Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Pc start sloom op hdd 100% gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• damitch300
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 05-02 09:55
Mijn vraag

Ik heb sinds deze zomer een Asus laptop met een 1tb schrijf HDD en een 240gb m2 ssd
Deze hdd is sinds deze week onbruikbaar waardoor de laptop niet opstart, en op een andere laptop geeft de HDD 100% gebruik aan en kan wel de mappen zien maar loopt vast bij openen.
De laptop heeft windows op de M2 staan maar start niet op voorbij bios zonder de hdd (ook raar?).

Hoe kan ik de hdd clonen terwijl die 100% in gebruik is. Ik vermoed dat ie stuk aan het gaan ja.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
2e laptop en macrium reflect
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Hdd geeft aan 100% gebruik
...

Beste antwoord (via damitch300 op 16-12-2017 20:26)

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 24-03 08:59
Die schijf is niet helemaal fris meer.
Hij heeft geen communicatiefouten met het moederbord (CRC-fouten), daar ligt het niet aan.
Je zou de schijf een tijd aan de stroom aangesloten kunnen laten staan, zonder dat hij wordt gebruikt (maar wel actief houden), dan kan hij wellicht nog de "Huidig wachtende sectoren" corrigeren door herhaald uitlezen.

Hoe verder?
ik zou heel snel zorgen voor twee backups van alle belangrijke data op deze harddisk, dan deze harddisk opnieuw volledig formatteren (de lange versie daarvan) en de data er terug op kopiëren.
Bij het formatteren gaat alle data op die schijf verloren, daarom het advies om te zorgen voor 2 backups op verschillende schijven (en die te controleren voordat je het formatteren opstart).
Daarna kan je de harddisk gewoon verder gebruiken, mits je zorgt voor actuele backups EN je de Smart gegevens van die harddisk in de gaten houdt: de Heringedeelde/Huidig wachtnde/niet corrigeerbare sectoren mogen na het formatteren niet meer oplopen. Doen ze dat toch, dan moet je de harddisk vervangen.

Alle reacties

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Al de SMART waarden uitgelezen? Begin daar eens en post je resultaat hier zoals beschreven in de openingspost van dat topic.

• damitch300
Heb dit net geprobeerd maar dit werkt helaas niet. Heb de HDD nu als EHDD omdat mijn nieuwe laptop niet meer opstart.
Crystal disk info ziet die hardeschrijf niet terwijl de verkenner de hdd wel opent (maar bij acties loopt die vast).

edit: Als ik deze hdd als 2e hdd toevoeg aan mijn oude laptop dan start die ook niet op en zegt de bios dat er niks is om naar te booten.
Er staat dus iets op die hardeschrijf dat de hele bootorder verstoord...

edit2:
schijfbeheer werkt tot je de HDD in de usb steekt, en als ie eral inzat dan werkt die niet.

[Voor 41% gewijzigd door damitch300 op 11-12-2017 21:07]

• guido2545
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 24-02 18:20
Werk windows 10 bij naar de nieuwste Build (1709).
PAs ook een nieuwe laptop, en na het bijwerken naar 1709 is het probleem opgelost

Vakgebied: |Netwerk|Voip|DNS|Hosting|Servers|

• Renault
Blijkbaar is bij installatie van Windows 10 een deel van de opstartbestanden op de harddisk terechtgekomen.
Wat normaal gesproken jouw situatie herstelt, is de harddisk tijdelijk verwijderen en opstarten van een Windows10 installatie medium. Daarbij kies je niet voor "Windows installeren", maar voor "herstel opties".
Daar kies je voor "opstartherstel" en daarna start je laptop vanaf de SSD zonder harddisk.
Daarna kan je de harddisk weer in je laptop zetten en uittesten (eerste de Smart parameters uitlezen?) wat ermee mis is.

• damitch300
Goeiedag

Vandaag mee verder gegaan.
Ik kan de pc nu opstarten met de 2e HDD erbij.
Echter kan de crystaldiskinfo de HDD niet zien en geeft schijfbeheer aan dat de hdd niet geinitialiseerd is.
Ik moet hem naar een MBR of GPT converteren.

Echter heb er nogal wat fotos op gezet zonder nog een backup te maken (kom net terug van een paar maanden varen).
http://i68.tinypic.com/20a8kqp.jpg
http://i68.tinypic.com/300gmkm.jpg

[Voor 30% gewijzigd door damitch300 op 15-12-2017 13:43]

• damitch300
Hmm raar gevalletje.

Windows 10 herstelmedia werkte niet.
Windows 8 installatie cd werkte niet, gaf error en herstart
Laptop start ineens op na windows 8 installatie cd.
Herstel media via de laptop zelf werkt ook niet (programma crasht en laptop herstart)

Ik doe er een usb stick in om daarop de herstel media te proberen te krijgen.
Ineens werkt alles weer...

Ik heb voor de zekerheid nu een clone programma aan en clone de hdd...

Heb nu alleen wel een 1tb ehdd in RAW staan die niet terug naar ntfs wilt 😂

[Voor 9% gewijzigd door damitch300 op 15-12-2017 14:35]

• damitch300
http://i64.tinypic.com/2woymwh.jpg

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Renault
Die schijf is niet helemaal fris meer.
Hij heeft geen communicatiefouten met het moederbord (CRC-fouten), daar ligt het niet aan.
Je zou de schijf een tijd aan de stroom aangesloten kunnen laten staan, zonder dat hij wordt gebruikt (maar wel actief houden), dan kan hij wellicht nog de "Huidig wachtende sectoren" corrigeren door herhaald uitlezen.

Hoe verder?
ik zou heel snel zorgen voor twee backups van alle belangrijke data op deze harddisk, dan deze harddisk opnieuw volledig formatteren (de lange versie daarvan) en de data er terug op kopiëren.
Bij het formatteren gaat alle data op die schijf verloren, daarom het advies om te zorgen voor 2 backups op verschillende schijven (en die te controleren voordat je het formatteren opstart).
Daarna kan je de harddisk gewoon verder gebruiken, mits je zorgt voor actuele backups EN je de Smart gegevens van die harddisk in de gaten houdt: de Heringedeelde/Huidig wachtnde/niet corrigeerbare sectoren mogen na het formatteren niet meer oplopen. Doen ze dat toch, dan moet je de harddisk vervangen.

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Een nieuwe harde schijf met zoveel bad sectors, dat is niet goed.
Data eraf, en terug voor garante zou ik zeggen.

• Renault
272 inschakelingen en 338 bedrijfsuren: nog wel garantie, maar "nieuw"?
Je hebt eerst de garantie van de winkel en na die periode kan je googlen naar RMA-mogelijkheden.
Maar daar krijg je de data niet mee terug.

• damitch300
Heb de laptop gekocht in Juni dus is ''nieuw''.
Ga even kijken wat ik kan doen met de garantie.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True