Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is er kapot in mijn pc? Geluid hapert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dusky Demon NL
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik heb problemen met het geluid van mijn pc. Zo nu en dan hapert het heel erg. Ik heb al verschillende audio devices gebruikt (speakers in m'n scherm, headphones, 5.1 set), dat maakt geen verschil. Het ligt dus niet aan de audiokabels lijkt me. Onlangs bleef tijdens het haperen ook het scherm even hangen en kwam er zelfs een typisch 'error' geluid (èèèèè`) uit de speakers. Het probleem doet zich steeds vaker voor, bijvoorbeeld net toen ik Photoshop opstartte.

Wat zou er kapot zijn? Moederbord, processor, of nog iets anders?

Het feit dat het probleem zich zojuist voordeed tijdens opstarten van Photoshop, doet me vermoeden dat er iets mis is met de processor. Maar ik heb er de ballen verstand van, dus voel je vrij om mijn vermoedens compleet te negeren.

Processor: Intel Core i5-4460 Boxed
Moederbord: ASRock B85M Pro4
Videokaart: XFX R9 290 4GB Double Dissipation Edition
Geheugen: 2x Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Opslag 1: Crucial BX100 250GB
Opslag 2: Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB
Behuizing: Cooler Master Silencio 352

Gebouwd in oktober 2015. Alle onderdelen afgezien van de videokaart waren nieuw. Ik zuig regelmatig de fans van de buitenkant uit en heb één keer de binnenkant schoongemaakt (maar die was niet echt stoffig).

Mocht ik nog relevantie informatie vergeten zijn te benoemen, hoor ik het graag! Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:34
Draait Windows op de hdd of op de ssd? Als ik zie dat opslag 1 de hdd is. Zo ja dan zou ik die eerst checken.

tip, nooit met een stofzuiger je Comp schoonmaken. De statische electriciteit die op zo’n buis, slang zit kan serieus schade aanrichten aan je componenten aanrichten.

[ Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2017 16:34 ]

Verwijderd

Alle stuurprogramma's up to date? Externe geluidskaart geprobeerd? Uefi update beschikbaar?

• Dusky Demon NL
freaky35 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:11:
Draait Windows op de hdd of op de ssd? Als ik zie dat opslag 1 de hdd is. Zo ja dan zou ik die eerst checken.

tip, nooit met een stofzuiger je Comp schoonmaken. De statische electriciteit die op zo’n buis, slang zit kan serieus schade aanrichten aan je componenten aanrichten.
Op die manier is 'opslag 1' de SSD. Windows + de meeste programma's staan op de SSD. Data staat op de HDD. Ik heb het aangepast in de startpost.

Ik maak de fans aan de buitenkant altijd met de stofzuiger schoon, even het stof eruit zuigen. Is dat erg? De binnenkant heb ik met perslucht uitgeblazen.
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:29:
Alle stuurprogramma's up to date? Externe geluidskaart geprobeerd? Uefi update beschikbaar?
Ik heb onlangs het stuurprogramma van het geluid nog gecheckt en die was up to date.

Ik heb helaas geen externe geluidskaart tot mijn beschikking. Voor ik die ga kopen zou ik ook redelijk zeker willen weten dat het aan het moederbord ligt.

Wat is een Uefi?

• monster944
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-10-2023

monster944

Forza 5 : DucatiFool

Live your life to the Max 1.

• Dusky Demon NL
Oké het lijkt erop dat vlak na het bouwen van mijn PC versie 2.50 is uitgekomen en daarna niets meer. Op de How-to pagina staan de instructies echter wel voor Windows 8. Levert dat geen problemen op?

Dit gaat trouwens over BIOS, maar bij versie 1.50 hebben ze het wel over UEFI. Hoe zit dat dan precies?

Verwijderd

Dusky Demon NL schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:22:
[...]
Oké het lijkt erop dat vlak na het bouwen van mijn PC versie 2.50 is uitgekomen en daarna niets meer. Op de How-to pagina staan de instructies echter wel voor Windows 8. Levert dat geen problemen op?
Heb je gecheckt welke versie er op jouw moederbord draait?
Dit gaat trouwens over BIOS, maar bij versie 1.50 hebben ze het wel over UEFI. Hoe zit dat dan precies?
http://allinfo.space/2017...-het-verschil-in-de-bios/
Pagina: 1