@
rschuuring
oei, die zou ik niet doen.
ik heb zelf alleen de ecolution combi 50, en als je huis vrij nieuw is (dus goede isolatie) dan zul je al merken dat je al bijna niet meer met gas hoeft te stoken.
(onder de 300m3 komen is vrij gemak met alleen de ecolution, sommigen komen zelfs al onder de 200m3, dit is inc koken en douche/badderen)
dit zeker niet in het begin van en einde van het koude seizoen, dan kan de ecolution het in zijn 1tje aan.
een elga wekt ook het beste in het begin en het einde van het seizoen, dus dat is niet echt handig.
oke, je zou de elga wel kunnen hacken/anders gebruiken door de vorst beveiliging er af te (laten) halen.
maar dan kun je beter kijken naar een andere warmtepomp en dan heb je de hele intergas niet meer nodig.
en dat is veel simpeler en goedkoper.
(een elga heeft best wel wat nukken en kuren die niet altijd het gewenste resultaat geven en dat samen met gas, met een ecolution verwacht ik die ook eigenlijk.

)
na de ecolution, kun je vrij simpel een elektrische boiler plaatsen die je hotfilt van b.v. 50l tot 100l(afhankelijk of je een bad hebt of niet en andere eisen)
door het hotfillen zul je maar erg weinig kWh nodig hebben voor de boiler.
als andere warmte pomp kun je ook denken aan een lucht/lucht warmtepomp (airco die ook kan verwarmen in de volksmond).
dat is erg goedkoop en heeft niet het probleem dat je met 3 pompen je cv water gaat rond pompen.
(2 pompen kan al problemen geven, laat staan 3 pompen. )
eigenlijk lijkt mij nog de beste tip: doe gewoon de ecolution en wacht het eerst eens een jaartje af.
dan heb je al veel meer het idee wat dat ding allemaal kan.
later een lucht/lucht of lucht/water toevoegen kan altijd nog.
edit:
een tip, sluit de ecolution aan op een eigen thermostaat, zodat die altijd voorrang krijgt boven gas stoken.
(als je echt maar 1 thermostaat wil, dan maar door koppelen via aan/uit.
maar 2 thermostaten is het beste, en dan de thermostaat van de ecolution 1 graad hoger zetten als van gas.)
voor meer info:
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
[
Voor 17% gewijzigd door
migjes op 12-12-2017 16:13
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)