Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Combinatie van Ecolution combi 50 en Techneco Elga mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rschuuring
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05-2020
Hallo,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om zowel een Ecolution combi 50 (deze wordt standaard opgeleverd bij mijn woning) als een Techneco Elga lucht/water-warmtepomp aan te sluiten op een Intergas CW5 HRE 36/30 combiketel? En zoja, werken deze goed samen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast hartelijk dank,

Robert

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@rschuuring

oei, die zou ik niet doen.

ik heb zelf alleen de ecolution combi 50, en als je huis vrij nieuw is (dus goede isolatie) dan zul je al merken dat je al bijna niet meer met gas hoeft te stoken.
(onder de 300m3 komen is vrij gemak met alleen de ecolution, sommigen komen zelfs al onder de 200m3, dit is inc koken en douche/badderen)

dit zeker niet in het begin van en einde van het koude seizoen, dan kan de ecolution het in zijn 1tje aan.
een elga wekt ook het beste in het begin en het einde van het seizoen, dus dat is niet echt handig.

oke, je zou de elga wel kunnen hacken/anders gebruiken door de vorst beveiliging er af te (laten) halen.
maar dan kun je beter kijken naar een andere warmtepomp en dan heb je de hele intergas niet meer nodig.
en dat is veel simpeler en goedkoper. ;)
(een elga heeft best wel wat nukken en kuren die niet altijd het gewenste resultaat geven en dat samen met gas, met een ecolution verwacht ik die ook eigenlijk. ;) )

na de ecolution, kun je vrij simpel een elektrische boiler plaatsen die je hotfilt van b.v. 50l tot 100l(afhankelijk of je een bad hebt of niet en andere eisen)
door het hotfillen zul je maar erg weinig kWh nodig hebben voor de boiler. ;)

als andere warmte pomp kun je ook denken aan een lucht/lucht warmtepomp (airco die ook kan verwarmen in de volksmond).
dat is erg goedkoop en heeft niet het probleem dat je met 3 pompen je cv water gaat rond pompen.
(2 pompen kan al problemen geven, laat staan 3 pompen. )

eigenlijk lijkt mij nog de beste tip: doe gewoon de ecolution en wacht het eerst eens een jaartje af.
dan heb je al veel meer het idee wat dat ding allemaal kan.
later een lucht/lucht of lucht/water toevoegen kan altijd nog. ;)

edit:
een tip, sluit de ecolution aan op een eigen thermostaat, zodat die altijd voorrang krijgt boven gas stoken. ;)
(als je echt maar 1 thermostaat wil, dan maar door koppelen via aan/uit.
maar 2 thermostaten is het beste, en dan de thermostaat van de ecolution 1 graad hoger zetten als van gas.)

voor meer info:
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 12-12-2017 16:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Sinds 8 dec 2017 is een Inventum Ecolution Solo (zonder CV ondersteuning) geïnstalleerd.
De Ecolution moet een opp. van 300 m2 dmv vloerverwarming verwarmen (100 m2 woon- en 200 m2 opberg-/werkruimte). Tijdens de intake gesprekken is aangeven dat de Ecolution 5000 kWH zou gebruiken. Dit is ondervangen door de aanleg van zonnepanelen met een opbrengstcapaciteit van 5.000 kWh.
Het stroomgebruik vanaf 8 december 2017 tot en met vandaag bedraagt meer dan 9.000 kWh.
De temperatuur in de woonruimte haalt niet eens de 21 graden en in de andere ruimte is het max 9 graden.
Kan iemand hier over zeggen want ik weet het niet meer....

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-11 09:03
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:36:
Sinds 8 dec 2017 is een Inventum Ecolution Solo (zonder CV ondersteuning) geïnstalleerd.
De Ecolution moet een opp. van 300 m2 dmv vloerverwarming verwarmen (100 m2 woon- en 200 m2 opberg-/werkruimte). Tijdens de intake gesprekken is aangeven dat de Ecolution 5000 kWH zou gebruiken. Dit is ondervangen door de aanleg van zonnepanelen met een opbrengstcapaciteit van 5.000 kWh.
Het stroomgebruik vanaf 8 december 2017 tot en met vandaag bedraagt meer dan 9.000 kWh.
De temperatuur in de woonruimte haalt niet eens de 21 graden en in de andere ruimte is het max 9 graden.
Kan iemand hier over zeggen want ik weet het niet meer....
Dat ding verbruikt bij mij tussen de 2500 en 3000kWH. Ik heb ook 5.000kWh zonnepanelen. Daarmee kom ik op jaarbasis net niet op 0 uit. Maar heb ook geen ruimte meer voor zonnepanelen. Er is dus blijkbaar wat anders aan de hand. Zet er eens een metertje op. Ligt het probleem niet ergens anders?

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

9000 kWh in 4 maanden = zo'n 75 kWh per dag, dat is een verbruik van 3000 W per uur continue, dus anderhalve electrische kachel gedurende elk uur van de dag....

Ik zou als de donder een verbruiksmeter kopen en alle stopcontacten nalopen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Het interwebs zegt: Ecolution solo, maximaal opgenomen vermogen: 620 watt. Er is dus nog 2500 Watt continue zoek. Worst-Kaas zit je op 500watt sluipverbruik, dan moet er nog steedskrap 2kw ergens verdwijnen. Tijd voor speurwerk idd.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• huismuts10
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-12-2020
Die 300 m2 ruimte die CorAndre moet verwarmen komt neer op een eengezinswoning plus een groot atelier. Als je met gas zou stoken ben je daar al gauw 1500 kuub per jaar voor de woning plus nogeens 1000 tot 3000 kuub voor het atelier voor kwijt, afhankelijk van hoe warm je dat stookt. In totaal kom je dan al snel op minimaal 2500 kuub per jaar, en dat is bij een "heel behoorlijk" isolatieniveau.
Dit kun je snel omrekenen naar kWh, nl met een factor 10. Thermisch gezien heb je dan 2500 * 10 = 25000 kWh nodig, en die behoefte valt ook nogeens vooral in de wintermaanden. Je stookt hiervan pakweg 60% in de 4 maanden van half november t/m half maart. Dat is dus 15000 kWh in 4 maanden. Het gaat dan om de maanden waarin de zonnepanelen helemaal niks doen, dus je mag nog van geluk spreken dat de salderingsregeling nog niet volledig weg is.
De warmtepomp kan dit met zijn 620 Watt (is thermisch volgens de specificatie pakweg 1600 Watt-thermisch) helemaal niet bijsloffen. In die 4 maanden (pakweg 2500 uur) produceert hij als hij volcontinu draait ongeveer 4000 kWh (thermisch). Hij heeft daar 2500 * 0.620 kWh voor nodig, dus ongeveer 1500 kWh (elektrisch). De rest van je warmtebehoefte wordt dus waarschijnlijk gedekt vanuit een of meer verwarmingsspiralen waarvoor die mooie 1-op-3 verhouding elektrisch-thermisch niet geldt, maar helaas slechts een 1-op-1 verhouding. Het totaal aan elektrisch verbruik komt dan op 1500 voor de warmtepomp plus 11000 voor de 1-op-1 verwarming vanuit een of meer spiralen dus op 12500 voor 4 wintermaanden. Ik kan het niet mooier maken dan dit. Mijn conclusies zijn: a) je warmtepomp is veel te klein voor wat je ermee wilt, b) als je echt duurzamer bezig wilt zijn zul je ook je totale warmtebehoefte nog heel sterk moeten terugbrengen en c) zorg dat je die resterende warmte die je nu 1-op-1 uit spiralen haalt ook efficienter opwekt bv met nog meer warmtepompen.Veel succes!
Pagina: 1