nieuw moederbord en processor maar welke ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wrinex-sjoerden
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-04-2019
Beste Tweakers gebruikers,
Afgelopen weekend is waarschijnlijk mijn moederbord ermee opgehouden, de fans in mijn computer draaide 1 seconde en stopte toen, na paar seconde probeerde de fans weer te draaien en weer stopte deze. Dit herhaalde zich een paar keer maar daarna deed helemaal niks het meer. Ik heb een nieuwe voeding geprobeerd en dat werkte niet.

Ik ben dus opzoek naar een nieuw moederbord en processor omdat het toch wel eens tijd werd om het een beetje te upgraden.

Mijn oude computer heeft een:
moederbord Asus Z97-K pricewatch: Asus Z97-K
processor i5 4460 pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
geheugen Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX

hopelijk hoef ik het volgende niet te upgraden:
De videokaart die ik momenteel heb is een Geforce GTX1060 pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G
Mijn SSD is een samsung 840 Evo 250gb pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
de voeding is een XFX 850W proseries pricewatch: XFX ProSeries 850W XXX Edition
verder heb ik nog 1 of andere crappy harde schijf die ik eigenlijk amper gebruik en dus eventueel weg kan laten
ik draai nu op Windows 7, maar dit kan ik nog upgraden naar windows 10.

Ik heb ongeveer 500 euro te besteden, hiervoor zoek ik een moederbord een processor en eventueel als het nodig is nieuw ram geheugen.

ik heb dus ook echt geen idee waar ik naar moet zoeken, al die verschillende cijfers die er bij de moederborden en processoren staan maken me echt gek. dus daarom zoek ik bij deze jullie hulp.

heeft iemand goede ideeën wat voor mij een redelijke upgrade kan zijn waar ik weer even mee vooruit kan.
ik hoef niet het beste van het beste te hebben.
ik game vooral op mijn computer, spellen zoals PUBG, League of legends, Overwatch en Path of exile.

alvast bedankt allemaal,

groeten Sjoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door wrinex-sjoerden op 13-12-2017 20:25 ]

Beste antwoord (via wrinex-sjoerden op 14-12-2017 18:01)

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Ga je voor nieuw, dan zal je je geheugens alleszins naar DDR4 moeten upgraden.
Ik neem aan dat dit voornamelijk om games mee te spelen is?

Of je gaat voor intel: i5 8400
Of je gaat voor AMD: Ryzen 5 1600

Een goed setje geheugen kost belachelijk veel voor het moment, voor AMD wil je echt wel geheugen rond de 3000MHz (niet vergeten toepassen in de BIOS).

Heb je nog zo'n €100 over voor het moederbord.
Een persoonlijk favoriet van mij is de MSI Gaming Pro Carbon voor AMD, maar het kan ook goedkoper

Bij intel is de keuze wat beperkter, omdat je voor de high end chipsets moet gaan (de goedkopere zijn er gewoon nog niet). Kan je voor een Gigabyte bordje gaan, of een van MSI binnen het budget.

De intel zal net iets sneller presteren in games vandaag, omdat de singlecore performance beter is.
De AMD heeft SMT (Hyperthreading bij de intel i7's), vooral voor productieve taken goed en naar de toekomst toe (hopelijk), ook kan je deze overclocken.

Ik zou trouwens je pc eens te proberen opstarten met maar 1 geheugenstick (en als het niet werkt, de sticks verwisselen), als er één defect is zal je pc ook niet posten.

[ Voor 5% gewijzigd door DenHond op 14-12-2017 00:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Ga je voor nieuw, dan zal je je geheugens alleszins naar DDR4 moeten upgraden.
Ik neem aan dat dit voornamelijk om games mee te spelen is?

Of je gaat voor intel: i5 8400
Of je gaat voor AMD: Ryzen 5 1600

Een goed setje geheugen kost belachelijk veel voor het moment, voor AMD wil je echt wel geheugen rond de 3000MHz (niet vergeten toepassen in de BIOS).

Heb je nog zo'n €100 over voor het moederbord.
Een persoonlijk favoriet van mij is de MSI Gaming Pro Carbon voor AMD, maar het kan ook goedkoper

Bij intel is de keuze wat beperkter, omdat je voor de high end chipsets moet gaan (de goedkopere zijn er gewoon nog niet). Kan je voor een Gigabyte bordje gaan, of een van MSI binnen het budget.

De intel zal net iets sneller presteren in games vandaag, omdat de singlecore performance beter is.
De AMD heeft SMT (Hyperthreading bij de intel i7's), vooral voor productieve taken goed en naar de toekomst toe (hopelijk), ook kan je deze overclocken.

Ik zou trouwens je pc eens te proberen opstarten met maar 1 geheugenstick (en als het niet werkt, de sticks verwisselen), als er één defect is zal je pc ook niet posten.

[ Voor 5% gewijzigd door DenHond op 14-12-2017 00:38 ]

• wrinex-sjoerden
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-04-2019
heb al geprobeerd met maar 1 geheugenstick en dat werkte niet. (heb ze allebei los geprobeerd)
Ik neig naar de AMD setup want die i5 8400 is niet echt te verkrijgen of je moet te lang wachten. pre-order, weet iemand hoelang dit ongeveer duurt? paar dagen vind ik nog best maar 12 dagen of meer wordt me wel iets teveel...
en als de prestaties van de i5 maar iets beter zijn dan lijkt mij de AMD ook wel een prima keuze.
je had het ook over Een goed setje geheugen kost belachelijk veel voor het moment, voor AMD wil je echt wel geheugen rond de 3000MHz (niet vergeten toepassen in de BIOS). wat bedoel je hiermee? moet je nog iets in de bios doen dan?

alvast bedankt en ga vanavond eens goed uitzoeken hoe/wat/waar

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-01 22:33
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 195,-€ 195,-
1Asus Prime B350-Plus€ 94,-€ 94,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 193,-€ 193,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 482,-

Je zult je moederbord moeten updaten om je ram op 2933 te zetten.
In de BIOS
DOCP> Disabled. Klik daar op en dan: DOCP profile 1: 2933 Mhz.
Done

• janvandenhoorn
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-01-2024
Gezien jouw budget zou ik voor de volgende componenten kiezen:

Dit is gebaseerd op een ATX-case. Tip om deze er direct bij te zetten, want als het moederbord niet past wordt het lastig ;)

1. pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler (195 euro excl.)
2. pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon (130,95 excl.)
3. pricewatch: Kingston HyperX Predator HX424C12PB3K2/16 (158 excl.)

totaalprijs: 483,95 exclusief verzendkosten.

Jouw videokaart is prima, kun je gewoon gebruiken.

Tevens zou je voor een ander moederbord kunnen kijken als deze je te duur is.
zoek op am4 socket en ddr 4. dan zit je altijd goed.

Ik hoop dat je er wat mee kunt!

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-01 22:33
janvandenhoorn schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:10:
Gezien jouw budget zou ik voor de volgende componenten kiezen:

Dit is gebaseerd op een ATX-case. Tip om deze er direct bij te zetten, want als het moederbord niet past wordt het lastig ;)

1. pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler (195 euro excl.)
2. pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon (130,95 excl.)
3. pricewatch: Kingston HyperX Predator HX424C12PB3K2/16 (158 excl.)

totaalprijs: 483,95 exclusief verzendkosten.

Jouw videokaart is prima, kun je gewoon gebruiken.

Tevens zou je voor een ander moederbord kunnen kijken als deze je te duur is.
zoek op am4 socket en ddr 4. dan zit je altijd goed.

Ik hoop dat je er wat mee kunt!
RAM is niet leverbaar helaas. |:( En ryzen heeft ook baat bij sneller ram.

• janvandenhoorn
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-01-2024
Excuses, had niet gezien dat kingston hyperx (pricewatch: Kingston HyperX Predator HX424C12PB3K2/16 slecht leverbaar is. scherp! dan zou ik gaan voor de 3200mhz 16GB van Corsair (pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15.

Zoals SilencMol ook aangeeft is het met Ryzen handiger om te beschikken over snelle ram. Houd er wel rekening mee dat je hierdoor wel een paar tientjes over je budget heen gaat, mocht je kiezen voor mijn suggesties. eventueel kun je dan weer besparen op het moederbord uit mijn lijstje.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:20

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed
pricewatch: Gigabyte Z370P D3
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB
of je kiest voor kamp blauw of je kiest voor kamp rood maar de intel i5 heeft voortaan 6 cores en is vornaamste concurrent van de amd ryzen 1500X of de 1600
Pagina: 1