Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Neeknikker
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 30-03 20:16
Lieve Tweakers,

Sinds enig tijd is de ventilator van mijn msi lightning gtx 770 op hol geslagen. Hij gaat de hele tijd hard en zacht en dan weer hard en dan weer zacht. Ik heb geprobeerd de fan te regelen met software zoals msi afterburner maar maken geen verschil.

Heeft iemand enig idee waar ik kan beginnen met zoeken? Google brengt me namelijk niet verder.

Mijn machine bestaat uit de volgende onderdelen:
Asus Maximus VIII Ranger
intel i7 6700k
MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning

De software die ik heb is:
Windows 10 pro v1.4
en van de video kaart driver versie 388.59

[Voor 23% gewijzigd door Neeknikker op 15-12-2017 11:19. Reden: aanvullen]

• HStyles
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 05-04 21:08

HStyles

Hbass

Nau... je zou hem eens in een andere computer kunnen steken en drivers te installeren ?

Zhur > Exile > Roflcopter

• wolfero
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 04-04 13:51
Misschien zit er teveel stof in en wordt de GPU te warm?

• Neeknikker
quote:
HStyles schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:23:
Nau... je zou hem eens in een andere computer kunnen steken en drivers te installeren ?
Dat is een goed idee, nog niet aan gedacht. Even kijken of ik ergens een pc kan vinden waar hij in kan.
quote:
wolfero schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:26:
Misschien zit er teveel stof in en wordt de GPU te warm?
Nee dit is het niet, pc is netjes schoon en temperaturen schommelen rond de 30 graden.

• Neeknikker
quote:
HStyles schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:23:
Ik heb zo even geen computer om dit te testen. Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen?

• Quadradial
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15:45
Voordat we allerlei oplossingen gaan voorstellen...
Wat heb je zelf allemaal gedaan?
Wat voor systeem heb je? Welke software?

etc etc
Graag wat meer informatie en eigen inzet.

[Voor 15% gewijzigd door Quadradial op 13-12-2017 08:05]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• HStyles
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 05-04 21:08

HStyles

Hbass

quote:
Neeknikker schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:58:
[...]

Ik heb zo even geen computer om dit te testen. Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen?
Kun je mischien een andere image ( bootable OS ) testen om zo software uit te sluiten ? ( bij andere pc had je gelijk software uitgesloten en wist je gelijk of het aan de kaart lag ( HW) )

Zhur > Exile > Roflcopter

• Neeknikker
quote:
HStyles schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:32:
[...]

Kun je mischien een andere image ( bootable OS ) testen om zo software uit te sluiten ? ( bij andere pc had je gelijk software uitgesloten en wist je gelijk of het aan de kaart lag ( HW) )
Top! goed idee. Hier ga ik morgen mee aan de slag
quote:
Quadradial schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:59:
Voordat we allerlei oplossingen gaan voorstellen...
Wat heb je zelf allemaal gedaan?
Wat voor systeem heb je? Welke software?

etc etc
Graag wat meer informatie en eigen inzet.
Ja natuurlijk. Ik zal morgen m'n 1e post van verduidelijken.

• Neeknikker
quote:
HStyles schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:32:
[...]

Ja inderdaad. Ik heb linux mint via een usbtje gedraaid en de fan van de videokaart is heerlijk rustig :*) . Kan ik er dan vanuit gaan dat het aan de driver van de videokaart ligt?

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:21
Drivers kan, maar denk eerder een mining virusje.

• Neeknikker
quote:
Tazzios schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:30:
Drivers kan, maar denk eerder een mining virusje.
Hier ben ik gelijk mee aan de slag gegaan. Ik heb eerst mijn driver gedeinstalleerd en geinstalleerd maar dat maakte geen verschil.
Ik heb windows defender laten scannen maar die kon niks vinden. Vervolgens ccleaner zijn werk laten doen en malwarebyte. Malwarebytes heeft 2 bedrijgingen gevonden en vervolgens heb ik mijn systeem gereboot.

helaas geen verschil. Ik ga nog een andere virusscanner proberen.

• Neeknikker
Avg kan ook niks vinden. Zijn er nog andere programmaatjes die ik over het hoofd zie voor een dergelijk virus?

• thijsjek
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 06:31
Om bijvoorbeeld zeker te zijn dat je gpu uberhaupt belast wordt, in windows 10 taak beheer heb je tegenwoordig ook een tab performance en dan GPU. Kijk daar eens naar. Als hij belast wordt ga je eventjes terug naar processes en klik je op gpu % en dan zie je welk process jou gpu belast. Daarna kun je lekker even google gebruiken om uit te zoeken welk programma jou t leven zuur maakt.

[Voor 40% gewijzigd door thijsjek op 15-12-2017 13:57]

• Neeknikker
Ik heb een youtube filmpje open, een spelletje in een android emulator en nog wat andere programmatjes open staan. Taakbeheer laat zien dat de gpu rond de 10-12% belasting schommelt.
Dit lijkt me niet echt viruswaardig wel?

• thijsjek
Nou als 2 minuten de tijd had genomen om even in het engels te gegooglen en dan kwam je er achter dat er meer mensen met dit probleem zitten en geen oplossing (2e hit ben ik gestopt met googlen). Waarschijnlijk zit het in windows het euvel want mintos doet t goed en de drivers heb je opnieuw geinstalleerd.

Bij een soort gelijk euvel:
Hi,

This sounds you have a card with a defective chipset fan control.
The fans are controlled from the chipset after the driver installation because the 770 card has GPU Boost 2.0.
A defective chipset fan control is not repairable.

Deze persoon probeerde ddu (display driver uninstaller via safemode) en toen werkte ze even normaal tot de driver weer werd geinstalleerd. Dus plan:
Ddu installeren, safemode en drivers helemaal verwijderen. werkt dat. probleem gevonden en niets aan te doen.
Bron:
https://www.techpowerup.c...hantom-4gb-solved.203149/

[Voor 52% gewijzigd door thijsjek op 15-12-2017 14:33. Reden: soort gelijk euvel]

• Neeknikker
quote:
thijsjek schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:21:
Nou als 2 minuten de tijd had genomen om even in het engels te gegooglen en dan kwam je er achter dat er meer mensen met dit probleem zitten en geen oplossing (2e hit ben ik gestopt met googlen). Waarschijnlijk zit het in windows het euvel want mintos doet t goed en de drivers heb je opnieuw geinstalleerd.
Fijn dat je meedenkt. Ik zei alleen in de eerste post dat ik het niet gegoogle kreeg. Altans.. ik vind mensen met hetzelfde probleem maar niet de oplossing. Mocht je een oplossing hebben deel hem pls _/-\o_

• thijsjek
quote:
Neeknikker schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:30:
[...]

Fijn dat je meedenkt. Ik zei alleen in de eerste post dat ik het niet gegoogle kreeg. Altans.. ik vind mensen met hetzelfde probleem maar niet de oplossing. Mocht je een oplossing hebben deel hem pls _/-\o_
Ik had net mijn post aangepast. Succes

• Quadradial
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15:45
Ik ben het met Thijs eens.
Graag DDU gebruiken voordat je met drivers aan de slag gaat.

Heb je het probleem ook met eerdere versies van de drivers?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True