Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-03-2023
Beste Tweakers,

Allereerst een plattegrond

Plattegrond

Nu heb ik in mijn woonkamer en werkkamer goed draadloos internet. Maar wanneer ik in mijn slaapkamer zit, merk ik dat mijn verbinding echt enorm slecht wordt. Ik heb mijn hoofdaansluiting in de meterkast. Vervolgens heb ik door een elektricien een UTP aansluiting ( of hoe je zoiets noemt ) laten trekken naar mijn woon-, werk en slaapkamer (zie rode kleuren plattegrond). Ik hoef dus eigenlijk alleen nog maar een routert of acces point daar te plaatsen en dan heb ik goed internet.

Echter heb ik een vraagje mbt access points. Deze blijken beter te werken ofzo? Omdat hij dan niet hoeft te switchen van netwerk naar netwerk maar gewoon op dezelfde netwerk blijft? ( Het klinkt echt n00bish maar ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen ). Nu heb ik in mijn woonkamer al een router staan om mijn tv en ps4 van internet te voorzien. Maar kan ik dat ook doen met zo een access point?

Ik heb Ziggo gesproken en die konden mij dus een access point aanbieden voor beter internet.

Ik heb echt mijn uiterste best gedaan om mijn vragen zo goed mogelijk te stellen. Mocht er toch iets onduidelijk zijn hoor ik dat graag.

Ik zal het toch op verzoek proberen uit te leggen hoe mijn thuisnetwerk er nu uit ziet.

- Modem in de meterkast de Connectbox van Ziggo zelf
- 3 UTP aansluitpunten> 1 slaapkamer , 1 werkkamer , 1 woonkamer
- Woonkamer is aangesloten per router Asus RT66U (deze is wel zo goed als defect)
- Slaap- en werkkamer zijn nog niet voorzien van draadloos internet

Mogelijke oplossingen op dit moment zijn :
- Huidige router verwijderen
- Access Points plaatsen in de woonkamer en slaapkamer.

Is het in deze setup mogelijk om dan ook draadloos te printen via wifi?

[ Voor 18% gewijzigd door RifatSahin op 11-12-2017 15:20 ]

Beste antwoord (via RifatSahin op 12-12-2017 15:33)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RifatSahin schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:45:
[...]

Duidelijk dank je wel..

Ik heb in de tussentijd natuurlijk wat reviews gelezen over de producten. En ik las niets anders dan goeds over de Ubiquiti. Installatie zal misschien stroef gaan, maar als dat eenmaal pluis zit, heb ik niets te klagen.
Er is ook weinig mis mee. Ik zou trouwens de al te lovende gebruikersreviews met een korrel zout nemen. Als je niets anders gewend bent dan een bijna 10 jaar oude providermodemrouter of Sitecom-geval is het inderdaad een verschil als dag en nacht, maar in vergelijking met de huidige generatie modemrouters van de providers is het verschil beperkt en ten opzichte van echte enterprise-AP's schieten de UniFi-apparaten duidelijk tekort. Maar goed, de goedkoopste echte enterprise-apparatuur kost minstens drie keer zoveel als UniFi.

Als je wel vergelijkingsmateriaal hebt blijven het goede apparaten, met een paar enterprise features die je zeer zelden op zelfde prijspunt ziet, en ook op andere vlakken gewoon beste waar voor hun geld IMHO. Daarom dat ik ze aanraad, maar zoals gezegd, met een veel groter korrel zout dan al die halleluiah-reviews.
Ik zat eerlijk gezegd wel nog een beetje te twijfelen om de KPN Wifi Versterkers te nemen. Maar ik kon geen reden bedenken ( buiten dat het goedkoper is ) om voor die te gaan ipv de Ubiquiti.
1) het is goedkoper.
2) de KPN AP's doen 3x3 MiMo, de UniFi AC Lite 2x2 MiMo. Dat geeft je bij high-end clients anderhalf keer de snelheid, en met minder high-end clients geeft het je iets betere dekking.

Maar goed, het is appels en peren tussen UniFi en KPN. Die KPN-AP is veel meer met het geval van Ziggo te vergelijken.
Ik had wel al bij Ziggo de AP van hen besteld. Even kijken hoe dat thuis werkt.. En dan kan die altijd nog terug als die niet bevalt!
Hier riskeer je weer wat ik hierboven over UniFi schreef: het zal zonder enige twijfel veel beter werken dan nu. Maar dat maakt het nog niet de beste keuze.

Drie redenen om de KPN AP boven die van Ziggo te prefereren:
1) geen externe antennes die kapot kunnen (als ik hoor van je N66U is dat bij jou geen overbodige luxe!)
2) DFS support (dus 19 kanalen in de 5GHz beschikbaar ipv slechts 4 bij die van Ziggo)
3) EUR 10 goedkoper (op zich niet doorslaggevend, maar gezien bovenstaande twee erg mooi meegenomen)

Enige reden om die van Ziggo te prefereren:
1) makkelijker om zelf met firmware te hobbyen. Leuk, maar totaal niet waar jij mee bezig bent.
[...]

Ik heb heel erg lang naar dit stukje zitten kijken en volgens mij is in dit geval dan de 2x KPN toch verstandiger?
Hoger performance, goedkoper. Ik snap het stukje met "roaming" niet echt.
Want als ik dus de Ubiquiti ga nemen, heb ik in de woonkamer sowieso een switch nodig. Met die van KPN hoeft dat niet omdat die utp-outputs heeft.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
Roaming gaat om het met je client (laptop, mobieltje) overschakelen van AP beneden naar die boven als je de trap op gaat, of omgekeerd. De WiFi-standaarden laten dit helemaal aan je clients over. Helaas zijn clients dom dus gaat dat vaak fout: je staat pal naast de AP boven maar bent nog - zwak - verbonden met de AP beneden. Dit is met meerdere AP's in huis vaak het grootste/meest irritante probleem met WiFi.

Nu, voorwaarde om te roamen is sowieso dat je SSID, PSK (wachtwoord), security en encryption hetzelfde zijn tussen de twee AP's. Handmatig alle vier instellen kan prima, maar als je ook maar een foutje maakt roamt er niets. Bij UniFi vul je dat alles één keer in en weet je dat dezelfde gegevens naar alle AP's gaan. Kwestie van gemak, maar ook van zekerheid.

Wat verder gaat dan alleen gemak: bij UniFi worden standaard de laagste verbindingssnelheden uitgeschakeld. Zonder al te diep de techniek in te duiken betekent dit dat je niet in de situatie terecht komt waarin je wel verbinding hebt, maar het niet (zinnig) kunt gebruiken. Ofwel je hebt een bruikbare verbinding, danwel niet. Dat helpt ook bij roamen: als je boven een onbruikbare verbinding zou hebben met de AP beneden, dan word je daar vanaf getrapt en moet je apparaat verbinden met de AP boven. Netto heb je dus (in theorie, maar meestal ook in praktijk) overal altijd een goede verbinding.

Tenslotte heeft UniFi ook een manier om sneller van AP te wisselen zodat het zo snel gaat dat je er in beginsel niets van merkt.

Maar...

Let dus dat bovenstaande alleen op gaat als je zowel boven als beneden UniFi hebt. Met één hand kun je niet klappen, als je beneden een non-UniFi AP hebt (bijv die van KPN of Ziggo) en boven een UniFi-AP, heb je EUR 25 (vs KPN) danwel EUR 15 (vs Ziggo) over de balk gesmeten voor een slechter presterend AP zonder de UniFi voordelen.

Daarom is één UniFi-apparaat wmb gelijk aan geen UniFi-apparaat :o

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Je kunt een access point inderdaad gewoon aansluiten op een bedrade UTP aansluiting naar je modem/router. Als je dat accesspoint daarna zo instelt dat hij hetzelfde SSID, wachtwoord en encryptiemethode gebruikt als je andere WiFi, zullen je apparaten onmerkbaar switchen tussen die twee. De accesspoints van Ziggo schijnen goed te werken, zijn een goede deal en werken waarschijnlijk probleemloos out-of-the-box, dus je kunt daar prima voor gaan. Als je dat accesspoint in je slaapkamer zet, heb je waarschijnlijk overal prima WiFi bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Cpt.Morgan schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:03:
Je kunt een access point inderdaad gewoon aansluiten op een bedrade UTP aansluiting naar je modem/router. Als je dat accesspoint daarna zo instelt dat hij hetzelfde SSID, wachtwoord en encryptiemethode gebruikt als je andere WiFi, zullen je apparaten onmerkbaar switchen tussen die twee. De accesspoints van Ziggo schijnen goed te werken, zijn een goede deal en werken waarschijnlijk probleemloos out-of-the-box, dus je kunt daar prima voor gaan. Als je dat accesspoint in je slaapkamer zet, heb je waarschijnlijk overal prima WiFi bereik.
Als dat zo is dan wil ik het liefst helemaal af van mijn huidige modem router die ik "extra" in mn woonkamer heb. Zodoende wil ik daar dan ook een access point plaatsen. Heeft deze ook utp-outs (of hoe dat heet )? Zodat ik mijn ps4 en tv kan aansluiten via een utp kabel.

Wat ook handig is om erbij te vermelden. Ik heb een wifi printer in mijn werkkamer staan. Werkt deze ook op Access Points? Of moet dat via een router gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door RifatSahin op 11-12-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RifatSahin schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:11:
[...]

Als dat zo is dan wil ik het liefst helemaal af van mijn huidige modem router die ik "extra" in mn woonkamer heb. Zodoende wil ik daar dan ook een access point plaatsen. Heeft deze ook utp-outs (of hoe dat heet )? Zodat ik mijn ps4 en tv kan aansluiten via een utp kabel
Huh? Even stapje terug...

Je hebt maar een modem in huis. Die staat volgens je eigen plaatje in de meterkast. Als dat is waar je coaxkabel het huis binnenkomt ook de juiste plek voor een modem.

Dan is de vraag: wat is "mijn huidige modem router" in de woonkamer dan exact :?

Kun je aangeven (merk+typenr) wat er nu in de meterkast staat? En wat in de woonkamer?

Als er in de meterkast een modemrouter staat, kun je inderdaad prima een AP in de woonkamer plaatsen (naast eentje boven). Maar als je in de meterkast een modemrouter staat, staat er nu waarschijnlijk ook al iets dat als losse AP werkt in de woonkamer...

Iig:
Modem in meterkast: dan kun je zowel boven als in de woonkamer AP's plaatsen.
Modem in woonkamer: dan kun je boven een AP plaatsen. In de woonkamer kun je waarschijnlijk beter de WiFi-functionalteit van de modem gebruiken. Natuurlijk kun je dat uitschakelen en er alsnog een AP naast plaatsen, maar dan moet duidelijk zijn wat je daarmee denkt op te schieten. Ziggo's meest recente modems hebben zelfde WiFi-capabilities op papier (en in praktijk zelfs marginaal betere) als hun huidige losse AP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Huh? Even stapje terug...

Je hebt maar een modem in huis. Die staat volgens je eigen plaatje in de meterkast. Als dat is waar je coaxkabel het huis binnenkomt ook de juiste plek voor een modem.

Dan is de vraag: wat is "mijn huidige modem router" in de woonkamer dan exact :?
De eerste aansluitpunt is idd in de meterkast. Daar staat mijn modem die ik van Ziggo gekregen heb. Vervolgens heb ik dus naar de 3 kamers een UTP uitgang laten trekken (of hoe je zoiets zegt/typt/noemt). Als ik daar dus bv een lan kabel op aansluit, dan kan ik op mijn pc gewoon op internet. Even in Jip en Janneke taal.. Ben niet zo technisch.
Kun je aangeven (merk+typenr) wat er nu in de meterkast staat? En wat in de woonkamer?
Dat moet de connectbox zijn als ik het goed heb. Dat is de standaard witte modembox van Ziggo https://www.ziggo.nl/klan...img.jpg/1458913502602.jpg . In de woonkamer heb ik een Asus RT66u. https://www.asus.com/medi...ting_fff_1_90_end_500.png Maar deze is op sterven na dood, valt haast uit elkaar. Daarom wilde ik dus even mijn thuisnetwerk ook aanpassen.
- Modem in meterkast: dan kun je zowel boven als in de woonkamer AP's plaatsen.
- Modem in woonkamer: dan kun je boven een AP plaatsen. In de woonkamer kun je waarschijnlijk beter de WiFi-functionalteit van de modem gebruiken. Natuurlijk kun je dat uitschakelen en er alsnog een AP naast plaatsen, maar dan moet duidelijk zijn wat je daarmee denkt op te schieten. Ziggo's meest recente modems hebben zelfde WiFi-capabilities op papier (en in praktijk zelfs marginaal betere) als hun huidige losse AP.
Dat is dus het geval (dikgedrukte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel even aangepast, aangezien 'Access Points?' niet zoveel zegt.

Verder kun je even duidelijk aangeven hoe je netwerk nu in elkaar zit en welke apparatuur je allemaal gebruikt. (Zoals @dion_b ook al aangeeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RifatSahin
rens-br schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:07:
[mbr]Ik heb je titel even aangepast, aangezien 'Access Points?' niet zoveel zegt.

Verder kun je even duidelijk aangeven hoe je netwerk nu in elkaar zit en welke apparatuur je allemaal gebruikt. (Zoals @dion_b ook al aangeeft)[/]
Ahh dank je wel! Ja ik had mijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk te maken. Ik zal het aanpassen. Echter denk ik dat mijn vraag al beantwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RifatSahin schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:32:
[...]

De eerste aansluitpunt is idd in de meterkast. Daar staat mijn modem die ik van Ziggo gekregen heb. Vervolgens heb ik dus naar de 3 kamers een UTP uitgang laten trekken (of hoe je zoiets zegt/typt/noemt). Als ik daar dus bv een lan kabel op aansluit, dan kan ik op mijn pc gewoon op internet. Even in Jip en Janneke taal.. Ben niet zo technisch.
Klinkt prima en duidelijk :)
[...]

Dat moet de connectbox zijn als ik het goed heb. Dat is de standaard witte modembox van Ziggo https://www.ziggo.nl/klan...img.jpg/1458913502602.jpg
Compal CH7465LG of Arris TL2492LG dus. Staat het in bridge mode of router mode?
. In de woonkamer heb ik een Asus RT66u. https://www.asus.com/medi...ting_fff_1_90_end_500.png Maar deze is op sterven na dood, valt haast uit elkaar. Daarom wilde ik dus even mijn thuisnetwerk ook aanpassen.
Is dat een N66U of een AC66U? Die link lijkt richting een N66U te gaan. In dat geval is de modemrouter in de meterkast aanzienlijk beter qua WiFi dan die N66U ooit was. Maar de meterkast is een minder handige plek...

Kijk voor de grap eens hoe de verbinding in de woonkamer is als je alleen de WiFi van de modemrouter in de meterkast gebruiken. Als dat beroerd is, heb je inderdaad twee AP's nodig (eentje boven, eentje beneden). Is het goed, dan kun je volstaan met een AP boven en beneden direct vanaf de modemrouter werken

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
dion_b schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:03:
[...]

Klinkt prima en duidelijk :)

[...]

Compal CH7465LG of Arris TL2492LG dus. Staat het in bridge mode of router mode?

[...]

Is dat een N66U of een AC66U? Die link lijkt richting een N66U te gaan. In dat geval is de modemrouter in de meterkast aanzienlijk beter qua WiFi dan die N66U ooit was. Maar de meterkast is een minder handige plek...

Kijk voor de grap eens hoe de verbinding in de woonkamer is als je alleen de WiFi van de modemrouter in de meterkast gebruiken. Als dat beroerd is, heb je inderdaad twee AP's nodig (eentje boven, eentje beneden). Is het goed, dan kun je volstaan met een AP boven en beneden direct vanaf de modemrouter werken
Het gaat om de Compal in de meterkast en de RT N66u in de woonkamer. De Compal staat in routermodus volgens mij want ik kan via wifi verbinding maken ermee. De verbinding in de woonkamer valt tegen met alleen de Compal dus vandaar mijn voorkeur om daar een AP te plaatsen.

Ik denk dat ik in dit geval de RT N66u weghaal omdat deze toch al bijna kapot is. 1 AP in de woonkamer, zodat ik mijn tv en ps4 bekabeld kan gebruiken. En 1 AP in mijn slaapkamer voor optimale verbinding.

Alleen dan is nog 1 vraagje niet beantwoord :D Kan ik mijn printer ook gebruiken via AP of moet dat perse via een router? Anders kan ik mijn Printer ook op de wifi van mijn modem zetten.

Hartelijk dank btw voor je hulp!! Maar nu krijg ik via Ziggo dus 1 AP tegen kostprijs die goed blijkt te zijn. Welke zou je mij aanraden voor in de slaapkamer?

[ Voor 5% gewijzigd door RifatSahin op 11-12-2017 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RifatSahin schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:07:
[...]

Het gaat om de Compal in de meterkast en de RT N66u in de woonkamer. De Compal staat in routermodus volgens mij want ik kan via wifi verbinding maken ermee. De verbinding in de woonkamer valt tegen met alleen de Compal dus vandaar mijn voorkeur om daar een AP te plaatsen.

Ik denk dat ik in dit geval de RT N66u weghaal omdat deze toch al bijna kapot is. 1 AP in de woonkamer, zodat ik mijn tv en ps4 bekabeld kan gebruiken. En 1 AP in mijn slaapkamer voor optimale verbinding.
Klinkt prima en duidelijk.
Alleen dan is nog 1 vraagje niet beantwoord :D Kan ik mijn printer ook gebruiken via AP of moet dat perse via een router? Anders kan ik mijn Printer ook op de wifi van mijn modem zetten.
Deze snap ik niet zo. Een router heeft in beginsel niets met WiFi te maken. Je modem is nu - en met jouw voorgestelde oplossing - de router van je netwerk. Alles wat je daarachter aansluit, bedraad of (via AP) draadloos kan met elkaar communiceren.
Hartelijk dank btw voor je hulp!! Maar nu krijg ik via Ziggo dus 1 AP tegen kostprijs die goed blijkt te zijn. Welke zou je mij aanraden voor in de slaapkamer?
Die Ziggo AP tegen kostprijs is niet slecht, maar KPN heeft een iets betere voor een tientje minder (de KPN "WiFi Versterker".

Eigenlijk zie ik in deze situatie twee keuzes:
1) goedkoopste optie cq hoogste performance - 2x KPN WiFI Versterker a EUR 50 = EUR 100 totaal.
2) makkelijkste cq beste optie voor roaming - 2x Ubiquiti UniFi UAP AC Lite a EUR 75 = EUR 150 totaal.

De KPN (of Ziggo) AP's hebben 3x3 MiMo en dus anderhalf keer de performance van de UAP AC Lite, maar je moet ze beide handmatig instellen en zorgen dat dingen als kanalen niet overlappen. Geen rocket science maar moet je wel net even goed weten. Bovendien moeten je devices zo slim zijn zelf goed te gaan roamen.

De UAP AC Lite doet 'maar' 2x2 MiMo, dus 33% minder performance, maar hier stel je alles centraal in en is het systeem zo slim om bij 'auto' niet elkaar te storen. Plus er zitten een paar truukjes in om sneller te roamen als je trap op of af loopt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
RifatSahin schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:07:
Ik denk dat ik in dit geval de RT N66u weghaal omdat deze toch al bijna kapot is.
Is 'ie echt fysiek bijna kapot, of gedraagt 'ie zich niet zoals je wil en is er misschien een configuratiefout?
Ja, dat kan.
Het is allemaal niet zo ingewikkeld: wat je normaal van je provider krijgt is een vier-in-een apparaat:
  1. modem: zet het signaal op de coax om naar een netwerksignaal
  2. router: doet slimme dingen als het verkeer dirigeren op je lokale netwerk en van lokaal naar provider
  3. switch: verdeelt de router lokale netwerk kant over vier uitgangen (die jij zelf met extra externe switches nog verder kan verdelen)
  4. access point: verbindt een vijfde switch-output met een draadloze communicatiemodule voor wifi-toegang.
...en jij kan gewoon net zoals in het kastje zit, extra access points op switch-outputs zetten en dat werkt dan gewoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
Als je voor de koninklijke layout gaat. dan zou je aan het volgende kunnen denken.

1) 2x een ubiquiti AP AC LITE (or LR)
eentje voor in de woonkamer en eentje voor in de werkkamer. Dit geeft optimaal wifi door je hele huis.
2) koop een paar switches (netgear 5 / 8 poort smartswitch)
eentje voor in de woonkamer, daar kun je al je apparaten + Accespoint op aansluiten
tweede in de studeer kamer, voor Computer, accesspoint, printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
vanaalten schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:17:
[...]

Is 'ie echt fysiek bijna kapot, of gedraagt 'ie zich niet zoals je wil en is er misschien een configuratiefout?

[...]

Ja, dat kan.
Het is allemaal niet zo ingewikkeld: wat je normaal van je provider krijgt is een vier-in-een apparaat:
  1. modem: zet het signaal op de coax om naar een netwerksignaal
  2. router: doet slimme dingen als het verkeer dirigeren op je lokale netwerk en van lokaal naar provider
  3. switch: verdeelt de router lokale netwerk kant over vier uitgangen (die jij zelf met extra externe switches nog verder kan verdelen)
  4. access point: verbindt een vijfde switch-output met een draadloze communicatiemodule voor wifi-toegang.
...en jij kan gewoon net zoals in het kastje zit, extra access points op switch-outputs zetten en dat werkt dan gewoon. :)
Fysiek is hij idd kapot wegens verhuizingen 8)7

Top dus eigenlijk de oplossing die ik van jullie heb gekregen en zelf even heb aangepast zodat ik het zelf snap, is gewoon goed dus ?? :D

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 12-12-2017 09:14 . Reden: Bold verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
hermanh schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:17:
Als je voor de koninklijke layout gaat. dan zou je aan het volgende kunnen denken.

1) 2x een ubiquiti AP AC LITE (or LR)
eentje voor in de woonkamer en eentje voor in de werkkamer. Dit geeft optimaal wifi door je hele huis.
2) koop een paar switches (netgear 5 / 8 poort smartswitch)
eentje voor in de woonkamer, daar kun je al je apparaten + Accespoint op aansluiten
tweede in de studeer kamer, voor Computer, accesspoint, printer
Als ik voor zo een optie ga dan denk ik dat ik te veel "apparaten" ga krijgen.. Wel bedankt voor je input!!

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 12-12-2017 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
RifatSahin schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:22:
[...]

Als ik voor zo een optie ga dan denk ik dat ik te veel "apparaten" ga krijgen.. Wel bedankt voor je input!!
Ach.. Wat is veel. :-)
Bij mij hangt de TV, VoIP telefoon, netwerk streamer, TV-box (heb geen coax), Accespoint en playstation aan een switch. Deze is dan met 1 UTP kabel verbonden aan de hoofd switch/router in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
hermanh schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:26:
[...]

Ach.. Wat is veel. :-)
Bij mij hangt de TV, VoIP telefoon, netwerk streamer, TV-box (heb geen coax), Accespoint en playstation aan een switch. Deze is dan met 1 UTP kabel verbonden aan de hoofd switch/router in de meterkast.
1 apparaatje te veel in dit geval ja :D

Want ik kan een AP aansluiten en dan direct mijn ps4 en tv daarvan uit koppelen. Of ik moet jouw oplossing nemen maar dan moet ik 1 switch erbij nemen. ( of zie ik iets over het hoofd? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Je kan beter de eerder aangerade kpn wifiversterker nemen,

Die heeft naast wifi ook aansluitpunten voor je bekabelde apparaten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Ik denk dat ik, met jullie hulp, een oplossing gevonden heb.

- In de woonkamer de AP van Ziggo gebruiken : https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/ zodat ik mijn ps4, tv en philips hue hub bedraad kan aansluiten

- In de slaapkamer een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) : pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Is dit een logische oplossing?

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 12-12-2017 09:15 . Reden: Bold verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
shure-fan schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:56:
Je kan beter de eerder aangerade kpn wifiversterker nemen,

Die heeft naast wifi ook aansluitpunten voor je bekabelde apparaten
Dat heeft die van Ziggo ook toch? https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/
Niet om eigenwijs te klinken maar puur een vraag..

Met 4 aansluitpunten om extra apparatuur (zoals computers) via een internetkabel aan te sluiten.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

Daarnaast heb ik al het bold uit je posts verwijderd. Grote delen van je post bold maken is nergens voor nodig. :)

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 12-12-2017 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
RifatSahin schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:57:
[...]

Dat heeft die van Ziggo ook toch? https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/
Niet om eigenwijs te klinken maar puur een vraag..

Met 4 aansluitpunten om extra apparatuur (zoals computers) via een internetkabel aan te sluiten.
Dan neem je die...

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 12-12-2017 09:19 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RifatSahin schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:56:
Ik denk dat ik, met jullie hulp, een oplossing gevonden heb.

- In de woonkamer de AP van Ziggo gebruiken : https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/ zodat ik mijn ps4, tv en philips hue hub bedraad kan aansluiten

- In de slaapkamer een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) : pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Is dit een logische oplossing?
Dat is vrij onzinnig. De meerwaarde van de UniFi zit in het op één plek beheren van meerdere AP's en het beter roamen tussen AP's. Daar heb je allemaal niets aan als je alleen maar een van je twee AP's van UniFi koopt.

Dus ofwel 2x de UniFi, danwel twee andere, waarbij wederom die van KPN marginaal betere specs heeft dan die van Ziggo (en vooral geen kwetsbare externe antennes - zie je N66U ervaring :o )

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 12-12-2017 09:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Ik ga toch voor de ubiquiti beste Tweakers. Is er nog iets waar ik op moet letten mbt utp kabels? Cat 5 Cat5e Cat6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Cat5e minimaal (voor gigabit ethernet), Cat6 indien mogelijk (toekomstbestendiger).

Kan je ook uitleggen waarom je tegen het advies van @dion_b toch voor Ubiquiti gaat? Of ga je uiteindelijk voor 2 x een UniFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
vanaalten schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:41:
Cat5e minimaal (voor gigabit ethernet), Cat6 indien mogelijk (toekomstbestendiger).

Kan je ook uitleggen waarom je tegen het advies van @dion_b toch voor Ubiquiti gaat? Of ga je uiteindelijk voor 2 x een UniFi?
Duidelijk dank je wel..

Ik heb in de tussentijd natuurlijk wat reviews gelezen over de producten. En ik las niets anders dan goeds over de Ubiquiti. Installatie zal misschien stroef gaan, maar als dat eenmaal pluis zit, heb ik niets te klagen.

Ik zat eerlijk gezegd wel nog een beetje te twijfelen om de KPN Wifi Versterkers te nemen. Maar ik kon geen reden bedenken ( buiten dat het goedkoper is ) om voor die te gaan ipv de Ubiquiti.

Ik had wel al bij Ziggo de AP van hen besteld. Even kijken hoe dat thuis werkt.. En dan kan die altijd nog terug als die niet bevalt!
Eigenlijk zie ik in deze situatie twee keuzes:
1) goedkoopste optie cq hoogste performance - 2x KPN WiFI Versterker a EUR 50 = EUR 100 totaal.
2) makkelijkste cq beste optie voor roaming - 2x Ubiquiti UniFi UAP AC Lite a EUR 75 = EUR 150 totaal.
Ik heb heel erg lang naar dit stukje zitten kijken en volgens mij is in dit geval dan de 2x KPN toch verstandiger?
Want als ik dus de Ubiquiti ga nemen, heb ik in de woonkamer sowieso een switch nodig. Met die van KPN hoeft dat niet omdat die utp-outputs heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door RifatSahin op 12-12-2017 13:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RifatSahin schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:45:
[...]

Duidelijk dank je wel..

Er is ook weinig mis mee. Ik zou trouwens de al te lovende gebruikersreviews met een korrel zout nemen. Als je niets anders gewend bent dan een bijna 10 jaar oude providermodemrouter of Sitecom-geval is het inderdaad een verschil als dag en nacht, maar in vergelijking met de huidige generatie modemrouters van de providers is het verschil beperkt en ten opzichte van echte enterprise-AP's schieten de UniFi-apparaten duidelijk tekort. Maar goed, de goedkoopste echte enterprise-apparatuur kost minstens drie keer zoveel als UniFi.

Als je wel vergelijkingsmateriaal hebt blijven het goede apparaten, met een paar enterprise features die je zeer zelden op zelfde prijspunt ziet, en ook op andere vlakken gewoon beste waar voor hun geld IMHO. Daarom dat ik ze aanraad, maar zoals gezegd, met een veel groter korrel zout dan al die halleluiah-reviews.
1) het is goedkoper.
2) de KPN AP's doen 3x3 MiMo, de UniFi AC Lite 2x2 MiMo. Dat geeft je bij high-end clients anderhalf keer de snelheid, en met minder high-end clients geeft het je iets betere dekking.

Maar goed, het is appels en peren tussen UniFi en KPN. Die KPN-AP is veel meer met het geval van Ziggo te vergelijken.
Hier riskeer je weer wat ik hierboven over UniFi schreef: het zal zonder enige twijfel veel beter werken dan nu. Maar dat maakt het nog niet de beste keuze.

Drie redenen om de KPN AP boven die van Ziggo te prefereren:
1) geen externe antennes die kapot kunnen (als ik hoor van je N66U is dat bij jou geen overbodige luxe!)
2) DFS support (dus 19 kanalen in de 5GHz beschikbaar ipv slechts 4 bij die van Ziggo)
3) EUR 10 goedkoper (op zich niet doorslaggevend, maar gezien bovenstaande twee erg mooi meegenomen)

Enige reden om die van Ziggo te prefereren:
1) makkelijker om zelf met firmware te hobbyen. Leuk, maar totaal niet waar jij mee bezig bent.
[...]

Roaming gaat om het met je client (laptop, mobieltje) overschakelen van AP beneden naar die boven als je de trap op gaat, of omgekeerd. De WiFi-standaarden laten dit helemaal aan je clients over. Helaas zijn clients dom dus gaat dat vaak fout: je staat pal naast de AP boven maar bent nog - zwak - verbonden met de AP beneden. Dit is met meerdere AP's in huis vaak het grootste/meest irritante probleem met WiFi.

Nu, voorwaarde om te roamen is sowieso dat je SSID, PSK (wachtwoord), security en encryption hetzelfde zijn tussen de twee AP's. Handmatig alle vier instellen kan prima, maar als je ook maar een foutje maakt roamt er niets. Bij UniFi vul je dat alles één keer in en weet je dat dezelfde gegevens naar alle AP's gaan. Kwestie van gemak, maar ook van zekerheid.

Wat verder gaat dan alleen gemak: bij UniFi worden standaard de laagste verbindingssnelheden uitgeschakeld. Zonder al te diep de techniek in te duiken betekent dit dat je niet in de situatie terecht komt waarin je wel verbinding hebt, maar het niet (zinnig) kunt gebruiken. Ofwel je hebt een bruikbare verbinding, danwel niet. Dat helpt ook bij roamen: als je boven een onbruikbare verbinding zou hebben met de AP beneden, dan word je daar vanaf getrapt en moet je apparaat verbinden met de AP boven. Netto heb je dus (in theorie, maar meestal ook in praktijk) overal altijd een goede verbinding.

Tenslotte heeft UniFi ook een manier om sneller van AP te wisselen zodat het zo snel gaat dat je er in beginsel niets van merkt.

Maar...

Let dus dat bovenstaande alleen op gaat als je zowel boven als beneden UniFi hebt. Met één hand kun je niet klappen, als je beneden een non-UniFi AP hebt (bijv die van KPN of Ziggo) en boven een UniFi-AP, heb je EUR 25 (vs KPN) danwel EUR 15 (vs Ziggo) over de balk gesmeten voor een slechter presterend AP zonder de UniFi voordelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
dion_b schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:31:
[...]

[...]

1) het is goedkoper.

Maar...

Dit is inderdaad een van mijn grootste problemen. En als de UniFi apparaten dit kunnen oplossen ben ik al meer dan blij. Ik heb van Ziggo trouwens 400Mbit/s internetsnelheid. Is de : pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) dan al voldoende of moet ik voor de zekerheid gaan voor de : pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Want ik neem aan dat de WiFi signaal meer dan voldoende is dan. Dan hoef ik mijn PS4 en mijn SmartTv niet perse bekabeld aan te sluiten. Is dit nou toch wel nodig, dan kan ik altijd nog een switch erin knallen, correct?

Waar ik dus WiFi nodig heb:
- Woonkamer : Ps4, SmartTV, Toon thermostaat, MacBook en 3 Smartphones
- Werkkamer : Alleen de printer en Smartphones.. PC is bekabeld
- Slaapkamer : Alleen voor de Smartphones

Is de Ubiquiti Lite meer dan voldoende ? ( een set van 2 dan natuurlijk ) Of zou je dan de LR of Pro aanraden? Budget speelt geen rol.

Ik wil je trouwens echt enorm bedanken voor je hulp! Ik waardeer dit heel erg!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Cpt.Morgan schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:03:
Ik heb zojuist zowel de Acces Point van Ziggo als de UniFi’s binnen gekregen. Ik zit nu echter te bedenken (aangezien budget toch geen rol speelt) kan ik deze 3 AP’s gewoon samen gebruiken?

Dan zet ik de AP van UniFi in de slaap en werkkamer (zie tekening topicstart) en de AP van Ziggo in de woonkamer.

Dus eigenlijk is mijn vraag: Is dit een logische oplossing of werken de 2x UniFi’s niet goed samen met de AP van Ziggo?

Mocht dit geen logische oplossing zijn dan ga ik voor de 1e optie die ik had.

AP van UniFi in woon- en slaapkamer en die van Ziggo terugsturen.

Alvast bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 16:33
Het probleem met roaming is over het algemeen dat de AP's en/of routers veel te veel signaal uitsturen.
Roaming is client gestuurd, met andere woorden een device begint pas te roamen als hij te weinig signaal krijgt van het AP/router.
Dat is over het algemeen veel te laat want je device zelf geeft meestal een veel slechter signaal af en dus is het AP je device allang kwijt tegen de tijd dat het device gaat roamen en wifi is tweeweg verkeer dus beide kanten moeten connectie hebben.

Het heeft dus heel weining te doen met wel merkt AP je gebruikt, maar met het instellen van de power van de AP's die moeten altijd terug geschroeft worden tot op het punt dat ze net overlappen en zelfs dat kan nog te veel zijn als je devices heel slecht signaal geven.
Die Unifi dingen hebben wat zeer beperkte mogelijkheden om clients naar een ander(UniFI) AP te sturen, maar verwacht daar niet te veel van.
Dat gaat pas goed werken met professionele apparatuur zoals Aruba of Cisco die naast client handover ook nog eens hun power automatisch terug kunnen schroeven als ze andere AP's zien.

Dus een overkill aan AP's is zeker af te raden, daar wordt het alleen maar slechter van.

En om nog maar weer eens duidelijk te maken.
Slecht wifi is zelden de schuld van AP en/of routers maar ligt bijna altijd aan de kwaliteit van de wifi van de devices die men gebruikt en de plaatsing natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 13-12-2017 15:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RifatSahin schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:59:
[...]

Ik heb zojuist zowel de Acces Point van Ziggo als de UniFi’s binnen gekregen. Ik zit nu echter te bedenken (aangezien budget toch geen rol speelt) kan ik deze 3 AP’s gewoon samen gebruiken?

Dan zet ik de AP van UniFi in de slaap en werkkamer (zie tekening topicstart) en de AP van Ziggo in de woonkamer.

Dus eigenlijk is mijn vraag: Is dit een logische oplossing of werken de 2x UniFi’s niet goed samen met de AP van Ziggo?

Mocht dit geen logische oplossing zijn dan ga ik voor de 1e optie die ik had.

AP van UniFi in woon- en slaapkamer en die van Ziggo terugsturen.

Alvast bedankt voor de tips
Eh, dit heb ik toch al twee keer gezegd? UniFi werkt alleen goed samen met UniFi. Zodra je non-UniFi apparatuur toevoegt raak je (in ieder geval tussen een van de UniFi APs en de non-UniFi AP) de voordelen van UniFi. Best practice bij WiFi is sowieso om op een site alleen apparatuur van hetzelfde systeem van dezelfde vendor te gebruiken. Als budget sowieso geen punt is, retourneer gewoon dat Ziggo-geval en neem een derde UniFi AP. Als je überhaupt een derde nodig hebt...
Ben(V) schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:49:
[...]

Het heeft dus heel weining te doen met wel merkt AP je gebruikt, maar met het instellen van de power van de AP's die moeten altijd terug geschroeft worden tot op het punt dat ze net overlappen en zelfs dat kan nog te veel zijn als je devices heel slecht signaal geven.
Die Unifi dingen hebben wat zeer beperkte mogelijkheden om clients naar een ander(UniFI) AP te sturen, maar verwacht daar niet te veel van.
Dat gaat pas goed werken met professionele apparatuur zoals Aruba of Cisco die naast client handover ook nog eens hun power automatisch terug kunnen schroeven als ze andere AP's zien.
Tx Power staat standaard bij UniFi op auto en lijkt ook vrij goed teruggeschroefd te worden. Overigens, Cisco en (in mindere mate) Aruba is ook in categorie enterprise overpriced en vaak underpeforming. Je kunt voor een fractie van de prijs daarvan betere resultaten krijgen met Aerohive (beste L2 features) danwel Ruckus (beste L1 features). Maar goed, hier offtopic want ondanks significant goedkoper dan Cisco en Aruba een veelvoud van de prijs van UAP's.
Dus een overkill aan AP's is zeker af te raden, daar wordt het alleen maar slechter van.
Alleen als je het slecht instelt (=maximaal zenden). Zorg je voor beperkte overlap, dan heb je er wel degelijk meerwaarde aan qua capaciteit, performance en airtimegebruik (dus buren gaan er juist op vooruit als je meer AP's plaatst).
En om nog maar weer eens duidelijk te maken.
Slecht wifi is zelden de schuld van AP en/of routers maar ligt bijna altijd aan de kwaliteit van de wifi van de devices die men gebruikt en de plaatsing natuurlijk.
Plaatsing is idd key, maar vergeet niet dat de AP zelf ook gewoon een device (STA) is in een WiFi-netwerk en dat een onhandig gekozen AP, zeker in de ultra-low-end categorie ( < EUR 50) ongeacht plaatsing of clients de een goede netwerk onmogelijk kan maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Wat mij opvalt is dat 1 AP van UniFi wel een soort van lichtgloed geeft aan de bovenkant en de andere niet. Ik heb ze beide op exact dezelfde manier aangesloten...

Reeds opgelost. Lag aan de bekabeling

Nu zijn beide AP's up and running als het goed is.
Unifi

Maar is er ook een manier om te zien of ik er daadwerkelijk mee verbonden ben?

[ Voor 63% gewijzigd door RifatSahin op 13-12-2017 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Een tool als Wifi Analyzer (Google Play: Wifi Analyzer) voor Android kan je vertellen met welke access point je verbonden bent, onder andere door naar het MAC adres te kijken, maar vergelijkbare andere tools kunnen dat ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-12-2017 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-09 18:15
Zit toch gewoon in de Unifi software. Geen aparte apps voor nodig.

Gewoon op een AP kijken onder "users". Daar staat precies welke devices er met dat betreffende AP verbonden zijn. Weet je niet welke AP welke is, dan via de "locate" knop ff uitzoeken en de AP's een naam geven die correspondeert met waar ze hangen.
Pagina: 1