Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Voordat je begint te lezen alvast excuses voor de lappen tekst. Dit valt haast niet te resumeren.

Momenteel zoek ik voor 3 personen een nieuwe smartphone.
Een voor mijn broer en 2 voor zijn schoonouders.

Mijn broer heeft deze: pricewatch: Motorola Moto G (2013) (4G) 8GB Zwart
Ene schoonouder heeft een oudere Samsung Galaxy en de andere een Nokia dumbphone. (
types zijn mij onbekend).

Ze hebben geen hoge eisen; gewoon het gebruikelijke Whatsapp, bellen, foto's maken en wat internetten.
Mijn broer vind daarnaast belkwaliteit belangrijk erg belangrijk.
Alle drie hebben ze verschillende situaties qua abonnement (verbruik, einde contractdatum enz. enz.) dus dat zoek ik uit zodra ik de juiste telefoon voor hen in gedachte heb.

Ik zit al een tijdje rond te zoeken en ik kom eigenlijk op deze toestellen uit:

pricewatch: Xiaomi Mi A1 Zwart
Snapdragon 625, 5,5" 1080p scherm, 4GB werkgeheugen, 64GB opslag, SD-slot
Mijn grote voorkeur. Fijne Soc (qua snelheid/zuinigheid), veel (opslag)geheugen, schone Android en zicht op updates. Camera is sowieso vast wel een verbetering t.o.v. wat ze nu hebben.
In combinatie met abonnement ook nog vrij voordelig te krijgen (onder de €200).
Wat mij betreft 1 groot (pun intended) nadeel; (scherm)formaat. Het is een erg grote telefoon.
Was dit toestel nou 0,5 - 1" kleiner, dan had ik dit hele topic niet geopend, want dan was het deze geworden. :P

De Motorola Moto G5-serie. Dit is een lastige want specs lopen door elkaar heen.
pricewatch: Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs
Snapdragon 430, 5" 1080p scherm, 3GB werkgeheugen, 16GB opslag, SD-slot
Met zo'n €180 veruit de goedkoopste van de serie en ook mooi klein formaat.

pricewatch: Motorola Moto G5S (3GB ram) Grijs
Snapdragon 430, 5,2" 1080p scherm, 3GB werkgeheugen, 32GB opslag, SD-slot, spatwaterdicht.
Voor zo'n €50 meer krijg je dus iets andere behuizing, iets grotere accu en scherm en nieuwe camera(setup)

pricewatch: Motorola Moto G5 Plus Dual Sim Zilver
Snapdragon 625, 5,2" 1080p scherm, 3GB werkgeheugen, 32GB opslag, SD-slot, spatwaterdicht.
Voor nog eens €15 meer heb je weer de 'oude' behuizing en camera, maar wel een betere Soc.

pricewatch: Motorola Moto G5S Plus (3GB ram, dual sim) Grijs
Snapdragon 625, 5,5" 1080p scherm, 3GB werkgeheugen, 32GB opslag, SD-slot, spatwaterdicht.
Ongeveer even duur als de vorige, maar met de vernieuwingen van de G5S, groter scherm en betere Soc.

Als je deze vier vergelijkt dan is de G5 het kleinst en veruit goedkoopst.
Zet je de overige 3 naast elkaar, dan zie dat dat G5 plus nét iets groter is dan de andere twee, maar alle drie nagenoeg even groot zijn.
Dit wetende en het feit dat voor nagenoeg dezelfde prijs de G5S Plus duidelijk de beste papieren heeft; is die van deze drie duidelijk de betere keus.

pricewatch: Nokia 5 (single sim) Zwart
Snapdragon 430, 5,2" 720p scherm, 2GB werkgeheugen, 16GB opslag, SD-slot.
Ten opzichte van de Xiaomi en Motorola's minder scherm en minder geheugen.
Ontwerp (metaal) is misschien mooier; maar niet per se beter. Accuduur is minder dan de Motorola; camera's zijn op beide merken niet zo best; de G5s en G5s Plus misschien iets beter.
Zie eigenlijk geen reden om voor de Nokia te gaan t.o.v. van bijvoorbeeld de gelijk geprijsde G5.

pricewatch: Nokia 6 3GB ram, 32GB opslag Zwart
Snapdragon 430, 5,5" 1080p scherm, 3GB werkgeheugen, 32GB opslag, SD-slot
€50 duurder dan de 3; groter scherm, 3GB i.p.v. 2GB werkgeheugen maar zelfde Snapdragon 430.
Maar al net zo'n bakbeest als de Xiaomi Mi A1 en Motorola G5s Plus.
Daarom ook niet zo aantrekkelijk.

pricewatch: Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart
Samsung Exynos 7 Octa (7880), 5,2" 1080p scherm, 3GB werkgeheugen, 32GB opslag, SD-slot, stof- en waterdicht.
Deze heeft een andere broer. Was ook wel ongeveer het formaat waaraan hij dacht.
Grootste pré is natuurlijk stof- en waterdichtheid. Verder heb ik geen idee hoe deze in gebruik presteert t.o.v. Snapdragon en in hoeverre Samsung hun eigen skin en apps zit te pushen (lees: toestel langzamer maken). Met €300 wel veruit het duurste toestel. In combinatie met abonnement ook zo'n €80 duurder dan de Xiaomi.

Concluderend:
- De Motorola G5 is het goedkoopst en kleinst.
Jammer is dat deze slechts 16GB opslaggeheugen heeft wat mogelijk toch wel snel problemen gaat opleveren met apps e.d. Foto's kun je wel opslaan op een geheugenkaart.

- Voor mijn broer die toch wat meer apps e.d. gebruikt lijkt mij 16GB opslaggeheugen toch wel te weinig.
De Nokia's lijken mij niet aantrekkelijk (heb aangegeven bij specifieke toestellen waarom niet) en dan blijven de Xiaomi en overige Motorola's over.

- Zoals je bij die link kunt zien; zijn de G5s en G5 Plus praktisch even groot, de G5s Plus iets groter en de Mi A1 nog iets groter. Maar tussen de kleinste (G5s) en grootste (Mi A1) zit 5 milimeter.
Het verschil tussen de G5 en G5 Plus: Danny.G in "Dual sim (4G+3G), compacte (<5"), Android gezocht"
De stap tussen de kleinste telefoon (G5) naar G5s is het grootst met bijna 6mm verschil in hoogte.

Samengevat; de G5 Plus is praktisch even groot als de G5, alleen 5 mm hoger met dus hetzelfde schermformaat. De G5s Plus is 2mm breder en 3 mm breder en scherm is 0,3" groter.
De Xiaomi is weer 2mm hoger.
Als je naar deze vergelijking in milimeters kijkt; lijkt het allemaal minimale verschillen; maar zodra je ze in een vergelijking gooit (zoals dus hier) ziet er uiteindelijk toch aardig verschil in formaat.
In de winkel kunnen we wel fysiek de Motorola's vergelijken maar de Xiaomi is naar mijn weten in geen winkel verkrijgbaar.

Vraag:
- Voor de schoonouders neig ik dus naar de Motorola G5. Goedkoop, klein en valt uit te breiden met SD-kaart voor de foto's. Ik kan verder eigenlijk weinig interessants vinden. Samsung biedt uiteraard veel toestellen maar die bieden óf minder voor dezelfde prijs of als ze goedkoper worden ga je aardig concessies doen lijkt me. Daarnaast heb ik het idee/ervaring dat Samsung veel rommel qua apps en skin meeleverd.
Zijn jullie het eens met de keuze voor de G5? Of zie ik goede telefoons over het hoofd? Of zouden ze met een goedkopere telefoon uit kunnen?

- Voor m'n broer is het lastiger. De G5 met Snapdragon 430 zal vast wel beter zijn (in gebruik) dan zijn huidige 400, maar het opslaggeheugen van slechts 16GB lijkt mij wel krap i.v.m. installatie van apps e.d.
Kiezen tussen de G5 Plus, G5s en G5s Plus is zoals eerder gezegd moeilijker.
En dan is er nog die Samsung A5; veruit het duurst maar qua formaat wel kleiner dan de Motorola's.

Zijn er Tweakers die niet zijn afgeschrikt door deze lap tekst en mij mij helpen? O+

Alle reacties

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:35
Wileyfox bekeken? Voor je schoonouders zou ik voor de Motorola G5 gaan. Voor je broer een Wileyfox? Of de A1 als die het formaat van de telefoon goed vind.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Opvallend hoeveel van deze vragen in dit budgetgenre ik de afgelopen dagen voorbij zie komen.
En steeds blijft het dan jammer dat die mensen de Nokia 5 voor €99 net gemist hebben rond bf/cm.

• Piet91
  • Nu online
quote:
sambalbaj schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:12:
Opvallend hoeveel van deze vragen in dit budgetgenre ik de afgelopen dagen voorbij zie komen.
En steeds blijft het dan jammer dat die mensen de Nokia 5 voor €99 net gemist hebben rond bf/cm.
Die heb ik inderdaad ook zien langskomen, maar toen zocht men nog niet naar telefoons.

Mijn broer loopt dus al jaren met de originele Moto G rond en heeft daar goede ervaringen mee en kiest nu voor de G5s Plus; volgens eigen zeggen vooral vanwege camera en belkwaliteit.
Persoonlijk was ik voor de Xiaomi gegaan, maar als hij de voorkeur voor de Motorola heeft ga ik daar niet moeilijk over doen; tenzij er hier Tweakers zijn die dit écht afraden. :P

Camera: heb eens wat reviews proberen door te lezen en je kunt er weinig mee. De een vind de camera uitstekend, de andere reviewer helemaal niets. Geldt zowel voor de Motorola en voor de Xiaomi.

Belkwaliteit: gelezen over terugvallen op 3G en belkwaliteit van de Xiaomi minder is. Geen idee in hoeverre dit helemaal klopt, maar dit is voor hem wel erg belangrijk.

Daarnaast zijn de Motorola en Xiaomi zeer aan elkaar gewaagd.
Zelfde schermformaat, zelfde Soc, evenveel RAM, vergelijkbare (metalen) behuizing etc. Waarin ze verschillen:
Xiaomi heeft een IR-blaster, 64GB geheugen, USB Type-C en kompas en heeft kans op meer/langer updates..
De Motorola heeft weer NFC.

De IR-blaster doet hij niet wat mee, USB Type-C betekent alleen maar dat hij nieuwe kabels moet kopen (hoewel China niet duur is natuurlijk ;) ) en kompas is geen enorm verlies.
NFC van de Motorola is dan ook weer geen enorme winst.
De 32GB van de Motorola is sowieso al een enorme winst t.o.v. de 8GB die hij nu heeft.

Abonnement is al zeker (KPN 400 min/sms en 2GB data i.v.m. vaste KPN aansluiting), nu nog de voordeligste webshop vinden. :P

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:44
Ik zou de schoonouders ook wat groter doen, de ogen gaan achteruit... Plus iedereen hetzelfde ondersteund ook veel makkelijker.

• Piet91
  • Nu online
quote:
swhnld schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:39:
Ik zou de schoonouders ook wat groter doen, de ogen gaan achteruit... Plus iedereen hetzelfde ondersteund ook veel makkelijker.
In dat opzicht zou ik alle drie de Xiaomi A1 kunnen doen. :P
Maar dat is wel een bakbeest hoor, zeker als je die vergelijkt met de Motorola G5 en dat houdt mij toch wel tegen.
Prijsverschil is niet zo groot; als ik bijvoorbeeld bij Belsimpel de toestellen i.c.m. abonnementen vergelijk (meerdere toestellen met meerdere providers vergelijken is lastig) zit er misschien zo'n €30 verschil tussen de G5 en de Xiaomi.
Ter vergelijking; de schoonmoeder betaal nu €10 p/maand voor Hollands Nieuwe 1000 min/sms/MB. maar is niet tevreden over bereik; dus nieuw abonnement zal iets op het netwerk van KPN of T-Mobile moeten worden.
Zoveel min/data is overigens ook niet nodig; kan wel wat minder.

Voor mijn broer zit dus al een tijdje de G5s Plus en Xiaomi A1 te vergelijken en wat is dat moeilijk.
Verschil komt eigenlijk neer op de camera. Lees wel wat verhalen dat de Motorola wat trager is maar voor de rest lijken de camera's sterk concurrerend.

En ik lees dus dat de Xiaomi soms de neiging heeft om terug te vallen van 4G naar (bijv.) 3G.

Voor hem staat het abonnement wel vast; KPN's 400 min/sms / 2 GB data vanwege KPN Compleet.

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:44
Als de schoonouders hun abonnement bij je broer op zijn huis adres zetten kunnen ze ook mee in KPN Compleet en hebben dan de data en belminuten verdubbeling waardoor je een goedkoper abonnement kan nemen.

Voor mijn ouders zijn we in een soortgelijk iets uitgekomen op een G5 Plus net voor de zomer. Zij kwamen van een Samsung S4 en wilde goedkoper, en na proberen in de winkel kozen ze zelf voor het bakbeest.

• Piet91
  • Nu online
quote:
swhnld schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:14:
Als de schoonouders hun abonnement bij je broer op zijn huis adres zetten kunnen ze ook mee in KPN Compleet en hebben dan de data en belminuten verdubbeling waardoor je een goedkoper abonnement kan nemen.
Dan is KPN alsnog duurder dan de concurrentie.
quote:
Voor mijn ouders zijn we in een soortgelijk iets uitgekomen op een G5 Plus net voor de zomer. Zij kwamen van een Samsung S4 en wilde goedkoper, en na proberen in de winkel kozen ze zelf voor het bakbeest.
Ze hebben al aangeven dat ze niet zo'n groot toestel willen hebben. Hun dochter heeft een OnePlus 3T (5,5") en dat ze liever iets van het formaat willen hebben dat mijn broer heeft (Moto G 2013 met 4.5")
Eigenlijk het enige wat ik nu vind in rond dat formaat is de Samsung A3 van 4,7".
En dat is nou niet echt een telefoon waar ik enthousiast van word.
En die is nog duurder dan de rest terwijl de telefoon feitelijk minder is (qua scherm, camera etc.)
Ik vind het moeilijk te verkopen om een duurdere en mindere telefoon te verkiezen boven een goedkopere en betere telefoon puur omdat deze kleiner is.

Als je de G5s Plus neemt; die is in elke richting en gewicht groter dan de OnePlus 3T; die moet dus gewoon afvallen.
Maar ja; de G5s en G5 Plus zijn nauwelijks kleiner dus die vallen dan eigenlijk ook af.
Dan blijft de G5 over die feitelijk ook even groot is, behalve 6mm korter in de lengte.
Ook moeilijk te verkopen; want de G5s is een flink betere telefoon die even duur is.

Wat dat betreft is onderstaande site wel gemakkelijk met vergelijken:
https://www.phonearena.co...8,10313,10620,10421,10398

EDIT:
- Heb maar mail gestuurd dat de G5 voor hun waarschijnlijk de beste keuze is vanwege het formaat. Daarbij gezegd dat de G5s praktisch even duur is en in bijna elk opzicht beter dan de G5, maar dus wel groter. (en dus eigenlijk te groot).
- En naar mijn broer dat de Xiaomi de betere keuze is t.o.v. de G5s Plus.

[Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 22-12-2017 15:03]

• Piet91
  • Nu online
Even een praktische vraag hierover.

De nieuwe G5s Plus is binnen en ook een nieuwe 3-1 simkaart van KPN.
(Oude simkaart past niet in de G5s)
In de bijgeleverde brief van Belsimpel staat dat hij Belsimpel een mail moet sturen met oude en nieuwe simkaartnummer, 06-nummer en dat Belsimpel dan de nieuwe simkaart activeert.
(Er staat letterlijk in de brief dat we niet de door KPN geleverde instructies moeten volgen om de nieuwe sim te activeren bij nummerbehoud, iets wat ik toch wel raar vind)

Mijn vraag is, als je Belsimpel deze informatie mailt en zij daarop de nieuwe simkaart activeren, werkt de oude dan meteen niet meer? Dit i.v.m. wisselen van simkaarten tijdens werk e.d.
Als het een geautomatiseerd proces was konden we dit 's avonds doen maar gok dat Belsimpel deze mail alleen tijdens werkuren verwerkt.

• kazeykazeman
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 20:34
quote:
Piet91 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 00:10:
Even een praktische vraag hierover.

De nieuwe G5s Plus is binnen en ook een nieuwe 3-1 simkaart van KPN.
(Oude simkaart past niet in de G5s)
In de bijgeleverde brief van Belsimpel staat dat hij Belsimpel een mail moet sturen met oude en nieuwe simkaartnummer, 06-nummer en dat Belsimpel dan de nieuwe simkaart activeert.
(Er staat letterlijk in de brief dat we niet de door KPN geleverde instructies moeten volgen om de nieuwe sim te activeren bij nummerbehoud, iets wat ik toch wel raar vind)

Mijn vraag is, als je Belsimpel deze informatie mailt en zij daarop de nieuwe simkaart activeren, werkt de oude dan meteen niet meer? Dit i.v.m. wisselen van simkaarten tijdens werk e.d.
Als het een geautomatiseerd proces was konden we dit 's avonds doen maar gok dat Belsimpel deze mail alleen tijdens werkuren verwerkt.
Ik denk dat je dit het beste aan Belsimpel kunt vragen, klantenservice is open tot 23:30 dus ik kan me voorstellen dat andere operationele processen als dit ook 's avonds gewoon doorgaan ;)

• Piet91
  • Nu online
quote:
kazeykazeman schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:30:
Ik denk dat je dit het beste aan Belsimpel kunt vragen, klantenservice is open tot 23:30 dus ik kan me voorstellen dat andere operationele processen als dit ook 's avonds gewoon doorgaan ;)
Heb antwoord gekregen van Belsimpel en overzetten zou in een dag moeten gebeuren.
Heb maar even doorgegeven dat hij vanavond nog maar even de mail naar BS moet sturen; morgen overdag de wissel van simkaart en 's avonds even helpen met data e.d. overzetten op nieuwe telefoon.

EDIT: ha, net heeft hij mail gestuurd en 20 minuten later kreeg hij al bevestiging binnen. Dus simkaart is al over. Dat is lekker snel geregeld. :P

[Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 07-02-2018 23:51]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True