Welke reactiesnelheid van de monitor is novoor video editing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 617287

Topicstarter
Mijn vraag

Voor het video editing wil ik twee monitoren 32" erbij kopen. (zo groot vanwege slechte ogen)
Men raad mij aan te letten op de reactiesnelheid van de monitoren. < 4 m/sec.
Waarom zou die onder de 4 m/sec moeten liggen?
Is die snelheid juist niet nodig voor snelle games en TV programma's?

Voor het editen gebruik ik Edius 8.5 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Talloze 32" monitoren gezien, waarvan de reactiesnelheid ligt op 4 tot 5,5 m/sec.
Kan ik niet gewoon een 32" TV kopen?

Bij voorbaat dank voor het meedenken en advies dat ik wellicht krijg.

Groet,
Jan Veen

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 617287 op 12-12-2017 17:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Reactietijden die in de specificaties van een bepaalde monitor staan hoef je niet op te letten. Die zeggen namelijk helaas zo goed als niets. Iedere fabrikant test dit weer anders en dit is alleen de reactietijd van het meest ideale moment. In een bepaald scenario kan een monitor met een gespecificeerd reactie tijd van 10ms het best wel eens beter doen dan een monitor welke gespecificeerd is met 5ms. Daarnaast spelen er ook nog meer dingen een rol welke nog een grote impact kunnen maken op de gebruikerservaring, zoals bijvoorbeeld input lag. Het verschil tussen 1ms en 5ms ga je eigenlijk nooit merken, maar als een monitor met 5ms een lagere input lag heeft dan een monitor met 1ms, kan de monitor met 5ms prima een betere ervaring opleveren.

Dit soort dingen kun je helaas amper tot niet uit de specificaties van de fabrikant halen, hiervoor moet je eigenlijk naar professionele reviews kijken. Een goede site voor reviews van monitoren is bijvoorbeeld http://www.tftcentral.co.uk/. Maar natuurlijk hebben zij ook lang niet alle monitoren gereviewd en is het ook lastig om alles te snappen.

Hoe dan ook, '4ms' is bij lange na niet nodig voor video editing. Zou gewoon een monitor zoeken die aan jouw eisen voldoet (denk aan resolutie, aansluitingen, uiterlijk en bepaalde functies) en welke in gebruikersreviews (die van bijvoorbeeld op Tweakers) er gewoon goed uit komt wanneer er geen uitgebreide review te vinden is van een bepaalde monitor of wanneer wel, die dan wellicht te hoog gegrepen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik kan mij voorstellen dat je voor video editing ook waarheids getrouwe kleuren wilt hebben, geen idee hoe dat precies zit met tv's maar als ik zo de mediamarkt inloop dan verschilt dat enorm per scherm.
Bij tv's heb je ook vaak een hogere inputlag dan bij een normale monitor, dit omdat ze in normale modus aan interpolatie en andere trukjes doen. Een tv in game modus is al wat sneller.
Een ander iets is dat een tv tegenwoordig eigenlijk altijd "smart" is, dus hier heb je ook de bijkomende voor? en nadelen (opstarttijd etc).

Indien je weinig geeft om kleuren en inputlag dan zou je prima voor een tv kunnen gaan denk ik.

Indien dit wel belangrijk is dan zou ik zoals JVRadeon al zegt een aantal schermen uitzoeken en daar reviews van lezen op tftcentral. Je kan daar ook de tftselector tool proberen.