iPhone overleden collega unlocken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:38
Collega is onlangs overleden en nu hebben we hier nog haar iPhone liggen.

Deze is uiteraard beveiligd met een toegangscode, en er zit ongetwijfeld ook nog een iCloud account aangehangen.

Vraag is dus nu of dit toestel door ons nog in gebruik te nemen is, of dat we er een mooie presse-papier voor op kantoor bij hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13
Wat een rare vraag. Als het een privétoestel is zou dit aan haar nabestaanden toekomen. Als het een door de werkgever beschikbaar gesteld toestel is zou het naar jullie IT afdeling moeten.

[ Voor 6% gewijzigd door eddemans op 12-12-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-09 12:31
De famillie van die collega zou normaal alles erven, tenzij anders opgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:04
dit kan in overleg met apple, maar dan heb je wel een overlijdensverklaring nodig en de aankoopbon....
Als het een zakelijke gsm is dan is deze wellicht in apple DEP geregistreerd en dan kun je er nog wel iets mee....

[ Voor 4% gewijzigd door Probub op 12-12-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:13
Ervan uitgaan dat het een bedrijfstoestel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
@eddemans ; niets raars aan hoor naar mijn mening. Uiteraard betreft het hier een zakelijk toestel. IT / bedrijf waar telefoon aangeschaft is kunnen niet helpen.

@SilencMol ; is een toestel in bruikleen gegeven door de werkgever. Familie heeft hier dus niets mee te maken.

@Probub , thanks. Wat is Apple DEP precies?

@Purehz ; ja, klopt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:56
eddemans schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:09:
Wat een rare vraag. Als het een privétoestel is zou dit aan haar nabestaanden toekomen. Als het een door de werkgever beschikbaar gesteld toestel is zou het naar jullie IT afdeling moeten.
...en waarom ga je er vanuit dat TimmieN niet van de IT-afdeling is en het over een zakelijk toestel gaat? Ik vind het helemaal geen rare vraag, ik vind het juist een hele valide vraag...

Het antwoord is inderdaad contact opnemen met Apple en bewijs (as in, iets wat een rechtbank ook zou accepteren) meenemen dat de medewerker is overleden, en bewijs dat je het recht heb op die telefoon (wat iets anders is dan recht op de data die er op staat).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:07
eddemans schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:09:
Met een raar antwoord... Heb bij genoeg zaken gewerkt waar geen it afdeling zit. Als er echt wat aan mankeert was er ergens een service contract voor het een of ander (server/computer), maar die bel je niet makkelijk voor dit soort dingen gezien dit vaak een flinke duit kost, en ze je in dit geval waarschijnlijk ook niet direct kunnen helpen.

Ik neem aan dat TS gewoon netjes hier vraagt of iemand daar een makkelijk antwoord op weet zodat hij weet waar hij verder kan zoeken, het apparaat weggooien is ook zonde en nergens voor nodig.

On-topic: Ik heb zelf geen (te weinig) ervaring met een iphone en dit specifieke probleem. Geloof dat ik wel eens ergens gelezen heb dat ze je bij een apple store kunnen helpen. Misschien kan je het een en ander via itunes proberen, maar dat weet ik ook niet zeker.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
als ie nou gewoon in een MDM oplossing hing had je de vraag niet hoeven stellen :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
@Paul en @GoldenBatt ; zal dan kijken of er inderdaad aan een overlijdensbericht te komen is via het werk (ga daar geen nabestaanden mee lastig vallen) en dan maar een Apple benaderen.

Via iTunes al genoeg geprobeerd, maar uiteraard is zo'n toestel behoorlijk goed beveiligd.

@Bockelaar ; wat is een MDM olossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Contacteer anders eerst Apple, ze zullen dan wel zeggen wat je moet doen. Misschien is een aankoopbewijs ook wel voldoende.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:04
https://images.apple.com/nl/business/docs/DEP_Guide.pdf

zie hier!
TimmieN schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:23:
@eddemans ; niets raars aan hoor naar mijn mening. Uiteraard betreft het hier een zakelijk toestel. IT / bedrijf waar telefoon aangeschaft is kunnen niet helpen.

@SilencMol ; is een toestel in bruikleen gegeven door de werkgever. Familie heeft hier dus niets mee te maken.

@Probub , thanks. Wat is Apple DEP precies?

@Purehz ; ja, klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mobile device management. Een stuk software waarmee je mobieltjes centraal kunt beheren. Het volgende is een generalisatie, maar ik denk dat MDM gemiddeld genomen voor een bedrijf dat moeite gaat steken in het terugwinnen van (de hardware van) één telefoon, flink overkill is (tenzij er wettelijke gronden zijn om MDM te moeten gebruiken). MDM is zelf ook niet gratis (waarbij aanschaf maar een klein deel van de kosten zijn).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat al gezegd is, went je tot Apple of jullie ict afdeling. Raar onderwerp btw. Advies hoe te omzeilen krijg je ook niet hier

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
@Probub en @Paul ; daar is hier geen gebruik van gemaakt.

@Hackus : volgens mij vraag ik ook niet om hoe dit te omzeilen, maar of er hier binnen het bedrijf nog iets mee kan worden aangevangen.
Zie niet in waarom dit een raar onderwerp zou zijn.

Toestel als onbruikbaar beschouwen en in de prullenbak gooien kan altijd nog, maar is toch zonde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
Waarom? Death is part of life en de achterblijvers zitten met de brokken. Als je je niet comfortabel voelt met het onderwerp dan hoef je niet te reageren?
Advies hoe te omzeilen krijg je ook niet hier
Hangt van je definitie van "omzeilen" af. Je krijgt inderdaad geen hulp bij het verkrijgen van toegang (of bij het wipen) als je die niet mag hebben. Dat is hier echter niet de vraag...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Of iemand overleden is doet niet ter zake.

Bedrijfstoestel met org factuur, kan via Apple un-locked worden. dus wat al aangegeven is Apple contacten.
Meer kun je er niet mee welke reden ook.

Edit: Tip voor de rest van de werknemers, maak zakelijk Apple ID en laat geen medewerker codes/ID veranderen. Bij ontslag of erger blijft het toestel binnen bedrijf te gebruiken..

[ Voor 32% gewijzigd door Hackus op 12-12-2017 16:08 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmieN
Heb ondertussen contact gehad met Apple, en op basis van IMEI en mailadres van het Apple ID konden ze inderdaad al het een en ander zien. Nu een link van ze gekregen waarmee ik de aankoopbon kan uploaden van het desbetreffende toestel, waarna deze op afstand vrijgegeven zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Even OT, maar deze vraag lijkt me zeer interessant.

Stel dat ik ineens de begrafenis van een (alleenstaand) familielid moet regelen, en al zijn adressen zitten in zijn laptop of telefoon.
Hoe doe je dat?
Bonnetjes zijn niet altijd vindbaar, en zeker niet in de korte termijn waarin je alles moet geregeld krijgen.

Dit zijn toch problemen die moeten voorkomen.

(hier op het werk zouden ze zo'n telefoon waarschijnlijk gewoon de vuilbak in doen)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tommie12 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:40:

Stel dat ik ineens de begrafenis van een (alleenstaand) familielid moet regelen, en al zijn adressen zitten in zijn laptop of telefoon.
Hoe doe je dat?
Een laptop is eventueel nog wel in te komen, als die niet versleuteld is. Zo wel dan kom je er alleen met het wachtwoord (cq de sleutel) in. Voor iPhones geldt dat ze allemaal versleuteld zijn en daar kom je dus zonder de betreffende code niet in. Ook niet met aankoopbon; het enige wat Apple kan doen op dat moment is de activation lock verwijderen, zodat je de telefoon kun wipen en opnieuw gebruiken. De data die er op staat is, zonder code en zonder serieuze security flaw die toegang geeft, effectief verloren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hoe doe je dat?
Bonnetjes zijn niet altijd vindbaar, en zeker niet in de korte termijn waarin je alles moet geregeld krijgen.
Telefoon unlocken zodat je bij de data kan: Niet... Apple gaat, KAN je er niet bij helpen... Ze kunnen hooguit zorgen dat de nabestaanden de telefoon kunnen wipen en daardoor opnieuw gebruiken. Als het gesynct is met iTunes of de iCloud dan kun je er misschien nog bij, maar de telefoon zelf? Vergeet het maar.

De laptop: Booten in single mode / vanaf USB stick / vanaf CD (inderdaad, indien niet encrypted)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even er vanuit gaan dat het om zakelijke content gaat waarvan er maar één versie bestaat en op haar telefoon staat dan...

En niet om iets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
@Dr.Zeno ; het gaat inderdaad om een vanuit het werk ter beschikking gestelde telefoon. De data erop is niet interessant. Gaat puur om het niet weg hoeven te gooien van een prima werkende telefoon.

Wat bedoel je precies met “en niet om iets anders...”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijke zaken vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Hoe doe je dat?

Dit zijn toch problemen die moeten voorkomen.

(hier op het werk zouden ze zo'n telefoon waarschijnlijk gewoon de vuilbak in doen)
Bij een telefoon met een vingerafdrukscanner lijkt mij dat niet zo'n probleem, mits diegene nog niet onder de zoden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mrlten schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:45:
[...]

Bij een telefoon met een vingerafdrukscanner lijkt mij dat niet zo'n probleem, mits diegene nog niet onder de zoden ligt.
Lmfao. Best leuk dat lange-afstands-gezwets.
Zie jij jezelf al je dode collega bezoeken om met d'r hand d'r werk telefoon te unlocken?

De theoretische wereld van Mrlten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@Dr.Zeno Graag wel even goed de gequote tekst lezen:
een (alleenstaand) familielid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mrlten Daar ben ik veel te afgeleid voor (:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TimmieN schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:25:
Heb ondertussen contact gehad met Apple, en op basis van IMEI en mailadres van het Apple ID konden ze inderdaad al het een en ander zien. Nu een link van ze gekregen waarmee ik de aankoopbon kan uploaden van het desbetreffende toestel, waarna deze op afstand vrijgegeven zou kunnen worden.
Das fraai van ze dan. Jij toont aan dat het jouw toestel is en dan geven ze hem op afstand vrij. Iets zegt me dat als die telefoon ook prive gebruikt mocht worden, jullie bedrijf, danwel Apple, onwettig (privacy) bezig is.
Net zoals privemail ook niet zomaar gelezen mag worden. Niet zo netjes van Apple als ze daar zo rucksichtlos aan meewerken.

Overleg voor je hem laat unlocken alsjeblieft even met HR en juridische zaken. Als er verder niemand naar kijkt en direct een wipe zit je ws safe, anders mogelijk niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 12-12-2017 20:07 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:15
The Eagle schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:07:
[...]

Das fraai van ze dan. Jij toont aan dat het jouw toestel is en dan geven ze hem op afstand vrij. Iets zegt me dat als die telefoon ook prive gebruikt mocht worden, jullie bedrijf, danwel Apple, onwettig (privacy) bezig is.
Net zoals privemail ook niet zomaar gelezen mag worden. Niet zo netjes van Apple als ze daar zo rucksichtlos aan meewerken.

Overleg voor je hem laat unlocken alsjeblieft even met HR en juridische zaken. Als er verder niemand naar kijkt en direct een wipe zit je ws safe, anders mogelijk niet :)
Ze halen alleen het activatieslot er af. Dat betekent niet dat je door de gegevens van de eigenaar kan bladeren, want er zit nog steeds een codeslot op. Apple zorgt alleen dat het bedrijf het toestel leeg kan halen en weer kan gebruiken. De gegevens van de eigenaar gaan daarbij verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmieN
@The Eagle inderdaad wat @MelvinW zegt, ik kan niet bij de data komen en wil dat ook helemaal niet.
Gaat puur om het toestel zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:07:
[...]Niet zo netjes van Apple als ze daar zo rucksichtlos aan meewerken.
Doe even een klein beetje onderzoek (of lees gewoon de reacties in dit topic) en kom er achter dat wat jij omschrijft helemaal niet kan.

Ze kunnen de activation lock er af halen, meer niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik lees het nu idd. Maar in eerste instantie wordt er gezegd dat Apple die telefoon op afstand vrij kan geven. Mijn interpretatie daarvan is dat iedereen er mee kan doen wat ie wil, maar dat blijkt dus niet zo te zijn (en gelukkig maar) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimmieN
Ondertussen contact gehad met Apple.

Ze waren erg behulpzaam en nadat ik het email adres van de iCloud account behorende bij de telefoon en het IMEI-nummer had doorgegeven kreeg ik een link om het aankoopbewijs te uploaden. Dat is direct bekeken door de desbetreffende afdeling waarna ik bericht kreeg dat ik de telefoon in recovery mode kon zetten en kon herstellen via iTunes.

Prima verlopen en soepel proces en weer een bruikbare telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TimmieN schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:51:
Ondertussen contact gehad met Apple.

Ze waren erg behulpzaam en nadat ik het email adres van de iCloud account behorende bij de telefoon en het IMEI-nummer had doorgegeven kreeg ik een link om het aankoopbewijs te uploaden. Dat is direct bekeken door de desbetreffende afdeling waarna ik bericht kreeg dat ik de telefoon in recovery mode kon zetten en kon herstellen via iTunes.

Prima verlopen en soepel proces en weer een bruikbare telefoon.
Dat zei je vorige week dinsdag al ;)

Jr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TimmieN
Hackus schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:47:
[...]

Dat zei je vorige week dinsdag al ;)

Jr
Bijna.

Toen zei ik dat het toestel vrijgegeven zou _kunnen_ worden.

Nu vertelde ik dat het ook daadwerkelijk gelukt is.
Pagina: 1