Mijn vraag
Sinds een maand of 2 valt mijn pc inconsistent uit tijdens het gamen, gevolgd door een directe reboot. Ik probeer uit te vinden waar dit door zou kunnen komen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Grootste gedeelte van mijn PC:
Games waar ik dit heb meegemaakt:
- Overwatch
- F1 2017
- The Witcher 3
Benchmark/stress tools die ik heb gebruikt:
- Furmark
- Heaven
- MSI / Intel Extreme Tuning Utility (CPU stress test en memory stress test)
Overig:
- Windows 10 Pro, laatste updates
- Nvidia driver, laatste updates
- Laatste bios updates
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het probleem is dus inconsistent. Soms valt hij uit, meestal in de eerste 5 minuten, en soms kan ik een uur of twee (misschien wel langer, ik game nooit langer dan 1,5 uur achter elkaar eigenlijk) zonder problemen gamen. Als hij uitvalt, dan doet hij het soms zonder problemen als ik direct het spel weer opstart, maar vaker valt hij weer uit en ongeveer op hetzelfde punt: bij het inladen van een map van Overwatch of een baan van F1 bijvoorbeeld. Maar soms ook gewoon tijdens een potje.
- Ik gebruikte extenders voor mijn voedingskabels. Ik heb die tussen mijn gpu en voeding weggehaald. Geen resultaat.
- Ik heb temperaturen in mijn systeem gecheckt. Mijn videokaart komt nooit boven de 71 graden uit, mijn cpu blijft zelfs nog iets koeler.
- Ik heb CPU stress tests gedraaid en geen uitval gehad.
- Ik heb memory stress tests gedraaid en geen issues gehad.
- Ik heb uitvallen gehad bij Heaven benchmark, maar ik heb vaker géén uitvallen gehad...
- Ik heb nog nooit een uitval bij Furmark gehad.
- Bij Heaven en een CPU stress test tegelijk heb ik geen uitval gehad.
Ik heb het één en ander opgezocht over dit probleem op het forum en ik kom zelf dan tot de conclusie dat h*et de voeding zou moeten zijn. Echter betwijfel ik dat ook omdat het probleem zo inconsistent is, maar ook bij het stresstesten van cpu en videokaart tegelijk er geen problemen ontstaan. Maar hij is zeker wel eens uitgevallen bij een benchmark zelf... Dus dat spreekt het dan weer tegen. Maar zou het dan iets te maken kunnen hebben met een brak moederbord, of lam GPU geheugen omdat het misschien te maken heeft met het inladen van assets?
Edit:
Videokaart is geklokt op fabrieksinstellingen, cpu idem.
Sinds een maand of 2 valt mijn pc inconsistent uit tijdens het gamen, gevolgd door een directe reboot. Ik probeer uit te vinden waar dit door zou kunnen komen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Grootste gedeelte van mijn PC:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 337,- | € 337,- |
1 | MSI Z97S SLI Krait Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 0,- | € 0,- |
2 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 44,43 | € 88,86 |
1 | Cooltek W2 Window Zwart | € 134,83 | € 134,83 |
1 | Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart | € 5,78 | € 5,78 |
1 | Conceptronic Bluetooth V4.0 Nano USB Adapter 100M | € 11,71 | € 11,71 |
1 | be quiet! Pure Rock | € 31,- | € 31,- |
1 | Logitech Performance Mouse MX | € 65,- | € 65,- |
1 | Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8 | € 73,05 | € 73,05 |
1 | Cooler Master GM G750M | € 82,- | € 82,- |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 829,23 |
Games waar ik dit heb meegemaakt:
- Overwatch
- F1 2017
- The Witcher 3
Benchmark/stress tools die ik heb gebruikt:
- Furmark
- Heaven
- MSI / Intel Extreme Tuning Utility (CPU stress test en memory stress test)
Overig:
- Windows 10 Pro, laatste updates
- Nvidia driver, laatste updates
- Laatste bios updates
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het probleem is dus inconsistent. Soms valt hij uit, meestal in de eerste 5 minuten, en soms kan ik een uur of twee (misschien wel langer, ik game nooit langer dan 1,5 uur achter elkaar eigenlijk) zonder problemen gamen. Als hij uitvalt, dan doet hij het soms zonder problemen als ik direct het spel weer opstart, maar vaker valt hij weer uit en ongeveer op hetzelfde punt: bij het inladen van een map van Overwatch of een baan van F1 bijvoorbeeld. Maar soms ook gewoon tijdens een potje.
- Ik gebruikte extenders voor mijn voedingskabels. Ik heb die tussen mijn gpu en voeding weggehaald. Geen resultaat.
- Ik heb temperaturen in mijn systeem gecheckt. Mijn videokaart komt nooit boven de 71 graden uit, mijn cpu blijft zelfs nog iets koeler.
- Ik heb CPU stress tests gedraaid en geen uitval gehad.
- Ik heb memory stress tests gedraaid en geen issues gehad.
- Ik heb uitvallen gehad bij Heaven benchmark, maar ik heb vaker géén uitvallen gehad...
- Ik heb nog nooit een uitval bij Furmark gehad.
- Bij Heaven en een CPU stress test tegelijk heb ik geen uitval gehad.
Ik heb het één en ander opgezocht over dit probleem op het forum en ik kom zelf dan tot de conclusie dat h*et de voeding zou moeten zijn. Echter betwijfel ik dat ook omdat het probleem zo inconsistent is, maar ook bij het stresstesten van cpu en videokaart tegelijk er geen problemen ontstaan. Maar hij is zeker wel eens uitgevallen bij een benchmark zelf... Dus dat spreekt het dan weer tegen. Maar zou het dan iets te maken kunnen hebben met een brak moederbord, of lam GPU geheugen omdat het misschien te maken heeft met het inladen van assets?
Edit:
Videokaart is geklokt op fabrieksinstellingen, cpu idem.