Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davabro
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-06 23:30
Ik wil graag mijn huidige pc upgraden met een SSD.

Nu heb ik de volgende m.2 SSD gevonden:
pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB

En nu is mijn vraag of deze goed naar toebehoren werkt wanneer ik hem in het volgende moederbord stop:
pricewatch: MSI B150 PC MATE

Zelf levert de specificaties van beide producten mij een beetje verwarring op, en daarom vraag ik het hier even.

Als je eventueel een Goede, Snelle en compatibe;e SSD vind, die rond de 250 GB, en 100 euro zit, laat het dan even weten.

Mvg,
Daniel.

[ Voor 9% gewijzigd door davabro op 13-12-2017 22:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 12:54
Je M.2 slot gebruikt je Sata 600 bus(?), en staat niet op een PCI-E 3 lane, dus je lees/schrijf-snelheden zullen maximaal iets van een 550/500 zijn ipv 3200/1500 die de samsung 960EVO kan leveren. Zonde van het geld dus.
Je kan gaan voor iets als een MX300 M.2 wat zowat het snelste is waar de m.2 (sata 600) geen bottleneck is, je kan gaan voor een SSD die je aansluit aan je Sata express slot, wat trager is dan een M.2 PCI-E (en moeilijk te vindfen) of je kan een M.2 PCI-E adapter kopen die je in een PCI-E slot prikt, om daar je SSD in te stoppen.
In geval van het laatste moet je wel eerst eens goed opzoeken als je de NVME SSD als boot drive wil gebruiken, of dit wel mogelijk is. Ik weet dat het niet in alle gevallen mogelijk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
De genoemde Samsung SSD is een NVME m.2 ssd.
Die gaat niet werken op dat moederbord van jou, daar moet een SATA m.2 ssd op.

Deze kun je er prima op prikken:
pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB (iets sneller dan de hierboven genoemde MX300 ssd)

Er zit niet zoveel verschil tussen een Sata m.2 ssd en een reguliere ssd, behalve dan dat bij een m.2 ssd je geen kabels nodig hebt. Inprikken en gaan met die banaan. Als je bovenstaande ssd vergelijkt met een reguliere Samsumg 850 EVO sata SSD zul je zien dat de m.2 variant net iets sneller is qua IOPS. De m.2. variant is dan wel weer een tientje duurder.

[ Voor 48% gewijzigd door Snowwie op 14-12-2017 02:05 ]

Mijn YouTube Channel