[win10] automatiseren instellingen en programma's na install

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:10
Ik heb al veel rondgezocht maar telkens kom ik oplossingen tegen die of te beperkt zijn, of juist mijn kennis te boven gaan. Vandaar deze vraag of iemand adviezen heeft voor programma's etc.

Het probleem:
Ik installeer al gauw een paar keer per maand windows 10 op laptops voor vrienden en familie. Vaak oude laptops waarbij de software zo vol zat en oud was of vol met virussen dat een re-install via een usb stickje het makkelijkst is. Dit hoeft niet perse geautomatiseerd te worden: paar keer op verder klikken komt wel goed.

De vraag:
Het is juist het proces na een fresh install waar zoveel tijd in gaat zitten. Veel instellingen, weergave opties, programma's die geïnstalleerd moeten worden. Hoe kan dit sneller?

Wat gebruik ik al:
O&O shutup voor de privacytweaks (import config)
ninite exe'je voor de meest gebruikte programma's
nog een oud powershell scriptje om de meeste bloatware apps te verwijderen, maar dit werkt steeds slechter
ultimate windows tweakers voor een paar instellingen
+wat extra progjes zoals unchecky zodat de gebruiker niet weer adware installeert.

Dat kan vast beter en sneller! Ik mis in de programma's die ik heb gevonden o.a. uitgebreide aanpassing van instellingen (hoe gedraagt windows update zich, uiterlijk startmenu, automatisch weergeven "deze pc" op bureaublad, zulke kleine dingen). Ook het automatisch installeren van browser plugins en dergelijke ben ik nog niet achter hoe dit te automatiseren.

Helaas ben ik nog niet bedreven genoeg in scripten en dergelijke dat ik zelf een script in elkaar kan zetten. Ook andere opties, zoals het slipstreamen van packages en imagen van een volledig up to date versie zijn mij ofwel te moeilijk of niet praktisch voor de paar keren dat ik dit doe in een maand.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tja, dan houdt het wel op, als je zelf niet wat meer tijd wilt stoppen in scripts, packages, registry files, etc.

Met Windows Post Install Wizard kun je in principe alle tweaks/instellingen/extra programma's in een handig vink aan/vink uit menu zetten en na installatie de opties aanzetten die je wilt. Vervolgens installeert WPIW ze achtereenvolgens en als je het allemaal goed instelt zonder verdere interactie. Maar je zult er een keer tijd en moeite in moeten steken om het allemaal naar je hand te zetten.
  • Opzoeken welke registry keys nodig zijn
  • Opzoeken welke silent/unattended commandline switches de meeste installatie routines hanteren (even googlen)
  • Niet altijd heb je scripts nodig, met wat extra tooltjes als WinRAR maak je een selfextracting executable om bijvoorbeeld een REG file in te pakken, en via zelf uitpakken in een tijdelijke map en vervolgens met commando REG IMPORT filename te importeren
Etc, en dat dan allemaal verpakken met WPIW en na installeren van OS draaien

Ik denk dat je al een eind gekomen bent met de tools die je nu gebruikt.
Overigens zijn een hoop van die tweaks niet echt nodig of kunnen de eindgebruikers zelf bepalen hoe ze hun startmenu en dergelijke instellen.

De computernaam weergeven op een privé computer?
Browser plugins?

Laat mensen zelf eens bepalen welke browser en plugins ze willen gebruiken. Dan maken ze zelf keuzes en leren ze er wellicht zodanig van zodat jij niet iedere keer hoeft langs te komen om hun PC op te ruimen.

[ Voor 6% gewijzigd door akimosan op 12-12-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:10
Hey @akimosan , bedankt voor de reply.
Het gaat er vooral om dat de leercurve stijl is en er daardoor meer uren in gaat zitten dan dat het op zal leveren. Een ander nadeel van scripts of het bouwen van een eigen slipstreamed windows install is dat je dit elke keer opnieuw moet doen en bijhouden bij veranderingen. Als ik dus elke 5 installaties alle scripts weer moet nakijken, nieuwe dingen er in zetten omdat windows weer eens nieuwe apps meestuurt etc, dan geeft dit ook net zoveel werk als die 5 installaties handmatig doen.

Maar goed, ik heb WPIW gebruikt maar dit werkt helaas niet goed meer, crasht onherroepelijk en niet meer up to date. Ik ben ook nog aan de slag gegaan met chocolatey: met een script zet ik dit + de chocolatey gui erop, vervolgens werkt dit wel handig. Hiermee zijn dus ook extensies mogelijk! Ook ben ik pas recent bulk crap uninstaller tegengekomen om alle overbodige windows app weg te halen, werkt makkelijker dan powershell.
Al met al dus redelijk ver gekomen gelukkig. Helaas nog weinig gevonden om instellingen snel aan te passen maar ik ben me inderdaad in het register aan het verdiepen. Dit gaat ook om de settings van programma's: het lukt me nog steeds niet om teamviewer te installeren met de juiste settings (password en aanmelden etc). (hulp welkom)

Wat betreft die kleine aanpassingen: het gaat vooral om laptops voor mensen die er helaas niet zo goed mee om kunnen gaan. Het is al bijzonder moeilijk om ze kleine dingen te leren, dus het is van belang de instellingen zo te zetten dat alles makkelijker in gebruik is op een manier die ze herkennen, en met gebruik van alle programma's en extensies want die durven ze zelf niet te installeren, cq ze bellen mij voor de installatie. Het is dus van belang dat zelfs kleine dingetjes gedaan worden en blijven werken. Wat voorbeelden: een link naar de map afbeeldingen op bureaublad plaatsen omdat ze hem anders niet kunnen vinden, extensies gebruiken om de browser te beveiligen anders klikken ze overal op. Zelfs de telefoon beveiligen dat ze geen betaalde nummers kunnen bellen of gebeld worden door "microsoft service" want sommigen trappen daar altijd in. Natuurlijk varieert het van persoon tot persoon in hoeverre ik het beveilig / voor ze aanpas.