedoeld wordt.

Anyway elke vorm van elektrisch verwarmen zonder warmtepomp is gewoon vermogensvernietiging en nog slecht voor het milieu ook. Niet aan beginnen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@Anoniem: 1010267
gas kost voor 1m3 ongeveer 0,55 - 0,60€.

1m3 gas is in theorie 9,2 tot 9,6 kWh elektrisch.
maar in de praktijk haal je er ongeveer 8kWh uit een 1m3 (verlies van de ketel ondank dat hij HR is.)

1kWh elektrisch kost 0,18€.
8x 0,18€ = 1.44€

dit maakt niet uit of je infrarood of niet gebruikt, warmte is warmte.
(het aanstralen met infrarood panelen aan het plafon, geeft een meer plaatselijke verwarming en daar mee kun je wel iets goedkoper uit komen, maar vind het wel minder lux.)
dus 1m3 gas voor 0,60€ vervangen voor 1,44€ elektra, is een duur geintje. >:)

dan hebben we het verder maar niet over het milieu, dat hebben andere al gedaan hier boven. ;)

doe je dit met een warmtepomp, dan moet je ook nog de cop (beter de scop) mee rekenen in het verhaal.
dan kom je zo uit:
1m3 x 8kWh / 3cop = 2,66kWh om 1 m3 gas te vervangen.
(een scop van 3 is maar een voorbeeld, mijn systeem haalt een scop van 4,2)
2,66 X 0,18 = 0,48€

edit:
ik zelf gebruik wel elektrische vloer verwarming, maar dat is voor het toilet.
ongeveer 1m2 aan oppervlakte.
de thermostaat van de vloerverwarming gaat ook alleen maar automatisch aan als mijn PV panelen op dak genoeg leveren.
de vloer zelf buffert de warmte wel de nacht door ook in de winter. ;)
het is mijn eigen opgewekte stroom, dus mag die ook zelf gebruiken hoe ik dat wil, kost me verder niks. >:)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 14-12-2017 10:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 08:13
Echter, als je het gas er helemaal uit doet, scheelt je dat ook meteen 290 euro aan vastrecht.

Hangt natuurlijk wel af van de hoeveelheid gas die je gebruikt. Als het bedrag van gas ongeveer gelijk is aan het vastrecht, dan moet je inplaats van 0,60 eigenlijk 1,20 per kuub rekenen om goed te vergelijken. De meesten hebben waarschijnlijk een wat hoger verbruik, maar toch moet je wat meer rekenen, oftewel per kuub 290 euro/#kuubTotaal

De warmte van infraroodpanelen is sneller dan die van een C.V. Dus je hoeft niet een uur voor je thuiskomt de verwarming aan(laten) zetten.
Pagina: 1