Toon posts:

Switchen van provider of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zit momenteel bij Ziggo en betaal naar mijn mening iets teveel per maand. Wil mijn maandlasten omlaag halen, met behoud van alle perks die ik nu heb. Uiteraard is dat bijna onmogelijk, dus ik probeer de schade in ieder geval te beperken.

Het zit zo: volgens Fourstack kan ik max. 100 MB/s halen op mijn adres. Bij Ziggo neem ik echter 200MB/s af. Mijn vraag: maakt dat uit of is het weggegooid geld? Ik gebruik overigens alleen maar Wifi.

Bij NLE zag ik een aanbieding wat best aantrekkelijk is en op Ziggo Sport (en de CI+ module) na, behoud ik bijna al mijn perks. Probleem is dat het dan als een achteruitgang voelt, omdat ik van 200MB/s naar 100MB/s ga. We zijn met meer dan 4 mensen in het huis, dus ik ben bang dat ik dat ook ga voelen met het internet.

Ook volgens Telfort is de max die ik kan halen 100Mb/s.

Zouden jullie me kunnen helpen het iets beter te begrijpen?

PS: overigens zie ik dat bijv. Telfort ADSL biedt en Ziggo kabel... kan iemand het exacte verschil uitleggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 13:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang je niet de hele dag speedtesten doet zal je dat verschil nauwelijks merken. 8)

Trouwens, Telfort levert VDSL en dan eigenlijk VDSL2. ADSL gaat/ ging max maar tot 24 Mb. :)
Verschil is: VDSL loopt via de telefoonlijn en Ziggo via de coaxkabel...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:19:
Zolang je niet de hele dag speedtesten doet zal je dat verschil nauwelijks merken.
Trouwens, Telfort levert VDSL en dan eigenlijk VDSL2. ADSL gaat max maar tot 24 Mb. :)

Verschil is: VDSL loopt via de telefoonlijn en Ziggo via de coaxkabel...
Dank je wel. Zelfs niet met 5 mensen?

VDL2 > ADSL, dus? De reviews die ik lees zijn erg negatief, dus ik heb geprobeerd naar andere providers te kijken.

Ik neem aan dat het via de coaxkabel beter is, maar hoe zit het dan met NLE? Ook VDSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ADSL was de oude versie zeg maar die tot maximaal 24 Mb ging. Als je zo'n beetje naast de centrale woonde. :D VDSL is de nieuwe(re) versie. En VDSL2 met vectoring is nog nieuwer.

Het een is niet per definitie beter als het andere.
Al die providers die een hoge snelheid (vanaf 50 Mb) leveren doen dat via VDSL2. :)

De reviews zijn bij de meeste providers meestal niet zo best. Iedereen heeft nu eenmaal de neiging om de negatieve dingen wel op internet te zetten maar de positieve niet.

Je kunt ook nog proberen om een korting los te praten bij Ziggo. Scheelt weer een hoop gedonder met kabels en zo. Omdat er anders per tv een decoder met een UTP kabel nodig is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
100 of 200mbit zal je nauwelijks merken, vooral niet op WIFI. Het grote verschil gaat hem wellicht in je TV setup zitten. Hoeveel TV's heb je nu ? Kijk je vaak naar Ziggo Sport ( Formule 1 ed ) ?
xDSL werkt alleen met een gesloten IPTV systeem, wat dus betekend dat al je COAX kabels bijvoorbeeld niet meer gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk! Dank voor de reacties.

Ja, mijn TV setup veranderen neem ik dan voor lief. Ik kan bij NLE namelijk ongeveer een soortgelijk pakket (wel 100MBit minder) voor 25 Euro minder per maand krijgen. Toch niet niks.

Laatste vraag: ik kan dus, volgens Fourstack, max 100MB halen. Betekent dat, dat die 200MB die ik bij Ziggo heb, sowieso nutteloos is?

Buiten het feit dat ik WIFI gebruik, natuurlijk, wat de snelheid al drastisch omlaag haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivar1984
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:59
Fourstack is van KPN en geeft alleen de verwachte snelheid bij xDSL en/of fiber aan (tussen modem en 'centrale').
Internet via de Ziggo coaxkabel heeft op dit moment een (download)capaciteit van pak 'm beet 1Gbit (20 downstreams à 50Mbit) die per segment verdeeld moet worden over alle kabelmodems.

Via 5 GHz (ac) wifi zou je trouwens makkelijk die 100 of 200 Mbit snelheid moeten kunnen halen binnen redelijk bereik van het access point (vaak ook modem/router/kastje genoemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
Wat doe je met je internetverbinding (en dan alle mensen in je huis) ? Voor een beetje casual surfen, mailen, beetje Netflix en een Youtube filmpje bekijken zul je t niet/amper merken. Wanneer je echter een fervent downloader bent (of iemand in huis hebt die dat is) merk je het verschil wel.

200 Mbit kun je draadloos overigens prima halen met de juiste spullen, maar dat terzijde. Wat bij gewoon internetten eerder merkbaar is is de respons tijd, hoe lang het duurt voor je een pagina voor je neus hebt nadat je een adres ingetoetst hebt. Veel mensen overschatten wat je nodig hebt om 'normaal' te kunnen internetten. Het bedrijfspand waar ik werk zit met 100-150 man op een 300/300 Mbit lijn en internet wordt altijd als zeer snel ervaren, dan moet je met 5 personen op 100 Mbit ook wel redelijk weg komen lijkt me zo.

Of het voldoende is voor wat jij met je verbinding wilt doen zul je zelf in moeten vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gastje01 schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:31:
Wat doe je met je internetverbinding (en dan alle mensen in je huis) ? Voor een beetje casual surfen, mailen, beetje Netflix en een Youtube filmpje bekijken zul je t niet/amper merken. Wanneer je echter een fervent downloader bent (of iemand in huis hebt die dat is) merk je het verschil wel.

200 Mbit kun je draadloos overigens prima halen met de juiste spullen, maar dat terzijde. Wat bij gewoon internetten eerder merkbaar is is de respons tijd, hoe lang het duurt voor je een pagina voor je neus hebt nadat je een adres ingetoetst hebt. Veel mensen overschatten wat je nodig hebt om 'normaal' te kunnen internetten. Het bedrijfspand waar ik werk zit met 100-150 man op een 300/300 Mbit lijn en internet wordt altijd als zeer snel ervaren, dan moet je met 5 personen op 100 Mbit ook wel redelijk weg komen lijkt me zo.

Of het voldoende is voor wat jij met je verbinding wilt doen zul je zelf in moeten vullen.
Dank voor je reactie. Met name casual en vooral ook multiplayer op de Playstation. Op Youtube naar een serie kijken of even op Uitzendinggemist... dat zijn de "zwaarste" dingen die ik ermee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-10 12:48
Doe eens een speedtest via je huidige Wifi verbinding. Grote kans dat je je maximale snelheid lang niet haalt dus dan ga je het verschil al helemaal niet merken.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:03:
Hoi allemaal,

Ik zit momenteel bij Ziggo en betaal naar mijn mening iets teveel per maand. Wil mijn maandlasten omlaag halen, met behoud van alle perks die ik nu heb. Uiteraard is dat bijna onmogelijk, dus ik probeer de schade in ieder geval te beperken.

Het zit zo: volgens Fourstack kan ik max. 100 MB/s halen op mijn adres. Bij Ziggo neem ik echter 200MB/s af. Mijn vraag: maakt dat uit of is het weggegooid geld? Ik gebruik overigens alleen maar Wifi.

Bij NLE zag ik een aanbieding wat best aantrekkelijk is en op Ziggo Sport (en de CI+ module) na, behoud ik bijna al mijn perks. Probleem is dat het dan als een achteruitgang voelt, omdat ik van 200MB/s naar 100MB/s ga. We zijn met meer dan 4 mensen in het huis, dus ik ben bang dat ik dat ook ga voelen met het internet.

PS: overigens zie ik dat bijv. Telfort ADSL biedt en Ziggo kabel... kan iemand het exacte verschil uitleggen?
je gaat er niks van merken. Heb hier 100/100 glasvezel telfort en ziggo 25 mbit down en 5 a 6 upoud (tientje abbo) lijntje. Enig wat ik merk is bijvoorbeel hd uploaden naar youtube nou dan wacht ik 5 minuten langer he. Met normaal surfen, hd streamen enz merk ik geen verschil tussen mijn beide verbinding. Ps illegaal down en uploaden mag toch niet meer dus wat moet je met bv 200 of 500 mb? Ja het is kicken dat metertje op speedtest de hoek in knalt maar das dan ook het enige volgens mij. Heb mijn glasvezel lijntje dan ook maar opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 15:58
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:25:
[...]
je gaat er niks van merken. Heb hier 100/100 glasvezel telfort en ziggo 25 mbit down en 5 a 6 upoud lijntje. Enig wat ik merk is bijvoorbeel hd uploaden naar youtube nou dan wacht ik 5 minuten langer he. Met normaal surfen, hd streamen enz merk ik geen verschil tussen mijn beide verbinding. Ps illegaal down en uploaden mag toch niet meer dus wat moet je met bv 200 of 500 mb? Ja het is kicken dat metertje op speedtest de hoek in knalt maar das dan ook het enige volgens mij. Heb mijn glasvezel lijntje dan ook maar opgezegd.
Zelfde ervaring hier. Ben dit jaar van KPN glasvezel 60/6 (wat in de praktijk 70/35 was) overgestapt naar Ziggo 25Mbps. Netflix streams bouwen iets langzamer op, ik merk het net maar nog altijd meer dan snel genoeg. Verder merk ik het verschil bij grote downloads of uploads maar die doe ik toch al zelden. Daar tegenover heb ik destijds wel 50% op de maandelijkse kosten gespaard.

Verder kun je over wifi wel 200 Mbps halen, maar dan moet alle apparatuur goed en modern zijn. Met meerdere clients kun je natuurlijk ook 2 x 100 Mbps tegelijk halen nu. Dat is bij een downgrade naar 100 Mbps niet zo.

Edit: overigens overweeg ik wel eens om weer naar glasvezel over te stappen. Niet vanwege de snelheid maar vanwege die ontzettend brakke dichtgetimmerde Connectbox 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door GH45T op 12-12-2017 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:34:
[...]

Zelfde ervaring hier. Ben dit jaar van KPN glasvezel 60/6 (wat in de praktijk 70/35 was) overgestapt naar Ziggo 25Mbps. Netflix streams bouwen iets langzamer op, ik merk het net maar nog altijd meer dan snel genoeg. Verder merk ik het verschil bij grote downloads of uploads maar die doe ik toch al zelden. Daar tegenover heb ik destijds wel 50% op de maandelijkse kosten gespaard.

Verder kun je over wifi wel 200 Mbps halen, maar dan moet alle apparatuur goed en modern zijn. Met meerdere clients kun je natuurlijk ook 2 x 100 Mbps tegelijk halen nu. Dat is bij een downgrade naar 100 Mbps niet zo.

Edit: overigens overweeg ik wel eens om weer naar glasvezel over te stappen. Niet vanwege de snelheid maar vanwege die ontzettend brakke dichtgetimmerde Connectbox 8)7
ik merk ook geen verschil betreft laden netflix . Gaat even snel als via glasvezel als via ziggo lijntje. Ik gebruik asus wifi router in combinatie technicolor ziggo modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 17:58
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:03:
Hoi allemaal,

Heb je je kosten over 12 maanden uitgerekend? De meeste kortingen zijn maar 6 maanden. Daarbij wil Ziggo je vaak ook wel die 6 maanden geven als je weg wilt. Verder moet je bij NLE er rekening mee houden dat je nog wel extra voor een STB, voor opnemen, voor pluspakket enzo betaald. Dit zijn dingen die niet in de actieprijs zitten. Ik kom uiteindelijk nauwelijks goedkoper uit als ik bij KPN/Ziggo/NLE zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
GH45T schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:34:
[...]

En dan krijg je een experiabox die niet veel beter is of een dicht-getimmerd Draytek-ding met 2.4 Only wifi. Als je volledige vrijheid wil moet je eigen apparatuur plaatsen (en in de meeste gevallen accepteren dat dit niet out of the box werkt, denk aan IPtv en Voip). Als de Connectbox je proleem is, laat m in bridge zetten en plaats je eigen router er achter.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:25:
[...]
je gaat er niks van merken. Heb hier 100/100 glasvezel telfort en ziggo 25 mbit down en 5 a 6 upoud lijntje. Enig wat ik merk is bijvoorbeel hd uploaden naar youtube nou dan wacht ik 5 minuten langer he. Met normaal surfen, hd streamen enz merk ik geen verschil tussen mijn beide verbinding. Ps illegaal down en uploaden mag toch niet meer dus wat moet je met bv 200 of 500 mb? Ja het is kicken dat metertje op speedtest de hoek in knalt maar das dan ook het enige volgens mij. Heb mijn glasvezel lijntje dan ook maar opgezegd.
Dat t voor jou niet nodig is wil niet zeggen dat t onnodig is. Er zijn mensen dit hier wel profijt van hebben hoor, voor m'n werk pomp ik redelijk wat data op en neer als ik thuis werk en dan is een 100/100 Mbit lijntje wel fijn, sneller uiteraard ook, maar dat vond ik persoonlijk de meerprijs t.o.v de tijdswinst niet waard. Dit is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken, en sterk afhankelijk van user-case en uiteraard ook een financiele afweging.

@Verwijderd Heb je al bekeken wat je zou besparen als je naar t lichtste Ziggo abonnement gaat? Dan heb je 40 Mbit, wellicht dat je daar ook mee uit de voeten kunt, dat is uiteraard aan je zelf. Korting kun je zoals aangegeven altijd even met Ziggo over bellen, als je aangeeft van plan bent om weg te gaan is er vaak vanalles mogelijk. Dan hou je je TV pakketen en CI modules, hoef je niks aan je eigen setup thuis aan te passen en mocht t tegen vallen, kun je altijd weer terug naar 200 Mbit, verhogen doen ze volgens mij nooit zo moeilijk over als je bijtekent.

Verder zou je ook eens (kritisch) kunnen kijken naar je wifi in huis, daar is in veel gevallen nog wel veel te winnen. Je geeft aan veel/alles over wifi te doen, maar je zegt er niet bij hoe je dit hebt ingericht. Een snel netwerk (lees: met lage latency) doet vaak meer met je snelheidsbeleving dan een hogere downloadsnelheid, zeker bij browsen is dit het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:46
Als je tevreden bent met Ziggo, kan je contact opnemen met ze. Vertel dat je er over na aan het denken bent om te switchen, zodat je kosten kan besparen. Ze doen meestal een aanbod voor een jaar contract voor de helft van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 15:58
gastje01 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:20:
[...]

En dan krijg je een experiabox die niet veel beter is of een dicht-getimmerd Draytek-ding met 2.4 Only wifi. Als je volledige vrijheid wil moet je eigen apparatuur plaatsen (en in de meeste gevallen accepteren dat dit niet out of the box werkt, denk aan IPtv en Voip). Als de Connectbox je proleem is, laat m in bridge zetten en plaats je eigen router er achter.
Van KPN heb ik zowel een Experiabox v9 als v10 gehad. Omgeruild omdat de mogelijkheid daartoe was, niet omdat een van de 2 niet goed was. Ik vond beide Experiaboxen beter werken en minder dichtgetimmerd dan de Connectbox. Ja, met de Connectbox in bridge modus met een eigen router kan ik beperkingen omzeilen, maar dat is een extra kastje wat eigenlijk niet nodig zou hoeven zijn als Ziggo die gekke Connectbox niet zover dicht zou timmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 17:23

MCP cloud

Op het web sinds 1998

GH45T schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:25:
[...]

Van KPN heb ik zowel een Experiabox v9 als v10 gehad. Omgeruild omdat de mogelijkheid daartoe was, niet omdat een van de 2 niet goed was. Ik vond beide Experiaboxen beter werken en minder dichtgetimmerd dan de Connectbox. Ja, met de Connectbox in bridge modus met een eigen router kan ik beperkingen omzeilen, maar dat is een extra kastje wat eigenlijk niet nodig zou hoeven zijn als Ziggo die gekke Connectbox niet zover dicht zou timmeren.
Na de V8 en V10 bij telfort, zelf een fritzbox achter de Genexis gehangen :P