Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moongoat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-01-2018
Hoi,

Ik heb wat problemen met mijn videokaart, een MSI R9 290X Lightning. In verschillende spellen merkte ik dat ik vreemde artifacts in beeld zag. Eerst bij de nieuwste hitman, daar viel het opzich nog wel mee, en dacht ik dat het gewoon aan het spel lag.

Van de week ging ik watchdogs 2 spelen, en zag ik na een paar minuten spelen al dezelfde rare artifacts, die er ook voor zorgden dat het spel crashte.

Zo zien ze eruit: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/80ArcOx.jpg

Na wat googlen kwam ik mensen tegen met hetzelfde probleem, die gaven aan dat het verholpen was nadat ze een nieuwe bios geflashed hadden. Dus dat heb ik gedaan dmv ati_winflash - dit heb ik geprobeerd, maar dit heeft geen effect gehad.

Maar goed, MSI heeft schijnbaar een tooltje om de kaart de overclocken: MSI Afterburn en een benchmark tool "furmark stress test"

Die heb ik even laten draaien met de default instellingen, en daar heb ik dezelfde artifacts:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dIQq90l.jpg

Daarna heb ik de core clock terug gezet naar 950, het nogmaals getest, toen waren de artifacts wel aanzienlijk minder, maar het was nog steeds niet helemaal oke...

Daarna de core clock terug gezet naar 900 en twee minuten laten draaien, toen bleef hij gewoon stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yXZUtz3.jpg

Ook even watchdogs 2 geopend en op de plek rondgerend waar hij eerder elke keer crashte, en geen enkel probleem!

Mooi dat hij het weer doet natuurlijk, maar ik vraag me wel af waarom hij het niet normaal doet op factory settings van 1080MHz en ik hem terug moet klokken naar 900MHz voordat hij stabiel is.

Het lijkt me niet aan de warmte te liggen, zoals je bij die eerste benchmark zie begint hij al te glitchen bij 65 graden. terwijl hij op 900MHz gewoon stabiel blijft draaien op 75 graden.

Iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik dacht zelf misschien de psu, dat hij niet genoeg stroom krijgt ofzo, maar ik weet niet echt hoe ik dat zou kunnen testen. Of is de GPU zelf gewoon brak?

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

lijkt alsof de kaart degradatie heeft, dat wil zeggen dat er meer voltage nodig is om de zelfde clocks te waarborgen. Elke kaart heeft last van degradatie in meer of mindere mate. Als de kaart veel gebruikt is met OC en langdurige loads (Bij bepaalde cryptomining bijvoorbeeld) dan kan dit meer voorkomen. Ik vermoed dat dat hier het geval is geweest.

Eventueel zou het nog aan je voeding kunnen liggen maar dat lijkt mij een longshot. Kijk of je met wat meer voltage in Afterburner de kaart wel stabiel wordt, of mocht je nog garantie hebben kan je ermee terug.Als je de kaart zo van een andere tweaker hebt over genomen dan lijkt mij dat een mooi moment eens een gesprekje aan te gaan. De kaart hoort normaal te werken.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07 15:41
Hoe hard draaien de fans in dit geheel.
Heb je een andere curve gemaakt voor de fans ?
Dit kan ook van oververhitting komen.

Edit;

Ik zie het al.
Als je je fanprofiel op standaard laat bij een enorme kachel is het vragen om dit soort problemen.
De r9 290x staat erom bekend een heet hoofd te zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door 5erveD op 12-12-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron Sijm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-11-2018
@millman Ik heb er geen super intensieve dingen mee gedaan... Ik speelde vooral Dota2, en af en toe eens een random ander spel. En ik heb er geen bitcoins mee gemined nee

Ik denk niet dat ik nog garantie heb

@5erveD Het fanprofiel staat nog op default ja. Maar het lijkt me een beetje vreemd dat warmte de oorzaak is:

- Op 1080Mhz (default) krijg ik al artifects na een paar seconden, wanneer hij 60~65 graden is
- Op 900 Mhz (default) heb ik na 2 minuten geen artifacts, terwijl hij op 75 graden draait.

Maar ik zal vanavond wel clocken op 1080Mhz en de fans heel hoog zetten, eens kijken of dat impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ron Sijm schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:22:
@millman Ik heb er geen super intensieve dingen mee gedaan... Ik speelde vooral Dota2, en af en toe eens een random ander spel. En ik heb er geen bitcoins mee gemined nee
Ok, dan was dit een maandagmorgen modelletje. Je hebt botte pech. Neem de tips van @5erveD aan, en test met fanprofiel wat hoger, gewoon om een en ander uit te sluiten. Helpt dit niet dan vermoed ik dat de kaart kapot is. Test voor de zekerheid in een PC met een degelijke voeding.
Ik denk niet dat ik nog garantie heb
Vervelend!
@5erveD Het fanprofiel staat nog op default ja. Maar het lijkt me een beetje vreemd dat warmte de oorzaak is:

- Op 1080Mhz (default) krijg ik al artifects na een paar seconden, wanneer hij 60~65 graden is
- Op 900 Mhz (default) heb ik na 2 minuten geen artifacts, terwijl hij op 75 graden draait.

Maar ik zal vanavond wel clocken op 1080Mhz en de fans heel hoog zetten, eens kijken of dat impact heeft.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07 15:41
Probeer eens met een wat strakker afgesteld profiel. Wellicht dat hij het dan wel doet.

Ook ondanks je er geen intensieve zaken mee gedraaid hebt kan de kaart kapot gaan door oververhitting. Door het fanprofiel laag te houden cq standaard. Kan het zo zijn dat de kaart wel degelijk warm word van normale toepassingen.

Over een lange tijd resulteert dit in artifacts.
En met de R9 290x kan het best wel eens zo zijn.
Pagina: 1