Welk merk: andere OS op Windows 10 laptop installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben van plan om een nieuwe laptop aan te schaffen en ik wil liever geen Windows 10 vanwege de problemen die de updates veroorzaken. Ik blijf het liefste bij Windows 7 of 8 zolang deze nog ondersteund worden, Linux is ook een optie.

Vroeger, in de tijden van WinXP en Win7, vond ik het installeren van een andere OS redelijk makkelijk, je stopte de CD in de CDROM speler, je volgde de instructies op het beeldscherm en een uur later was Windows XP of 7 opnieuw geïnstalleerd. Maar de laatste twee keer toen ik een andere OS op een laptop probeerde te installeren, moest ik eerst van alles veranderen in de BIOS en zowel de OS op een CDROM als USB werd niet herkend, ik heb van alles geprobeerd, maar installeren lukte me niet. De ene installatie was op een Asus, de andere op een PEAQ.

Mijn vraag: zijn er merken met een 'makkelijke' BIOS waardoor het installeren van een andere OS een makkie is? Zijn er merken die ik beter kan mijden of die juist een aanrader zijn?

Een andere optie is een dual-boot, maar dan moet het me wel lukken om die tweede OS te installeren.

Ik heb nog geen nieuwe laptop dus alle opties zijn nog open, maar tips zijn alvast welkom, wat betreft merken, websites en handige weetjes. Alvast bedankt voor de tips.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Over welke updates heb je het dan want ik ben best tevreden met W10. Mocht er iets niet werken dan kun je gewoon de driver van Windows 7 installeren.

De updates gaan bij mij altijd goed op alle systemen zowel oud als nieuw.

Als je echt W7 wil gebruiken dan raad ik je aan om een oudere laptop aan te schaffen. Bij de nieuwste zul je waarschijnlijk geen W7 drivers meer tegen komen of worden de apparaten niet meer ondersteunt door W7.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-09 12:00
In mijn ervaring is het niet lastig. Een bootable USB branden, en dan de laptop opnieuw opstarten, inderdaad wel even in de BIOS aanzetten dat de USB de eerste opstartschijf is.

Als dit te moeilijk voor je is kun je het waarschijnlijk beter bij het standaard besturingssysteem houden waar de laptop mee komt. Ik heb overigens nooit echt problemen gehad met Windows 10, volgens mij valt dat erg mee. En als het komt door updates, dan zet je die toch uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:56
Als je linux zou willen proberen, kan het zeker geen kwaad om op voorhand eens te kijken op welke hardware linux zeker zal werken. Niet dat het op andere hardware niet zal werken, maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. Voor ubuntu kan je dit bijvoorbeeld hier terugvinden: https://certification.ubuntu.com/desktop/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-09 16:44
Ik heb het idee dat je zwaar overdrijft qua problemen met updates bij Windows 10. Zorg ervoor dat je een laptop regelt met lekker orthodoxe hardware (Intel-cpu en bij voorkeur geen losse gpu, also geen Sony-praktijken waardoor alleen verouderde drivers die door Sony zelf zijn ondertekend werken) en verwijder alle bloatware. Als je dan nog problemen gaat krijgen, dan zou je die problemen ook bij andere Windows-versies of Linux krijgen.

Dat gezegd hebbende, je kunt laptops zonder OS krijgen (van die Clevo-barebones bijvoorbeeld) en ik geloof dat Dell en misschien HP ook sommige modellen zonder OS kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Bedankt iedereen voor de antwoorden.

Wat betreft Windows 10 heb ik te maken gehad met een laptop die na elke update vastliep en gereset moest worden. Ik heb er zowel Windows 7 als 8 op proberen te installeren en dit lukte niet met een CD of USB. Toen ik de fabrieksinstellingen terugzette en er weer een Windows 10 update kwam, startte de laptop niet meer op en heb ik hem teruggebracht.

Windows 10 is gewoon niet mijn favoriete OS om meerdere redenen, waaronder de updates. Een oudere Windows 7 laptop proberen te vinden is natuurlijk ook een optie en meteen goedkoper :)

Wat betreft een clean install van een andere OS heb ik de ervaring dan het (voor mij) een stuk lastiger is om de juiste instellingen in de BIOS te vinden bij nieuwere laptops en de CD or USB te laten vinden en opstarten. Het is iets langer dan een jaar geleden dat ik het voor het laatst heb geprobeerd, ik heb allerlei truukjes die ik op internet vond uitgeprobeerd en bij mij werkte het niet. Vandaar dat ik me afvraag of er merken/BIOSen zijn die een clean install niet onnodig ingewikkeld maken.

Er zwerft nog een Windows 10 laptop in de familie die niemand gebruikt, misschien dat ik binnenkort probeer er een andere OS op te installeren, als ik tegen dezelfde problemen aanloop zal ik erover posten, misschien dat er mensen zijn die weten hoe ik de installatie toch op gang kan krijgen.

@LievenD Bedankt voor de link, ik zal hem bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-04 20:55
@zoekertje Waar je op moet letten in de bios is vaak het volgende:
- UEFI uitzetten (zetten in legancy)
- SecureBoot uitschakelen.
- USB of CD als first boot option zetten.

Mocht je meer vragen hebben, dan hoor ik het wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

faraga schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:41:
Dat gezegd hebbende, je kunt laptops zonder OS krijgen (van die Clevo-barebones bijvoorbeeld) en ik geloof dat Dell en misschien HP ook sommige modellen zonder OS kunnen leveren.
HP levert niet zonder is, maar wel bto met PC-DOS op zakelijke modellen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Bedankt @Cyberonline , ik ga met Kerst 's aan de slag.
Pagina: 1