Het is niet stilletjes of onaangekondigd. De config van die dingen is gewoon hard-coded als NAT-router met DHCPv4 server. Bij iedere reboot wordt die config weer ingeladen.
Bij XS4ALL (op mijn oude adres) had ik een modem (Fritzbox 7360 ) en die deed dat niet. ook oude Zyxels van KPN / Telfort deden dat niet. 14 jaar lang deden meerdere modems (ADSL, daarna ADSL2 en daarna VDSL) het goed, zonder problemen.
Het heeft wederom niets met het modem an sich te maken. Dat zijn andere modems ja, maar vooral andere producten van andere providers.
[...]
Wat bedoel je met "configuratie"? Heb ik deze in de hand of heeft Ziggo dat?
Ziggo.
Ik probeer bridge modus voor elkaar te krijgen om het stilletjes aanzetten van DHCP te voorkomen. Ik vind het best dat de modem in router modus staat, als de DHCP met rust gelaten wordt. Maar daar heeft Ziggo een vinger in de pap. Het gaat mij ook niet om het vast IP adres (ik heb maar één inkomend VPN, maar die is niet zo belangrijk (4 x per jaar moet ik die verbinding even hebben). Kan opgelost worden met DDNS.
Bridge mode icm /32 vast IPv4 is hier niet mogelijk, omdat die ene IP niet op de WAN-interface van de modem staat (of ivm routering kan staan).
Ik wil gewoon één van de twee dingen:
1. Modem in router mode met DHCP UIT. En niet alleen nu, maar óók bij de volgende reboot. M.a.w.: Als ik dat ding neerzet zonder DHCP, moet het na 4 jaar nóg steeds zo zijn.
2. Indien nummer 1 niet mogelijk is, dan maar bridge modus.
Ik klaag alleen over het feit dat Ziggo met hun configuratie in mijn modem zitten te rommelen.
Hun configuratie blijft erg constant, bij iedere reboot weer. Jij probeert zoals ik eerder aangaf iets anders te doen dan waar deze spullen voor bedoeld zijn. Dat leidt inderdaad tot frustratie.
Maar mijn vraag was, dat als ik overga op een consumentenlijn, en een andere modem krijg (die trouwens OOK door Ziggo beheerd wordt met scripts), maar die kan dan wel in bridge modus. Zal de betrouwbaarheid of minder presterend zijn?
Je krijgt in dat geval een van de Ziggo Connectboxen. Onder de motorkap zijn die voor wat jij wilt doen volkomen identiek. Enig verschil is dat de Compal CH7465LG Celeno WiFi-chips heeft waar de Hitron CGNV4 Qualcomm-Atheros heeft, maar als je een Arris TL2492LG krijgt is het ook QCA. Maar goed, in bridge mode gebruik je geen WiFi en dan is het zelfde Puma6 met dezelfde betrouwbaarheid en zelfde prestaties.
Verschil zit hem in de configuratie, namelijk aan de WAN kant met gewone DHCP, waardoor je het ook in bridge mode kunt zetten - althans zolang je een publiek IPv4-adres hebt. Het kan zijn dat je een DS-Lite configuratie krijgt, waardoor je publiek IPv6 krijgt maar geen publiek IPv4. In dat geval Ziggo seintje geven dat ze het naar IPv4 moeten omzetten, dan kan het in bridge mode.
Zie mijn openingspost, daar staat duidelijk in wát het werkelijke probleem is.
Ja, dat je iets wilt dat niet kan met wat je gekozen hebt.
De meest passende oplossing voor wat jij wilt is gewoon de zakelijke 5-IP oplossing aangezien je dan puur handmatig alles kunt regelen wat je wilt. Daar kies je bewust niet voor, waardoor je het jezelf moeilijk maakt.