Pc start niet door (probleem videokaart?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 513694

Topicstarter
Hey iedereen,

M'n ouders hun pc gaf van de ene moment op de andere geen beeld meer.
Gewoon tijdens surfen ineens gedaan.

Specs (Medion Akoya P4375 D) zie : https://tweakers.net/nieu...re-i3-550-en-hd-5670.html
Core i3-550
Radeon HD 5670 met 512MB gddr5

Heb met een oude grafische kaart van een vriend getest (ATI fireGL v5600), en werkte perfect.
Ik ging er dus van uit dat het aan de grafische kaart zou liggen, dus een nieuwe radeon R5 230 1gb gekocht.
Echter wil deze weer niet door starten = geen enkel beeld?

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt.

Mvg,

Jurgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-06 16:33
Ik zie dat de machine een voeding heeft van 350W, Misschien te weinig vermogen voor de kaart? Ik heb niet echt in de specs gedoken dus weet niet precies wat de kaart vereist etc. Maar t' is zomaar een gokje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sme4gle schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:04:
Ik zie dat de machine een voeding heeft van 350W, Misschien te weinig vermogen voor de kaart?
Ik heb even snel de spec opgezocht van zo'n type kaart, maar het betreft zo'n klein kaartje welke al zijn stroom krijgt via het PCIe slot. Geen noodzaak voor extra stroomkabels. Dit kaartje zal niet veel trekken.

Aan de andere kant die 350 Watt voeding zal vermoedelijk ook geen geweldig exemplaar zijn.
Anoniem: 513694 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:10:
Wat gebeurt er? Start de computer niet door? Hoor je misschien piepjes? Gaan er lampjes branden ergens? Als er iets is waardoor je computer niet kan starten krijg je vaak nog een foutcode in de vorm van geluid of een combinatie van ledjes die branden.

Die Core i3 heeft ook een Intel HD ingebakken. Kan je wel beeld krijgen via de processor? Je moet dan je videokabel aansluiten op een passende aansluiting van het moederbord. Verwijder dan wel even de videokaart, anders wordt vaak automatisch de Intel HD gedeactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:16

Nemesizz

Untouchable

Ik ging er dus van uit dat het aan de grafische kaart zou liggen, dus een nieuwe radeon R5 230 1gb gekocht.
Waarschijnlijk het hele legacy BIOS vs UEFI verhaal.
Veel moderne videokaarten willen alleen nog werken op een moederbord met UEFI (omdat de BIOS op de videokaart alleen nog UEFI ondersteunt en geen legacy BIOS wat oudere moederborden gebruikten).

Een fabrikant (van de videokaart) kan er voor kiezen om er nog legacy support in te stoppen, maar reken er maar op dat de meeste dat niet doen.

Dit probleem zag je een paar jaar geleden al opduiken bij Radeon 7000 series (nee, niet de AGP versies, maar kaarten zoals de HD7850) en kaarten zoals Geforce 900 serie (al hadden die dus soms wel nog een legacy optie).

Soms wil een BIOS update (van het moederbord) helpen, maar denk dat het bij OEM's zoals Medion vaak weinig zin heeft. Vaak voegen OEM's (zoals Medion, HP, Acer, enz) geen functionaliteit toe in BIOS updates, als ze die überhaubt al hebben.

Ik denk als je een andere kaart wil moet je eerder kijken naar iets als een GeForce 610/630 of Radeon HD5000, die hebben nog gewoon ouderwetse BIOS support en hebben een grotere kans om te werken.