Nieuwe WiFi-Router - Beter WiFi signaal voor gezin van 5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• percy1984
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04-2024
Hoi,

Wij hebben drie kinderen. Onze oudste heeft ook vaak vrienden op bezoek. Mijn jongste heeft een tablet die 802.11g heeft. Mijn middelste zijn gsm kan 802.11n aan en onze gsm/tablet en ook die van mijn oudste kan 802.11ac aan.

Ik merk dat het wifi van de standaard ziggo-modem/router vaak wegvalt, vooral wanneer meerdere apparaten connectie hebben. Ik heb sterk het vermoeden dat het aan de combinatie g/n/ac ligt, maar kan dit niet met echte feiten onderbouwen.

Als cadeau voor de kerst wil ik een nieuwe wifi-router kopen. Als ik eentje koop, dan wil ik ook naar de toekomst toe goed zitten. Vandaar dat ik hier een vraag stel.

Welke router is op dit moment het beste om te kopen? Waar moet ik nou echt op letten? In de toekomst zullen de oude apparaten die 802.11g hebben wel geupgrade worden naar apparaten die 802.11ac hebben of zelfs beter. Maar de situatie nu moet er ook op vooruit gaan.

Ik heb de aansluiting niet in mijn meterkast zitten, maar in de woonkamer. Ik heb geen bezwaar tegen een grote (ik zag dat er behoorlijk grote routers bestaan) router die ik tegen de muur/plafond moet bevestigen.
We hebben drie verdiepingen. Naar iedere kamer loopt een utp kabel en dat werkt prima. Er is echter heel slecht tot geen wifi op de bovenverdieping en op de zolder al helemaal niet.
Er zijn weinig andere wifi-signalen die storen, onze buurman zijn wifi heeft 3 van de 5 streepjes en zit op kanaal 1, ons wifi signaal zit op kanaal 6 (ik begreep dat 1, 6, 11 de "veilige" kanalen zijn, die van elkaar geen "hinder" hebben).

Ik wil niet meer dan 250 euro uitgeven, maar eigenlijk dacht ik meer aan 150 euro. Maar ik wil niet eindigen in een situatie dat die router dan niet zo goed is en ook binnen X jaren weer aan vervanging toe is.

Graag win ik bij jullie advies in en hopelijk kan ik mijn gezin (+ bezoekers) een fijn kerstcadeau geven.

In mijn werkkamer staan mijn PC en netwerkprinter en NAS via utp-kabel via een switch aangesloten. Als het kan, laat ik dat ook zo. Bij mijn broer thuis staat de printer via usb kabel op zijn router aangesloten, maar dan zit je met een printer in de woonkamer (niet echt ideaal...). M.a.w. er hoeft geen usb-poort voor een NAS/HDD/printer aan te sluiten op te zitten.

Ik weet dat iedere wifi-router al een upgrade zal zijn t.o.v. de standaard ziggo wifi-router, maar wil toch echt een goede. Wifi op de bovenverdieping/zolder kan in de toekomst wat mij betreft via een Access Point uitgebreid worden, maar prio nu is een betere wifi router die stabiel meerdere apparaten tegelijkertijd op 802.11g, 802.11n, 802.11ac kan connecteren.

Alvast bedankt,

Percy

Beste antwoord (via percy1984 op 20-12-2017 21:48)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:51
Het nadeel van wifi is dat het een gedeeld medium is. Langzame apparaten zorgen er dan ook voor dat alles langzamer gaat. In dit geval zal het 802.11g apparaat dan ook de snelheid van alle andere apparaten (die ook op 2,4GHz zitten) omlaag halen. Dit omdat het bij een langzaam apparaat dus langer duurt voordat deze de data heeft ontvangen/verstuurd, en dat is (kostbare) tijd die het access point/router niet kan communiceren met andere apparaten (die wel een hogere snelheid ondersteunen).

In dit geval zou ik dan ook gaan voor minimaal 2, mogelijk 3, access points. Waarbij mijn eigen voorkeur uit zou gaan naar de al eerder genoemde Ubiquiti UniFi AP AC Lite. Het router gedeelde zou ik dan ook gewoon lekker door het modem/router laten doen, want daar heb je immers geen problemen mee (niet vergeten om wifi uit te zetten op het modem). De UniFi Controller zou je vervolgens mogelijk op je NAS kunnen draaien, en anders zoals ook al aangegeven kun je deze enkel starten op het moment dat dat nodig is.
royalt123 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 23:10:
Ik heb wifi zo ingsteld:
wifi-2.4ghz
wifi-5gz
wifi-boven-2.4ghz
wifi-boven-5ghz

En als ik naar boven gaat dan gaat gsm automatisch switchen naar wifi van boven en dat werkt bij me heel goed maar heb wel gelezen dat bij sommigen niet altijd gebeurt dat automatisch switch naar ander wifi.
Dit is dan meer geluk dan wijsheid. Een client (telefoon, tablet) zal zo lang mogelijk proberen vast te houden aan het netwerk waarmee hij verbonden is. De telefoon zal dus alleen wisselen tussen "wifi" en "wifi-boven" en "2.4ghz" en "5ghz" op het moment dat de bestaande verbinding echt bijna weg valt. Als je echter 1 SSID gebruikt zal de telefoon 1. eerder/sneller wisselen van access point en frequentie, en 2. het wisselen tussen access points zal sneller zijn. Dit dus omdat de client ten eerste vast blijft houden aan het netwerk waarmee hij verbonden is, maar op het moment dat hij wisselt zal hij ook altijd alle "netwerk gebeuren" opnieuw moeten doen. Dus als je van beneden naar boven loopt zal de telefoon eerst de verbinding verbreken met "wifi", vervolgens verbinding opzetten met "wifi-boven" en dan nog eens via DHCP een IP adres opvragen etc etc. Waar als je 1 netwerknaam gebruikt die laatste stap wordt overgeslagen, omdat de client er vanuit gaat dat er hetzelfde netwerk achter zit en dus niet alles opnieuw gedaan hoeft te worden.

Daarnaast is het gebruik van 1 netwerknaam ook een vereiste voor fast-roaming, waar Ubiquiti ook mee bezig is.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
De beste wifi router die je koopt is zodra je afgerekend hebt alweer oud.

Je probleem is duidelijk wifi, dus daar moet je in investeren.

Dus zou ik zeggen: 3x ubnt ac-lite op alle 3 verdiepingen, dit gecombineerd met een eigenlijns switch en cloudkey,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01
Unifi is idd prima spul, maar niet heilig.

Als de 2.4Ghz band vol met crap zit helpt ook een unifi gewoon niet.
Er zijn weinig andere wifi-signalen die storen, onze buurman zijn wifi heeft 3 van de 5 streepjes en zit op kanaal 1,
Streepjes en andere wifi signalen zegt 0.0. Tenzij je een spectrumanalyzer hebt kun je niet stellen dat er dus geen storingsbronnen zijn. Een videozender, een jammer, een babyfoon, een pir met radar.. Allemaal dingen die op de 2.4Ghz zitten en kunnen storen, maar logischerwijs geen SSID uitzenden die je ff oppikt.

Je probleem bestaat uit een aantal dingen
- Slecht bereik, met name tussen meerdere verdiepingen. Dat los je idd op met een aantal AP's te plaatsen. De unifi's zijn wat dat betreft een prima keus
- Storing op de 2.4Ghz band: Meerdere zenders (dus dichter bij) lost het niet op, maar beperkt iets de impact. Het probleem blijft echter in de basis aanwezig.

Feit is dat je iig antieke legacy zut hebt die de 5Ghz niet aankan. Daar valt relatief weinig tegen te doen als de 2.4ghz druk is. Meer AP's zorgt mogelijk dat het iets minder merkbaar is, maar daar houd het wel bij op.

Nu weet ik niet welke ziggo modemrouter je hebt, maar afhankelijk daarvan hoef je niet perse een nieuwe router. Wifi uit in dat ding en een paar AP's is al voldoende mogelijk.

Bottomline: Unifi is prima spul, maar niet heilig. Imho wordt hier soms iets te enthousiast gereageerd. 'Koop unifi en het is opgelost'. Nee.. dat is niet perse :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

shure-fan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 22:08:
Dus zou ik zeggen: 3x ubnt ac-lite op alle 3 verdiepingen, dit gecombineerd met een eigenlijns switch en cloudkey,
De Ubiquiti Cloud Key is overbodig (en duur voor wat het is).

Zodra de Unifi AP's zijn geconfigureerd kan de controller weer uit. Alleen met een USG (of tientallen Unifi apparaten) is het leuk om de controller altijd te laten draaien voor centrale logging en monitoring.

Daarnaast heeft TS een NAS die wellicht dienst kan doen als Unifi controller...

Verder ben ik het met je eens dat TS beter kan kijken naar een of twee nieuwe access points dan naar een nieuwe router.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:03
Ik had hetzelfde situatie meegemaakt, met slechte wifi bereik in het algemeen.

Advies van shure-fan kan ik ook meedelen, ik heb nu ook op elk verdiep wifi AP gezet met elk eigen wifi naam.
Punt van DJSmiley is waar, dat 2,4 ghz probleem niet daardoor zal opgelost worden en zeker niet als er veel storing zijn. Best is zorgen dat volgende aankoop zeker 5ghz ondersteunt dan zal op termijn zeker verbeteringen zijn :)

Ik heb wifi zo ingsteld:
wifi-2.4ghz
wifi-5gz
wifi-boven-2.4ghz
wifi-boven-5ghz

En als ik naar boven gaat dan gaat gsm automatisch switchen naar wifi van boven en dat werkt bij me heel goed maar heb wel gelezen dat bij sommigen niet altijd gebeurt dat automatisch switch naar ander wifi.

Unifi AP zijn zeker goed, ik heb er zelf 1 maar cloudkey is naar mijn mening geldverspilling en zeker voor gewone thuis gebruiker.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Het nadeel van wifi is dat het een gedeeld medium is. Langzame apparaten zorgen er dan ook voor dat alles langzamer gaat. In dit geval zal het 802.11g apparaat dan ook de snelheid van alle andere apparaten (die ook op 2,4GHz zitten) omlaag halen. Dit omdat het bij een langzaam apparaat dus langer duurt voordat deze de data heeft ontvangen/verstuurd, en dat is (kostbare) tijd die het access point/router niet kan communiceren met andere apparaten (die wel een hogere snelheid ondersteunen).

In dit geval zou ik dan ook gaan voor minimaal 2, mogelijk 3, access points. Waarbij mijn eigen voorkeur uit zou gaan naar de al eerder genoemde Ubiquiti UniFi AP AC Lite. Het router gedeelde zou ik dan ook gewoon lekker door het modem/router laten doen, want daar heb je immers geen problemen mee (niet vergeten om wifi uit te zetten op het modem). De UniFi Controller zou je vervolgens mogelijk op je NAS kunnen draaien, en anders zoals ook al aangegeven kun je deze enkel starten op het moment dat dat nodig is.
royalt123 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 23:10:
Ik heb wifi zo ingsteld:
wifi-2.4ghz
wifi-5gz
wifi-boven-2.4ghz
wifi-boven-5ghz

Dit is dan meer geluk dan wijsheid. Een client (telefoon, tablet) zal zo lang mogelijk proberen vast te houden aan het netwerk waarmee hij verbonden is. De telefoon zal dus alleen wisselen tussen "wifi" en "wifi-boven" en "2.4ghz" en "5ghz" op het moment dat de bestaande verbinding echt bijna weg valt. Als je echter 1 SSID gebruikt zal de telefoon 1. eerder/sneller wisselen van access point en frequentie, en 2. het wisselen tussen access points zal sneller zijn. Dit dus omdat de client ten eerste vast blijft houden aan het netwerk waarmee hij verbonden is, maar op het moment dat hij wisselt zal hij ook altijd alle "netwerk gebeuren" opnieuw moeten doen. Dus als je van beneden naar boven loopt zal de telefoon eerst de verbinding verbreken met "wifi", vervolgens verbinding opzetten met "wifi-boven" en dan nog eens via DHCP een IP adres opvragen etc etc. Waar als je 1 netwerknaam gebruikt die laatste stap wordt overgeslagen, omdat de client er vanuit gaat dat er hetzelfde netwerk achter zit en dus niet alles opnieuw gedaan hoeft te worden.

Daarnaast is het gebruik van 1 netwerknaam ook een vereiste voor fast-roaming, waar Ubiquiti ook mee bezig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet alleen één SSID ("netwerknaam"), om te roamen moeten PSK ("wachtwoord"), security, encryption en subnet hetzelfde zijn.

Daarom dat roamen met router-achter-router nooit goed gaat, en mede daarom dat het handiger is alle WiFi APs van zelfde vendor te nemen - dan weet je dat zelfde instellingen ook zelfde uitwerking gaan hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
dion_b schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:20:
Daarom dat roamen met router-achter-router nooit goed gaat, en mede daarom dat het handiger is alle WiFi APs van zelfde vendor te nemen - dan weet je dat zelfde instellingen ook zelfde uitwerking gaan hebben.
Met als voordeel van UniFi dat je het überhaupt maar 1x hoeft in te stellen in de controller en je dus zeker weet dat alle APs gelijk zijn ingesteld. (Hetzelfde geldt volgensmij ook voor een bepaalde TP-Link lijn met meer consumenten access point, die IIRC ook centraal beheer hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobertMe schreef op donderdag 14 december 2017 @ 10:59:
[...]

Met als voordeel van UniFi dat je het überhaupt maar 1x hoeft in te stellen in de controller en je dus zeker weet dat alle APs gelijk zijn ingesteld. (Hetzelfde geldt volgensmij ook voor een bepaalde TP-Link lijn met meer consumenten access point, die IIRC ook centraal beheer hebben)
Hetzelfde geldt (als het goed is...) voor iedere centraal beheerde multi-AP oplossing. TP-Link heeft een lijn van SOHO AP's voor een globaal vergelijkbare prijs met die van UniFi. Featureset is voorzover ik kan zien iets kariger, maar irritante is dat de meest relevante specs zelden daadwerkelijk in promotionele literatuur (of zelfs datasheets) te vinden is. Ik weet bijv niet of ze data rate control of DFS ondersteunen. Heb vandaag eindelijk een TP-Link Deco mesh set in handen, dus dat geval ga ik komende tijd wel op de pijnbank leggen en 1-op-1 vergelijken met zowel provider modemrouters + AP's als met UniFI. Maar goed, eerst spectrum analysis en packet capture, dan pas oordeel vellen en/of adviezen hier geven :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• percy1984
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04-2024
Allen, heel erg bedankt voor jullie input op mijn probleem.

Ik heb paar videootjes op YouTube gekeken over het opzetten van een netwerk met ubiquity/unifi apparatuur, en ik ga dus inderdaad meerdere AP's ophangen. Moet even controleren of mijn huidige switches PoE ondersteunen, maar dat zal wel goedkomen.

Ik heb een familie-lid dat hierin goed thuis is (werkt op werk met meraki) gevraagd of hij mij hierbij wilde helpen, en hij bood aan me te komen helpen. Hij zou een collega vragen of hij zijn spectrum analyzer kon lenen, zodat ik bij mij thuis eventuele boosdoeners kan vinden/elimineren.

Enorm bedankt! Ik heb veel nieuwe inzichten verkregen.

Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen toe!

Vriendelijk groetend,

Percy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iemand met spectrum analyzer en Meraki-ervaring O+

Komt vast goed :)

En je kunt een wat objectievere beoordeling van UniFi verwachten, ipv hoe het bijna religieus wordt bij veel thuisgebruikers die UniFi niet zien als eenoog in land der blinden maar als bijna verlosser :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Meraki is leuk, en werkt 100% zoals een cloud based access point moet werken. Daar kan Unifi nog een puntje aan zuigen.

Waarom kunnen wij niet in bv. Unifi gewoon aanklikken: Use Amazon AWS. Naam / ww invullen en klaar. AP zit in de cloud. Nee hoor, je moet op CLI wat commando's geven, moeilijk doen etc....
En als je firewall té strak is ingesteld, werkt het niet. (bij Meraki dus wél bij dezelfde firewall).

Klopt, als het eenmaal werkt, dan werkt het ook goed.
Pagina: 1