Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-01-2024
Het lukt me niet om mijn middelste fan aan te sluiten op mijn moederbord, zie ik iets over het hoofd of wat moet ik doen om hem toch aan te kunnen sluiten?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming (de 2 rood omcirkelde zijn in gebruik)
Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB (3 fans vanvoor waarvan ik de middelste niet verbonden krijg)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op mijn moederbord 3 fan ingangen, maar de blauw omcirkelde is te ver weg van de fan waardoor ik er niet raak met de kabel

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yocx9c2blosxt.png

Mi 9T MIUI 11.0.4.0 QFJEUXM

Beste antwoord (via GuustVB op 12-12-2017 14:16)

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Die moet je ook kopen. Die adapters zijn er in vele soorten en maten. Het grote verschil is het output voltage (en dus de uiteindelijke snelheid van de fans).

Google eens op "fan low noise adapter", daar vind je het wel. Die dingen kosten enkele euro's. Ik zie een setje van 3 stuks van Noctua voor 5 euro.

Mocht je een splitter kopen die van je moederbord naar de fans gaat, let er dan op dat je EERST split, en pas DAARNA zo'n adapter installeert. Andersom werkt niet (dus eerst van 1 naar meerdere stekkertjes, daarna elk stekkertje reguleren). Dit geldt dus als je een splitter op je moederbord aansluit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:46
Je hebt van de 5 fan connectors er 2 in gebruik zeg je. Geen CPU fan(s)?
Kijk even op de fans hoeveel A ze vragen. IS een aantal fans samen minder dan 1A? Dan zou ik een PWM splitter pakken en er twee op SYS_FAN1 aansluiten daarmee. De ander op SYS_FAN2. Een goed alternatief is met een splitter 2 op SYS_FAN2 en de derde op CPU_OPT.
Maakt snelheid en geluid je niks uit, of kun je alle fans super deluxe aansturen, dan gewoon die derde fan op CPU_OPT. Dan heb je verder niks nodig.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakris
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-02-2020

Bakris

Sappig

Je kan je fans ook direct aansluiten op je voeding door gebruik te maken van de molex kabeltjes die uit de voeding komen (als dat het geval is). Als je dus nog wat molex ingangen over hebt kun je een molex to fan adapter/verloopstukje kopen. kost niks en je kan er meestal wel 3 fans op aansluiten.

KRB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark_adie
Nadeel van een molex stekker is dat de fans niet gereguleerd kunnen worden. Ze lopen dan altijd op vol vermogen, wat eventueel tot veel geluid kan leiden.

Zijn de fans PWM fans? Als je naar het stekkertje kijkt, kunnen er dan 3 of 4 pinnetjes in? Als ze 4 pinnetjes hebben, dan kan de snelheid van de fan gereguleerd worden door het moederbord. Dit is over het algemeen wel gewenst, en dan zou je een PWM splitter moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 12:54
Een splitter zal de enige oplossing zijn. Op de website van Gigabyte zie ik dat er 2A op elke connecter zit.
Je kan ook gewoon cpu_opt gebruiken, geen idee of deze RGB functies gaat geven, maar dan kom je er nog een tekort voor de achterste casefan...

[ Voor 10% gewijzigd door DenHond op 11-12-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
Crahsystor schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:52:
Je hebt van de 5 fan connectors er 2 in gebruik zeg je. Geen CPU fan(s)?
Kijk even op de fans hoeveel A ze vragen. IS een aantal fans samen minder dan 1A? Dan zou ik een PWM splitter pakken en er twee op SYS_FAN1 aansluiten daarmee. De ander op SYS_FAN2. Een goed alternatief is met een splitter 2 op SYS_FAN2 en de derde op CPU_OPT.
Maakt snelheid en geluid je niks uit, of kun je alle fans super deluxe aansturen, dan gewoon die derde fan op CPU_OPT. Dan heb je verder niks nodig.
Ik heb ook een cpu fan die idd gewoon in de cpu fan connector zit, dus heb ik enkel de CPU_OPT en de SYS_FAN1 vrij, maar beide kan ik niet bereiken omdat de kabel te kort is.
Geluid probeer ik toch liever te limiteren.
Dus zonder splitter valt dit niet op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 12:54
Dus zonder splitter valt dit niet op te lossen?
Je kan proberen zoeken naar een verlengkabel voor casefans, geen idee of deze voor RGB bestaan...

[ Voor 8% gewijzigd door DenHond op 11-12-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
mark_adie schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:54:
Nadeel van een molex stekker is dat de fans niet gereguleerd kunnen worden. Ze lopen dan altijd op vol vermogen, wat eventueel tot veel geluid kan leiden.

Zijn de fans PWM fans? Als je naar het stekkertje kijkt, kunnen er dan 3 of 4 pinnetjes in? Als ze 4 pinnetjes hebben, dan kan de snelheid van de fan gereguleerd worden door het moederbord. Dit is over het algemeen wel gewenst, en dan zou je een PWM splitter moeten pakken.
er kunnen maar 3 pinnetjes
dus een gewone splitter is voldoende?
of molex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
DenHond schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:04:
Een splitter zal de enige oplossing zijn. Op de website van Gigabyte zie ik dat er 2A op elke connecter zit.
Je kan ook gewoon cpu_opt gebruiken, geen idee of deze RGB functies gaat geven, maar dan kom je er nog een tekort voor de achterste casefan...
Deze splitter is toch enkel voor de verlichting?
ik heb eentje nodig dat mijn fan draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
@GuustVB Aangezien de fans geen PWM fans zijn, kun je de snelheid dus niet softwarematig reguleren. Dit betekend dus dat als je deze fans aansluit ze altijd op vol vermogen draaien, ook als dit niet altijd nodig is.

Als je dit prima vind, kun je kiezen: of je koopt een splitter en je sluit het aan op het moederbord, of je koopt een verlengstukje van molex naar een fanheader.

Dit is een stekkertje dat je aan kan sluiten op je moederbord, en die maakt van 1 aansluiting, 2 aansluitingen.
Dit is een stekkertje die van je molex meerdere fan aansluitingen maakt.

Een volgend punt van aandacht is het voltage van de fan. Zoals gezegd, een fan draait standaard op 100% vermogen, en dit is niet softwarematig te reguleren. Echter, je kunt ze wel zachter laten draaien. Het standaardvermogen van een fan is 12V, als je hem echter minder vermogen geeft, gaat hij ook rustiger draaien. Hij maakt dan minder lawaai, maar blaast dus ook minder lucht. Het laatste stekkertje die ik hierboven voorstelde heeft 2 fans waar 12V op staat, en 2 stekkers waar 5V op staat. Deze 5V fans draaien dan dus beduidend minder hard!

Edit: Je hebt gelijk over het stekkertje van @DenHond , deze split alleen het RGB gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door mark_adie op 11-12-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
mark_adie schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:30:
@GuustVB Aangezien de fans geen PWM fans zijn, kun je de snelheid dus niet softwarematig reguleren. Dit betekend dus dat als je deze fans aansluit ze altijd op vol vermogen draaien, ook als dit niet altijd nodig is.

Als je dit prima vind, kun je kiezen: of je koopt een splitter en je sluit het aan op het moederbord, of je koopt een verlengstukje van molex naar een fanheader.

Dit is een stekkertje dat je aan kan sluiten op je moederbord, en die maakt van 1 aansluiting, 2 aansluitingen.
Dit is een stekkertje die van je molex meerdere fan aansluitingen maakt.

Een volgend punt van aandacht is het voltage van de fan. Zoals gezegd, een fan draait standaard op 100% vermogen, en dit is niet softwarematig te reguleren. Echter, je kunt ze wel zachter laten draaien. Het standaardvermogen van een fan is 12V, als je hem echter minder vermogen geeft, gaat hij ook rustiger draaien. Hij maakt dan minder lawaai, maar blaast dus ook minder lucht. Het laatste stekkertje die ik hierboven voorstelde heeft 2 fans waar 12V op staat, en 2 stekkers waar 5V op staat. Deze 5V fans draaien dan dus beduidend minder hard!

Edit: Je hebt gelijk over het stekkertje van @DenHond , deze split alleen het RGB gebeuren.
Ik veronderstel dat in die 4pin splitter ook gewoon 3pins in kunnen?
En minder voltage geven kan ook via de bios veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Mocht je die SYS_FAN willen gebruiken, zal ik een splitter/verlengkabeltje kopen, om hem zo aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
@GuustVB In een 4 pins kunnen ook gewoon 3 pins, andersom past het niet.

Of je die voltages via de bios in kan stellen weet ik zo niet. Dat zou je even voor je moederbord uit moeten zoeken. Als je de fans te luidt vind, heb je ook stekkertjes met daarin een weerstandje, die verlagen dan het voltage van 12 naar bijvoorbeeld 9 of 7V. Je kunt je fans dan stapsgewijs afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
mark_adie schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:43:
@GuustVB In een 4 pins kunnen ook gewoon 3 pins, andersom past het niet.

Of je die voltages via de bios in kan stellen weet ik zo niet. Dat zou je even voor je moederbord uit moeten zoeken. Als je de fans te luidt vind, heb je ook stekkertjes met daarin een weerstandje, die verlagen dan het voltage van 12 naar bijvoorbeeld 9 of 7V. Je kunt je fans dan stapsgewijs afbouwen.
Dat stekkertje moet je dan ook kopen?
Weet je hoe duur dat ongeveer is? Als ik nu toch een splitter ga bestellen, bestel ik dat er misschien ook direct bij...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
Die moet je ook kopen. Die adapters zijn er in vele soorten en maten. Het grote verschil is het output voltage (en dus de uiteindelijke snelheid van de fans).

Google eens op "fan low noise adapter", daar vind je het wel. Die dingen kosten enkele euro's. Ik zie een setje van 3 stuks van Noctua voor 5 euro.

Mocht je een splitter kopen die van je moederbord naar de fans gaat, let er dan op dat je EERST split, en pas DAARNA zo'n adapter installeert. Andersom werkt niet (dus eerst van 1 naar meerdere stekkertjes, daarna elk stekkertje reguleren). Dit geldt dus als je een splitter op je moederbord aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
Danku iedereen voor jullie hulp!
Ik ben voor de fan low noise adapter gegaan en heb hierdoor mijn kabel 11 cm kunnen verlegen waardoor ik tot bij de connector op mijn moederbord raak en mijn fans daarbovenop ook nog eens stiller zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mark_adie schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:30:

Veel moederborden kunnen, inclusief die van TS, kunnen 3-pin fans ook aansturen aan de hand van de spanning ;). Een low noise adapter is dus niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:38:
[...]

Veel moederborden kunnen, inclusief die van TS, kunnen 3-pin fans ook aansturen aan de hand van de spanning ;). Een low noise adapter is dus niet nodig.
rip
maar mijn uiteindelijk probleem is voor 7 euro toch mooi opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achja anders had je sowieso een normale splitter/verlengkabel moeten komen en was je het ook kwijt geweest. Zolang je temperaturen maar normaal zijn is er niets aan de hand :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
Temperaturen zijn allemaal rond de 27°C

Pagina: 1