Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• UltraR-pc
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07-04 17:40
Op 9 december is mijn 9 jaar oude tot dusver probleemloze pc (draait op windows 10) plotseling gecrasht tijdens het spelen van een game (geen blauw scherm op dat moment. Crash naar bureaublad en knipperend beeld wat noopte tot opnieuw opstarten). Sindsdien zaten er verticale strepen in beeld en draaide de pc enkel nog op microsoft basic display. Steeds als ik probeer de NVIDIA drivers te installeren crasht de PC naar een blauw scherm met als foutmelding "Unexpected Kernel mode trap".

Ik heb vandaag mijn 8800GTS videokaart kunnen vervangen voor een tweedehands GTX 460. Maar dit blijkt het probleem van de pc niet op te lossen. De verticale strepen in beeld zijn verdwenen (betekent dit dat de oude kaart echt kapot was?), maar hij blijft draaien op microsoft basic display. En bij het installeren van de NVIDIA drivers volgt weer de crash naar blauw scherm met dezelfde foutmelding "Unexpected Kernel mode trap".

In apparaatbeheer en Dxdiag werd voorheen wel de 8800GTS nog herkend, maar met een geel uitroepteken ervoor, de GTX 460 wordt door apparaatbeheer überhaupt niet herkend nu en in Dxdiag staat enkel 'Nvidia'. Als ik in apparaatbeheer driver update voor microsoft basic display selecteer begint de update en volgt exact dezelfde crash als bij de Nvidia drivers.

Nieuw is dat ik nu ook steeds na opstarten een melding krijg op het bureaublad dat m'n grafische drivers ge-update moeten worden plus daarna een foutmelding over een BIOSCTL.EXE fout: "The system file is not suitable for running MS-DOS and Microsoft Windows applications."

...

Systeem:

Gigabyte P35-DS3 mobo
Intel Dual Core E6750 cpu
Corsair 4 gig ram
8800GTS 256mb / GTX 460 1gig videokaarten
Corsair 550 Watt voeding
Windows 10 32 bit.
...

Wat heb ik al geprobeerd?

Virus- en malware scans. Geen resultaat.

Probleemoplossing door windows. Geen resultaat.

Videokaart 8800GTS in apparaatbeheer verwijderd en opnieuw laten herkennen. Geen effect. GTX 460 wordt überhaupt niet herkend.

PC hardware verwijderd en schoongemaakt (behalve CPU).

Bios reset via batterij.

Videokaart vervangen (daardoor verticale strepen in beeld weg, oude kaart dus echt kapot?).

Drivers herinstalleren, maar blijft crashen. Eén keer lukte de installatie van de NVIDIA drivers via windows update, maar daarna veranderde er niets in het systeem en het probleem.

Drivers proberen te installeren in veilige modus, maar dat blijkt helemaal niet mogelijk. Geen crash maar direct een foutmelding dan.

Op internet suf gezocht naar de foutmelding "Unexpected Kernel mode trap", allemaal zeer complexe info levert dat op maar niets specifiek in combinatie met de crash bij driver updates voor de videokaart.

Getracht te kijken naar minidump gegevens, maar dat gaat me boven de pet. Ik zie daar wel verwezen worden naar 'IURegProcessFilter.sys'?

.

[Voor 16% gewijzigd door UltraR-pc op 12-12-2017 21:31]

Alle reacties

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07:39

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Je kunt proberen om sfc /scannow en dism /online /cleanup-image /restorehealth via command prompt uit te voeren.

Welke foutmelding krijg je in veilige modus?

Als de videokaart in een andere pc ook strepen geeft is die waarschijnlijk kaduuk.

Als dit niet helpt kun je eens een memtest doen en een andere voeding.

Uiteindelijk kom je misschien toch uit op een schone installatie.

• UltraR-pc
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07-04 17:40
Ik ben een stapje verder. Het progje whocrashed gaf aan dat het crash probleem zat in IObit uninstaller. Dat programma heb ik verwijderd. Daarna kon ik de Nvidia drivers wel installeren zonder te crashen. Ik helemaal blij. Maar helaas. De pc blijft qua besturingssysteem hangen in de microsoft basic display en zeggen dat ik de driver moet updaten. Verwijderen, installeren, opnieuw opstarten. Allemaal geen effect.

Dus nu: geen blauw scherm crash meer. Maar drivers werken niet na installatie.

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online

• Shaggy_NL
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16-05 14:09
Hmmmm, vreemd.

Ik zie overigens dat je W10 x86 draait. Als je van plan bent om nog eens een verse installatie te doen, ga dan eens voor de x64. Mijn ervaring is dat deze stabieler is (incl. de door Microsoft geleverde drivers). En een W10 1709 x64 ISO is snel gedownload bij Microsoft.

Als je overigens nog wil testen heb ik nog (goedkope) nVidia kaarten. Daar mag je er een paar van hebben (verzendkosten moet je wel betalen).

• m-vw
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 07:39

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

@UltraR-pc : Ben je wellicht nog iets anders op het spoor gekomen. Ik heb sinds enkele weken hetzelfde probleem. Lijkt op een probleem met KB4074588.

Basic driver werkt wel, maar na de installatie van de NVIDIA driver loopt alles in de soep.

[Voor 5% gewijzigd door m-vw op 10-03-2018 22:14]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True