Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekmaniak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-07 13:47
Ik zoek een?
Ik zoek een NAS voor thuisgebruik.

Wat is je budget?
Ik wil grofweg tussen de €200 en €350 uitgeven (exclusief harde schijven).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben newbie in de NAS-markt. Na wat research spreekt Synology me aan, met name omdat ik het idee heb dat door de grote userbase hier de meeste add-ons voor verkrijgbaar zijn. Ik ben absoluut niet van plan om zelfbouw-alternatieven te overwegen. Ik ben zeker geen digibeet, maar heb wat dit betreft weinig behoefte aan veel zelf instellen etc. Ik wil gewoon een kant-en-klaar hufterproof systeem :) .

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuisgebruik. Ik werk zowel met een Mac (meer creatief gebruik, muziek produceren etc.) als met een Windows PC (office, browsen etc.) en wil graag de NAS inzetten om een centrale plek voor opslag van alle bestanden te hebben. Daarnaast wil ik de video-afspeelmogelijkheden van de NAS mogelijk gaan gebruiken voor streamen naar bijv. TV.

Na wat rondzoeken twijfel ik tussen de volgende twee modellen, die ik overigens ga combineren met 2x WD RED 6TB in raid1:

DS218+ : https://tweakers.net/pric...y-diskstation-ds218+.html

DS218play : https://tweakers.net/pric...iskstation-ds218play.html

Het prijsverschil is grofweg €100 (218+ duurder dan 218play). Vandaar dat ik twijfel. De DS218+ lijkt namelijk een aantal features te hebben die meer voor pro-gebruik zijn en waarvan ik verwacht ze niet te gaan gebruiken (VM's, snapshot replicatie etc.).

Dan komen mijn vragen:

1. De DS218+ lijkt qua ram/processor iets meer toekomstproof. Maar is dat naar jullie mening nodig gezien mijn gebruiksdoel?

2. Kijkende naar overige specs dan zie ik dat de 218+ btrfs ondersteunt en de 218play niet. Ik heb me niet verdiept in de techniek, maar zie dat btrfs bepaalde zelfherstelopties heeft bij gegevenscorruptie doordat telkens bij lees- en schrijfacties checksums worden gemaakt en bij gegevenscorruptie dan een herstel vanuit het (hopelijk) niet-corrupte bestand uit de gespiegelde raid-1 wordt gemaakt. Dit voelt wat veiliger, maar biedt dit meerwaarde voor thuisgebruik? Zijn er nadelen aan btrfs?

3. Zijn er voor het overige nog aandachtspunten in de vergelijking van beiden?

Alvast bedankt voor reacties. Mocht ik hele stomme dingen gezegd hebben of niet duidelijk zijn geweest dan hoor ik het graag! :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

1 Hoe ga je streamen naar de tv? Heb nu een ds-213j in gebruik met dlna en dat werkt prima. Dus een 218j zou ook al voldoen als je niet gaat transcoden.

2 next gen file system. Denk dat het vooral in raid configs meerwaarde heeft

3 je kan eventueel ook nog kijken naar qnap die heeft nas systemen die je direct met HDmi op je tv aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekmaniak
Mr_gadget schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:17:
1 Hoe ga je streamen naar de tv? Heb nu een ds-213j in gebruik met dlna en dat werkt prima. Dus een 218j zou ook al voldoen als je niet gaat transcoden.

2 next gen file system. Denk dat het vooral in raid configs meerwaarde heeft

3 je kan eventueel ook nog kijken naar qnap die heeft nas systemen die je direct met HDmi op je tv aansluit.
Dankjewel.

1. Streamen waarschijnlijk met name DLNA. Mijn TV ondersteunt dat. In dat geval is processorkracht voor transcoden inderdaad niet nodig. Hooguit voor als we films op ipad willen streamen.

2. Ja, dat was ook mijn idee met zeer beperkte kennis van btrfs. Maar ga het ook gebruiken in raid (raid 1).

3. Zal ik eens over nadenken maar gaat niet direct voorkeur naar uit. Dan staat zo'n apparaat te ronken in de woonkamer naast de TV. Gebruik de NAS dan denk ik liever via DLNA vanuit de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Ik heb al weer een tijdje geleden dezelfde afweging gemaakt tussen de DS216+ en de DS216play (zijn natuurlijk andere apparaten, maar met vergelijkbare verschillen). Ik heb uiteindelijk voor de DS216play gekozen, ondere andere door de gunstige prijs van de DS216play en omdat hij alles leek te kunnen wat ik nodig had: de NAS was vooral bedoeld voor simpele opslag en streaming naar TV (DLNA) en tablets (via DS Video). Mij bevalt de DS216play uitstekend in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:28
Als ik mijn (belangrijke) data op een NAS zou stallen en ik heb nu de keuze zou ik altijd voor een "Next-Gen" filesystem gaan (Btrfs / ZFS). Maar dat hangt af van hoe belangrijk je data is en hoeveel je ervan hebt. Zowel backup of raid gaan je niet beschermen tegen de problemen die Btrfs en ZFS oplossen.

Leesvoer: https://arstechnica.com/i...ide-next-gen-filesystems/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekmaniak
Craven schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 07:48:
Als ik mijn (belangrijke) data op een NAS zou stallen en ik heb nu de keuze zou ik altijd voor een "Next-Gen" filesystem gaan (Btrfs / ZFS). Maar dat hangt af van hoe belangrijk je data is en hoeveel je ervan hebt. Zowel backup of raid gaan je niet beschermen tegen de problemen die Btrfs en ZFS oplossen.

Leesvoer: https://arstechnica.com/i...ide-next-gen-filesystems/
Dank je voor deze reactie en het leesvoer. Interessante materie, sterkt me in mijn voorkeur om voor btrfs te gaan (en dus voor de DS218+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

voor een nas helpt het als je je verdiept in het stil krijgen .. (zijn vaak stil) .. maar soms helpt het bv de stock ventilators te vervangen door bv wat stillere aftermarket.

verdiep je ook in backup .. ik heb bv online (strato) een backup geactiveerd waardoor ik mijn belangrijkste bestanden altijd online kan benaderen .. (hidrive) maar belangrijker backup .. backup.
backup red je wel van corrupte bestanden (foto van je kinderen of wederhelft oid)

Next gen filesystem is leuk, maar houd er rekening mee dat je als je met een extra USB disk en een losse USB to sata converter je data kan redden .. maar dagelijks heb je geen last van oud/nieuw filesystem .. wel bij recovery :)

raid is geen backup 4 disks raid 10/raid 6 is dan wel prettiger of een 2de unit die belangrijkste data synct .. tenzij je via usb disk handmatig copie-en trekt ? ga er van uit dat het ding van moment X niet meer bereikbaar is .. wat dan ? wat kan je missen en wat wil je niet kwijt ?

fyi welk merk (qnap/synology) je ook kiest , weet dat de winkel instormen en nieuwe van de plank pakken de disks weer online kunnen komen.. en zelfde geld voor spare disks .. maar je data kan je kwijt zijn.

Tja vanalles

Pagina: 1