Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb afgelopen maand ontslag genomen bij mijn werkgever en ik moet 4 weken uitwerken. Nu zou dit vallen in de kerstperiode en heb ik gekozen om nog een maand langer uit te werken zodat ze geen tekort aan personeel zouden hebben rond deze drukke dagen.

Nu heb ik nog 93 vakantie uren en bijna 60 over uren.
De sfeer op het werk is zeer grauw en zit op het moment ziek thuis omdat ik de motivatie niet meer kan vinden om te gaan.

Vanaf 1 januari heb ik 4 weken vakantie, deze is al goedgekeurd.. dus mijn vakantie uren zijn al geregeld
Nu wil ik graag op het werk aangeven dat ik deze laatste 2 weken mijn overuren opneem en niet meer kom werken. Dit in verband met de sfeer en omdat ik mij erg belazerd voel. Ze hebben namelijk mijn contract uren een periode te vroeg omgezet waardoor ik ipv 37 uur, maar 24 uur betaald krijg.. terwijl ik elke week 37 uur heb gewerkt en er ook mondeling gezegd is geworden dat ik tot week 48 37 uur betaald zou krijgen.

Weet iemand of mijn werkgever dit mag weigeren als ik mijn overuren per direct wil opnemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken de term uitwerken niet, woon je misschien in België? Dat kan wel relevant zijn voor het antwoord.

Denk in iedergeval even aan een referentie, als je deze werkgever wilt opgeven als referentie bij een sollicitatie naar een nieuwe baan is het niet handig als je nu ruzie gaat maken (even afgezien van het feit of je gelijk hebt of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wat staat er in je cao mbt het aanvragen van verlof en de termijn daarvan?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cuno
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Wat betreft het weigeren door de werkgever kan ik niets vertellen.

Wel wil ik je er op wijzen dat als jij over de afgelopen 13 weken gemiddeld meer uren hebt genaakt per week dan wat er in je contract staat dit naar boven aangepast moet worden. Hiervoor verwijs ik jou naar de volgende websites:
https://www.fnv.nl/mijn-v...-wat-zijn-nu-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid...ract-als-ik-veel-overwerk

https://www.juridischloke...-werktijden/oproepkracht/

Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 13:33
Uit je bericht is af te leiden dat je uit Belgie komt.

Dat je 4 weken wettelijke vakantie hebt is irrilevent. Die heeft iedereen die een jaar gewerkt heeft en worden naar de volgende werkgever meegenomen en het vakantiegeld wordt uitbetaald.
Dat moet ook niet goedgekeurd worden dat staat in de wet en de werkgever moet zorgen dat je de vakantie waar je recht op hebt kan opmeten.

Ontslag wordt in Belgie via de wet geregeld, daar kan je werkgever niet van afwijken. Hij kan alleen het recht geven om niet te komen werken.
Die 4 weken zijn de normale ontslagtermijn als je zelf opstapt.

Voor overuren geldt basis de wet, dat ze uitbetaald worden als loon. Tenzij in het bedrijf geregeld is dat ze in vakantie mogen omgezet worden.
Als er een regeling binnen het bedrijf is rond het opnemen ervan en je neemt ontslag ben je de rest waarschijnlijk kwijt.
Vrijwillig te lang werken is jouw keus.

Dat je je belazert voelt door contractveranderingen rond aantal uren zegt het onstlagrecht niks over. Dat moet je met hr regelen of voor de arbeidsrechtbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom niet uit België. 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:10:
Vanaf 1 januari heb ik 4 weken vakantie, deze is al goedgekeurd.. dus mijn vakantie uren zijn al geregeld
Nu wil ik graag op het werk aangeven dat ik deze laatste 2 weken mijn overuren opneem en niet meer kom werken. Dit in verband met de sfeer en omdat ik mij erg belazerd voel. Ze hebben namelijk mijn contract uren een periode te vroeg omgezet waardoor ik ipv 37 uur, maar 24 uur betaald krijg.. terwijl ik elke week 37 uur heb gewerkt en er ook mondeling gezegd is geworden dat ik tot week 48 37 uur betaald zou krijgen.

Weet iemand of mijn werkgever dit mag weigeren als ik mijn overuren per direct wil opnemen?
Ten eerste: Ze kunnen niet zomaar je contract omzetten naar minder uren en je dan minder betalen. Zo zit de wereld niet in elkaar. Eis dus gewoon volledige betaling.
Ten tweede: Alle vakantiedagen en overuren die er staan aan het einde van het contract is de werkgever verplicht uit te betalen. Laat je daar dus niet mee flessen!

Maar belangrijkste: Ja, je werkgever kan dit weigeren. Als de continuïteit van de bedrijfsvoering in gevaar komt dan kan de werkgever je vakantie weigeren. En heel eerlijk; als je langer blijft omdat de werkgever anders een bezettingsprobleem heeft tijdens de feestdagen dan kunnen ze redelijk aannemelijk maken dat de bedrijfsvoering in gevaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
Croga schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:03:
En heel eerlijk; als je langer blijft omdat de werkgever anders een bezettingsprobleem heeft tijdens de feestdagen dan kunnen ze redelijk aannemelijk maken dat de bedrijfsvoering in gevaar komt.
Maar aan de andere kant, als je werkgever je uren opeens omlaag zet blijkt je inzet toch niet zo hard nodig te zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:03:
[...]

Maar belangrijkste: Ja, je werkgever kan dit weigeren. Als de continuïteit van de bedrijfsvoering in gevaar komt dan kan de werkgever je vakantie weigeren. En heel eerlijk; als je langer blijft omdat de werkgever anders een bezettingsprobleem heeft tijdens de feestdagen dan kunnen ze redelijk aannemelijk maken dat de bedrijfsvoering in gevaar komt.
Ik weet niet hoe nuttig het is om de vakantie van een vertrekkend medewerker, die nu vanwege de sfeer ziek thuis zit na zijn dienstverband nog een maand verlengd te hebben "omdat het zo druk is", te weigeren. Voor de werknemer is het geen slechte deal: die blijft ziek (betaald voor minimaal 70%) en krijgt zijn vakantie- en overuren uitbetaald na de einddatum. Ik zie het voordeel voor de werkgever echter niet direct. :)

Ik zou zeggen: weiger die vakantie maar. TS kan zich dan 2 dagen voor het eind van het dienstverband weer beter melden en op 2 januari lekker uitgerust aan het werk bij zijn volgende werkgever met een mooie bonus in het vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:56

Theo

moederbord

Als ik dit zo lees kan ik je maar 1 goed advies geven:

Ga naar de vakbond, Heb je deze niet? Ga dan naar je rechtsbijstandverzekering! Heb je deze niet? Ga dan naar het juridisch loket of naar een jurist.

Het lijkt erop dat het bedrijf veel doet dat _echt_ niet mag en je jou heel erg aan het benadelen is. Gezien je al ziek thuis zit door de sfeer lijkt het niet dat je hier met het bedrijf over kunt praten zonder juridische bijstand of advies.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
en heb ik gekozen om nog een maand langer uit te werken zodat ze geen tekort aan personeel zouden hebben rond deze drukke dagen.
Waarom, welke baat heb jij daarbij?
En vakantieuren worden bij ontslag toch gewoon uitbetaald?

[ Voor 9% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-12-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froomie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-09 15:43
Als je nu al ziek thuis zit kun je het beste tot einde dienstverband ziek thuisblijven. Dan dienen alle overuren en vakantiedagen gewoon uitbetaald te worden aan het eind van jouw dienstverband, inclusief 8% vakantietoeslag. Naar de Arbo kun je eventueel aangeven dat de sfeer op jouw werk zo is dat je er niet meer kunt werken. Dat is een geldige reden voor een arbeidsconflict, waar je toch al niet meer onder uit komt zo te lezen. Bij sollicitaties hoef je overigens nooit referenties op te geven. Over het algemeen weten werkgevers ook wel dat je niet voor niets vertrekt bij je vorige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Wat is 'uitwerken' dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me dat in deze context uitwerken simpelweg de periode is tussen het moment dat je je contract opzegt en je laatste werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Allereerst natuurlijk balen dat je "ziek" thuis zit vanwege een verstoorde arbeidsrelatie.
Ten tweede: gefeliciteerd! Je bent bijna van je werkgever af :)

Onder welke CAO val je? En wat is er in de CAO geregeld over over-uren? En wat staat er in je contract?
Afhankelijk wat daar in staat, weet je of je ergens recht op hebt of niet. Als ik kijk naar mijn contract, daar staat gewoon glashard in dat overuren verwerkt zitten in mijn salaris. Vervelend? Ja en nee, ik ben gelukkig flexibel met mijn uren en dat werkt twee kanten op. Soms werk ik 36 uur, soms 44 uur.

Vakantiedagen worden aan het eind van de rit verrekend (in de zin dat ze uitbetaald worden). Let we overigens op, dat als je nu ziek thuis zit, je dus geen verlof op neemt! Dit mag je werkgever dus niet met elkaar gaan verrekenen!

En over de uren die minder worden uitbetaald, wat staat er wederom in je contract?
Hoeveel uur werk je op papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
Het heet geen uitwerken officieel, maar het is een opzegtermijn. Werknemers hebben normaal een opzegtermijn van 1 maand, tenzij in de cao of arbeidsovereenkomst een andere opzegtermijn staat.

Zolang het schriftelijk niet vastgelegd is dat het opzegtermijn verlengt is, heeft een werkgever geen poot om op te staan. Ook niet als het een mondelinge overeenkomst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Hallo,
Ik heb afgelopen maand ontslag genomen bij mijn werkgever en ik moet 4 weken uitwerken. Nu zou dit vallen in de kerstperiode en heb ik gekozen om nog een maand langer uit te werken zodat ze geen tekort aan personeel zouden hebben rond deze drukke dagen.

De sfeer op het werk is zeer grauw en zit op het moment ziek thuis omdat ik de motivatie niet meer kan vinden om te gaan.
Je hebt dus in november ontslag genomen en hebt aangegeven langer te blijven werken om ze uit de brand te helpen? Vervolgens meld je je ziek, omdat je "de motivatie niet kunt vinden". Waarom heb je het dan in godsnaam aangeboden? Dit klinkt meer als je werkgever een oor aannaaien.

Ik kan niet oordelen over de sfeer op je werk, maar zulke acties zou ik niet echt kunnen waarderen als werkgever. Sowieso vind ik "de motivatie niet meer kunnen vinden" een belachelijke reden. Alsof de sfeer binnen twee weken zo omslaat. Belachelijke instelling als je het mij vraagt... :(

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
BugBoy schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:09:
[...]

Je hebt dus in november ontslag genomen en hebt aangegeven langer te blijven werken om ze uit de brand te helpen? Vervolgens meld je je ziek, omdat je "de motivatie niet kunt vinden". Waarom heb je het dan in godsnaam aangeboden? Dit klinkt meer als je werkgever een oor aannaaien.

Ik kan niet oordelen over de sfeer op je werk, maar zulke acties zou ik niet echt kunnen waarderen als werkgever. Sowieso vind ik "de motivatie niet meer kunnen vinden" een belachelijke reden. Alsof de sfeer binnen twee weken zo omslaat. Belachelijke instelling als je het mij vraagt... :(
Het is precies zo denken waarom de sfeer zo omslaat ;)
Een contract veranderen en ineens uren jatten/niet betalen verziekt de arbeidsrelatie al makkelijk, dan nog een koppige werkgever die er geen oplossing in wil en dan zit je daar al, mogelijk nog wat kinderachtig getreiter om het af te maken en het is niet echt 'gezellig' meer te noemen in 1 week tijd...
Daar is nu in ieder geval niks meer aan te veranderen dat het zo loopt dus behalve het juridische aspect heeft het weinig nut te bepalen wiens schuld het is (hangt volledig van de situatie af).

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1