Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooitniet
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
Vandaag verscheen er in de pers weer een bericht over het updaten van de software van mobiele telefoons. Omdat ik al bedacht had een eenvoudig apparaat aan te schaffen voor een lage prijs ben ik naar de datum van software van dat Android apparaat gaan kijken. die blijkt van 2016 en zal dus volgens de berichten nog maar 1 of 2 jaar worden geupdate. Als ik een recenter model koop ben ik gelijk 2 x zoveel kwijt.

Ik vraag me het volgende af:

1) als ik de telefoon als dongel gebruik middels tethering met wifi of usb kabel, heb ik dan te maken met de beveiliging van de telefoon? Ik vraag me af of de software van dongels sowieso worden geupdate.

2) is dat updaten nou werkelijk van serieus belang als je beveiligingssoftware van bv AVG of Bitdefender op je telefoon gebruikt (die geupdate wordt)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@nooitniet welkom op Tweakers.

Om als deze vragen te beantwoorden zou het handig zijn om ook even je toestel te vermelden, dan kunnen we in ieder geval specifiek op jou toestel de vragen beantwoorden.

Dat gezegd hebbende. Updates zijn bij elk apparaat belangrijk. Op het moment dat er namelijk een lek gevonden wordt in Android (of een ander OS), dan kan deze door kwaadwillende gebruikt worden om bijv. je telefoon over te nemen, je bankgegevens te stelen of je toestel te gebruiken in in een botnet.

In praktijk gebeurd dit maar zelden op grootte schaal en is het niet zo'n ramp dat het toestel niet maandelijks geüpdatet wordt. Persoonlijk vind ik het wel van belang dat grote lekken wel overal gepatcht worden, denk daarbij bijvoorbeeld aan: Blueborn, Krack en Stagefright. Door Google worden deze lekken altijd snel gepatcht in Android, maar helaas nemen niet alle fabrikanten dit over en zijn er dus veel apparaten niet veilig.

Dan zal ik nog even in gaan op je vragen:
1) als ik de telefoon als dongel gebruik middels tethering met wifi of usb kabel, heb ik dan te maken met de beveiliging van de telefoon?
De internetverbinding loopt over de telefoon heen, dus je hebt dan inderdaad te maken met de beveiliging van je telefoon. Echter wil dat niet zeggen dat daarmee het apparaat waarmee je verbonden bent ook kwetsbaar is.
Ik vraag me af of de software van dongels sowieso worden geupdate.
Dat staat hier denk ik los van, maar grote kans dat het antwoord "Nee" is.
2) is dat updaten nou werkelijk van serieus belang als je beveiligingssoftware van bv AVG of Bitdefender op je telefoon gebruikt (die geupdate wordt)?
Virusscanners zijn op Android niet bepaald heel erg nuttig. Ze kunnen kwaadaardige apps / bestanden tegen houden maar dat is ook ongeveer het enige wat ze doen. Persoonlijk zie ik er ook geen nut in en maken ze je toestel alleen maar trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooitniet
rens-br: bedankt voor je reactie. ik heb nog geen telefoon. ik gebruik nu een dongel om met mijn laptop te internetten, grotendeels om weerberichten te ontvangen omdat ik zeil, veel in Denemarken. Maar het kopen van prepaid kaartjes is sinds dit jaar een stuk lastiger, vandaar dat ik naar een smartphone wil overstappen. Die kan ik dan ook als dongel gebruiken, liefst via de usb kabel ivm veiligheid.

Ik dacht aan een Samsung Galaxy J3 met 4G totdat ik gisteren dat bericht van de Consumentengids zag. Die J3 heeft blijkbaar een Android versie 5.1 van 2016. Als ik een 2017 versie wil ben ik veel duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@nooitniet een toestel met Android 5.1 zou ik in ieder geval niet meer kopen. Daarmee loop je echt te veel achter. Daarnaast is de J serie van Samsung de absolute low-end versie, dus ik vraag me af of je überhaupt updates mag verwachten. Nu kan ik btw niet in jou portomonee kijken, maar in Nederland is het prijsverschil maar 20 euro: https://tweakers.net/pricewatch/compare/494077;778581/.

Overigens staat de Android versie los van de beveiligingsupdates. Elke maand patcht Google allerlei lekken en dat zie je terug in het beveiligingspatch-niveau. Dit geven ze aan in maanden. Theoretisch kan je dus Android 5.1 draaien en beveiligingspatch-niveau hebben van 5 december 2017, je hebt dan wel een oude Android versie, maar je bent met de beveiliging helemaal up-to-date. Nu ontvangt Android 5 geen updates meer van Google, als ik mij niet vergis, dus met die versie zit je sowieso niet goed.

Mocht je overigens specifiek aankoopadvies willen hebben, dan wil ik je verzoeken om even een topic aan te maken in: Aankoopadvies Tablets en Telefoons. Lees dan wel eerst even Welkom in Aankoopadvies Tablets en Telefoons door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooitniet
ik zal eens bij een vriend met de J3 kijken of die nog updates ontvangt. hoe kan ik dat zien? ik heb een Samsung Galaxy 8 tablet met een Android 4.1.1. versie. ik kan wel zien bij instellingen dat die op updates checkt, maar niet wanneer de laatste update heeft plaats gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

nooitniet schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:06:
ik zal eens bij een vriend met de J3 kijken of die nog updates ontvangt. hoe kan ik dat zien?
Bij Android 4 zal je het beveiligingspatchniveau waarschijnlijk niet kunnen zien, want dat bestond toen nog niet. Maar bij de J3 kan je kijken bij:
'Instellingen' -> 'Over de telefoon'

Zie hieronder voorbeeld plaatje van mijn telefoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CC6294EaNh2CAN2S848oHHcs/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooitniet
OK rens-br, daar kom ik verder wel uit.

De zend of ontvangst sterkte schijnt per telefoon ook te verschillen. Dat gaat een rol spelen als ik in meer afgelegen gebieden anker. In Zweden gaf dat geen enkel probleem met de ontvangst met de dongel . prima netwerk. In de Deense kustwateren is dat wat minder.

weet je ook waar ik info kan vinden over de antennekwaliteit van mobiele telefoons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

nooitniet schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:30:
weet je ook waar ik info kan vinden over de antennekwaliteit van mobiele telefoons?
Dat gaat lastig worden. Meestal verwijs ik mensen door naar reviews bij toestelspecifieke vragen. Maar dit soort dingen worden bijna nooit getest.
Pagina: 1