Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Topicstarter
Mijn vraag
In het heel kort, kan in een Lenovo Ideacentre met G4400 upgraden naar de G4600. Eventueel ook een extra HDD/SSD. Ik heb hier een Lenovo 510s-08ish staan en die wil ik graag net iets beter maken. Dit om het allemaal wat meer up-to-date te krijgen en dat het wat langer meegaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat dus om alle hardware van een Lenovo 510s-08ish desktop. Laatste Windows 10, Pentium G4400 CPU, 8GB DDR4 geheugen, een IH110CX moederbord (zie foto) met een Intel H110 express chipset. Het aparte daaraan is dat er een custom voeding op zit, met een een 10-punts connector. Dan vanuit het moederbord een 4-punts aansluiting vor SATA voeding met bijbehorende aparte kabel. Het meest aparte is de smalle connector voor de slimline DVD-writer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heel het internet afgezocht voor een SATA-voedingskabel die zou passen. Wel van 4-punts naar 2x of 3x SATA, maar zonder de 'halve' ODD-voeding. Bestaat zoiets überhaupt? of wordt dat zelf wat knutselen?
Ik ken de verhalen rond de H110 chipset. Ik heb een BIOS update gedaan, maar met een G4600 in de socket start de PC op, maar geeft geen beeld. Deze valt vanzelf uit en start weer op. Daarna blijft het beeld zwart en blijft alles draaien. Die eerste herstart is normaal, geloof ik. Om BIOS aan te passen oid.

Is er nog een kans om dit systeem wat beter te maken of zijn de beperkingen niet te doorbreken. Iemand hier ervaring met een kant en klaar systeem?

Afbeeldingslocatie: https://img.alicdn.com/imgextra/i3/735213845/TB27OVXhmBjpuFjy1XdXXaooVXa_!!735213845.jpg

Si vis pacem, para bellum

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Heeft niets met de voeding te maken. Die is nou eenmaal door Lenovo zelf ontworpen en is niet uitwisselbaar met standaardvoedingen uit de winkel.

Qua CPU support ben je afhankelijk van wat Lenovo eraan toevoegt bij de BIOS updates, lijkt erop dat je pech hebt in dit geval en het moet laten bij Skylake processoren. Probeer eens een i3 6100 ofzo ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Topicstarter
De I3-6100 is wel een tikje duurder en deze kon ik zo snel even te pakken krijgen. Waar ik benieuwd naar ben is of er meer mensen zijn die dit hebben geprobeerd. Is er nog een manier om de BIOS wel zover te krijgen misschien?
En anders een begin voor mensen die het ook overwegen. Gezien het in de zelfde CPU familie zit, maar wel net een stapje hoger. Ik on er op internet nog niet zoveel over vinden. Jammer dat je zo beperkt wordt in de opties voor een kleine upgrade.

Het deel van de voeding kan relevant zijn voor wat voor CPU je kan plaatsen, lijkt mij zo. Er is maar 1 4-pins connector voor de CPU. Daar naast ging het voedingsgedeelte vooral over de extra SSD/HDD, gezien die niet rechtstreeks op de voeding kan worden aangesloten.

Vind het overigens verwarrend dat je een CPU wel op de socket kan plaatsen, maar het niet werkt.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Ex Nunc schreef op woensdag 13 december 2017 @ 23:39:
1. Is er nog een manier om de BIOS wel zover te krijgen misschien?
2. En anders een begin voor mensen die het ook overwegen. Gezien het in de zelfde CPU familie zit, maar wel net een stapje hoger. Ik on er op internet nog niet zoveel over vinden. Jammer dat je zo beperkt wordt in de opties voor een kleine upgrade.

3. Het deel van de voeding kan relevant zijn voor wat voor CPU je kan plaatsen, lijkt mij zo. Er is maar 1 4-pins connector voor de CPU. Daar naast ging het voedingsgedeelte vooral over de extra SSD/HDD, gezien die niet rechtstreeks op de voeding kan worden aangesloten.

4. Vind het overigens verwarrend dat je een CPU wel op de socket kan plaatsen, maar het niet werkt.
1. Neem contact op met Lenovo en vraag of zij hier plannen voor hebben of een mogelijke workaround. Zo niet, dan zou je iets in de richting van een eigen BIOS moeten maken met microcode voor de nieuwere processoren. In de zakelijke markt gebeurt dit vaak wel, maar voor consumenten doen ze niets.

2. Het is niet dezelfde familie. De G4400 is een Skylake processor en de G4500 en 4600 serie zijn Kaby Lake chips, nieuwe generatie die werkt op 200-serie chipsets of dus met een bios update met toegevoegde microcode.

3. Een 4-pin 12V CPU voeding kan volgens specificatie maximaal 12V@16A hebben, dus 192W. Dit is dus geen probleem totdat je een unlocked i5 of i7 gaat lopen overklokken :)
Een enkele SATA power is mogelijk te splitten. Zit voldoende stroom in om dat te bewerkstelligen, zie bijvoorbeeld pricewatch: Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) mocht het nodig zijn.

4. Eens, maar goed, OEM's zijn nou eenmaal laks op dit gebied en Intel is ook niet bepaald heilig. Als je optimale compatibiliteit wilt dan is een pre-built nooit ideaal. Zeker niet in de instap consumentenmarkt.

I reject your reality and substitute my own