Ogentest wel goed gegaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 17:31
Hallo bril/lensdragende tweakers.

Ik heb laatst een ogen test gedaan, ben er wel op achteruit gegaan, van -1 naar -3
Maar mijn vraag is, is de meting wel goed gegaan.

Ik kan met mijn -1 bril prima alles zien, en zonder ook nog, hoe kan ik dan opeens -3 hebben

Het is zo dat ik heel goed kan focussen, als ik een bril van een ander pak dan kan ik daar binnen 1 minuut ook prima mee kijken, mijn ogen wennen er aan. Ik kan ook hele kleine letters lezen, (bijv de letters voltage op de iphone x lader)

Nu denk ik dat de oogmeting ook zo is verlopen, me ogen stelden het beeld steeds scherper bij als ik de keus van slechter of beter moest maken. dus door de focus kon ik beter zien, maar werd er wel duizelig bij.

Als ik even weg keek en dan weer in het apparaat naar de letters keek en ging focussen, trad een beetje duizeligheid op, ik heb het idee dat ik nu slechtere glazen heb dan nodig, dus als ik deze bril dan neem is het niet zo dat me ogen dan de -3 gewoon accepteren, en dus zonder bril nog slechter kan zien.
Ik heb nu -1 dus ik kan ook zonder bril goed alles nog zien.

Ook had ik opeens een flinke cilindrische afwijking, hij moest veel slijpen zei hij.

Ik zie prima zonder bril en heb me bril alleen bij tv op, en snachts bij het lezen op de borden als ik rijdt.

Ja een 2de test doen, maar hoe moet ik met die focus eigenschap van mijn ogen omgaan?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 08:28
Ben je aan het einde van een dag werken heel erg vermoeid of heb je hoofdpijn?
Zo ja dan zou dit een teken kunnen zijn dat je een andere sterkte bril nodig hebt.

Maar als je echt twijfelt zou ik er met een oogarts over gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Nee geen last van duizeligheid met deze bril die ik nu heb, en ook niet als ik hem niet op heb.
De duizeligheid trad alleen op bij de meting. En bij het terug plaatsen van mijn gezicht in het oogmeet apparaat, door dat ik dan weer moest focussen,

Dus nee nooit last van duizeligheid gehad, ook geen vermoeidheid na het werk of savonds na lange dag.

[ Voor 9% gewijzigd door Mel33 op 12-12-2017 10:44 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wat zei je opticien ervan toen je dit tegen hem zei?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:29
Zijn je ogen getest door een Opticien of een Optometrist?
Evt. kun je (als het door een opticien gedaan is) nog maals door de optometrist laten meten en/of idd afspraak met oogarts maken.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Volgens mij zijn er ook oogdruppels die je ogen ontspannen, en je dus een betere meting kunt doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 11:55
Is het heel vreemd? Ik vind zelf de oogtest best wel vermoeiend. Snelle en veel overgangen van scherpte. Ik heb ben zelf van 1.25 naar 1.75 gegaan, maar dat was een klein verwaarloosbaar verschil in mijn ervaring. Natuurlijk is de stap van 1 -> 3 veel groter, maar kan me voorstellen dat je ook daar geen bijzonder grote voortgang merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Oke maar hoe zit dat met je ogen eigenschap van focussen?
Flimovic schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:31:
Wat zei je opticien ervan toen je dit tegen hem zei?
Ja ik krijg dan het antw dat het wel klopt.
Goudstalen schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:33:
Is het heel vreemd? Ik vind zelf de oogtest best wel vermoeiend. Snelle en veel overgangen van scherpte. Ik heb ben zelf van 1.25 naar 1.75 gegaan, maar dat was een klein verwaarloosbaar verschil in mijn ervaring. Natuurlijk is de stap van 1 -> 3 veel groter, maar kan me voorstellen dat je ook daar geen bijzonder grote voortgang merkt.
Ja ik vind het vreemd, want als ik door dat apparaat keek werd ik duizelig, door het focussen van mijn eigen ogen.
Hoe zit dat, want ik krijg dan nu een bril die duizeligheid gaat veroorzaken, terwijl ik dat in me leven nog niet had ervaren.

ik heb het gevoel dat ik een slechtere bril ga krijgen en dan daardoor weer slechter ga zien.

Hoe zit dat met je eigenschap, dat je op den duur scherp gaat zien als je door een slechtere bril gaat kijken?

Edit;
ik zou haast zeggen tegen mijn opticien, dat hij de sterkte van mijn huidige bril maar moet gaan maken voor mij.

[ Voor 40% gewijzigd door Mel33 op 12-12-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Mel33 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:39:
Oke maar hoe zit dat met je ogen eigenschap van focussen?

[...]

Ja ik krijg dan het antw dat het wel klopt.

[...]

Ja ik vind het vreemd, want als ik door dat apparaat keek werd ik duizelig, door het focussen van mijn eigen ogen.
Hoe zit dat, want ik krijg dan nu een bril die duizeligheid gaat veroorzaken, terwijl ik dat in me leven nog niet had ervaren.

ik heb het gevoel dat ik een slechtere bril ga krijgen en dan daardoor weer slechter ga zien.

Hoe zit dat met je eigenschap, dat je op den duur scherp gaat zien als je door een slechtere bril gaat kijken?

Edit;
ik zou haast zeggen tegen mijn opticien, dat hij de sterkte van mijn huidige bril maar moet gaan maken voor mij.
En wat voor onderbouwing geeft hij bij zijn antwoord dat het wel goed is? Maar als je zo erg twijfelt aan de correctheid van de test zou ik em nog een keer laten doen, misschien bij een andere opticien.

Overigens is het niet vreemd dat je moet wennen aan een nieuwe bril. Ik had in het begin toen ik mijn nieuwe bril kreeg ook wel wat last van mijn ogen. Moest wennen aan het scherp stellen. Naar mate je sterkere glazen hebt is dat effect groter. Dat zou dus wel verklaren dat je bij -1 daar geen last van hebt, maar bij -3 wel.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
Edit;
Ervan uitgaand dat de opticien goed gemeten heeft lijkt me dat geen goed plan.
Dat ligt er nog al aan waar de duizeligheid vandaan komt? Is dat niet het resultaat van continu wisselende elementen van verschillende sterktes? Neem aan dat je niet elke 5 seconde je bril af en op zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
Heb dat ook wel eens gehad, toen deed de opticien gewoon heel simpel: nog een keer meten vanaf de sterkte die ik op dat moment in mijn bril had. Die week af van de eerste meting, toen nogmaals gemeten, ook die week weer af, had ie 3 verschillende metingen. "Kunt u morgenochtend nog eens langskomen?" Volgende dag geen probleem en de juiste sterkte.

Verder is de ene opticien niet de andere. Ik heb bij m'n vaste opticien voor contactlenzen eigenlijk altijd een goede meting, verschil is hooguit een kwart puntje of half puntje over een jaar tussen de metingen. Paar jaar terug 1x bij de Specsavers geweest om een bril, meting doen, onderste letters niet kunnen lezen, rij erboven met moeite en dat is volgens hun de beste sterkte. Eigenlijk knettergek dat ik me daar toen een bril heb laten aansmeren, had gewoon naar m'n vaste opticien moeten gaan, die heeft ook wel aanbiedingen maar adverteert er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Zijn we dan allemaal overtuigd dat je focus eigenschap, niet veroorzaakt dat je een mindere bril dan nodig krijgt. Dat vraag ik mij af eigenlijk.
Goudstalen schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:51:
[...]

Ervan uitgaand dat de opticien goed gemeten heeft lijkt me dat geen goed plan.

[...]

Dat ligt er nog al aan waar de duizeligheid vandaan komt? Is dat niet het resultaat van continu wisselende elementen van verschillende sterktes? Neem aan dat je niet elke 5 seconde je bril af en op zet?
Oke dan is dat het, ik had mijn gezicht niet uit het apparaat moeten halen en steeds weer opnieuw me ogen dus tot focussen dwingen.
_JGC_ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:54:
Heb dat ook wel eens gehad, toen deed de opticien gewoon heel simpel: nog een keer meten vanaf de sterkte die ik op dat moment in mijn bril had. Die week af van de eerste meting, toen nogmaals gemeten, ook die week weer af, had ie 3 verschillende metingen. "Kunt u morgenochtend nog eens langskomen?" Volgende dag geen probleem en de juiste sterkte.
Dan ga ik dat eens doen, vanaf mijn laatste instelling, dankje, goeie tip.

Ik blijf nog wel met het vraagstuk over focussen van je ogen zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door Mel33 op 12-12-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Is het meten van sterktes via letters op een paar meter afstand niet achterhaald?
Bij Citybril te Rotterdam doen ze nog een legio aan andere metingen. Onder andere het meten van je 'focus snelheid' gebeurt automatisch (via een apparaat).

Je kijkt in een apparaat, krijg een plaatje te zien. Het apparaat kan meten hoe je ogen focussen, en past daar het plaatje weer op aan.

Maargoed: ik ben geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Vreemd, zo heb ik ook nooit een oogmeting gehad. Altijd gewoon het hoofd binnen het apparaat gehouden.
Maar ik moest ook wennen toen ik van 1.25 naar 1.75 ging, en dat is maar een kleine stap die toch even ongemakkelijk voelt.
Als jij zo'n grote stap maakt dan moet je er waarschijnlijk wat langer aan wennen en kan het even vervelend zijn. Ik zou het tijd geven en aanzien.

Maar als je er echt over twijfelt dan kun je altijd nog even een meting laten doen bij een andere opticien of optometrist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Beta schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:57:
Is het meten van sterktes via letters op een paar meter afstand niet achterhaald?
Bij Citybril te Rotterdam doen ze nog een legio aan andere metingen. Onder andere het meten van je 'focus snelheid' gebeurt automatisch (via een apparaat).

Je kijkt in een apparaat, krijg een plaatje te zien. Het apparaat kan meten hoe je ogen focussen, en past daar het plaatje weer op aan.

Maargoed: ik ben geen expert.
Meting is zoveel meer dan lettertjes oplezen. Meestal nog aangevuld met groen/rood en dan een bepaald figuurtje met stippen onder/boven.

De opticien die jaarlijks mijn contactlenzen controleert heeft een Rodenstock DNEye scanner, daarmee heeft ze anderhalf jaar terug een scan van mijn linkeroog gemaakt omdat ik klaagde over schaduwbeelden in het donker. Bleek dat ik in situaties met veel licht nagenoeg geen cylinder heb, maar in het donker wordt de pupil groter en loopt die sterkte op naar -0,75. Een gewone contactlens decentreert op mijn linker oog, dus was het idee al om een lens met cylinder te nemen, maar als je geen cylinder meet kan je de juiste as ook niet bepalen en zit dat ding alsnog kut. Dan is zo'n scanner wel een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 16:04
Mel33 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:24:
Hallo bril/lensdragende tweakers.

Ik heb laatst een ogen test gedaan, ben er wel op achteruit gegaan, van -1 naar -3
Maar mijn vraag is, is de meting wel goed gegaan.

Ik kan met mijn -1 bril prima alles zien, en zonder ook nog, hoe kan ik dan opeens -3 hebben

Het is zo dat ik heel goed kan focussen, als ik een bril van een ander pak dan kan ik daar binnen 1 minuut ook prima mee kijken, mijn ogen wennen er aan. Ik kan ook hele kleine letters lezen, (bijv de letters voltage op de iphone x lader)

Nu denk ik dat de oogmeting ook zo is verlopen, me ogen stelden het beeld steeds scherper bij als ik de keus van slechter of beter moest maken. dus door de focus kon ik beter zien, maar werd er wel duizelig bij.

Als ik even weg keek en dan weer in het apparaat naar de letters keek en ging focussen, trad een beetje duizeligheid op, ik heb het idee dat ik nu slechtere glazen heb dan nodig, dus als ik deze bril dan neem is het niet zo dat me ogen dan de -3 gewoon accepteren, en dus zonder bril nog slechter kan zien.
Ik heb nu -1 dus ik kan ook zonder bril goed alles nog zien.

Ook had ik opeens een flinke cilindrische afwijking, hij moest veel slijpen zei hij.

Ik zie prima zonder bril en heb me bril alleen bij tv op, en snachts bij het lezen op de borden als ik rijdt.

Ja een 2de test doen, maar hoe moet ik met die focus eigenschap van mijn ogen omgaan?
Kan je teletekst lezen zonder bril of met je bril? Zonder teveel te knijpen met je ogen? Als dat zo is, dan heb jij zeker geen -3. Ik ben zelf begonnen met -2 en kon daarbij amper teletekst lezen vanaf de bank. Ondertussen al enkele jaren op -5.5. Maar zolang jij de borden op de weg kunt lezen en teletekst, heb jij geen -3. Laat elders een tweede oogtest doen als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij myopie (bijziendheid) moet een negatieve lenscorrectie met de laagste waarde gebruikt worden waarbij je scherp ziet op afstand, want dat is de waarde waarbij je scherp ziet zonder actief te accomoderen (waarbij emmetropie bereikt wordt). Bij een sterkere negatieve lens zal je eigen ooglens dat moeten compenseren door zelf boller (meer positief) te worden door het aanspannen van spiercellen in de musculus ciliaris in het oog die de diameter van het ophangapparaat van de ooglens actief verkleinen waardoor de lens passief boller wordt. Door dat constant actieve aanspannen bij verzien zul je vermoeidheid kunnen gaan ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:36

Illusion

(the art of)

Een goede opticien heeft gewoon een of andere proefbril met een assortimentje glazen. Vraag of je die een avondje mag lenen op -3. Dan merk je snel genoeg of het een verbetering is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je toevallig een cilinder? Dat kan deels gecompenseerd worden door je hersenen en dan maakt vermoeidheid heel veel uit bij de meting. Ik heb metingen gehad waar ik veel minder sterkte nodig leek te hebben dan mijn huidige bril, puur omdat ik net uit m'n bed kwam rollen na een goede nacht slaap. Tegelijkertijd ook wel eens op koopavond ogen laten meten na lange dag werken en uur in de file en dan was het precies het tegenovergestelde.

Uiteindelijk kun je het beste toch even nog een keer laten meten, eventueel bij een andere opticien en op een ander moment van de dag.

Overigens lijkt me dit ook geen bijster goede opticien als hij dat zelf niet aanbiedt. zowel mijn vriendin als ik hebben bij onze opticien wel eens te horen gekregen: kom van de week even terug dan meten we nog een keer, want dit wijkt wel erg fors af, niet handig om nu verkeerde spullen te gaan bestellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sander op 12-12-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
_JGC_ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:12:
[...]

Meting is zoveel meer dan lettertjes oplezen. Meestal nog aangevuld met groen/rood en dan een bepaald figuurtje met stippen onder/boven.

De opticien die jaarlijks mijn contactlenzen controleert heeft een Rodenstock DNEye scanner, daarmee heeft ze anderhalf jaar terug een scan van mijn linkeroog gemaakt omdat ik klaagde over schaduwbeelden in het donker. Bleek dat ik in situaties met veel licht nagenoeg geen cylinder heb, maar in het donker wordt de pupil groter en loopt die sterkte op naar -0,75. Een gewone contactlens decentreert op mijn linker oog, dus was het idee al om een lens met cylinder te nemen, maar als je geen cylinder meet kan je de juiste as ook niet bepalen en zit dat ding alsnog kut. Dan is zo'n scanner wel een uitkomst.
Ja ik heb de focus test met het plaatje gehad, en de rood groen, en de letters.
__1337__ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:17:
[...]

Kan je teletekst lezen zonder bril of met je bril? Zonder teveel te knijpen met je ogen? Als dat zo is, dan heb jij zeker geen -3. Ik ben zelf begonnen met -2 en kon daarbij amper teletekst lezen vanaf de bank. Ondertussen al enkele jaren op -5.5. Maar zolang jij de borden op de weg kunt lezen en teletekst, heb jij geen -3. Laat elders een tweede oogtest doen als het kan.
Ja ik kan teletekst lezen net zoals ik het altijd kom met de oude bril en zonder.
Sander schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:52:
Heb je toevallig een cilinder? Dat kan deels gecompenseerd worden door je hersenen en dan maakt vermoeidheid heel veel uit bij de meting. Ik heb metingen gehad waar ik veel minder sterkte nodig leek te hebben dan mijn huidige bril, puur omdat ik net uit m'n bed kwam rollen na een goede nacht slaap. Tegelijkertijd ook wel eens op koopavond ogen laten meten na lange dag werken en uur in de file en dan was het precies het tegenovergestelde.

Uiteindelijk kun je het beste toch even nog een keer laten meten, eventueel bij een andere opticien en op een ander moment van de dag.
nee ik had heel minimaal een cylindrishe afwijking, dat is nu dus ook sterker,

Ik ga even er vanuit dat de test gewoon nog maar een keer moet.

@CaptJackSparrow dankje voor je uitleg.

[ Voor 25% gewijzigd door Mel33 op 12-12-2017 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik had zelf -3.25 beide ogen, kan je vertellen dat je zonder lenzen/bril weinig op afstand kan lezen.

Maar de laatste keer (ben nu gelaserd) kreeg ik standaard 3 testen, 2x op 1 dag doordeweeks (ochtend en eind middag) en 1x in het weekend, omdat ik veel last had van droge lucht op het werk.

Ik deed vroeger altijd simpele test, ga bij een deuropening/post staan en kijk naar de randen, als die licht bollend zijn, had ik een te sterke bril op. Geen idee of dat met cylinder ander effect geeft, maar heb toen een maandje met een -4 bril rondgelopen. Ben toen overgestapt naar andere opticien (groeneveld nieuwerkerk) en die kwam weer op de 'correcte' -3.25 terecht.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 14:50
Op het begin is het altijd wennen. Vooral bij een nieuwe bril en al helemaal als je zo erg achteruit bent gegaan. Ik ben in 15 jaar van +1,5 naar +5,5 gegaan. Vooral in de jaren van 9 t/m 15 ben ik ver achteruit gegaan (van 2,5 naar 4,5).
Wanneer had je -1 getest? als dit 3 tot 5 jaar geleden is zou dit zeker kunnen.

Het niet op hebben van een bril en toch kunnen lezen heeft er niks mee te maken. Het gaat om die vermoeidheid en duizeligheid, zoals hierboven vermeld. Ik kan namelijk makkelijk een dag zonder en toch (met wat meer moeite) alles lezen, zelfs met +5,5! Uiteraard kun je de vermoeidheid niet over één dag meten. Als ik één hele week mijn bril niet op heb ga je merken dat je veel meer slaap nodig hebt. Dit komt doordat jou lichaam/hersenen veel harder moet werken om iets scherp te kunnen stellen of de juiste diepte in te schatten. Dit laatste speelt ook een grote rol.

wat ik zou doen: Mocht je niet eens/niet tevreden zijn kun je nog naar een andere optiek. Ik heb inmiddels ook 4 optieken gehad, mede door belabberde service. Die helpen je graag verder! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SlqmLqck op 12-12-2017 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:04
Als je niet zeker bent loop je bij een willekeurige andere opticien naar binnen en doe je daar een nieuwe test. Niemand die dat hier kan beoordelen hé, zelfs als we wel allemaal deskundigen zouden zijn.

Dat je prima kan zien wil overigens vrij weinig zeggen, je hersenen compenseren wat en het is ook een groot deel gewenning. Als ik een dag geen bril of lenzen draag heb ik daar niet meteen veel last van. Maar als ik aan het eind van de dag mijn bril/lenzen weg leg, weet ik weer waarom ik die draag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-04 09:34
*knip* Off-topic.

[ Voor 77% gewijzigd door naitsoezn op 12-12-2017 14:21 . Reden: Voegt niets toe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik had het door medicijngebruik*. Normaal heb ik -9. Eerste meting was -6 en in overleg ben ik 2 dagen later terug geweest voor een nieuwe meting die ongeveer hetzelfde was als wat ik had.

* soms last van draaiduizligheid

Maar ook een lange dag (of lang achter de computer kan meting beïnvloeden AFAIK)

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 16:20
Aan het eind krijg je toch een huidige sterkte/nieuwe sterkte te zien? Naar mijn idee moet je wel verbetering zien als ze heen en weer switchen tussen die twee metingen. Als die -2 daling onterecht is moet dat een heel onprettig verschil zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:15
Simpel, loop bij een andere zaak binnen, doe ik standaard eigenlijk. Bij een bekende merk zaak zoals een Pearl, Hans Anders en noem ze maar op en daarnaast bij een gerenommeerde lokale bekende, meestal komt daar wel een iets andere uitslag uit die naar mijn idee wel klopt. Ik heb een lage - en kan prima 's ochtends zonder werken/rijden. Echter als ik heel moe ben merk ik echt waarom ik die bril/lenzen draag. Dat kijkt 100% rustiger en fijner.

Een oogtest is eigenlijk ook een halve aanslag op je ogen op dat moment, zeker als je daar na een dagje werken even binnen wandelt. Ik doe dat meestal op mijn vrije dag als ik niets op de agenda heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 21:01
Mel33 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:24:
Je hebt een negatieve bril sterkte, dus je bent bijziend want inhoud dat je op afstand niet scherp kunt zien. Kleine teksten van kortbij lezen zonder bril zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Je zult meer moeite hebben met het lezen van borden op de weg of het lezen van ondertiteling op TV. Zo kun je dus ook makkelijk zelf testen of je ogen achteruit zijn gegaan. Ga op een afstand van je tv staan zodat je de ondertiteling nog net kunt lezen en zet dan je bril af. Lukt het dan nog steeds om de ondertiteling goed te lezen? Of hoeveel korter bij moet je gaan staan om de ondertiteling toch goed te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:49
Sinds mijn 5e heb ik een bril.. huidig heb ik -7 / -7,5.
Brillen en lenzen verschillen van sterkte.. lenzen heb ik - 6,25 en -6,75.. een bril is dan weer ''sterker'' lees - 7 / - 7,5

Los hiervan, er zit een groot verschil in wie je ogen opmeet.
Mijn ervaringen met de rondreizende opticien die oogmetingen doet voor o.a. hans anders.. niet doen, weglopen en nooit meer om kijken. ook Pearle vind ik in de loop der jaren behoorlijk achteruit gegaan qua kwaliteit lenzen en expertise. met lenzen, pak extra zuurstof-doorlatende lenzen mocht je ( waarschijnlijk wel gezien je hier op het forum zit, veel achter een scherm zit ) , en laat de bolling van je oog goed opmeten zodat ze fijn dragen ! 9 van de 10 hebben gewoon een setje sample lenzen liggen die je voor de sterkte kunt proberen.. zegt de test A.. maar loop jij naar buiten en denk je B.. terug !
Als je al te lang hebt gelopen met een ''onscherpe'' bril, maar daar geen hoofdpijn of duizelig van werd.. ( kan ) dan kan een werkelijke juiste sterkte ook vervelend wennen zijn in het begin.

Wat ik heb opgemerkt is dat de kleinere individuele zaakjes, welke dus niet zijn verbonden aan Luxotica een veel betere service en dergelijke verrichten dan de H&M's van de brillenmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 19:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

En soms heb je zelf niet door hoe slecht je ziet tot je ogen gecorrigeerd zijn met een bril.

Oveigens, wat mij ook opviel, de -3 heb je gekregen terwijl je extreem zat te focussen. Dat is ten eerst zwaar vermoeiend en ten tweede beïnvloed het de uitslag, naar logica, op negatieve wijze. Maw daardoor kan het zijn dat de afwijking nog iets groter is.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 21:52
Als je een goede meting wilt hebben is mij ooit verteld dat je deze in de ochtend moet doen.
Gelukkig heb je -1 en kan je zonder al te veel moeite naar een opticien/oogarts.
Dus zonder enige lenzen of bril op je test laten doen krijg je het beste resultaat.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 15:41
Ik zou je aanraden naar een optometrist te gaan. Opticien (een van de grote) had bij mijn vrouw een bril aangemeten, maar ze kreeg daarna nog meer last hoofdpijn. Nameting bij optometrist liet zien dat ze helemaal geen bril nodig had... - 0.25 op 1 oog was zijn conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Mijn vriendin heeft ooit een +2+3 (of -, weet niet meer) br gekregen, was niet aan te wennen. Test bij een ander gedaan bleek er alleen een hele kleine cilinderafwijking gemeten.

Ja het kan dus fout gaan, zoals overal..

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Cyclometing laten doen bij een optometrist. Als je jonge gezonde ogen hebt dan kun je een hoop ‘min’ weg accomoderen, maar dat betekent niet dat je een bril in die sterkte nodig hebt. Met -3 zie je zonder bril echt amper iets.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekenwuurm
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-10-2024
De meeste Hans Anders en dergelijke hebben een apparaat staan waar je naar een onscherp plaatje van een ballon moet kijken. De waarde die daaruit komt is niet het complete verhaal, maar is minder beïnvloed doordat je zelf zit te focussen.
Ook moet je bij min-glazen oppassen hoe je de letters beoordeeld. Een stapje sterker betekent vaak een scherpere letter, die minder "rond" is of minder fijn kijkt. Dat kan, zeker aan het einde van een dag, een punt schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Devil schreef op woensdag 13 december 2017 @ 00:01:
Cyclometing laten doen bij een optometrist. Als je jonge gezonde ogen hebt dan kun je een hoop ‘min’ weg accomoderen, maar dat betekent niet dat je een bril in die sterkte nodig hebt. Met -3 zie je zonder bril echt amper iets.
Ja ik laat mij nog een keer testen, ik dacht het zelfde, met -3 kan ik niet zo goed zonder bril zien zoals ik nu zie.
Kan me ook niet voorstellen dat ik -3 heb
Het is mij al een stuk duidelijker/helderder/scherper met jullie adviezen ebij. :*)
dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Probeer de prijsvechter de mijden, mijn vriendin heeft vier jaar lang alle bekende prijsvechters gehad en overal het bullshit verhaal "nee daar moeten u een paar weken aan wennen" iedere keer gehoord.

Daarna naar een behoorlijke opticien en ze was na 2x 2 uur meten en en testen klaar en had een bril waar ze 1 dag aan het montuur moest wennen.

Nou is dat ook n=1 natuurlijk maar als je lastige ogen hebt ga dan naar iemand die er daadwerkelijk verstand van heeft,en niet eentje die zich probeert te onderscheiden omdat je niks hoeft bij te betalen voor dat Armani montuurtje.

[ Voor 10% gewijzigd door Flagg op 13-12-2017 15:44 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Eens met @Flagg, heb zelf jaren bij de Pearle gelopen, op zich geen slechte vestiging, de mensen waren daar kundig, maar de informatie die je als klant krijgt doorgespeeld is summier.
Toen ik vanwege afstand geen zin meer had om naar de betreffende Pearle vestiging te gaan ben ik naar een plaatselijke zelfstandige opticien gegaan. Iets duurder dan de Pearle, maar tijdens controle gingen bij mij letterlijk de ogen open.
Waar een controle bij Pearle niks anders was dan "kwartje erbij" en "Nog klachten verder? Nee, mooi, bestellen we gewoon weer voor halfjaar", was het bij de zelfstandige "je lens zit niet mooi in het midden, kan zijn dat je daar irritatie van krijgt", om vervolgens een heel arsenaal aan andere lenzen uit te testen om te kijken of er iets is dat beter past.

Bij Specsavers kreeg ik zelfs niet eens de sterkte van de nieuwe bril te weten, die zag ik pas voor het eerst op de kassabon en garantiebewijs :X.
Pagina: 1