Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Houtkachel branden met schoner karton

Pagina: 1
Acties:

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:36

André

Analytics dude

Topicstarter
Ik kwam zojuist dit artikel tegen:

https://www.krantvandeaar...tief-voor-openhaard-hout/

Het gaat over haardblokken die gemaakt zijn van karton. 100% recyclespul en een veel schonere verbranding:
quote:
Ze geven 50% meer warmte vergeleken per 0,5kg hout! En voor het milieu, in harde cijfers, een Enviro-log haardblok stoot 33% minder broeikasgassen uit, tot wel 80% minder fijnstoffen, 80% minder koolstofmonoxide, en 86% minder koolteer!
Wie heeft hier ervaring mee? Ik denk er over om een proefpakket te bestellen met de 1,2kg en 2,4kg blokken. Vervolgens de warmteafgifte en brandduur te bekijken om daar weer een berekening mee te maken. Zou het uit kunnen, is het goedkoper dan hout? Het neemt in ieder geval veel minder ruimte in.

445033

Ken het niet, maar ik heb hier wel goede ervaring mee: https://www.hotdevil.nl/houtbriketten/p-1a/

Ik heb na testen van alle 4 nu de Pini Kay's voornamelijk Branden super, geven echt meer warmte dan mijn hout uit mijn houthok en mix nu iedere keer 1 Pini Kay met hout van mezelf. Zaaaaaaaaaalig.

De Ruf's gloeien meer en als je echt weg wil smorren uit je kamer de Nestro Eik. Die laatste heb ik ook en gebruik ik als ik snel de kamer lekker warm wil hebben.

Verwacht dat die jij nu noemt ook voornamelijk veel zullen gloeien. Mileuvriendelijker slaat nergens op. Waar wordt papier van gemaakt? Precies hout.

[Voor 14% gewijzigd door 445033 op 11-12-2017 11:47]

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Mijn broertje maakt zelf briketten van zaagsel en schaafsel van zijn machines. Dat spul brandt erg lekker en gaat bijna helemaal op. Omdat het puur hout is, goed droog én zonder MDF troep er in krijg je een mooie verbranding. Samen met wat boomstammetjes houdt hij zijn loods er grotendeels mee warm.

De cijfers die je in je quote noemt zijn mooi, maar waar zijn ze op gebaseerd? Welk hout of andere brandstof? Ik vind de getallen nogal overtrokken.

• robairo
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14-02-2019
tsja.

1kg droog hout levert ongeveer 4kWh. 1 zon kartonblok zou 50% meer warmte leveren dan 0,5kg hout, dus kunnen we stellen 3kWh. Op de webshop kosten die €2,39 per stuk.

1 kuub gas levert ongeveer 8kWh, en kost €0,73??

echt heel handig die blokken 8)7 8)7

• robairo
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14-02-2019
hey geen editmogelijkheid voor mn vorige mail?

Openhaardhout kost tussen €60 (losgestort bij volle vracht) tot max €200 (1 kuubskrat bezorgd) per kuub. Een kuub weegt plm 425 kg. Dus hout kost max €2 per kg, maar als je een beetje zoekt 1/3 daarvan. Die kg levert 4kWh. Vergeleken met 3kWh voor €2.39 altijd voordeliger. :P

vergeleken met de energie die van 1 kg hout krijgt moet je 1,2 X 4/3 = 1,6 kg karton blokken verbranden. :X

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:20
@André en @robairo

ik heb heel mijn jonge jaren een huis gehad wat werd verwarmt met hout.
(ik kon eerder hout stoken als schrijven en daarna is het nooit meer goed gekomen >:) .)
het hout kwam gratis uit de tuin.
(veel bomen gekapt en verwerkt tot haardhout, daar word je 2 x warm van.)

toch gebruikte we ook zo een vergelijkbaar middel in die tijd.
je stookte namenlijk de kachel met hout op, en dan legde je zo een blok er in.
als het dan koud werd in huis, dan was het hout op en uit gegaan, behalve dat blok.
dan gooide je er weer nieuw hout in en het blok stak het wel weer aan.
dus voor het stook gemak als het je enige verwarmings-methode is zijn ze erg tof.
maar stook je voor je plezier, dan heb je er niet veel aan. *

verder als die milieu woorden, mmmm veel beloven en weinig geven doet een verkoper vreugde in het leven. ;)
mooi verzonnen, maar neem het met een korreltje (+/- 1 kilo) zout.
het is vast niet heel slecht, maar overdreven is het zeker. ;)

*) ik snap wel dat er mensen zijn die voor hun plezier stoken, ik zelf heb dat wel afgeleerd.
als je moet stoken voor de warmte omdat je niet anders kan, dan gaat het plezier er snel van af.
wat een gedoe is het elke keer weer dat ding schoon maken, het hout kappen, huis schoon houden etc etc..
ben erg blij met mijn gas ketel ondersteund met een warmtepomp, is minder romantisch maar wel lekker makkelijk.
en dat waardeer ik zeer veel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• swapevent
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
er is ook een groot verschil tussen plezier stoken en stoken om te verwarmen
ter illustratie we hebben hier ene bioethanol haard hangen.
zo'n wandgevalletje waar je op een avondje tijd een hele liter bioethanol door heen jast a 2,40 euro / liter

is het gezellig jazeker we zien toch wat vlammen
verwarmt het ook? het scheelt 1 graad maar meer ook niet.

rendabel? zeer zeker niet maar ach het is the next best thing voor ons dus dan vinden we dat niet zo erg.

waarom zeg ik dit nu , ik zou zelf heel graag een houtkachel willen hebben en ja ik ben ook aan het orienteren voor eventueel warmtepomp of pelletkachel.
maar een houtkachel heeft de voorkeur.
de geur van het brandende hout , de kostprijs etc etc

maar dan nu waarom staat deze er nog niet
stel ik zou een houtkachel plaatsen en 1m3 hout aanschaffen om zo af en toe is aan te gooien dan is het plezier stoken en dus prijzig maar wel fun.

ga ik nu 6m3 hout aanschaffen dan is het stookgedrag anders want dan ga je echt verwarmen
ipv de cv aan. meer werk , meer sfeer , minder kosten maar ook ander stookgedrag

voor mijzelf gesproken daarom twijfel ik ook zolang . ik wil een totaal oplossing
oftewel
<1> houtkachel plus electrische boiler en elektrisch koken
<2> pelletkachel plus warmtepomp en electrish koken
<3>warmtepomp, electrische boiler , electrish koken

een van de 3 word het welke dat weet ik voorlopig nog niet.

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou me mooi drie keer bedenken voor je een houtkachel installeert.

Even gestolen van onderstaande post :)
quote:
zenman schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:40:
Meting van fijnstof wat afkomstig is van een houtkachel voor en tijdens gebruik. Het fijnstof wordt gemeten middels een CEM DT-9881M.
Veel plezier met het in huis halen van vervuiling in je huiskamer die vrijwel gelijkwaardig is aan een drukbereden straat :X

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
quote:
Glashelder schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:37:

[video]

[...]

Veel plezier met het in huis halen van vervuiling in je huiskamer die vrijwel gelijkwaardig is aan een drukbereden straat :X
Interessante post. Helemaal omdat ik niet goed snap hoe die stoffen dan de woonkamer in komen. In principe wordt er aan de onderkant lucht aangezogen en kan de verbrande lucht er maar aan 1 kant uit. Wel zorgt die zuiging er voor dat er via de roosters extra lucht de kamer ingezogen wordt, en als die buitenlucht dan vervuilt is... Ik lees ook in de Youtube comments dat je bij het eten koken ook dit soort waardes kunt krijgen, en daar sta je met de neus bovenop.

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat klopt, maar eten koken ontkom je eigenlijk niet aan :+

We hebben het hier over fijnstofdeeltjes die echt enorm klein zijn. Waarschijnlijk lekken ze toch gewoon langs de deur naar buiten.

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:15

Bl4ckviper

BlaBlaBla

kachel is uit 1995 idem rookkanaal denk ik?

Tegenwoordig heb je kachels met filters erin en ook bepaalde aanpassingen aan het rookkanaal zorgt voor minder ook voor minder fijnstof in de woonkamer.

Zou dus toch al aardig moeten schelen tegenwoordig?

Be fast .... Be furious....

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
quote:
Bl4ckviper schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:41:
kachel is uit 1995 idem rookkanaal denk ik?

Tegenwoordig heb je kachels met filters erin en ook bepaalde aanpassingen aan het rookkanaal zorgt voor minder ook voor minder fijnstof in de woonkamer.

Zou dus toch al aardig moeten schelen tegenwoordig?
Lijkt me wel. Als ik de oudere kachel van de buren en mijn hagelnieuwe (1 jaar) Jacobus 6 vergelijk zit die van mij een stuf vernuftiger in elkaar qua rook/lucht kanalen.
De koude buitenlucht wordt bijvoorbeeld eerst via een omweg geleid, zodat die al opwarmt voor die bij het hout komt.

Zie ook:
https://houhetwarm.nl/sch...er-uitstoot-van-fijnstof/

[Voor 6% gewijzigd door André op 14-12-2017 13:51]

• swapevent
is dit nu een alert melding dat kachels toch wat minder schoon verbranden op gewoon een reklame voor die luchtreiniger. die het maar liefsts binnen 15min weer schoon kreeg.
anderszijds hier in de regio is de jaargemiddelde zowiezo al hoger dan toegestaan
23 ipv max 20.

anderzijds woon je in een dorpje in de polder dan zal het lager liggen als dat je bijv midden in de stad woont

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:20
@swapevent
als je hout wil stoken dan moet je keuzes maken. ;)

wil je een mooi vuurtje om naar te kijken, dan neem je zoiets:
https://www.dehaardenmake...QEzZp6tR1oucaAlMKEALw_wcB
rendement van die dingen zijn vrij rampzalig te noemen, je stook dan aardig voor de mussen.
(ook niet vreemd staan te kijken dat je buren beginnen te klagen over stank en zo.)

een jacobus zoals @André gebruikt is al een heel stuk beter.

maar het kan nog veel beter. >:)
bouw een rocket brander.
door voor verwarmde lucht in de vlam zelf te blazen krijg je in een pijp een na verbranding van het hout gas.
er ontstaan dan 2 brullende vortexen in de pijp met temperaturen boven de 600 graden.
dit soort kachels produceren zoveel warmte dat je wel een bell er omheen moet bouwen.
in de bell sla je de warmte op om zo langzaam aan de ruimte af te staan.
(erg grof gerekend en een huis zonder isolatie, elke 100kilo bell geeft een uur verwarming in huis.
dus een bell van 600kilo kan er voor zorgen dat je maar 1x per avond hoeft te stoken om het warm te hebben.)

hier iemand die het even in elkaar zet:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=5964
ik vind het zelf niet echt moeilijk om te doen, meeste technieken zijn met klei en is zo nog prettig aan de handen ook. ;)
(ik heb de laatste keer alleen de deurtjes laten maken, ben niet zo heel handig met metaal.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

445033

quote:
Glashelder schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:37:

[video]

[...]

Lijkt me volslagen onzin. De deur van mijn Faber Alborg sluit hermetisch af en zuigt lucht via kanalen in het schudrooster en via de deur. Trekt als een tierelier als ik mijn hand aan de buitenkant van deze kanalen houd. Dan mag je mij vertellen waarlangs deze fijnstof mijn kamer in komt? Plafond boven mijn kachel is na jaren stoken ook nog hagelwit. Ik geniet in de winter gewoon lekker door van de warmte van mijn kachel waar qua behagelijkheid geen cv systeem tegenaan kan. :Y

• swapevent
@migjes als ik voor houtkachel zou gaan word t wel een degelijke idd
een zogenoemde rocketbrander is wel heel erg ideaal mitts je er ruimte voor heb
hier nog een mooi voorbeeld ervan
https://richsoil.com/images/rocket-mass-heater-complete.jpg

zelf wil ik voor een totaal oplossing om gas eruit te joppen en als t ff kan met een goede houtkachel en een electrische boiler/ kookplaat

• Laurensius88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 24-03 08:43
quote:
André schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:46:
... en mijn hagelnieuwe (1 jaar) Jacobus 6 vergelijk ...
/offtopic, geweldige kachel is dat! Wij zijn uiteindelijk voor de Barbas Eco 100 gegaan..

Maar Ontopic, ik heb geen ervaring met die blokken al ziet het er opzich wel interresant uit. Maar wat hier ook al gezegd is, laat ik liever hout los gestort per kuub komen en dan zelf zagen en kloven..

Sowieso vind ik het lekker werk en het scheelt aanzienlijk qua kosten. Zeker gezien wij er 12-15 kuub doorheen jagen omdat we de houtkachel ook als hoofd warmtebron gebruiken in de leefomgeving..

445033

@migjes Hoeveel stukken hout per avond heb je het dan over? Ik zet meestal mijn kachel rond 1800 uur aan en kom met 6 tot 8 stukken van zo'n 30 cm de hele avond wel door in een kamer van 60 m2. Ik vind dat al niet echt een hoog verbruik.

• swapevent
hoeveel m3 gaat er dan door op een stookseizoen? als ik schatting zou moeten doen kom ik op 5m3

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True