4 monitor setup (34" en 3 maal 24") advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropstah
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09-2024
Wat is een handige (en haalbare) setup voor mijn vier monitors?

Het betreft een Dell U3415W (34") en 3x een Dell U2412M (24"). Ik heb momenteel een Radeon 280x videokaart met 1 displayport, 1 HDMI en 2 DVI uitgangen. De 34" heeft wel een aansluiting voor HDMI maar die lijkt iets meer te flikkeren dan wanneer ik hem via displayport aansluit. De 24" monitors hebben geen HDMI ingang, alleen DisplayPort en DVI.

Nu las ik dat het mogelijk is om met DisplayPort te "daisy chainen" maar ik weet niet of dit mogelijk is met 4 monitors waarvan er ook nog eens 1 afwijkt.

Is het uberhaupt mogelijk om al mijn monitors te gebruiken met deze hardware? Of moet ik wellicht over naar een andere videokaart (iets met meerdere DisplayPort uitgangen?).

Alle input is welkom, dank daarvoor!

Beste antwoord (via ropstah op 13-12-2017 10:17)

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:14
Nog even voor de duidelijkheid:
Surround gaat over het samenvoegen van 3 monitoren in 1 (dat zou voor jou dan alleen voor de 3x 1920x1200 monitoren kunnen, ivm zelfde resolutie eis) en dan zou het 4e scherm (voor jou je hoofdmonitor) als los scherm worden gezien. In de normale modes zijn ze alle 4 "accessory" displays.

Zelf heb ik zo altijd een ultra wide als main en 2x 1440p schermen als sides met af en toe nog 2 1200p schermen aangesloten voor bepaalde thuiswerkdagen waar ik wat extra schermen wil gebruiken. De 4e sluit ik dan aan op de videokaart (HDMI of DVI) en de 5e via de iGPU (ook HDMI of DVI).

Wat je wil bereiken gaat in ieder geval gewoon werken dus ;).

[ Voor 35% gewijzigd door Paprika op 12-12-2017 14:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Wat voor CPU en moederbord heb je? In jouw geval kan het handig zijn om 1 monitor over de iGPU te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropstah
Paprika schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:26:
Wat voor CPU en moederbord heb je? In jouw geval kan het handig zijn om 1 monitor over de iGPU te laten lopen.
Ik heb een GA-X79-UD3 zonder onboard videokaart dus dat gaat helaas niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Dan wordt het inderdaad wat lastiger, omdat voor de meeste Radeon kaarten geldt dat je van de HDMI en DVI uitgangen er maximaal 2 tegelijk kunt benutten. Dan kom je al snel uit bij daisy chainen, maar een dergelijke hub is in verhouding niet goedkoop.

pricewatch: Club 3D SenseVision MST Hub 1-3 DisplayPort
pricewatch: Startech.com DisplayPort Multi-Monitor Splitter - 2-poorts MST Hub

Je hub is wel weer restricted naar de maximale doorvoersnelheid van DP. Gezien het 24 inch schermen zijn verwacht ik een resolutie van 1080p, eventueel 2560x1440. Dat zou naar verwachting dus wel te combineren moeten zijn (1x 1080p en 1x je ultra wide).
- for Dual Monitor setup: up to 2x 2560X1600p @ 60Hz
- for Tripple Monitor setup: up to 3x 1920x1080p @ 60
Een tweede, simpele, videokaart kan dan goedkoper zijn (let wel: een highend kaart van "vroeger" zal je effectief weer meer gaan kosten wegens het verbruik, omdat zeker het idle verbruiks een stuk hoger was dan vandaag de dag).

[ Voor 78% gewijzigd door Paprika op 12-12-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropstah
Paprika schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:38:
Dan wordt het inderdaad wat lastiger, omdat voor de meeste Radeon kaarten geldt dat je van de HDMI en DVI uitgangen er maximaal 2 tegelijk kunt benutten. Dan kom je al snel uit bij daisy chainen, maar een dergelijke hub is in verhouding niet goedkoop.

Je hub is wel weer restricted naar de maximale doorvoersnelheid van DP. Gezien het 24 inch schermen zijn verwacht ik een resolutie van 1080p, eventueel 2560x1440. Dat zou naar verwachting dus wel te combineren moeten zijn (1x 1080p en 1x je ultra wide).
Ah ik zie inderdaad dat mijn 24" geen DP-out hebben dus dan zit ik met zo'n hub inderdaad. Het voelt wel wat ongemakkelijk aangezien mijn 24" monitors 1920x1200 zijn (WUXGA)...
Paprika schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:38:
Een tweede, simpele, videokaart kan dan goedkoper zijn (let wel: een highend kaart van "vroeger" zal je effectief weer meer gaan kosten wegens het verbruik, omdat zeker het idle verbruiks een stuk hoger was dan vandaag de dag).
Opzich ben ik niet vies van een nieuwe -primaire- videokaart. Maar ik begrijp dat ik er dan eentje moet hebben met 3 DisplayPort uitgangen (1 voor 34" -> out -> 24" dus 2 monitors en 2 uitgangen ieder voor een 24" monitor).

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Let wel, veel videokaarten van Nvidia ondersteunen wel 4 monitoren zonder verloopjes.

https://www.geforce.com/h...round/system-requirements

Bijvoorbeeld:
GeForce GTX 1050 Single-GPU With 2D Surround (Landscape)
> Orientation: Landscape
> Accessory Display: Yes, no additional GPU (if using 3 or less displays)
> Maximum Resolution: 11520x2160
> Maximum Resolution (Bezel Correction): 10240x1600
> Maximum number of displays: 2-4 in Surround,1 Accessory Display when using 3 or less displays in Surround
Special Instructions:
> Any connectors can be used to enable Surround.
> Once Surround is enabled, users can use any
connector for the Accessory Display.
> Max of 4 displays can be used simultaneously (3 if monitors are 4K)
> G-SYNC and regular monitors can be mixed in Surround; effects of G-SYNC will only be seen on G-SYNC- enabled monitors
Dan hoef je dus ook niet te daisy chainen. Dan zou je bijvoorbeeld 3x DP en 1x DVI kunnen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 12-12-2017 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ropstah
Paprika schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:19:
Let wel, veel videokaarten van Nvidia ondersteunen wel 4 monitoren zonder verloopjes.

Dan hoef je dus ook niet te daisy chainen. Dan zou je bijvoorbeeld 3x DP en 1x DVI kunnen gebruiken.
Nice, ik zat al te kijken naar een 1070-Ti en daar lijkt het wel te gaan lukken inderdaad! _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Nog even voor de duidelijkheid:
Surround gaat over het samenvoegen van 3 monitoren in 1 (dat zou voor jou dan alleen voor de 3x 1920x1200 monitoren kunnen, ivm zelfde resolutie eis) en dan zou het 4e scherm (voor jou je hoofdmonitor) als los scherm worden gezien. In de normale modes zijn ze alle 4 "accessory" displays.

Zelf heb ik zo altijd een ultra wide als main en 2x 1440p schermen als sides met af en toe nog 2 1200p schermen aangesloten voor bepaalde thuiswerkdagen waar ik wat extra schermen wil gebruiken. De 4e sluit ik dan aan op de videokaart (HDMI of DVI) en de 5e via de iGPU (ook HDMI of DVI).

Wat je wil bereiken gaat in ieder geval gewoon werken dus ;).

[ Voor 35% gewijzigd door Paprika op 12-12-2017 14:27 ]

Pagina: 1