Ik heb een VPS draaien die ik graag op de 'dode' momenten (wordt zo goed als alleen maar gebruikt tijdens de daguren, West-Europese tijd) zou backuppen. Momenteel is de hoeveelheid data nog beperkt maar in de toekomst kan dit groeien, en ik wil de server graag responsief houden. Ik heb op een (lokaal) systeem een rsync cronjob opgezet voor backups, en vanwege veiligheidsredenen staat de publieke sleutel op de VPS, en de privé-sleutel lokaal. Aangezien rsync op het lokale systeem draait kan ik daar met ionice, nice of cpulimit wel makkelijk beperkingen instellen qua gebruik van resources, maar op de VPS werkt dat niet vziw.
Ik dacht zelf aan een scriptje dat de rsync binary in de gaten houdt en hem beperkt wanneer er een actief rsync-proces is. De cronjobs zijn getimed dus ik kan het wel zo scripten dat het rond die tijd in de gaten gehouden wordt. Alleen lijkt me dit een onhandige oplossing.
Zijn hier elegante oplossingen voor?
Ik dacht zelf aan een scriptje dat de rsync binary in de gaten houdt en hem beperkt wanneer er een actief rsync-proces is. De cronjobs zijn getimed dus ik kan het wel zo scripten dat het rond die tijd in de gaten gehouden wordt. Alleen lijkt me dit een onhandige oplossing.
Zijn hier elegante oplossingen voor?
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje