Hoe laptop verbeteren, grafische kaart of RAM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1009097

Topicstarter
Hi!

Ik wil mijn laptop verbeteren aangezien ik merk dat hij langzaam wordt en bepaalde dingen niet meer goed kan. Ik gebruik mijn laptop voor mijn studie, hiervoor heb ik niet heel veel zware programma's maar ik gebruik bijv. SPSS, Matlab, en programmeer in Java (via Eclipse). Daarnaast gebruik hem nog voor dingen zoals foto- en videobewerking (Adobe photoshop, illustrator, indesign en premiere pro). Ik merk dat hij slomer is met het runnen van mijn code dan van de meeste studiegenootjes en bij premiere pro is hij ontzettend sloom en geeft hij regelmatig aan dat ik te weinig werkgeheugen heb.

Momenteel run ik windows 10, ik heb een Asus K56CB, met daarin een SSD van 128 gb, een 500gb harde schijf, een I5-3317U CPU @ 1.70GHz, NVIDIA GeForce GT 740M grafische kaart en 1 4gb RAM (1600MHz) (ik heb in totaal 2 slots, 1 nu in gebruik). Hij is in de zomer van 2013 gekocht (aanvang studie).

Nu is dus de vraag, wat kan ik het beste upgraden? Ik zat zelf te denken aan RAM, maar dan zou ik graag 8gb erbij kopen. Kan dat, aangezien ik 4 erin heb zitten? En kan ik dan 1866 kopen of 1600? 1 kost ong 84 zag ik (https://goo.gl/qapKS1). Of is het nuttiger om mijn grafische kaart te upgraden (en hoeveel zou dat ongeveer kosten)? Ik game niet, ik doe alleen videobewerking (vaak 1080 of 1440, meestal niet meer, heel uitzonderlijk 4K) en dus wat programmeren enzo. En is het nuttig om mijn processor te upgraden en hoeveel zou zoiets kosten?

Ik wil niet te veel kwijt zijn maar ik studeer nog wel 2 jaar, dus ik wil graag tot dan nog vooruit (of is dat af te raden?), dan kan ik daarna een nieuwe kopen.

Ik hoop dat alles duidelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvmullem2001
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05-2023
Hallo,

Allereerst, het is een laptop. bij laptops valt vaak niet heel veel te upgraden op de ram na. in deze laptop kan maximaal 8gb dus dat zou kunnen. voor de rest kun je (Mocht je die nog niet hebben) een SSD aanschaffen. dit zou de rendersnelheid bij videobewerking iets kunnen versnellen, maar het zou geen wereld van verschil zijn. bij videobewerking wordt ook veel cpu power gebruikt. deze I5 is een beetje aan de slome kant voor het renderen van bijv. 4K. mijn advies zou toch, ondanks dat je niet veel wilt uitgeven, een nieuwe laptop te kopen. of inderdaad het ram geheugen upgraden(dit zou je wel van die meldingen van je werkgeheugen afhelpen). maar vergeet niet, het is een laptop uit 2013 dus inmiddels ook alweer meer dan 4 jaar oud.

ik hoop je hierbij geholpen te hebben.

Met vriendelijke groet,

Jesse van Mullem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
CPU en GPU vervangen kan inderdaad vaak niet, of anders slechts met veel risico! Dat zou ik alleen doen als je het geld hebt liggen voor een nieuwe laptop.

Het geheugen uitbreiden is sowieso een goed idee. Je kan er dan 4GB bij steken. Misschien kan je ook wel de SSD vervangen, als dat al een oudje is bijvoorbeeld valt er misschien wel iets te winnen met het kopen van een nieuw model.

Al zal de snelheidswinst die je met beide mogelijkheden haalt marginaal zijn ben ik bang.... Kijk ook eens naar Windows zelf, wellicht kan je die wat opruimen om wat snelheid te winnen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Mijn computer is redelijk schoon, ik denk dat ik 3-4 maanden geleden deze heb opgeschoond, maar wellicht dat ik wat bestanden er nog af kan halen. Is het ook mogelijk om er 8gb bij te steken? dat zou ik het liefste doen nl.

Maar bedankt, dan ga ik gewoon extra RAM erbij stoppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvmullem2001
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05-2023
Anoniem: 1009097 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:20:
Bedankt voor jullie reacties! Mijn computer is redelijk schoon, ik denk dat ik 3-4 maanden geleden deze heb opgeschoond, maar wellicht dat ik wat bestanden er nog af kan halen. Is het ook mogelijk om er 8gb bij te steken? dat zou ik het liefste doen nl.

Maar bedankt, dan ga ik gewoon extra RAM erbij stoppen!
Met 8gb extra bedoel je neem ik aan dus in totaal 12gb? Dit is helaas niet mogelijk, je kunt in totaal maximaal 8gb kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat bedoel ik inderdaad. Ik heb 2 slots en heb nu in 1 slot 4gb zitten. waarom kan ik er niet 8gb bijprikken dan?

en als ik er 8gb bij prik, moet dit dan 1600 mhz zijn (aangezien mijn 4gb dat ook is) of kan het 1866 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 23:37
Sowieso ligt het eraan wat je laptop zelf ondersteunt. En om geen gezeik te krijgen met booten of iets anders kan je het beste exact hetzelfde geheugen pakken. Dezelfde snelheid, latency en voltage.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Pagina: 1