Vervangen interne bekabeling monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 09:16
Hallo Tweakers,

Om even kort samen te vatten wat de bedoeling is: Ik wil een monitor aan de muur gaan hangen, waarvan de controller aan de andere kant van de muur komt te hangen (er komt dus een gat in de muur voor de kabels).

Nou blijkt dat een van de kabels niet lang genoeg is en de andere kabel waarschijnlijk kapot gaat als ik hem wil 'onttwisten'. (hij zit twee keer dubbel gevouwen met dubbelzijdig tape er tussen)

Ik heb niet zo veel verstand van kabels, maar ik dacht met een beetje gegoogle er wel uit te komen, maar niet dus :-(. Vandaar dat ik hier even om verheldering kom vragen.

Het liefst zou van beide kabels een exemplaar aan willen schaffen van ongeveer 50 centimeter. Maar met iets minder moet het ook wel te doen zijn.

Dit zijn de beschrijvingen op de kabels:

Kabel 1:
VW-1 AWM I A/B 105ºC 300V FT1 -LF- -HF-

Kabel 2:
HANSUNG AWM 20861 60V 105C VW-1

Het gaat om een Samsung S24C450BL monitor.

Mijn vraag is voornamelijk, heb ik echt specifiek deze kabels nodig of kan ik ook gewoon een alternatief gebruiken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:12
Niet helemaal des tweakers maar is het niet veeeeeeeel makkelijker gewoon een dvi en power kabel door die muur heen te trekken dan de monitor open te maken en de controller ergens anders te hangen? zowel dvi als stroom zijn in elke lengte te krijgen (of te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Volgens mij probeer je nu het paneel los te monteren en heb je de behuizing van de monitor dus verwijderd. Wat je nu voorstelt is technisch riskant. Wat door die flatcables gaat is high speed en daarbij geldt dat lange afstand ten koste gaat van de signaalintegriteit. Ten tweede ga ik er vanuit dat die flatcable voorheen in een metalen plaat lag wat voor shielding zorgt, en zonder shielding is die vatbaar voor storingen.

Mijn advies is om standaard werkwijze aan te houden, en ruimte over laat om de kabels of scherm te allen tijde te kunnen vervangen. Kabels en monitoren hebben geen eeuwige levensduur en het is zonde om de boel te moeten slopen zodra één van beide het begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Ik heb die monitor tweedehands aangeschaft om de MagicMirror2 te gaan maken. Ik zou inderdaad de DVI kabel door de muur kunnen trekken, maar dan moet de controller dus aan het paneel vast blijven zitten, wat wel een mogelijkheid is, maar dan wordt het geheel vrij dik, dus als mogelijk is om die controller aan de andere kant van de muur te krijgen zou dat voor een veel mooier eindresultaat zorgen.

Het klopt inderdaad dat ik het paneel los ga monteren, maar er komt een spionspiegel over het paneel heen en ik ga een houten frame om het geheel heen bouwen ter bescherming van de spiegel en het paneel.

Vervanging van de monitor of kabels in geval van een defect moet geen probleem zijn aangezien de monitor in het het frame aan de muur hangt, wat makkelijk van de muur af kan worden gehaald.

Volgens mij is er verder geen sprake van shielding. Die 'flatcable' zat met twee stukjes tape aan het paneel geplakt en de behuizing is volledig gemaakt van plastic.

Als een langere kabel voor signaalverlies zorgt is dat natuurlijk wel een aandachtspuntje. In principe hoeft die flatcable niet langer te zijn dan die nu is, maar hij moet wel recht zijn, want in deze staat kan ik hem niet gebruiken.

Plaatje ter illustratie:
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Welke kabel is het dan? Die korte of die lange?

Voor die lange kan je eens zoeken naar "ZIF (flat) cable" (en even tellen hoeveel pins je hebt). Voor die ander zou je gewoon een paar stukken draad er tussen kunnen solderen!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Het gaat om die lange platte kabel, dat is de kabel beschreven als 'kabel 1'. Die korte kabel in niet relevant in die foto's 'kabel 2' staat niet op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Je kan deze kabel ook gewoon recht vouwen, de kabel is gewoon 2x gevouwen om 'm in deze vorm te krijgen.
Als hij dan lang genoeg is ben je toch klaar?

Als je een langere wil hebben is FFC (foil flat cable) een goed term.
Het kan alleen wellicht flink tegenvallen om ze te vinden met de juiste stekker aan het eind.

ZIF kan helpen, maar er zijn veel meer producten waar dat voor geld.
Pagina: 1