blauw zwart op bruin zwart schakelaar aanscluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Topicstarter
Kun je blauw zwart schakelaar op bruin zwart schakelaar aansluiten?
...

Ik heb een aantal Neo Coolcam schakelaars gekocht. Geprobeerd aan te sluiten, maar ik heb geen blauw draad. Op de schakelaar zit alleen bruin zwart.

http://www.szneo.com/en/products/show.php?id=201
...

Wordt niet zoveel van wijs van de bergen informatie op internet. Wat ik tegenkwam is blauw draad doortrekken van de lamp naar de schakelaar, dan heb ik 3 draden.

Ook een voorstel de zwarte in de lamp aansluiten op de blauwe.

Ik heb nog nooit een kabel doorgetrokken, ben ook geen electrische wizzkid.
...

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjost
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08-2024
Hoi Indoboy,

Het klopt dat je op de schakelaar alleen bruin zwart hebt.
De bruine draad is de 230v fase draad.
De zwarte draad is je schakeldraad.
De blauwe is de nul, deze sluit je direct aan op de lamp.

Wat je doet is als volgt, je trekt een bruine draad naar de schakelaar.
Een zwarte draad vanaf de schakelaar naar de lamp.
Een blauwe draad direct naar de lamp.

Sorry ik ging te snel, je mag nooit een zwarte of bruine draad gebruiken als nul draad, je zult dus een blauwe draad moeten trekken vanaf de lamp naar de schakelaar. De huidige zwarte draad blijf je gebruiken als schakeldraad.

[ Voor 23% gewijzigd door jjost op 12-12-2017 17:57 . Reden: te snel... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Ik zie bij de lichtschakelaar een bruine en een zwart draad. Deze komen van wat ik begrepen heb uit op de centrale unit. Dat is de toch de lamp die aangezet wordt met de schakelaar.
Dus toch een blauw draad doortrekken begrijp uit je verhaal.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:44
-

[ Voor 106% gewijzigd door The_Vice op 12-12-2017 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjost
ja klopt helemaal,

De huidige licht schakelaar schakelt de fase draad door naar de zwarte draad. Waardoor de lamp spanning krijgt.

Omdat je nu een wat uitgebreidere schakelaar hebt heeft deze ook een nul nodig om te werken, deze trek je inderdaad vanaf de lamp door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Lampaansluiting is toch centrale doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
jjost schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:59:
ja klopt helemaal,

De huidige licht schakelaar schakelt de fase draad door naar de zwarte draad. Waardoor de lamp spanning krijgt.

Omdat je nu een wat uitgebreidere schakelaar hebt heeft deze ook een nul nodig om te werken, deze trek je inderdaad vanaf de lamp door.
Hmm, moet ik een kabel doortrekken. Nog nooit gedaan met twee linker klus handen. Las ergens gewoon het blauwe draad vastmaken aan de bruine en dan op de die manier het draad doortrekken en vervangen.. Is alleen wel een probleem als ik de oude schakelaar weer erop wil zetten als ik bijvoorbeeld ga verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:01
Op die wijze kan dat wel, maar trek dan ook direct een bruine draad opnieuw. Als je dan de oude schakelaar terug wil plaatsen dan houd je de blauwe draad over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:45
je hebt blauw en bruin nodig, dus vervangen heeft geen zin.
je moet gewoon zoals Jjost al aangaf een blauwe draad naar je schakelaar halen, waar deze vandaan komt maakt opzich niet uit. zolang het maar een nul draad is.

verder staat op die link die jij geeft gewoon een aansluit schema.
de reden dat smart knopjes een blauwe draad nodig hebben is omdat ze altijd stroom nodig hebben, terwijl een traditionele schakelaar dit niet hoeft.

[ Voor 33% gewijzigd door Denniz0229 op 12-12-2017 18:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De makkelijkste manier om dit op te lossen is als volgt:
* Schakel de spanning uit in de meterkast
* Haal de zwarte draad bij de schakelaar los
* Haal de zwarte draad bij de lamp los
* Bevestig een nieuwe zwarte draad samen met een blauwe draad aan één eind van de losse zwarte draad
* Gebruik de bestaande zwarte draad om de nieuwe zwarte en nieuwe blauwe draad mee door de buis heen te trekken
* De zwarte draad kun je aan beide einden afstrippen (ongeveer 10-11mm) en weer aansluiten.
* De blauwe draad sluit je bij de schakelaar aan op het contact gemarkeerd met een N.
* Haal de blauwe draad bij de lamp los en zorg dat deze ongeveer 11 mm afgestript is.
* De nieuwe blauwe draad doe je samen met de bestaande blauwe draad in een steeklasdop met minimaal 3 gaatjes.
* Maak van de resterende blauwe draad een kort stukje klaar van ongeveer een cm of 10. Deze strip je aan beide kanten ongeveer 11mm.
* Doe het ene uiteinde van de korte blauwe draad in de steeklasdop, het andere eind sluit je aan op de lamp.

Klaar? Controleer of je nergens losse draden hebt hangen, nergens bloot koperdraad ziet en dat alle draden stevig geklemd zitten.

Wanneer alles in orde lijkt zet je de spanning er weer op en ga je de schakelaar testen. Als alles goed gaat kun je de schakelaar in de inbouwdoos vastzetten.

EDIT: In dit verhaal is de bruine draad niet meegenomen. Wanneer deze vanaf de lamp naar de schakelaar komt moet doe ook in z'n geheel worden vervangen. Let er wel op dat je bij de lamp een steeklasdop hebt of gaat plaatsen waar de bruine draden bij elkaar komen.

Draden trekken door een leiding waar al een draad in zit kan leiden tot beschadigde isolatie waardoor ongelukken kunnen plaatsvinden op korte maar ook lange termijn.

[ Voor 14% gewijzigd door sypie op 12-12-2017 18:18 . Reden: Opmerking over bruine draad toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjost
Voor de las klemmen kun je heel goed hier terecht: https://www.sandervunderink.nl/wago-lasklem-transparant.html

Eventueel ook te krijgen in de bouwmarkt etc maar daar zijn ze een stuk duurder.
Maar misschien met geluk heb je nog ruimte in de centraal doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 14:36
sypie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:06:
* Bevestig een nieuwe zwarte draad samen met een blauwe draad aan één eind van de losse zwarte draad
* Gebruik de bestaande zwarte draad om de nieuwe zwarte en nieuwe blauwe draad mee door de buis heen te trekken
* De zwarte draad kun je aan beide einden afstrippen (ongeveer 10-11mm) en weer aansluiten.
* De blauwe draad sluit je bij de schakelaar aan op het contact gemarkeerd met een N.
* Haal de blauwe draad bij de lamp los en zorg dat deze ongeveer 11 mm afgestript is.
* De nieuwe blauwe draad doe je samen met de bestaande blauwe draad in een steeklasdop met minimaal 3 gaatjes.
* Maak van de resterende blauwe draad een kort stukje klaar van ongeveer een cm of 10. Deze strip je aan beide kanten ongeveer 11mm.
* Doe het ene uiteinde van de korte blauwe draad in de steeklasdop, het andere eind sluit je aan op de lamp.

Klaar? Controleer of je nergens losse draden hebt hangen, nergens bloot koperdraad ziet en dat alle draden stevig geklemd zitten.

Wanneer alles in orde lijkt zet je de spanning er weer op en ga je de schakelaar testen. Als alles goed gaat kun je de schakelaar in de inbouwdoos vastzetten.
Herhaal dit alles maar nu met een bruine draad erbij, als je nieuwe kabels gaat trekken en je laat er een zitten is het mogelijk dat je hem kapot trekt.
Beste optie is een trekveer aan de oude kabel vast maken alles erdoor trekken en aan de andere kant van de trekveer de 3 nieuwe kabels vastzetten.
jjost schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:54:
Hoi Indoboy,

Het klopt dat je op de schakelaar alleen bruin zwart hebt.
De bruine draad is de 230v fase draad.
De zwarte draad is je schakeldraad.
De blauwe is de nul, deze sluit je direct aan op de lamp.

Wat je doet is als volgt, je trekt een bruine draad naar de schakelaar.
Een zwarte draad vanaf de schakelaar naar de lamp.
Een blauwe draad direct naar de lamp.

Sorry ik ging te snel, je mag nooit een zwarte of bruine draad gebruiken als nul draad, je zult dus een blauwe draad moeten trekken vanaf de lamp naar de schakelaar. De huidige zwarte draad blijf je gebruiken als schakeldraad.
Je mag ander gekleurde draden wel gebruiken zolang je ze maar omkleurt met de juiste kleur tape.
Het is alleen niet aan te raden als het anders kan.

[ Voor 20% gewijzigd door franssnarf op 12-12-2017 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt gelijk, toegevoegd. Even geen rekening mee gehouden dat die ook nog in die leiding zit...

TS heeft slechts 2 steeklasdoppen nodig, handiger is om dan naar de bouwmarkt naar keuze te gaan en daar een zakje/doosje met 10 of 20 te halen in plaats van een doos met 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Denniz0229 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:05:
je hebt blauw en bruin nodig, dus vervangen heeft geen zin.
je moet gewoon zoals Jjost al aangaf een blauwe draad naar je schakelaar halen, waar deze vandaan komt maakt opzich niet uit. zolang het maar een nul draad is.

verder staat op die link die jij geeft gewoon een aansluit schema.
de reden dat smart knopjes een blauwe draad nodig hebben is omdat ze altijd stroom nodig hebben, terwijl een traditionele schakelaar dit niet hoeft.
Ach ok. Maar als ik het schema goed begrijp is het toch 2 draads? Blauw en zwart nodig? De schakelaar zelf heeft N, L en L1 aansluiting, maar op de tekening zie ik 2 draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
sypie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:06:

EDIT: In dit verhaal is de bruine draad niet meegenomen. Wanneer deze vanaf de lamp naar de schakelaar komt moet doe ook in z'n geheel worden vervangen. Let er wel op dat je bij de lamp een steeklasdop hebt of gaat plaatsen waar de bruine draden bij elkaar komen.

Draden trekken door een leiding waar al een draad in zit kan leiden tot beschadigde isolatie waardoor ongelukken kunnen plaatsvinden op korte maar ook lange termijn.
Waarschijnlijk zo maar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
franssnarf schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:12:
[...]

Herhaal dit alles maar nu met een bruine draad erbij, als je nieuwe kabels gaat trekken en je laat er een zitten is het mogelijk dat je hem kapot trekt.
Beste optie is een trekveer aan de oude kabel vast maken alles erdoor trekken en aan de andere kant van de trekveer de 3 nieuwe kabels vastzetten.

[...]

Je mag ander gekleurde draden wel gebruiken zolang je ze maar omkleurt met de juiste kleur tape.
Het is alleen niet aan te raden als het anders kan.
Dit is wel het makkelijkste denk ik. Gewoon blauw tapeje erop toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
IndoBoy schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:21:
[...]

Ach ok. Maar als ik het schema goed begrijp is het toch 2 draads? Blauw en zwart nodig? De schakelaar zelf heeft N, L en L1 aansluiting, maar op de tekening zie ik 2 draden.
Afbeeldingslocatie: http://www.szneo.com/userfiles/image/20170704/20170704102845_82353.jpg
4 draden voor 2 lampen en 3 draden voor 1 lamp.
misschien kijk jij ergens anders naar.

verder wordt het niet gewaardeerd als je 3x achter elkaar als laatste reageert. zet alles gewoon in 1 bericht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 10:21

meddle

:o

Als je maar twee draden hebt (bruin en zwart) in je inbouwdoos zul je sowieso er een bij moeten trekken als je schakelaar ook een nul nodig heeft.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.szneo.com/userfiles/image/20170704/20170704102844_59221.jpg
Denniz0229 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:27:
[...]

[afbeelding]
4 draden voor 2 lampen en 3 draden voor 1 lamp.
misschien kijk jij ergens anders naar.

verder wordt het niet gewaardeerd als je 3x achter elkaar als laatste reageert. zet alles gewoon in 1 bericht :)
Ik zie in de aansluitbeschrijving 2 draden

http://www.szneo.com/user.../20170704102844_59221.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door IndoBoy op 12-12-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 10:21

meddle

:o

Als je op die site iets verder scrolt zie je dat je nog 1 of 2 schakeldraden moet aansluiten om de lampen aan te sluiten.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Ja, ze niet erg duidelijk voor een leek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
jjost schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:12:
Voor de las klemmen kun je heel goed hier terecht: https://www.sandervunderink.nl/wago-lasklem-transparant.html

Eventueel ook te krijgen in de bouwmarkt etc maar daar zijn ze een stuk duurder.
Maar misschien met geluk heb je nog ruimte in de centraal doos.
Ik moet de lamp nog eraf halen, om de centraal doos te bekijken. Maar zijn deze lasklemmen ook goed?

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/478/18/DV_8_8465031_01_4c_DE_20160115071700.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42
IndoBoy schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:16:
[...]

Ik moet de lamp nog eraf halen, om de centraal doos te bekijken. Maar zijn deze lasklemmen ook goed?

[afbeelding]
Ja.
En stop met meerdere posts achter elkaar maken...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
meddle schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:00:
[...]

Als je op die site iets verder scrolt zie je dat je nog 1 of 2 schakeldraden moet aansluiten om de lampen aan te sluiten.
wat meddle al zegt.
die 2 draden zijn om te zorgen dat de schakelaar stroom heeft, maar dan moet er dus nog stroom naar de lamp(en).

verder wil ik je wel aanraden zeer voorzichtig te doen en alles goed te controleren. en werk altijd SPANNINGSLOOS.
ik ken je verder niet en wil niet lullig overkomen, maar gezien de hoeveelheid vragen die je stelt is het misschien niet het verstandigste idee er zelf aan te knutselen. verkeerde elektra kan grote gevolgen hebben en als alles niet is aangelegd zoals het hoort vind ook je brandverzekeraar hier wat van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-05 17:04
Poeh! Ik wilde een inhoudelijke reactie geven, maar ik ben bang dat dit klusje misschien iets te hoog gegrepen is voor de TS. Hij toont heel weinig inzicht in hoe een en ander werkt.

Ik lees aan de vragen/opmerkingen van de TS dat hij heel weinig kaas heeft gegeven van het bedraden van huisinstallaties.

Als je moeite hebt met zo'n klusje als dit moet je het misschien laten doen door iemand die hier wel kennis van heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door FragDaddy op 13-12-2017 12:30 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikm
  • Laatst online: 14-05 12:27
Heel herkenbaar:) zelf enkele zwave schakelaars gekocht. oude eruit nieuwe erin,. Geen blauwe draad.
Uiteindelijk op werkspot klus gezet
Dezelfde dag nog voor enkele tientjes meerdere blauwe draden getrokken. Was achteraf heel simpel

Where ever you go, there you are

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-12-2021
Hoi allen, bedankt voor de info in dit topic, het is precies wat ik zocht en moeilijk kon vinden!
Pagina: 1