Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Mijn vraag
...
Ik heb een oude HP DC5750 SFF desktop-PC staan. Er zit nu een AMD Athlon64 X2 4200+ CPU in (met AM2 socket). Hij draait een dual-boot Windows XP en Ubuntu 16.04, vooral onder dat laatste merk ik dat 'ie niet meer heel snel is qua processorkracht :/

Nu had ik begrepen dat "nieuwere" CPU's met AM3 socket backwards compatible zijn met AM2-moederborden :D Dus ik zat te denken... kan ik in deze PC ook een AM3 CPU gebruiken uit de snellere Athlon II reeks zoals een Athlon II X2 280? Of zelf een quad-core Athlon II X4 630? :D Die kosten op eBay vrijwel niks meer :D

Het BIOS is reeds de nieuwste versie, helaas staat bij de release notes niks over ondersteuning van CPU's. Kan ik ervan uitgaan dat het wel werkt, maar dat alleen bijv. het modelnummer v/d CPU niet getoond kan worden?

De PC vervangen is geen optie, deze heeft nog een seriële en parallelle poort èn volledige Windows XP ondersteuning èn is fysiek vrij compact O+ Een nieuwere PC heeft dat niet. En ik wil niet herinstalleren :$

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- HP DC5750 SFF desktop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik vond op het HP support-forum iets dat CPU's met een hogere TDP dan 95W niet gingen werken. Echter, die Athlon II's gaan er niet overheen en niemand heeft ze geprobeerd. Ik las alleen dat een Athlon64 6000+ 125W TDP niet werkt.

Alle reacties

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:01
Als je hebt gezocht, heb je deze misschien ook gezien:
https://h30434.www3.hp.co...0-Socket-AM2/td-p/1345313
Daar zijn twee AM2 cpus genoemd die werken.
and from AMD's processor details of revision "F3" and 89 watts;

6000+ is part # ADA6000IAA6CZ, ADA6000CZBOX
5600+ is part # ADA5600IAA6CZ, ADA5600CZBOX

Van 2.2 GHz naar 3 GHz is een flinke verbetering, maar het blijven dual cores.
AM2+ is zeer waarschijnlijk onmogelijk;AM3 is onmogelijk: AM2+ vanwege BIOS, AM3 past alleen met grof geweld (hamer o.i.d.).

Als je niet wilt herinstalleren, maak dan een complete kopie van je harde schijven, want activatie van XP kan nog een dingetje worden als je te vaak opstart met verwisselde cpu (als ik het me goed herinner)

Maar goed, je moet geluk hebben met het vinden van de juiste (onder 90W) tweedehands AM2 processor, voor je je zorgen hoeft te gaan maken over backup.

Zoiets als deze dus: V&A aangeboden: AMD Athlon 64 X2 6000+ Boxed

[ Voor 7% gewijzigd door biomass op 13-12-2017 17:37 . Reden: V&A ]

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
:'(
Die pagina had ik dus ook gelezen, verderop stond dat boven de 95W TDP sowieso niet ging werken en is die 6000+ inderdaad genoemd. Er werd echter niks over Athlon II geschreven.

Dus geen BIOS-ondersteuning betekent volledig niet werken? ;(

Ik las hier dat AM3 CPU's wel in AM2 sockets passen:
Wikipedia: Socket AM3

Maar daar heb ik dus sowieso niks aan als officiële BIOS-ondersteuning vereist is ;(

Ik had gehoopt dat het kon, omdat ik lang geleden een een systeem (weliswaar Intel) had geupgraded met een niet-ondersteunde CPU. Die gaf dan bij het opstarten alleen dat 'ie "unsupported" was, verder werkte het wel :/

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:54

nelizmastr

Goed wies kapot

biomass schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:29:
AM3 past alleen met grof geweld (hamer o.i.d.).
Nee hoor. Een AM3 processor past fysiek in een AM2 of AM2+ socket. Elektrisch zijn ze hetzelfde. Er moet een BIOS update zijn zodat de microcode geaccepteerd wordt, meer niet. AM3+ is wel afwijkend en past NIET.
Josefien schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:44:
:'(
Die pagina had ik dus ook gelezen, verderop stond dat boven de 95W TDP sowieso niet ging werken en is die 6000+ inderdaad genoemd. Er werd echter niks over Athlon II geschreven.

Dus geen BIOS-ondersteuning betekent volledig niet werken? ;(

Ik las hier dat AM3 CPU's wel in AM2 sockets passen:
Wikipedia: Socket AM3

Maar daar heb ik dus sowieso niks aan als officiële BIOS-ondersteuning vereist is ;(

Ik had gehoopt dat het kon, omdat ik lang geleden een een systeem (weliswaar Intel) had geupgraded met een niet-ondersteunde CPU. Die gaf dan bij het opstarten alleen dat 'ie "unsupported" was, verder werkte het wel :/
Grootste probleem is dat het een OEM PC is. Je bent afhankelijk van HP en die staan nou niet bekend om vooruitstrevendheid. Een standaard bordje van Asus of MSI van de plank had het met grote waarschijnlijkheid wel gekund.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold