Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSim1986
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-06 14:47
Voordat ik een afspraak maak met een adviseur wilde ik dit even voorleggen.

Ik heb een hypotheek van 270.000. Dit is 1 leningdeel.
Nu zit er een kapitaal verzekering op die uitkeert bij einde looptijd van de hypotheek of als ik of mn vrouw overlijdt. De hypotheek is dan dus 60% afgelost en 40% is aflossingsvrij.

Klopt het dan dat ik "genaaid" wordt omdat ik eigenlijk die 40% als 2e leningdeel hoor te hebben met een andere rente?

Ik kreeg nu rentemiddeling aangeboden maar dat geldt voor het hele bedrag. En zijn hypotheek verstrekkers bereid om zoiets aan te passen?

[ Voor 5% gewijzigd door DarkSim1986 op 13-12-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

DarkSim1986 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:19:

Nu zit er een kapitaal verzekering op die uitkeert bij einde looptijd van de hypotheek of als ik of mn vrouw overlijdt. De hypotheek is dan dus 60% afgelost en 40% is aflossingsvrij.

Klopt het dan dat ik "genaaid" wordt omdat ik eigenlijk die 40% als 2e leningdeel hoor te hebben met een andere rente?

Ik kreeg nu rentemiddeling aangeboden maar dat geldt voor het hele bedrag. En zijn hypotheek verstrekkers bereid om zoiets aan te passen?
Dat ligt er maar net aan welke afspraken je destijds hebt gemaakt. Er is geen wettelijke grondslag waarom slechts deels aflossen niet zou mogen op 1 hypothecaire lening... Mijn wedervraag is dan: waarom denk je dat dit niet zou mogen en waarom voel je je 'genaaid'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSim1986
omdat ik dezelfde hoge rente betaal voor het deel wat ik wel aflos dacht ik dat dit misschien niet de normale manier zou zijn.

Ik krijg nu rente middeling, maar hoopte dat dat ook zou zijn voor het aflosvrije deel (wat er dus eigenlijk niet is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

DarkSim1986 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:31:
omdat ik dezelfde hoge rente betaal voor het deel wat ik wel aflos dacht ik dat dit misschien niet de normale manier zou zijn.

Ik krijg nu rente middeling, maar hoopte dat dat ook zou zijn voor het aflosvrije deel (wat er dus eigenlijk niet is)
Het is 1 lening, dus ook 1 rentetarief en dus ook 1 voorstel voor rentemiddeling. En feitelijk los je niet af, je bouwt een spaarpot op om het aan het eind vd looptijd (deels) af te lossen. Voor de eerste x (30?) jaar is wordt er dus op de volledige lening niets afgelost, de hoofdsom blijft hetzelfde.

Je laatste zin snap ik dan niet: in je OP zeg je dat je een voorstel hebt gekregen voor de hele lening, en nu zeg je dat het aflossingsvrije deel er niet bij in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Een aflossingsvrije hypotheek heeft typisch een hogere rente want is meer risicovol. Lijkt me dus geen sprake van naaierij.

Overigens ben je ook wel een beetje laat met deze vraag, het is handiger om deze aan je adviseur te stellen voordat je de lening afsluit.

Nu zit je in een hele specifiek situatie met beperkt aantal opties en evt. fiscale gevolgen bij wijzigingen. Lijkt me voer voor een adviseur die deze opties met e kan doornemen en doorrekenen.

[ Voor 26% gewijzigd door Sethro op 13-12-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSim1986
klopt, alleen dat was in 2010 :P

Tx ik ga even kijken wat voor mij nu handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Sethro schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:42:
Een aflossingsvrije hypotheek heeft typisch een hogere rente want is meer risicovol. Lijkt me dus geen sprake van naaierij.

Overigens ben je ook wel een beetje laat met deze vraag, het is handiger om deze aan je adviseur te stellen voordat je de lening afsluit.

Nu zit je in een hele specifiek situatie met beperkt aantal opties en evt. fiscale gevolgen bij wijzigingen. Lijkt me voer voor een adviseur die deze opties met e kan doornemen en doorrekenen.
Dat is niet per definitie zo hoor. Genoeg redenen te bedenken waarom het risico niet hoger is (onderpand blijft aanwezig, netto maandlasten gaan door aflossen andere hypotheek naar beneden, oudere mensen hebben vaak hoger inkomen, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
DarkSim1986 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:19:

Nee, je wordt niet genaaid! Dit is waar je zelf voor hebt getekend.
Je hebt 1 leningdeel (ter waarde van 270k), hier betaal je x% rente over en bouw je uiteindelijk voor 162k (is die 60% aflossing) vermogen op, die vrij komt aan het einde van de looptijd of als een van jullie twee komt te overlijden.

Die overige 108k (40%) heb je dan nog niet afgelost. Hier zal je t.z.t. een nieuwe hypotheek voor moeten afsluiten, verhuizen of aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Icephase schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:45:
[...]

Dat is niet per definitie zo hoor. Genoeg redenen te bedenken waarom het risico niet hoger is (onderpand blijft aanwezig, netto maandlasten gaan door aflossen andere hypotheek naar beneden, oudere mensen hebben vaak hoger inkomen, etc.)
Laten we het erover eens zijn dat het risico niet lager is.
Pagina: 1