Vreemde klacht: Bosch Logixx 8 VarioPerfect WAS28443NL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1009919

Topicstarter
Beste, kunt u ons helpen?

Wij hebben een Bosch Logixx 8 VarioPerfect WAS28443NL (koolborstelloze motor) wasmachine. Deze is nu ca. 5 1/2 jaar oud, waarvan de eerste 2-3 jaar niet veel gebruikt.

Nu hebben wij sinds enige tijd dat de machine met regelmaat een hard, ratelend of blokkerend geluid maakt, waarbij op dat moment ook de trommel niet meer goed rondgedraaid wordt. Tevens centrifugeert hij regelmatig niet goed, de was blijft dan behoorlijk vochtig of zelfs gewoon helemaal nat.

Ik heb onlangs gecontroleerd of er iets tussen de trommel en kuip klem zat, maar dit is niet het geval. Ook heb ik de afvoer schoongemaakt, waar ook geen noemenswaardig vuil aangetroffen is. Tevens heb ik de achterkant van de machine gehaald en dacht toen te zien dat de snaar slipte. Deze is inmiddels vervangen, maar het probleem blijft.

Het vreemde is dat deze klacht zich niet constant voor doet, maar regelmatig. Dit bij verschillende programma’s en op verschillende tijdstippen van het programma.

De laatste keer viel mij op, toen deze storing zich wederom voordeed, dat de motor niet goed rond draait. Dit keer draaide de machine zijn halve programma probleemloos, maar wanneer deze tijdens het programma begon te spoelen, dit probleem gelijk optrad.

Weet u wat de oorzaak kan zijn? Ligt dit aan de motor of is er een andere oorzaak?

De machine zelf geeft geen foutmeldingen of storingscode of dergelijke.

Op de volgende link een filmpje met wat er gebeurt (aan het einde gaat deze weer normaal draaien): YouTube: Wasmachine Bosch klacht.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Bij voorbaat dank voor uw hulp!

Met vriendelijke groet, Michel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just_kevin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-05 13:50
Klinkt toch als metaal tegen metaal, alsof er iets tussen de kuip en de trommel zit. Kan zijn dat het object soms net kantelt en dan geen contact maakt met de trommel waardoor je het geluid niet hoort. Hoe heb je gecheckt dat er niks tussen de kuip en trommel zit? Heb je de kuip-pompslang los gemaakt?

Hoor je het geluid ook als je de trommel met de hand ronddraait? Als je het dan ook hoort zou je de snaar van de motor af kunnen halen en proberen of je het dan nog steeds hoort. Als dat het geval is zit er zeker iets tussen de kuip en de trommel anders zit het probleem in de motor en zou ik met Bosch contact opnemen> volgens mij geeft Bosch 10 jaar garantie op koolborstelloze motors (bron: http://www.wasmachine.nl/...koolborstelloze-motor/611)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 09:11

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Je kan ook met de hand controleren of de trommel speling heeft bijv. axiaal/radiaal. Pak van binnen de trommel beet en probeer hem in allerlei richtingen te bewegen. Kan zijn dat er (te) veel speling op zit.

[ Voor 13% gewijzigd door WeaZuL op 23-12-2017 07:11 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1009919

Topicstarter
Beste, dank voor jullie reactie.

Ik heb zowel de kuip-pompslang als het warmte-element eruit gehaald en hierdoor naar binnen gekeken en gevoeld of iets in de kuip lag. Dit was niet het geval. Bij handmatig de trommel ronddraaien, hoor je ook niks. Ook heb ik, toen de storing zich voordeed, de stekker eruit getrokken en de trommel handmatig rondgedraaid, wat prima en zonder geluid ging. Echter de stekker er weer in en de klacht is gelijk terug.

Ook heb ik nog een ander testje gedaan: riem eraf gehaald en zowel motor als trommel met de hand rondgedraaid. Beide voelen goed. Vervolgens heb ik de machine zonder riem aangezet. Hierbij maakte de motor wel iets een tikkend geluid, maar toen de riem er weer op zat, was dit weer weg.

Ik heb nog een nieuw filmpje gemaakt. Zie svp link; YouTube: Bosch Logixx 8 VarioPerfect WAS28443NL

Afgelopen week heb ik ook eens, terwijl de klacht zich voordeed, de riem eraf laten lopen. Het valt mij op dat de motor dan raar doet? Zie svp het volgende filmpje met geluid aan: YouTube: Bosch Logixx 8 VarioPerfect motor

Het valt me op dat de storing voornamelijk optreedt, wanneer deze halverwege het programma gaat spoelen.

Tijdens het controleren op speling, krijg ik niet de indruk dat dit aanwezig is. Uiteraard beweegt de trommel, maar voor mijn gevoel alleen in zijn veren / schokdempers.

Groeten, Michel P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Heb je de oorzaak van de klacht al gevonden?
Als ik de filmpjes beluister hoor ik niet alleen dat ratelende harde geluid maar ook en zachter brommen/aanlopen terwijl dat geluid er is, meestal net aan het begin als de motor gaat draaien.
een paar vraagjes:
- het geluid begint vaak nadat de machine midden in het wasprogramma heeft gespoeld. Mijn theorie: de trommel is dan het zwaarst en het geluid treedt op wanneer het ronddraaien de meeste weerstand oplevert. Dat kan alelen kloppen als bij het afpompen/opstarten naar centrifugeren het geluid weer weg is. klopt dat?
- zou het wiel waar de v-snaar omheen zit, dit geluid kunnen maken? mij litk dat ddit geludi wordt veroorzaakt door een onderdeel in de aandrijving, maar niet de motor of het trommellager(hoewel een lager i demotor eventueel wel zou kunnen)
- je schcreef dat de machine ook niet altijd goed centrifugeert. Ben je daar weleens bjgeweest, wat gaat er dan niet goed? Komt hij niet op gang, of haalt hij het hoogste toerental niet? Zou je van het geluid van centrifugeren(liefst de laatste ronde en dan vana 0 toeren tot het maximum, eens een filmpje willen maken)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:49
De inverter is defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
@leipi35: Hoe kan dat gebueren? het doel van die inverter-motoren is toch juist dat ze niet defect gaan(darom zit er ook 10 jar garnaite op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Op de motor zit 10 j garantie
Niet op de inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 896479

Leipi35 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:08:
Op de motor zit 10 j garantie
Niet op de inverter
Overal kom ik product aankondigingen tegen die melden "met inverter motor"

Jij zegt dat de motor en inverter aparte onderdelen zijn, kan je dit verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
De inverter is de elektronische frequentie regelaar module die de motor aanstuurt
Dit is dus geen eenheid maar 2 aparte onderdelen.
En op de mechanica ( de motor) zit 10 jaar garantie en niet op de elektronische module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1100847

He Michel,

Ik heb dezelfde wasmachine met dezelfde klachten.
Wat was nu het probleem?

Ikheb dezelfde ratelende geluiden en problemen met niet goed centrifugeren.
Is weer poosje goed gegaan.

Filter ed schoongemaakt.
Trommel draait met de hand goed.

ps ik ben niet handig.

Is tie te maken of beter een nieuwe machine?

gr. Henriette
Pagina: 1