Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waarom wordt Windows langzamer?

Pagina: 1
Acties:

• TwanHen
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 29-11-2019
Beste allen,

Let op!!! Deze vraag stel ik niet om alle fanclubs op te roepen, maar is zeer serieus bedoeld.

Waarom wordt Windows altijd langzamer naarmate je deze gebruikt op PC of laptop?

Waarom is dit bij MacOS niet zo? Tenminste dat hoor ik altijd.

Waarom zou ik overstappen op MacOS? Bij Windows ken ik het systeem en is er meer dan voldoende ondersteuning en software. Toch?

Wie kan mij helpen met deze lastige kwestie.

Alvast dank!!!

• Crahsystor
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:59
Wat heb je al gevonden? Je bent heus niet de eerste met deze vragen. En de overstap van Windows op PC naar IOS op tablet of mobiel... Ik zou een middagje zoeken online om wat meer informatie te verzamelen en zo betere vragen te kunnen formuleren.

Addicted to silent computing

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:47

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

quote:
TwanHen schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:18:
Waarom wordt Windows altijd langzamer naarmate je deze gebruikt op PC of laptop?
Omdat de meeste gebruikers doorgaans van alles en nog wat installeren op hun systeem wat op de achtergrond blijft meedraaien of automagisch opstart wanneer het systeem aan word gezet. Windows hoeft absoluut niet trager te worden na verloop van tijd als je hier een beetje rekening mee houd.
quote:
Waarom is dit bij IOS niet zo? Tenminste dat hoor ik altijd.
Bij OSX (iOS is voor de telefoons en tablets) is dit niet anders.
quote:
Waarom zou ik overstappen op IOS? Bij Windows ken ik het systeem en is er meer dan voldoende ondersteuning en software. Toch?
Dat zal je zelf moeten achterhalen.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 05-04 21:15
Omdat een installatie vervuild raakt. Je installeert duizend en 1 programma’s, die starten allemaal vrolijk mee op / passen je systeem aan.

Een schone installatie en zo min mogelijk programma’s laten opstarten doet wonderen. Bovendien is het probleem bijna non-existent als je een SSD hebt.

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.
Rum, beer, quests, and mead. These are things that a pirate needs!

• GoT
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

quote:
Deze vraag stel ik niet om alle fanclubs op te roepen, maar is zeer serieus bedoeld.
...
Waarom is dit bij IOS niet zo? Tenminste dat hoor ik altijd.
Omdat daar de grootste fanbase zit.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

quote:
Waarom zou ik overstappen op IOS?
Hoe ga jij overstappen van Windows naar IOS op een PC of laptop? Gok dat je MacOS bedoeld.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:09

P_Tingen

omdat het KAN

Wat @D4NG3R en @Nat-Water zeggen inderdaad. Zelf ben ik altijd behoorlijk neurotisch over op de achtergrond meedraaiende meuk en ik schakel het zoveel als mogelijk uit. Ik herinstalleer mijn windows dan ook zo goed als nooit. Daar waar anderen zeggen dat je elke X maand / jaar het opnieuw moet installeren werk ik al jaren met dezelfde ge-upgrade versie. Zonder problemen.

Zeker een pc met ssd zal weinig problemen met vertraging van Windows hebben, voor zover het inderdaat al vertraagt zal de ssd het effect minimaliseren

Edit: ik zit net even te denken: mijn pc heb ik in feb 2013 gekocht met Win7 erop. Daarna een upgrade gedaan naar win8, win8.1 en 5 opeenvolgende win10 versies, dus nu 7 grote updates verder en hij draait nog als een zonnetje

[Voor 18% gewijzigd door P_Tingen op 11-12-2017 14:47]

... en gaat over tot de orde van de dag

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:38
quote:
Beste allen,

Let op!!! Deze vraag stel ik niet om alle fanclubs op te roepen, maar is zeer serieus bedoeld.

Hier heb ik nog nooit last van gehad. Dus moet je kijken naar jou specifieke geval. Wat doe je allemaal op je pc?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:44

OgWok

U.N.C.L.E.

OK, bij je eerste post maar meteen de knuppel in het hoenderhok ;) OSX wordt ook (iets) langzamer als je meer installeert. Het vervuilt wel minder snel, is mijn indruk.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MacOS heeft iets minder de neiging dit te doen omdat er dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse scripts zijn ingebakken die achtergrondrommel opruimen. Sinds Windows 8.1 doet Windows hier ook voor een deel aan. Meuk op de achtergrond is funest, zeker zonder SSD en met beperkt werkgeheugen.

IOS is overigens van Cisco en draait niet op PC's :+

I reject your reality and substitute my own

461943

Heb ik persoonlijk weinig last van, eigenlijk :) Je moet bij Windows wat onderhoud plegen. Oude meuk eraf, programma's niet standaard laten opstarten, enzovoorts. Sinds W10 is dat wel stukken beter geworden, moet ik zeggen.

• 92946
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-01-2018
Omdat de meeste gebruikers op deze planeet Windows gebruiken en de meeste hackers en virus -en malware makers zich ook op dit OS richten. Met andere woorden. Microsoft heeft er handen vol werk aan om veiligheidslekken te dichten. Dit doen ze met patches, updates en soms complete service packs. Nu moet je het zo zien, toen Windows XP uitkwam in 2001 draaide het voortreffelijk soepel op mijn pentium 4 op 2,4Ghz met maar 1GB ram. Zou je diezelfde Windows XP met ALLE updates en service packs op diezelfde computer zetten, dan kun je er nauwelijks meer mee werken. Die updates en service packs zijn extra programma's die op de achtergrond draaien (meestal als services) om het OS veilig te houden, maar dit betekend wel dat het steeds meer computerkracht nodig heeft. Als je 10 jaar lang dezelfde computer houdt dan zal het OS het systeem steeds zwaarder gaan belasten. Dit nog afgezien van alle programma's (en rotzooi) die de gebruiker zelf installeert en de mate waarin de gebruiker Windows ordelijk houdt. Als je je schijf nooit een keer opruimt, defragmenteert (enkel hdd's) en grondig scant op virussen of malware dan kunnen die het systeem ook vertragen, of zelfs lamleggen. Microsoft kan zoveel patches en updates uitbrengen maar als jij als gebruiker gewoon een besmet bestand binnenhaalt dan kan Microsoft daar ook weinig aan doen.

MacOS wordt door veel minder mensen gebruikt, wordt dus ook veel minder aangevallen door hackers en virusschrijvers, hetzelfde geldt voor Linux, dus dan is het ook logisch dat die OS-en minder updates nodig zijn en voor het gevoel sneller blijven.

• Gumball
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 05-04 22:41
Windows wordt allang niet meer zo traag na een tijdje. Zeker met een SSD. Zit TS nog op windows XP?

• 92946
Geen idee, maar ik noemde XP gewoon als voorbeeld omdat het al zo lang bestaat.

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:52
quote:
Snowwie schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:37:
Omdat de meeste gebruikers op deze planeet Windows gebruiken en de meeste hackers en virus -en malware makers zich ook op dit OS richten. Met andere woorden. Microsoft heeft er handen vol werk aan om veiligheidslekken te dichten. Dit doen ze met patches, updates en soms complete service packs. Nu moet je het zo zien, toen Windows XP uitkwam in 2001 draaide het voortreffelijk soepel op mijn pentium 4 op 2,4Ghz met maar 1GB ram. Zou je diezelfde Windows XP met ALLE updates en service packs op diezelfde computer zetten, dan kun je er nauwelijks meer mee werken. Die updates en service packs zijn extra programma's die op de achtergrond draaien (meestal als services) om het OS veilig te houden, maar dit betekend wel dat het steeds meer computerkracht nodig heeft.
Als je 10 jaar lang dezelfde computer houdt dan zal het OS het systeem steeds zwaarder gaan belasten.
Dat is niet echt een eerlijke vergelijking omdat er tussen Windows XP "SP0" en Windows XP SP3 meer verschil zit dan tussen Windows 8 en Windows 10, om maar een zijstraat te noemen.

Patches en updates vertragen het systeem dan ook niet. Een extra service die erbij komt - zoals een Firewall in XP SP2 - natuurlijk wel.
quote:
Dit nog afgezien van alle programma's (en rotzooi) die de gebruiker zelf installeert en de mate waarin de gebruiker Windows ordelijk houdt. Als je je schijf nooit een keer opruimt, defragmenteert (enkel hdd's) en grondig scant op virussen of malware dan kunnen die het systeem ook vertragen, of zelfs lamleggen. Microsoft kan zoveel patches en updates uitbrengen maar als jij als gebruiker gewoon een besmet bestand binnenhaalt dan kan Microsoft daar ook weinig aan doen.
Gewoon met een beetje beleid je computer gebruiken is al genoeg in mijn ervaring :)
quote:
MacOS wordt door veel minder mensen gebruikt, wordt dus ook veel minder aangevallen door hackers en virusschrijvers, hetzelfde geldt voor Linux, dus dan is het ook logisch dat die OS-en minder updates nodig zijn en voor het gevoel sneller blijven.
Mwah OS X is op dezelfde manier traag te maken, gewoon veel troep installeren. Heeft imho niet zoveel met hackers en virusschrijvers te maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Windows is voor langere termijn, gewoon ruk als je het zo bekijkt. In sommige ICT gebeuren heb ik systemen gezien die na iedere reboot terug naar een image gaan. Zo blijven de instellingen en alle wijzigingen na een herstart gewoon zoals het was. Echter zulke pc's werden echt ook maar voor 1 doeleind gebruikt en dat gaat niet echt op voor vele pc gebruikers.

Zelf overweeg ik linux te gebruiken zodra W7 EOL raakt.

M'n magische bol werken.

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:09

P_Tingen

omdat het KAN

quote:
Jism schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:18:
Windows is voor langere termijn, gewoon ruk als je het zo bekijkt. (snip)
Zelf overweeg ik linux te gebruiken zodra W7 EOL raakt.
Yes! de eerste WinHater heeft zich gemeld. Kan er nog een Windows fanboy komen, dan wordt het nog interessant hier.

* P_Tingen doet alvast popcorn opzoeken

[Voor 25% gewijzigd door P_Tingen op 11-12-2017 19:29]

... en gaat over tot de orde van de dag

• 92946
quote:
Ramon schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:16:
Patches en updates vertragen het systeem dan ook niet.
Natuurlijk vertragen die het system wel, het is toch extra programmeertaal die bepaalde activiteiten moet verhinderen, bepaalde malware buiten de deur houden en veiligheidsgaten moet dichten? Dat is extra software dat draait bovenop het al bestaande OS. Dat vertraagd wel degelijk het systeem (al is het maar een beetje, maar je moet cumulatief denken).

Nu is het wel zo dat tegenwoordig met de computers die we nu hebben en vanaf Windows 7 er al een hoop is veranderd en dat de vertragingen niet meer zo ernstig zijn.

Maar goed, we zullen eens zien hoe Windows 10 in 2027 op een Q6600 met 4GB ram draait (aangezien MS heeft aangegeven geen nieuwe Windows meer te gaan ontwikkelen, maar puur Windows 10 constant blijft veranderen).

[Voor 3% gewijzigd door 92946 op 11-12-2017 19:49]

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
P_Tingen schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:29:
[...]

Yes! de eerste WinHater heeft zich gemeld. Kan er nog een Windows fanboy komen, dan wordt het nog interessant hier.

* P_Tingen doet alvast popcorn opzoeken
Ik zit er al in sinds Windows 3.11. Na Windows 7 is het bestwel ruk geworden. Dat is mijn mening.

M'n magische bol werken.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
vroeger was het wel lekker om na 6~9 maand eens een frisse installatie er op te gooien.. maar ja toen had je geen SSD's ;)

tegenwoordig heb ik er weinig mee.. ja als die om wat voor reden corrupt is ga ik niet tig pogingen doen hem weer te kunnen gebruiken..

jammerlijk kan ik even niet achterhalen op welke datum mijn huidige install gedaan is.. gezien de w10 update de datum heeft opgeschoven..

en verder doet die het ook nog steeds prima na een laptop wissel..

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:52
quote:
Snowwie schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:48:
[...]

Natuurlijk vertragen die het system wel, het is toch extra programmeertaal die bepaalde activiteiten moet verhinderen, bepaalde malware buiten de deur houden en veiligheidsgaten moet dichten? Dat is extra software dat draait bovenop het al bestaande OS. Dat vertraagd wel degelijk het systeem (al is het maar een beetje, maar je moet cumulatief denken).
Het is helemaal niet per definitie zo dat een patch extra code is. Het kan ook een aanpassing zijn in bepaalde code, of zelfs het weghalen van code. En of het invloed heeft op de performance is dus ook niet per definitie zo.
quote:
Nu is het wel zo dat tegenwoordig met de computers die we nu hebben en vanaf Windows 7 er al een hoop is veranderd en dat de vertragingen niet meer zo ernstig zijn.

Maar goed, we zullen eens zien hoe Windows 10 in 2027 op een Q6600 met 4GB ram draait (aangezien MS heeft aangegeven geen nieuwe Windows meer te gaan ontwikkelen, maar puur Windows 10 constant blijft veranderen).
Tja what's in a name? Dat de Windows 10 naam blijft zegt natuurlijk niet zo veel over de systeem vereisten. OS X heet ook al 16 jaar OS X (afgezien van de laatste versie) maar toch zal je op een 10 jaar oude mac niet zo ver komen met High Sierra.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Win 10 vertraagd niet imho. Hoop zooi installeren natuurlijk wel, en mijn ervaring is dat een knettertje volle temp folder ook issues kan geven. Verder is al dat getweak onzin. De meeste gebruikers kunnen gewoon de freedom niet aan die windows ze geeft :p

specs

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
quote:
Ik merk wel dat een update naar een nieuwe build soms wel wat trager is. Als ik dan eens een herinstallatie doe merk ik toch wel verschil in booten en in RAM gebruik. Opzich voelt de installatie zelf wel even snel aan, maar booten gaat bij een herinstallatie toch wat sneller. Ook is het RAM gebruik wat lager.

Verder wel mee eens dat Windows tegenwoordig niet echt langzamer word. Zolang je een SSD hebt en niet constant allemaal meuk installeerd blijft het prima snel draaien.

• dejeffmen
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 22-03-2018
zoals sommige hierboven vertellen is het handig om niet zomaar van alles en nogwat te installeren op je systeem, dit kan zorgen voor traagheid en problemen.

verder heeft een computer soms onderhoud nodig. denk hieraan het defragmenteren van de harde schijf (niet doen bij een ssd die gaat het niet leuk vinden). windows gaat niet bepaald zuinig om met de schijfruimte.
ook het opschonen van je systeem nuttig. kijk eens naar de programma's die er op staan en je niet nodig hebt. of kijk eens naar de processen die op de achtergrond draaien of programmas automatisch opstarten.
programmas die niet hoeven te draaien kan je uitschakelen en kan (soms) bijdragen aan een snel systeem

verder kan je eens kijken naar de hardware. wat voor procesor, hoeveelheid gb ram. de de lees en schijf snelheid van je hardeschijf, een ssd, deze is vaak sneller dan een HDD.

• EricJH
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:09
Ik ben met P_Tingen dat je goed moet opletten wat er allemaal met Windows opstart. Er is hiermee aardige winst te halen hiermee. Je kunt de telemetrie van Windows uit zetten dat scheelt alweer een aardige slok. Laat cleanmgr de Windows Update opschonen/comprimeren dat is alweer een aardige stap.

Ik draai nu vier jaar en vier maanden Windows 8.1 x64 op een mechanische harde schijf en die draait soepel en stabiel. Het is wat mij betreft niet nodig Windows ieder jaar opnieuw te installeren. Dat is een tweaker onwaardige houding, of niet? :9 :o
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True