Nu een Astra Station, wil wat kleiner

Pagina: 1
Acties:

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
heya.

Ik heb nu een Astro Station, komt uit ong 1998. 270k er op. Ik moet hem gaan vervangen, begint olie te verbuiken, binnenkort door keuring, ws niet meer waard.
Ik wil iets kleiners gaan rijden waar ik toch de nodige ruimte in heb. Mijn achterbak ligt namelijk volledig vol met outdoor hobby-materiaal ; klimmen, kiten en weet ik veel wat.

Zoals gezegd, ik wil wat kleiners. Nl. is het goedkoper, de kids zijn het huis uit en we blijven met 2 over.
Ik zoek iets dat minsten 1:15 rijdt (doet die gekke Astro van me ook), max 1000 kg weegt en ong max 3500 zal kosten. Ik sleep wel eens een kar, geen caravan, maar fiestdrager moet er goed opkunnen. En ik moet nog redelijk door de heuvels kunnen karren als ik bagage bij me heb.
Maar (en hier zit hem de crux) ; ik wil het liefst de achterbank heel goed neerklapbaar, zodat ik eigenlijk de ruimte die ik in mijn Station heb kan overzetten naar de nieuwe auto. Maar dus wel dat het zo ongeveer een platte binnen-achterkant wordt. Dus bagageruimte en achterbank vormen ongeveer 1 geheel.

Iemand die me een zetje kan geven, ik heb geen idee.

edit ; heb bijv. zelf een Hyundai getz 1.6 GLS zien staan.
Of
Seat Ibiza 1.4 reference 55kW oke, valt dus af.

Mits Colt, Honda Jazz of hidge auto afrijden.
Laatste optie is tricky, zit al 270k op, verbruikt wat olie, moet strax keuring door.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 12-12-2017 12:25 ]

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:05
Een Corsa is een kleine Astra.

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-10 08:49
Skoda fabia wellicht? Ruim, niet mooi, maar wel binnen budget te vinden.

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Toyota Yaris Verso?

Verwijderd

McBrag schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:36:
Wou ik ook aanraden. Goede wagen en ruim en goedkoop :)

• maartend
  • Nu online
McBrag schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:36:
Lijkt wel net zo groot als mijn Astra Station.
En ik wil dus kleiner. Lichter en goedkoper in WB.

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 11-12-2017 21:46 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Suzuki Swift? In die klasse denk ik het meest leuke auto'tje om te zien

Vaak bu'j te bang!

• maartend
  • Nu online
-tom-562 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:28:
Suzuki Swift? In die klasse denk ik het meest leuke auto'tje om te zien
Is dit mogelijk bij die dingen ;
Maar (en hier zit hem de crux) ; ik wil het liefst de achterbank heel goed neerklapbaar, zodat ik eigenlijk de ruimte die ik in mijn Station heb kan overzetten naar de nieuwe auto. Maar dus wel dat het zo ongeveer een platte binnen-achterkant wordt. Dus bagageruimte en achterbank vormen ongeveer 1 geheel.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Zijn kinderen zijn het huis uit, hij is niet bejaard ;)
Maar idd. Ruim en betrouwbaar.
En zuinig.

Zelf heb ik een Fiat Grande Punto drie deurs waarvan ik de bank platleg om een mountainbike mee te nemen e.d. gaat Verassend goed.

Vijf deuren is natuurlijk praktiser.
Maar weegt ook al 1100 kg.

[ Voor 29% gewijzigd door Daniel36 op 12-12-2017 08:55 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

maartend schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:47:
[...]

Is dit mogelijk bij die dingen ;
De ruimte van een station krijg je nooit, simpelweg omdat de auto langer is :P M'n vriendin heeft zo'n model Swift, daarvan kan je de banken mooi plat leggen (weet alleen niet of je de zitting ook omhoog kan klappen). Ik vind het een leuk auto'tje om te zien, en ze rijden ook lekker.

Vaak bu'j te bang!

• maartend
  • Nu online
-tom-562 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:52:
[...]

De ruimte van een station krijg je nooit, simpelweg omdat de auto langer is :P M'n vriendin heeft zo'n model Swift, daarvan kan je de banken mooi plat leggen (weet alleen niet of je de zitting ook omhoog kan klappen). Ik vind het een leuk auto'tje om te zien, en ze rijden ook lekker.
De bedoeling is dat door het neerklappen ik dezelfde ruimte heb als mijn station zonder neergeklapte achterbank. Vandaar dat het een plat geheel moet worden. Wil dat karretje dus gaan gebruiken als 2 persoons autootje.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-11 22:59
Alfa Giulietta (want leuk en heb ik zelf ook)
Heb je ook nog wat leuks om te rijden.. of gaat het je alleen om de centen en boeit het je verder geen zier waar je in rijdt?

Overigens een tip: Kijk eens op autoweek.nl https://www.autoweek.nl/autovergelijker/
Daar kun je precies aangeven wat voor carrosserie je wenst (dus kleiner dan een station) hoeveel deuren etc...
Dan kun je alvast wat filteren.. dan kun je daarna wel op Marktplaats struinen voor een tweedehandsje van dat type.

Overigens zijn vrienden van mij helemaal lyrisch van de Kia Cee'd. Prima auto om te rijden en volgens mij ook ruim genoeg,.

[ Voor 56% gewijzigd door DonJunior op 12-12-2017 08:59 ]

*sowieso

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 14:30
DonJunior schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:57:
Heb je ook nog wat leuks om te rijden.. of gaat het je alleen om de centen en boeit het je verder geen zier waar je in rijdt?
en ong max 3500 zal kosten

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

maartend schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:53:
[...]

De bedoeling is dat door het neerklappen ik dezelfde ruimte heb als mijn station zonder neergeklapte achterbank. Vandaar dat het een plat geheel moet worden. Wil dat karretje dus gaan gebruiken als 2 persoons autootje.
Ah ja. Gewoon even IRL gaan kijken, er staan er genoeg te koop!
DonJunior schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:57:

Overigens een tip: Kijk eens op autoweek.nl https://www.autoweek.nl/autovergelijker/
Daar kun je precies aangeven wat voor carrosserie je wenst (dus kleiner dan een station) hoeveel deuren etc...
Dan kun je alvast wat filteren.. dan kun je daarna wel op Marktplaats struinen voor een tweedehandsje van dat type.

Overigens zijn vrienden van mij helemaal lyrisch van de Kia Cee'd. Prima auto om te rijden en volgens mij ook ruim genoeg,.
Giulietta voor 3,5k :? :P Overigens is de definitie van 'leuk' persoonlijk. Ik vind een Alfa niet 'leuk' :+

Vaak bu'j te bang!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Fiat Grande Punto? Geen zware autotjes :)

• maartend
  • Nu online
-tom-562 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:02:
[...]

Dat is juist het lastige, niet bij mij in de omgeving (en dan bedoel ik dat ik mnstens 80 km enkele reis moet rijden). Dus vandaar dat ik een beetje wil weten wat voldoet aan wat ik zoek, nl. die bagageruimte

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 12-12-2017 09:05 ]

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Alfa Romeo s zijn wél leuk imho hoor. En de Grande Punto is helaas wel vrij zwaar.
Misschien een Punto van het type ervoor, zijn ook fijne autootjes.

• DonJunior
-tom-562 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:02:
[...]

[...]

Giulietta voor 3,5k :? :P Overigens is de definitie van 'leuk' persoonlijk. Ik vind een Alfa niet 'leuk' :+
Ik heb hiervoor een 147 gereden.. die was wel minder leuk inderdaad. De Giulietta is echt wel een toffe auto. 170pk benzine met handbak. Maar smaken verschillen gelukkig. Had de prijs even gemist. Voor 3,5k gaat een Giul niet lukken inderdaad. Sorry. Voor die prijs heb je wel een 147 of 156 (al is een 156 weer niet kleiner dan een Astra)

*sowieso

• maartend
  • Nu online
Even ter herhaling, want dit is heel belangrijk voor me ;

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:39
Mitsubishi Colt? Niet al te luxe en de CZ5 is geen sexy auto, maar voldoet verder aan alle eisen, ook de bank die volledig plat weg te klappen is:
https://www.autocar.co.uk...-colt-8.jpg?itok=5Au2nas7

• maartend
  • Nu online
UTwizard schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:13:
Mitsubishi Colt? Niet al te luxe en de CZ5 is geen sexy auto, maar voldoet verder aan alle eisen, ook de bank die volledig plat weg te klappen is:
Now we're talking. En Mitshubishi, dus betrouwbaar als ik me mijn eerdree Mitsen kan herinneren.

• DonJunior
maartend schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:13:

Dit kan bij een 147. De zitting klap je dan naar voren en dan kan de bank compleet plat (in 2 delen eventueel)

*sowieso

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:39
maartend schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:15:
[...]

Now we're talking. En Mitshubishi, dus betrouwbaar als ik me mijn eerdree Mitsen kan herinneren.
Zeker betrouwbaar ja, enkel de 1.1 liter (3-cilinder) blokjes zijn wat storingsgevoeliger, maar de 1.3 en 1.5 zijn oerdegelijk.

• maartend
  • Nu online
UTwizard schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:18:
[...]

Zeker betrouwbaar ja, enkel de 1.1 liter (3-cilinder) blokjes zijn wat storingsgevoeliger, maar de 1.3 en 1.5 zijn oerdegelijk.
Ik heb ook wel een 1.3 of 1.5 nodig. Thnx, dit lijkt me wel wat. Goed merk (sorry, ben niet van de Ito-autoa's ala Alpha) en zuinig en klein en licht en platte binnenbak. Ik ga eens op onderzoek naar wat reviews van die bakjes.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 12-12-2017 09:32 ]

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:49
Qua vorm zoek je dus dit: een hatchback. (dat helpt wellicht in zoeken)
Een auto waarbij je via de kofferklep bij de cabine kan komen, zonder dat het direct een stationwagen is.

Ford Fiesta of Honda Jazz zijn denk ik wel geschikt. Niet te zwaar (volgens mij ~ 800 KG) en doen precies wat jij wilt voor ook dat budget.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:21
Als het echt om de ruimte gaat, blijf dan die Astra G Station rijden totdat ie letterlijk uit elkaar valt en er grote kosten aankomen.

Het is een lichte auto voor de ruimte die je er voor terug krijgt. Een andere/nieuwere kleinere auto zal in de praktijk niet eens veel goedkoper rijden qua lasten.

Zolang het olieverbruik niet te extreem wordt (Meer dan 1 liter op 1000km), gewoon bijvullen met goedkope Action olie. Zo'n motor loopt niet zomaar stuk.

Keuring even afwachten en dan afwegen wat je er mee gaat doen.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Bas. schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:53:
Als het echt om de ruimte gaat, blijf dan die Astra G Station rijden totdat ie letterlijk uit elkaar valt en er grote kosten aankomen.
Dit. Iedere twee tankbeurten wat olie erbij is geen ramp bij die leeftijd. Als er niets anders mis mee is, gewoon doorrijden.

Yes, but no.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Bij het vorige model ibiza kon je heel eenvoudig de zitting van de achterbank er compleet uit halen. Op die manier lag de rugleuning vrijwel plat.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:25
En als je nou eens je criteria op gaspedaal.nl invult?

Overigens zou ik goed opletten wat je echt bespaart. Een WA verzekering is gebaseerd op de nieuwwaarde. De MRB op gewicht in klassen van 100 kg. Dus 951 en 1050 kg kosten evenveel in MRB. Afhankelijk van de volgende stap kost in bv Zuid-Holland benzine:
1051-1150 = 128/kwartaal
per 100kg meer/minder scheelt het 24/kwartaal, oftewel 8 euro per maand. Een hatchback is geen vergelijk met een station, zeker als je ook e.e.a. nog uit zicht wil houden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

maartend schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:13:

Ik denk dat een Honda Jazz dan ook interessant is voor je:

Afbeeldingslocatie: https://www.englishforum.ch/attachments/items-sale/28404d1308419901-sale-honda-jazz-2002-zurich-p6120140.jpg

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• maartend
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:26:
En als je nou eens je criteria op gaspedaal.nl invult?
Daar kan ik niet kiezen op achtebank plat vormt 1 plat geheel met bagageruimte. En dat zoek ik juist.

@Falcon Die had ik idd ok al in het vizier gekregen. Mara kon ik in mijn buurt niet vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 12-12-2017 10:31 ]

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Daniel36 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:50:
[...]

Zijn kinderen zijn het huis uit, hij is niet bejaard ;)
Maar idd. Ruim en betrouwbaar.
En zuinig.

Zelf heb ik een Fiat Grande Punto drie deurs waarvan ik de bank platleg om een mountainbike mee te nemen e.d. gaat Verassend goed.

Vijf deuren is natuurlijk praktiser.
Maar weegt ook al 1100 kg.
Is inderdaad niet de meest sexy auto om te zien, maar wel klein, licht, zuinig, ruim en binnen budget te krijgen. Of het uiterlijk acceptabel is, is natuurlijk aan TS.

https://paulmundycars.co....-boot-seats-down-flat.jpg

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:37
Suzuki Liana uit 2007, je gaat lichter rijden maar krijgt er een ton aan ruimte voor terug.
Geen raket, maar ideale auto van een surferbuddy (kite als windsurf) van me.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:22
Ik heb nu een Getz, prima auto. En de bank klapt mooi vlak neer als je de hoofdsteunen niet te ver omhoog gezet hebt. Bij sommige auto's valt het niet vlak neer als je de bank naar voren duwt.

De Getz is ietsje hoger en met een verhoogde instap, dat is wel fijn vind ik. Ik heb nooit gezeik gehad met mijn Getz, eigenlijk probleemloos tot de 2 ton gereden. Heb hem nu nog steeds.

Toen ik bij mijn ouders weg verhuisde was het mijn verhuisauto en heeft bijna de hele inboedel de binnenkant gezien. (Behalve het bankstel).

Een Mitsubishi Colt is volgens mij iets zuiniger nog en iets ruimer van binnen dat zou voor mij een andere kandidaat zijn. Super betrouwbaar ook. Als ik nu een auto in die categorie moest kopen, kocht ik een Colt.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-11 11:55
matk89 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:37:
Qua vorm zoek je dus dit: een hatchback. (dat helpt wellicht in zoeken)
Een auto waarbij je via de kofferklep bij de cabine kan komen, zonder dat het direct een stationwagen is.

Ford Fiesta of Honda Jazz zijn denk ik wel geschikt. Niet te zwaar (volgens mij ~ 800 KG) en doen precies wat jij wilt voor ook dat budget.
Fiesta heeft niet echt een achterbank die goed plat kan, zoals de TS graag wil :) (model uit 2009 - )

Laden doe je met je zonnepanelen

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik stond voor ongeveer het zelfde, met het zelfde budget. Is uiteindelijk een Passat station geworden :+

Maar: kijk eens naar een Peugeot 206 SW. Klein, licht, station, bank plat ruimte zat. Pak de 1.6 benzine, dan heb je 110 pk (de 1.4 doet 75 iirc).

Alternatief: Ibiza ST, ook zo'n kleine station. Al weet ik niet of die voor 3500 te krijgen zijn. Meeste dat er staat is een 3 cylinder diesel. Rondom huis lekker zuinig, op de snelweg moeten ze harder werken en dus onzuiniger. Maar ook prima auto verder :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:34
Ik heb een 3 deurs Ibiza 1.4 reference uit 2005 gehad, en de ruimte viel toch best tegen: de achterbank gaat alleen plat met de zitting van de achterbank omhoog, wat je weer 20cm lengte kost: met de zitting omlaag is er geen vlake laadvloer. De station versie zal wel meer ruimte hebben. Qua rijcomfort was het verder een prima auto (ik had de betere 'sport'stoelen) , het verbruik bij 80% snelweg was ~1:14.

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:50
Net iets boven je budget: Renault Clio Estate

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Misschien een compleet andere kant op, maar een klein busje? Renault Kangoo, Opel Combo, Peugeot Partner/Citroen Berlingo, Fiat Doblo...

Kleiner dan je huidige Astra, maar met een gigantische hoeveelheid ruimte :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• maartend
  • Nu online
MK1998NL schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:20:
Misschien een compleet andere kant op, maar een klein busje? Renault Kangoo, Opel Combo, Peugeot Partner/Citroen Berlingo, Fiat Doblo...

Kleiner dan je huidige Astra, maar met een gigantische hoeveelheid ruimte :P
Ook al wat over lo;en denken, maar rijden niet echt zuinig

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:26:
Ik stond voor ongeveer het zelfde, met het zelfde budget. Is uiteindelijk een Passat station geworden :+

Maar: kijk eens naar een Peugeot 206 SW. Klein, licht, station, bank plat ruimte zat. Pak de 1.6 benzine, dan heb je 110 pk (de 1.4 doet 75 iirc).

Alternatief: Ibiza ST, ook zo'n kleine station. Al weet ik niet of die voor 3500 te krijgen zijn. Meeste dat er staat is een 3 cylinder diesel. Rondom huis lekker zuinig, op de snelweg moeten ze harder werken en dus onzuiniger. Maar ook prima auto verder :)
Als station niet vereist is: Bij de 206 niet-SW klik je de achterbank eruit, rugleuning plat en je hebt een platte laadvloer van 130x130. Zo ben ik samen met vriendin 3 weken door scandinavie geweest, hele huisraad past in de kofferbak van een 206 :P.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
2 maanden van tevoren de Astro laten keuren, komt die er niet doorheen zoek je verder ;)

(Btw: een 1.6 8v? Heb ook een Astra G (dan wel een hatchback) gehad, 1 L per 500 KM..) de 16v staat er verder ook wel om bekend

[ Voor 42% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 12-12-2017 13:35 ]

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:03
Misschien ook handig om mee te nemen in je besluit: mag ik er over 2 jaar nog op de plaatsen komen waar ik heen wil.

Er worden her en der wat redelijk strikte normen genoemd (vooral DE, maar je weet het hier in NL nooit). Persoonlijk zou ik een diesel passeren als je er voorlopig mee wilt blijven rijden. Vergeet ook niet dat als een auto ergens niet meer de stad in mag de dagwaarde vrijwel nul is in die streken.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:45
maartend schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:05:
[...]

Dat is juist het lastige, niet bij mij in de omgeving (en dan bedoel ik dat ik mnstens 80 km enkele reis moet rijden). Dus vandaar dat ik een beetje wil weten wat voldoet aan wat ik zoek, nl. die bagageruimte
Ook niet bij je in de buurt een groot occasion-centrum met een ruim aanbod van veel verschillende auto's? Kun je in ieder geval afvinken/wegstrepen welke auto's wel/niet voldoen. Kun je altijd zelf verder op zoek gaan.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:53

Wuursj

want worst is al bezet

De Honda Jazz heeft inderdaad buitengewoon veel bagage ruimte voor zo'n autootje als je de bank neer klapt. Die achterbank constructie is best slim. Dat samen met zijn lage gewicht (lichter dan je nu hebt is erg lastig, auto's worden steeds zwaarder) en Honda-betrouwbaarheid maakt het best een goede kanshebber. Een nadeel: meer mensen vinden dat dus hij is best duur voor wat je krijgt. Maar binnen je budget zou wel moeten lukken.

De kleine stations zijn verder dun bezaaid: 206 SW, Skoda Fabia / Seat Ibiza station (zelfde platform), Clio III station zijn allen al genoemd. Blijft over de Suzuki Baleno (oud model) maar die beginnen wel erg op leeftijd te raken. Wel erg licht!

Mocht je trouwens niks om auto's geven (en daar lijkt het wel op), is de Dacia Logan MCV (oud model) geen optie? Volgens mij is er geen grotere bageruimte te krijgen per euro. Al gaat die ook over de 1000kg heen.

En inderdaad zoals gezegd: oprijden die Astra. Verbruik van 1:15 is nog best te doen, qua belastingen zal het niet snel goedkoper worden. Elk jaar erbij is meegenomen. Al is veel olie in de lucht gooien moreel wel discutabel.

[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 12-12-2017 15:04 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• duinroosje
  • Laatst online: 01-01 10:37
Peugot 1007? kun je de achterbanken allemaal plat maken

Verwijderd

YoGi_Berra schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:55:
Suzuki Liana uit 2007, je gaat lichter rijden maar krijgt er een ton aan ruimte voor terug.
Geen raket, maar ideale auto van een surferbuddy (kite als windsurf) van me.
Wij hebben 3,5 jaar geleden ook een Suzuki Liana gekocht. Twijfelden tussen de Honda Jazz en de Liana. Beide auto's stonden in de top 3 van meest betrouwbare auto's in de http://www.reliabilityindex.com/
Het is echt onvoorstelbaar hoe groot de kofferbak van de Jazz is, zelfs met de bank omhooggeklapt. De bank naar beneden klappen klapt de achterstoel ook meteen naar beneden.

Waarom dan toch voor de suzuki gegaan? We hebben toen een auto uit 2004 gehaald met 90.000km voor 3500 euro, niemand wil de Liana hebben omdat hij er lelijk uitziet. Dat zie je in de prijs. In die 3,5 jaar is er nooit iets geweest met de auto. Alleen banden, beurten en benzine betalen we.

Het is heerlijk om een auto als gebruiksvoorwerp te hebben. Niet druk maken over krassen en schoonmaken. De Liana is comfortabel en heeft goede stoelen en alles is met een Japanse kwaliteit gemaakt.
Nadelen: De auto heeft zachte vering, comfortabel op het rechte stuk, niet zo sportief in de bochten. Je kunt wel hard genoeg de bocht om, maar het is niet sportief. Mensen verwachten steeds dat je langzaam rijdt en halen je dus snel in of voegen net voor je in.

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:30
Opel Meriva?

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-11 19:56
Daihatsu gran move, 965kg alleen weet ik niet zeker of de bank vlak te krijgen is

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

tomas123 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:56:
Daihatsu gran move, 965kg alleen weet ik niet zeker of de bank vlak te krijgen is
Een Gran Move is inmiddels echt wel een achterhaalde auto. Plus die hebben erg veel last van roest (en zijn gevoelig voor lekke koppakkingen)

Vaak bu'j te bang!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:11
Jazz wilde ik ook net posten hier. Kwam dit plaatje tegen :+
Afbeeldingslocatie: http://images.car.bauercdn.com/upload/10450/images/8hondajazzfitcareview.jpg
(bron)

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-11 19:28
Wuursj schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:51:
Dacia Logan MCV (oud model) geen optie?
Kan ik beamen mijn schoonvader rijdt ermee. Daar past heel veel in. De eerste variant heeft van die bestelbusdeuren. Tis wel een auto die niks extra's met zich meeneemt qua luxe. Maar van de andere kant, wat er niet op zit kan niet kapot.

Misschien een Xsara Break? Wel iets zwaar, mensen vinden hem buiten de citrofielen om niet erg interessant. Kan voor weinig worden aangeschaft, beetje van de 3500 euro opzij zetten voor onderhoud.
Zelf wel een fan van de XU motoren.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Of een Dacia Sandero, 950 kg (1.2 ), bouwjaar vanaf 2008 binnen budget en een bak ruimte. In principe beproefde Renault techniek en volgens mij zijn ze behoorlijk betrouwbaar.

Wear Sunscreen!

• Valorian
  • Laatst online: 21:10
Is een 206 SW niets voor je? Is een relatief kleine station, maar nauwelijks langer en zwaarder dan de normale 206 en wel volwaardig platte laadvloer bij inklappen achterbank. De benz variant haalt alleen geen 1 op 15, eerder 1 op 13 gemiddeld. Is er in 1.4, 1.6 en 2.0 uitvoering.

Nb: als je heel goed zoekt ook te vinden met cruise control.

Edit: zie bij teruglezen dat enkelen mij al voor waren met de 206sw tip ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 13-12-2017 00:01 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Volgens mij moet TS maar eens een keuze gaan maken ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• maartend
  • Nu online
Falcon schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:08:
Volgens mij moet TS maar eens een keuze gaan maken ;)
TS is zich aan het inkijken aan wat er in de buurt is en gaat idd voor de Honda, Mitsubishi, Skoda Fabia of dire Lania kijken.

Thnx allen.

Oja, ik neem toch ook mee in de overweging om mijn Atsra op te rijden. Gebruikt echt nog geen liter olie op de 1000km, gebruikt gewoon wat olie. En dat vind ik nooit fijn.

[ Voor 28% gewijzigd door maartend op 13-12-2017 09:25 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

UTwizard schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:13:
Ben fan van die dingen begrijp me goed maar als je die bank zo op klapt moet je de voorstoelen heel ver naar voren zetten. Met m'n 1.93 kan ik fysiek dan nog net rijden maar meer dan een kwartier wil ik dat niet doen.

• maartend
  • Nu online
GoldenSample schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:13:
[...]

Ben fan van die dingen begrijp me goed maar als je die bank zo op klapt moet je de voorstoelen heel ver naar voren zetten. Met m'n 1.93 kan ik fysiek dan nog net rijden maar meer dan een kwartier wil ik dat niet doen.
Thnx. Valt dus af. Is ook bij Twingo zo.

• Bas.
maartend schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:20:
[...]

TS is zich aan het inkijken aan wat er in de buurt is en gaat idd voor de Honda, Mitsubishi, Skoda Fabia of dire Lania kijken.

Thnx allen.

Oja, ik neem toch ook mee in de overweging om mijn Atsra op te rijden. Gebruikt echt nog geen liter olie op de 1000km, gebruikt gewoon wat olie. En dat vind ik nooit fijn.
Dan valt het olieverbruik ook nog wel mee!
Wanneer het meer wordt dan een liter op 1000km moet je je pas zorgen gaan maken.

Welk type motor heb je? Bepaalde typen motoren in de Astra G's hebben een probleem met verstopte carterventilatie waardoor je olieverbruik krijgt. Het hoeft niet eens aan slijtage te wijten zijn.

Als je handig bent kun je dit altijd proberen schoon te maken en kijken wat het doet.

Neem ook mee dat wanneer je een andere gebruikte auto koopt dat je dan evengoed een issue kunt hebben met olieverbruik.

Wat zijn de verdere mankementen aan de astra? Ze willen nog weleens roesten. Hoe is het daarmee gesteld?

• maartend
  • Nu online
Bas. schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:19:
[...]

Dan valt het olieverbruik ook nog wel mee!
Wanneer het meer wordt dan een liter op 1000km moet je je pas zorgen gaan maken.

Welk type motor heb je? Bepaalde typen motoren in de Astra G's hebben een probleem met verstopte carterventilatie waardoor je olieverbruik krijgt. Het hoeft niet eens aan slijtage te wijten zijn.

Als je handig bent kun je dit altijd proberen schoon te maken en kijken wat het doet.

Wat zijn de verdere mankementen aan de astra? Ze willen nog weleens roesten. Hoe is het daarmee gesteld?
Thnx. Ik ga nu een stomme vraag stellen. Hoe weet ik welk type moter ik heb? waar kan ik dat vinden?

Verdere issues? motermanagement wat gaat branden als ik stationair stilsta. Al uitgelezen, niks te vinden/ Geen roest.

• Bas.
maartend schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:25:
[...]

Thnx. Ik ga nu een stomme vraag stellen. Hoe weet ik welk type moter ik heb? waar kan ik dat vinden?

Verdere issues? motermanagement wat gaat branden als ik stationair stilsta. Al uitgelezen, niks te vinden/ Geen roest.
Kenteken bij autoweek.nl ingeven, daar staat als het goed is ergens je motorcode.

Kan zijn in de trant van X16SZR, X16XEL, X18XEL, Z16SE etc.

• maartend
  • Nu online
Dit is het

Opel Astra Stationwagon 1.6i GL, X16SZR

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De goeie ouwe 8 klepper dus :9

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• maartend
  • Nu online
Is dat goed?

• Bas.
Ja zijn prima blokjes. :) Zijn niet stuk te krijgen. Wel altijd netjes elk jaar olie en filter wisselen en af en toe een lange rit maken, dat vinden ze fijn.

Wanneer heb je voor het laatst olie ververst en oliefilter vernieuwd? En welke olie zit er nu in?

Rij je veel korte ritten?

Trouwens normaalgesproken bij storingslampje wordt er een foutcode opgeslagen in de ECU die je kan uitlezen. Dus dat vind ik vrij apart.

[ Voor 14% gewijzigd door Bas. op 15-12-2017 12:53 ]

• maartend
  • Nu online
Bas. schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:45:
[...]

Ja zijn prima blokjes. :) Zijn niet stuk te krijgen. Wel altijd netjes elk jaar olie en filter wisselen en af en toe een lange rit maken, dat vinden ze fijn.

Wanneer heb je voor het laatst olie ververst en oliefilter vernieuwd? En welke olie zit er nu in?

Rij je veel korte ritten?

Trouwens normaalgesproken bij storingslampje wordt er een foutcode opgeslagen in de ECU die je kan uitlezen. Dus dat vind ik vrij apart.
Olie is vervangen in april ,met de keuring. doe ik altijd. Ja ik rij tegenwoordig meer kleine ritjes. Maar ook lange.
ECU is meerdere keren uitgelezen. Heb ergens begrepen dat het de lambda kan zijn, geld van vervangen niet waard.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

maartend schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:04:
[...]

Olie is vervangen in april ,met de keuring. doe ik altijd. Ja ik rij tegenwoordig meer kleine ritjes. Maar ook lange.
ECU is meerdere keren uitgelezen. Heb ergens begrepen dat het de lambda kan zijn, geld van vervangen niet waard.
Weet niet hoe duur lambda's van een Opel zijn, maar bij onze auto kosten ze nog geen 100 euro per stuk voor nieuwe, en het is een klusje wat je makkelijk zelf kan doen.

Slechte lamda sonde zorgt er ook voor dat ie sowieso minder lekker rijdt, het mengsel is gewoon niet zo goed.

People as things, that’s where it starts.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welke olie hebben ze bij de laatste beurt in je blok gegooid?

Ik zie bij Eurol olie-advies 5W40 als eerste keus, 5W30 als tweede keus. 5W30 is dunner op bedrijfstemperatuur dan 5W40 en zal dan ook sneller verbruiken.

Verder wat betreft verbruik: als jij veel korte stukjes rijdt krijg je vocht in je olie. Dat peil je met koude motor ook gewoon mee. Daar pleur je dan een halve liter bij en je olie staat weer op max. Vervolgens rijd je een lange rit van 200km en vervolgens mag je weer olie bijvullen omdat het vocht verdampt is tijdens je lange rit.

• maartend
  • Nu online
_JGC_ schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:17:
Welke olie hebben ze bij de laatste beurt in je blok gegooid?
Ik geloof 10W40

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:53

Wuursj

want worst is al bezet

RobinHood schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:44:
[...]

Weet niet hoe duur lambda's van een Opel zijn, maar bij onze auto kosten ze nog geen 100 euro per stuk voor nieuwe, en het is een klusje wat je makkelijk zelf kan doen.

Slechte lamda sonde zorgt er ook voor dat ie sowieso minder lekker rijdt, het mengsel is gewoon niet zo goed.
Sterker nog, een kapotte lamda verdien je meestal weer snel terug. Een motor met foutieve waarden gaat vaak in noodloop met rijker mengsel en meer verbruik. Ook kan je katalysator er aan gaan en dan haal je opeens die APK niet meer. Nieuw zijn ze rond de 50 euro.

Haal er desnoods een op de sloop, ik was bij een vorige auto voor 20 euro klaar. Lambda's zijn redelijk standaard en niet auto-merk specifiek. Het stekkertje soms wel.

Of het een eenvoudig klusje is, hangt af van de auto. Bij auto's met het uitlaatspruitstuk aan de achterzijde (tegen schutbord aan) kan het best een irritant klusje zijn. Maar de astra 1.6i zit gewoon goed bereikbaar aan de voorzijde.Hier zie je hem zitten, links naast het oliefilter met paars draadje:

Afbeeldingslocatie: https://autoonderdelenmade.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/600x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/d/s/dsc09820.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 15-12-2017 15:18 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wuursj schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:13:
[...]

Sterker nog, een kapotte lamda verdien je meestal weer snel terug. Een motor met foutieve waarden gaat vaak in noodloop met rijker mengsel en meer verbruik. Ook kan je katalysator er aan gaan en dan haal je opeens die APK niet meer.
Haal er desnoods een op de sloop, ik was bij een vorige auto voor 30 euro klaar. Lambda's zijn redelijk standaard en niet auto-merk specifiek. Het stekkertje soms wel.
Of het een eenvoudig klusje is, hangt af van de auto. Bij auto's met het uitlaatspruitstuk aan de achterzijde (tegen schutbord aan) kan het best een irritant klusje zijn.
Klopt, onze Soeb is sowieso al een beetje een zuipschuit, maar met een dode lambda sonde was het echt ruk :X

Was wel vergeten dat normale auto's natuurlijk het uitlaatspuitstuk op een wat moeilijkere plaats kunnen hebben, bij een Soeb kun je allebei de sondes makkelijk vervangen, de uitlaatspruitstukken zitten namelijk aan de onderkant van het blok, en de sonde zit dus gewoon onder de auto, als hij zin heeft om eraf te gaan is het nog geen kwartiertje werk om 'm te vervangen.

Maar hoe dan ook zie ik eigenlijk geen reden om de sonde niet te vervangen, al is het natuurlijk wel zo economisch om het lekker zelf te doen.

People as things, that’s where it starts.

• maartend
  • Nu online
Lastige is, de uitlezing geeft niet aan dat het de lamda is, maar google op zoek naar motormanagement lampje brandt, opel, geen aanwijzing waarom. Dus het is niet eens zeker. Maar ik zal eens laten kijken.

Lijkt er eigenlijk steeds meer op dat ik niet voor een andere ga, maar deze toch op ga rijden.
Pagina: 1