Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 18:15
Mijn vraag:
Ik heb 5 huizen voor uitzendkrachten waarvan ik constant de ingestelde thermostaat-temperatuur of indirecter de huiskamertemperatuur wil meten/monitoren, zodat er niet overmatig: lees 22+ graden gestookt wordt.
Dus in 1 app/webpage alle 5 de temperaturen in een overzicht heb.
Het belangrijkste is dat het goed werkt en het makkelijk in 1 overzicht staat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Privé gebruik ik al een netatmo weerstation, maar geen thermostaat, kwaliteit/overzicht bevalt wel goed, maar volgens mij kan je niet 5 eigen thermostaten combineren in 1 overzicht.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Netatmo thermostaat
Nest thermostaat

Beste antwoord (via Godlikev op 14-12-2017 02:46)

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
@Godlikev : Ik heb zelf deze thermostaat, en ondanks dat die niet connected is, zou die wel eens een oplossing voor je kunnen zijn:

- Uiteraard heeft deze thermostaat een dag/week schakelprogramma
- Daarnaast kun je via de software een maximale temperatuur instellen. Dus ipv dat de thermostaat handmatig naar 30/40 graden gedraaid kan worden, kun je dat begrenzen op 22 graden
- De thermostaat heeft een bewegingsmelder en een lichtsensor. Geen beweging in de huiskamer ? Dan zal iedereen wel zijn werken > schakelt over naar lagere temperatuur. Om 23.00 gaat het licht uit in de huiskamer ? > Nachtstand.

Dus 't ding doet eigenlijk precies wat je wilt... Behalve de online monitoring...

Edit: Ik zie op hun site dat ze nog een thermostaat aanbieden:
ICY heeft speciaal een serie thermostaten ontwikkeld voor toepassing in ruimten waarvan de gebruiker niet degene is die de energierekening moet betalen.

Deze Timer-Thermostaten hebben, zoals de naam al zegt, een timer die ervoor zorgt dat de thermostaat na een door u als eigenaar gekozen tijd terugschakelt naar een lagere temperatuur. Afhankelijk van de versie die u kiest, gebeurt dat op basis van bediening of beweging. De Timer-Thermostaat Expert kunt u zelfs via ICY Control Center laten koppelen aan uw huidige reserveringssysteem.

Deze thermostaten kenmerken zich door:

vandaalbestendigheid
beveiliging met pincode
robuust
hoge energiebesparingen van 20% tot wel 50%, afhankelijk van de situatie waarin de thermostaat gebruikt wordt.
Hierbij valt te denken aan huurbungalows, verenigingsgebouwen, kantoren, hotelkamers en bijvoorbeeld studentenhuisvesting.
Vaak worden in deze ruimten een raam, deur of een schuifpui opengezet voor wat frisse lucht, waardoor de verwarming juist nog harder moet werken om de ingestelde temperatuur vast te houden.
(voor de duidelijkheid... Ik ben alleen bezitter van het eerste model... Verder geen aandelen in dat bedrijf :+ )

[ Voor 46% gewijzigd door Oekiejoekie op 12-12-2017 16:08 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Godlikev schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:11:
Ik heb 5 huizen voor uitzendkrachten waarvan ik constant de ingestelde thermostaat-temperatuur of indirecter de huiskamertemperatuur wil meten/monitoren, zodat er niet overmatig: lees 22+ graden gestookt wordt.
Dus omdat jij het overbodig vindt wil je onze Nederlandse normen op hen projecteren?
Naast het feit dat je in aan het breken bent op hun privacy ga je nou ook nog voor hen beslissen hoe ze zich moeten voelen.

Tip: Niet doen. Laat ze gewoon leven en wonen zoals ze willen leven en wonen. Je verdient er meer dan genoeg geld aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:15

killercow

eth0

Mijn vraag:
Mischien moet je dan betere contracten maken, want wat ga je met die gegevens doen dan? zeggen dat er te veel gestookt wordt? Iets wat lastig is gezien je klaarblijkelijk all-in verhuurd?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mijn vraag:
Dus in 1 app/webpage alle 5 de temperaturen in een overzicht heb.
Het belangrijkste is dat het goed werkt en het makkelijk in 1 overzicht staat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Privé gebruik ik al een netatmo weerstation, maar geen thermostaat, kwaliteit/overzicht bevalt wel goed, maar volgens mij kan je niet 5 eigen thermostaten combineren in 1 overzicht.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Netatmo thermostaat
Nest thermostaat
1: Betere contracten afsluiten waarin je gewoon naverrekent per kwartaal (en inhoudt op salaris oid) op basis van slimme meterstanden (zie enelogic.nl oid om dat op afstand te doen).
2: Tado thermostaat, of bij 1 van de andere thermostaten de API gebruiken en zelf even een pagina in elkaar harken waar je meerdere op 1 pagina ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:09
Als die huizen een gasmeter hebben, laat ze gewoon de gaskosten betalen. Doe je je huur naar beneden en laat je ze gewoon zelf kiezen of ze willen besparen (warme trui aan) of lekker warm en dan iets bij betalen. Desnoods reken je het elke maand af om het besef te kweken.

Ik ben er net als mijn voorgangers niet voor om allemaal regeltjes op te leggen. Werkt niet in je voordeel, ik loop iig geen stapje harder voor een manager die me continue loopt te controleren en in te perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil je een kant en klaar product of is zelfbouw ook een optie? Met Arduino of RaspberryPi kan je eenvoudig temperatuur uitlezen en de data doorsturen naar een database. Daarop kan je dan weer rapportages draaien.

Genoeg (opensource) home automation software die dit ook kan, mits je de juiste data instuurt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 18:15
Het liefst een kant en klaar product dat makkelijk te koppelen is. Het moet gewoon direct goed werken zodat we niet elke terug moeten naar de locatie. Ook kost dat met arduino's/ pi's relatief veel tijd ipv kant en klaar bestellen.
Tsurany schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:48:
Wil je een kant en klaar product of is zelfbouw ook een optie? Met Arduino of RaspberryPi kan je eenvoudig temperatuur uitlezen en de data doorsturen naar een database. Daarop kan je dan weer rapportages draaien.

Genoeg (opensource) home automation software die dit ook kan, mits je de juiste data instuurt.
Ps voor de politieke/privacy reacties hebben ze andere topics, zoek gewoon graag een praktische oplossing

[ Voor 14% gewijzigd door Godlikev op 12-12-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:46
Gewoon een Wifi temperatuursensor zoeken en de werkelijke kamertemperatuur doorsturen, ipv koppeling proberen te leggen met een thermostaat? Als alternatief een slimme meter uitlezen, en als een van de huisjes een 2x zo hoog verbruik heeft, aanspreken. Maar eigenlijk ben ik het wel eens met de anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:28

Kraz

Saving the world

Godlikev schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:23:
Het liefst een kant en klaar product dat makkelijk te koppelen is. Het moet gewoon direct goed werken zodat we niet elke terug moeten naar de locatie. Ook kost dat met arduino's/ pi's relatief veel tijd ipv kant en klaar bestellen.

[...]

Ps voor de politieke/privacy reacties hebben ze andere topics, zoek gewoon graag een praktische oplossing
Ik heb zelf een Netatmo thermostaat en daarmee kun je uiteraard de temperatuur uitlezen.
Netatmo heeft tegenwoordig ook de radiator knoppen die je per kamer kunt instellen en dus ook per kamer een overzicht hebt.

De knoppen zelf heb ik (nog ;) ) niet in mijn bezit, maar ben wel van plan deze te gaan aanschaffen gezien de goede ervaringen met het weerstation en de huidige termostaat.

En ik lees nu pas goed;
Je kunt wellicht wat goedkope sensoren plaatsen en deze monitoren via Domoticz (Raspberry Pi).

[ Voor 26% gewijzigd door Kraz op 12-12-2017 14:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Neiltwo2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-08 14:22

Neiltwo2

Neil

Je hebt 5 huizen en dan is een beetje stoken een probleem? Die mensen zitten hier niet voor hun lol, laat ze gewoon stoken als ze willen, jij verdient waarschijnlijk wel genoeg aan de huur. Wil je ook een slimme koelkast zodat je in de gaten kunt houden dat ze niet te veel bier drinken in het weekend?

Ik raad je aan om dit soort vragen te stellen op een ander forum, hebben jullie geen onderlinge huisjesmelkers groep?

Neil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Ik heb een huisbaas gekend die zoiets probeerde bij een studentenhuis. Hij had toegang tot de ketel, en zette die gewoon uit als hij vond dat het niet koud genoeg was om te stoken.

Resultaat: Bewoners kochten elektrische kacheltjes, gingen een uur onder de douche staan enz... Een verdubbeling van de energierekening.

Daarna paste hij gewoon elk jaar de huur aan aan de kosten. Dus hoge energierekening, dan ook een hogere huur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Godlikev schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:23:
Dit kan met Tado/Netatmo of een andere thermostaat met een API. Dan kun je eenmalig een handig iemand een webpagina laten maken waar je alles in 1 overzicht ziet ipv meerdere woningen in de Tado app. Kost de wereld niet en er zijn voldoende voorbeelden om de API daarvan te gebruiken. Dit gaat er overigens wel vanuit dat je in alle huizen de internetverbinding ook beheert. Ik kan me zo voorstellen dat bewoners die merken dat hun huisbaas hun in de kou zet de stekker uit de bridge trekken ;-)

Dus wil je echt goed dan heb je hier gebouw management systemen voor, maar gezien de producten die je tot nu toe aanbiedt denk ik dat buiten je prijsgebied is. Er is een reden dat mensen hiervoor vaak de non-technische oplossing kiezen en dat is niet gelijk 'privacy/politiek' dat is pragmatisch!

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 12-12-2017 15:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31
Neiltwo2 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:54:
Je hebt 5 huizen en dan is een beetje stoken een probleem? Die mensen zitten hier niet voor hun lol, laat ze gewoon stoken als ze willen, jij verdient waarschijnlijk wel genoeg aan de huur. Wil je ook een slimme koelkast zodat je in de gaten kunt houden dat ze niet te veel bier drinken in het weekend?

Ik raad je aan om dit soort vragen te stellen op een ander forum, hebben jullie geen onderlinge huisjesmelkers groep?
Nou ergens snap ik de motivatie wel van TS. Ben zelf VVE voorzitter geweest en 1 van de eigenaren verhuurde ook (all-in) aan Oostblok(Polen, Litouwers) arbeiders. Daarbij heb ik ook gezien wat er verbruikt wordt door die bewoners (aangezien wij als bestuur alle meterstanden krijgen ivm. doorberekenen in Servicekosten).
Die zijn soms echt schrikbarend hoog. Toevallig woonde ik ook boven die mensen en ik hoefde nauwelijk te stoken dat jaar :9 Dat deden zij wel voor mij.
Maar ze waren zich er totaal niet van bewust wat voor gevolgen hun stookgedrag heeft. Die gasten werken de hele dag, maar ook wanneer ze weg zijn is het daar richting 25 graden in huis (ja ze lopen rond in korte broek in huis 8)7 ). Soms hebben ze ook gewoon de kachel aan met alle ramen helemaal open, want het is te warm. |:(
Goed de verhuurder kreeg een hoge naheffing vanuit de VVE, het is aan hem om dat of contract technisch af te dichten of gewoon doorberekenen. Dat is de enige manier om het aan te pakken.

edit: Je hoeft het niet eens te willen voor het geld, alleen al de de hoeveelheid gas die ze verbranden is motiverend genoeg,

[ Voor 7% gewijzigd door Meekoh op 12-12-2017 15:31 ]

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:54
Meekoh schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:25:
Maar ze waren zich er totaal niet van bewust wat voor gevolgen hun stookgedrag heeft. Die gasten werken de hele dag, maar ook wanneer ze weg zijn is het daar richting 25 graden in huis (ja ze lopen rond in korte broek in huis 8)7 ). Soms hebben ze ook gewoon de kachel aan met alle ramen helemaal open, want het is te warm.
Dat valt mij in de hele oostblok op, het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ze voor de val van de muur altijd in de kou hebben moeten leven, voor alles een wachtrij was. Nu hebben ze opeens de beschikking over de luxe van warmte (die ze ook kunnen betalen) en maken daar gebruik van.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

@Godlikev je zit hier op een forum met overwegend kritische mensen met veel know-how. Dat ze je wijzen op mogelijke privacy issues is bewonderingswaardig en moet je zeer serieus nemen en niet af moeten wimpele met een strekking als "heb ik geen zin in".

Ik zou als huurder wel raad weten met dat gedrag als het door gezet zou worden. Aangezien je per zelfstandige woonruimte wil meten (art. 1b Wbp) en die gegevens dus naar een persoon (art. 1f Wbp) herleidbaar zijn, is het een persoonsgegeven (art. 1a Wbp) en dus komt de Wet bescherming persoonsgegevens om de hoek kijken. Je voldoet niet aan art. 8f Wbp, ook als zou je een schriftelijke toestemming (art. 8a Wbp) hebben. Wat kan zonder privcay issues is monitoring zonder uitsturen van de uitslagen, maar dat de bewoners zelf een melding krijgen of een slimme thermostaat.

Waarom all-in huur? Je moet toch jaarlijks de werkelijke afrekening van g/w/l inzichtelijk maken. Dus kun je net zo goed meteen de verbruikskosten afrekenen.

Ik woon in een label A woning. Het komt hier zelden onder de 20 graden. Toch stook ik af en toe om de kou uit de lucht te halen. Zou je mij dan ook waarschuwen? Dus de temperatuur zegt niet zoveel over het gebruik. Je zou beter het gasverbruik meten. Ik heb trouwens ook een zonneboiler met 650 m{sup]3[/]/jaar.

Je kunt ook beter de cvketel zelf beter instellen. Standaard (zo is mijn ervaring) staat het op 100%/100% vermogen tapware/cv bedrijf. Ik heb het zelf teruggebracht naar 80/60 en het scheelt veel met een vrouw die het snel koud heeft. Kan ze volgas stoken (voor het oog) maar verbruikt het niet navenant veel meer. Bovendien gaat de HR107 keter ook nog de waterdamp hergebruiken voor betere efficiëntie. Kijk in Gas besparen door middel van CV tuning deel II voor meer tips.

[ Voor 35% gewijzigd door PcDealer op 12-12-2017 15:56 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
@Godlikev : Ik heb zelf deze thermostaat, en ondanks dat die niet connected is, zou die wel eens een oplossing voor je kunnen zijn:

- Uiteraard heeft deze thermostaat een dag/week schakelprogramma
- Daarnaast kun je via de software een maximale temperatuur instellen. Dus ipv dat de thermostaat handmatig naar 30/40 graden gedraaid kan worden, kun je dat begrenzen op 22 graden
- De thermostaat heeft een bewegingsmelder en een lichtsensor. Geen beweging in de huiskamer ? Dan zal iedereen wel zijn werken > schakelt over naar lagere temperatuur. Om 23.00 gaat het licht uit in de huiskamer ? > Nachtstand.

Dus 't ding doet eigenlijk precies wat je wilt... Behalve de online monitoring...

Edit: Ik zie op hun site dat ze nog een thermostaat aanbieden:
ICY heeft speciaal een serie thermostaten ontwikkeld voor toepassing in ruimten waarvan de gebruiker niet degene is die de energierekening moet betalen.

Deze Timer-Thermostaten hebben, zoals de naam al zegt, een timer die ervoor zorgt dat de thermostaat na een door u als eigenaar gekozen tijd terugschakelt naar een lagere temperatuur. Afhankelijk van de versie die u kiest, gebeurt dat op basis van bediening of beweging. De Timer-Thermostaat Expert kunt u zelfs via ICY Control Center laten koppelen aan uw huidige reserveringssysteem.

Deze thermostaten kenmerken zich door:

vandaalbestendigheid
beveiliging met pincode
robuust
hoge energiebesparingen van 20% tot wel 50%, afhankelijk van de situatie waarin de thermostaat gebruikt wordt.
Hierbij valt te denken aan huurbungalows, verenigingsgebouwen, kantoren, hotelkamers en bijvoorbeeld studentenhuisvesting.
Vaak worden in deze ruimten een raam, deur of een schuifpui opengezet voor wat frisse lucht, waardoor de verwarming juist nog harder moet werken om de ingestelde temperatuur vast te houden.
(voor de duidelijkheid... Ik ben alleen bezitter van het eerste model... Verder geen aandelen in dat bedrijf :+ )

[ Voor 46% gewijzigd door Oekiejoekie op 12-12-2017 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:55
ICY komt inderdaad dicht bij wat je zou willen. Vraag is alleen in hoeverre een klussende pool dat ding niet gewoon van de muur trekt en vervangt door een eigen thermostaat. Als huurder heb je dat recht gewoon, je moet alleen wel de oude thermostaat terughangen als je de sleutel weer inlevert.

Edit:
Klant van me heeft een zorginstelling met begeleid wonen, elk appartement heeft zo'n wiebertje van ICY aan de muur hangen. Ook de kantoren hebben dat, maar heel super werkt het niet. Ligt ook vooral aan de persoon die het instelt. Vrijdagmiddag als het kantoor leeg is schakelt dat ding automatisch uit en maandagochtend wordt beweging gedetecteerd en schakelt ie in. Van 13 graden naar 20 stoken met vloerverwarming... er staat nu een elektrische kachel :X.

[ Voor 44% gewijzigd door _JGC_ op 12-12-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

_JGC_ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:40:
ICY komt inderdaad dicht bij wat je zou willen. Vraag is alleen in hoeverre een klussende pool dat ding niet gewoon van de muur trekt en vervangt door een eigen thermostaat. Als huurder heb je dat recht gewoon, je moet alleen wel de oude thermostaat terughangen als je de sleutel weer inlevert.
Ik zie nergens ts de herkomst van zijn huurders vermelden. Ik had trouwens autochtone Nederlanders boven mij wonen die in de winter volgas stookten en in de zomer de airco continu aan hadden staan. Ook all-in huur.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
_JGC_ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:40:
Edit:
Klant van me heeft een zorginstelling met begeleid wonen, elk appartement heeft zo'n wiebertje van ICY aan de muur hangen. Ook de kantoren hebben dat, maar heel super werkt het niet. Ligt ook vooral aan de persoon die het instelt. Vrijdagmiddag als het kantoor leeg is schakelt dat ding automatisch uit en maandagochtend wordt beweging gedetecteerd en schakelt ie in. Van 13 graden naar 20 stoken met vloerverwarming... er staat nu een elektrische kachel :X.
Da's een kwestie van inregelen. Wat ze daar blijkbaar niet goed gedaan hebben :D Als ik hier vroeg naar bed ga, en daar nog even tv lig te kijken, hoor ik vaak genoeg na een half uurtje de pieptoon dat de thermostaat vindt dat ik op bed lig, en hij het tijd vindt voor het nachtprogramma... Maar onconfortabel koud/warm is het hier thuis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:55
Oekiejoekie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:59:
[...]

Da's een kwestie van inregelen. Wat ze daar blijkbaar niet goed gedaan hebben :D Als ik hier vroeg naar bed ga, en daar nog even tv lig te kijken, hoor ik vaak genoeg na een half uurtje de pieptoon dat de thermostaat vindt dat ik op bed lig, en hij het tijd vindt voor het nachtprogramma... Maar onconfortabel warm is het hier thuis niet.
Dat zeg ik, het ligt aan de persoon die het inregelt. Grote woonboerderij met gevel waar de volle bak wind op staat, en dan van vrijdagmiddag 17:00 tot maandagochtend 8:00 totaal niet stoken. 63 uur afkoelen en dan met vloerverwarming weer bijstoken op het moment dat er iemand binnen komt lopen. Klacht is ingediend door personeel, maar degene die de verwarming instelt is het er niet mee eens dus blijft het koud. Dan maar een elektrische kachel dus :X.
Pagina: 1