Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-05 12:28
Via deze weg zou ik graag de vraag willen stellen waar ik het beste kan beginnen met upgraden, dit alles moet een "beetje" toekomstbestendig zijn en zal daarom eerst mijn huidige hardware benoemen met de problemen waar ik nu tegenaan loop:

Huidige hardware setup:

TV: Sony 55x8505b
Receiver: Pioneer VSX-920k
Nas: Synology DS215j (4tb WD Red)
Laptop: Asus N53sv

Als ik nu een film wil kijken moet ik iedere keer de laptop aansluiten op de receiver om zo met VLC een film te kijken, nu wil ik van dit aansluit probleem af en heb ik de interne mediaspeler van de tv in gebruik genomen. Dit gaat tot zekere hoogte goed, maar helaas wordt DTS geluid niet doorgestuurd via de optische uitgang (Dolby is geen probleem) naar de receiver waardoor hij Stereo geluid detecteert, ook heb ik bij de ondertiteling een lelijke zwarte box eromheen. Oke, een Mediaplayer gaat mijn probleem oplossen..

Zodoende gekeken naar een Nvidia Shield, probleem hierbij is dat mijn Receiver maar 1 optische ingang heeft en geen HDMI 2.0 aansluiting heeft waardoor ik dus geen UHD content kan kijken welke ik wel in bezit heb..Naja, dan maar direct Aansluiten op de HDMI 2.0 poort van de tv! Probleem nu weer, tv zend alsnog het DTS geluid niet naar receiver, optische kabel switchen van Shield naar Receiver en DTS doet het..

Alleen zit ik weer met een extra handeling waar ik juist vanaf wil...

Oke, nieuwe receiver dan maar welke ARC ondersteunt en zodoende het geluid via de HDMI terug gestuurd kan worden naar de receiver, alleen blijft dan het probleem van de mediaplayer van kracht, geen 4k content kunnen kijken en lelijke zwarte balken bij de ondertiteling..

Dan bestaat de optie nog om te streamen vanaf de NAS, alleen betreft het een J model en heb gelezen dat synology en DTS ook geen goede combinatie is..

Als ik een geldboom had zou ik alles compleet vervangen, helaas is deze boom ver te zoeken en zal ik het stapsgewijs moeten doen, maar waar te beginnen?!

Zelf denk ik eerst de Receiver updaten, dan heb ik tenminste DTS geluid bij HD films en zal de rest op een ander tijdstip aanpassen..Of denk een van jullie daar anders over? Zie ik iets over het hoofd wat de perfecte tussenoplossing is?

Brand los! >:)

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:51
ik zou het al te veel gedoe vinden om elke keer een laptop aan te slingeren.
Om die reden heb ik gekozen om een NUC aan te sluiten om m'n receiver.
Met windows erop kan ik deze zelfs gebruiken voor m'n muziek producties en wat algemene multimedia dingetjes. Dit is dus een iets permanentere oplossing voor de laptop.

Daarnaast is het de vraag waar je je prioriteiten neerlegt. Audio codecs? 4k ondersteuning? dan kun je inderdaad beter een andere receiver halen.
wil je meer gemak dan is een NUC (kan al vanaf 200 euro, maar wellicht is een iets duurdere gewenst) met een logictec harmony een lekkere oplossing.

Dus wellicht is het eerst belangrijk om te kijken waar je prioriteiten liggen. ik zou het vervangen van een NAS wellicht wat lager op het lijstje zetten

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
s0ulmaster schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:57:
Om die reden heb ik gekozen om een NUC aan te sluiten om m'n receiver.
Moet eerlijk bekennen dat ik "NUC" even moest Google'n, maar dit zou toch wel eens een gouden tussenkomst kunnen zijn! Dan heb ik de voordelen van PC en mediaspeler in een klein kastje..

Alleen de vraag welke ik dan nodig heb om 4K af te kunnen spelen..
Ik ga me even verdiepen in een topic wat hier ongetwijfeld wel ergens online staat!

Bij deze alvast bedankt voor de tip!

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Tv vervangen door een LG Oled. Heb je gelijk een ingebouwde perfecte mediaplayer (speelt alles) en hij geeft gewoon optisch DTS door. En mooier beeld.

NB: DTS heeft helemaal niets met je NAS te maken. Deze dient niets meer en minder als data opslag. Vergeet gerommel met Plex en decoderen middels je NAS want dat blijft een drama.

[ Voor 41% gewijzigd door 445033 op 11-12-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik denk dat je een redelijk goedkope quick-win kunt behalen met een Chromecast. Zo kun je in ieder geval makkelijk media streamen zonder je laptop te hoeven aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
445033 schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:34:
Tv vervangen door een LG Oled. Heb je gelijk een ingebouwde perfecte mediaplayer (speelt alles) en hij geeft gewoon optisch DTS door. En mooier beeld.

NB: DTS heeft helemaal niets met je NAS te maken. Deze dient niets meer en minder als data opslag. Vergeet gerommel met Plex en decoderen middels je NAS want dat blijft een drama.
de oled is natuurlijk niet echt een goedkope oplossing en gezien het verhaal van de TS valt dit hoogstwaarschijnlijk buiten z'n budget.

De synology play variant kan wel degelijk als mediaspeler dienen het voor het decoden van de media. Schijn best wel goed te werken.

Misschien was het wel handig inderdaad om even uit te leggen wat een NUC is, maar gelukkig heb je zelf even rond gekeken!

edit:
HenkEisDS schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:41:
Ik denk dat je een redelijk goedkope quick-win kunt behalen met een Chromecast. Zo kun je in ieder geval makkelijk media streamen zonder je laptop te hoeven aansluiten.
dan zul je nog steeds alles moeten streamen vanaf de nas, maar het is inderdaad niet een hele slechte oplossing, er vanuit gaande dat de chromecast (4k variant) ook alle auidio codecs ondersteunt

[ Voor 22% gewijzigd door s0ulmaster op 11-12-2017 12:42 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
@Musicmasters

LG Oled is kwijlen, en helaas blijft het ook daarbij. Huidige TV is nog niet aan vervanging toe en budget is niet toereikend om er een aan te schaffen! Maar wilde dan de NAS als mediaspeler laten fungeren en las dat het problemen gaf met de doorvoer van DTS geluid..
I now have an answer from Synology Support. It seems they no longer have the rights to transcode DTS surround sound.
Maar goed, deze hele optie valt toch af aangezien de J-versies daarvoor te langzaam zijn.

@HenkEisDS

Wellicht het overwegen waard tot er meer budget is, of meer kennis van wat ik uiteindelijk wil hebben!
Ga ik me in verdiepen, bedankt..

@s0ulmaster

Prio's liggen nu voornamelijk bij het vloeiend afspelen van HD content (meestal MKV) icm DTS vanaf mijn NAS, 4K is leuk maar heeft geen voorrang op het eerst genoemde. Maar om volgend jaar niet weer iets nieuws te moeten aanschaffen wilde ik een completere oplossing hebben, en tot heden ziet die NUC er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
Update 8)7

Het blijkt dat ik gewoon 2 optical ingangen heb op mijn receiver, dit bied natuurlijk weer andere oplossingen!

Bv.
Shield verbinden op de HDMI 2.0 poort van tv en een optische kabel naar receiver, met een UTP in de Shield..
Alleen dan een Harmony erbij bestellen om van alle afstandsbedieningen af te zijn zoals s0ulmaster ook al aangaf!

[ Voor 19% gewijzigd door BTFD op 11-12-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@BTFD de NUC is zeker een heel mooi multifunctioneel apparaatje, maar ik moet eerlijk zeggen dan mijn oude Intel NUC DN2820FYKH onder windows toch wat moeite heeft met streamen van 1080p content. Gewoon afspelen gaat vaak wel soepel.

Nu zijn de nieuwere NUC's als een heel stuk krachtiger en als je de goeie pakt doen ze ook hardwarematige HVEC decoding. In ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe OLED tv :P

edit: shield tv is wellicht wel een goedkopere oplossing, maar ik ben blij dat ik een goeie oplossing heb die ook geschikt is om linux, kodi (openElec) of windows te draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door s0ulmaster op 11-12-2017 13:22 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

BTFD schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:16:
Zelf denk ik eerst de Receiver updaten, dan heb ik tenminste DTS geluid bij HD films en zal de rest op een ander tijdstip aanpassen..Of denk een van jullie daar anders over? Zie ik iets over het hoofd wat de perfecte tussenoplossing is?
Ik zie niet hoe dit dat gaat oplossen? Je receiver doet al aan DTS en zal niks aan je situatie veranderen.

Koop een simpel NUC'je, zet er Kodi op en sluit die aan op je receiver. Dat kost relatief weinig en blijft prima werken richting de toekomst. Vooral als je let op x265 en 4k ondersteuning.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
Hooglander1 schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:24:[...]

Ik zie niet hoe dit dat gaat oplossen? Je receiver doet al aan DTS en zal niks aan je situatie veranderen.
Klopt, het gaat dan ook om de optische uitvoer van de TV. De nieuwe receiver zal een ARC functie hebben waardoor de optische vanuit tv overbodig zal worden, en het geluid via HDMI naar de receiver gestuurd zal worden en niet meer via de TV wat nu de bottleneck is..

En die NUC, ben er mee bezig :) Ben even de voordelen en nadelen op rij aan het zetten van een NUC vs een Shield..

In ieder geval iedereen tot zover bedankt voor het meedenken en is de aanschaf al gereduceerd tot een Shield of NUC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

HenkEisDS schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:41:
Speelt geen DTS

@BTFD Ook weer uitkijken met een NUC. Optisch blijf je beperkt tot de oudere audioformaten en weet niet of deze via HDMI wel de nieuwere aan kan. Anders loop je daar weer tegenaan in de toekomst. En een beetje goede NUC is nu ook weer niet echt goedkoop.

@s0ulmaster Zelfs een play geeft problemen met decoderen. Verdiep je er maar eens in. En een NAS kan/wil je niet gebruiken als mediaplayer, hooguit als mediaserver.

[ Voor 42% gewijzigd door 445033 op 11-12-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

BTFD schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:32:
[...]

Klopt, het gaat dan ook om de optische uitvoer van de TV. De nieuwe receiver zal een ARC functie hebben waardoor de optische vanuit tv overbodig zal worden, en het geluid via HDMI naar de receiver gestuurd zal worden en niet meer via de TV wat nu de bottleneck is..
Dat snap ik niet...

Afspelen via de laptop ging prima. Via de interne speler van de TV had je geen DTS. En dat zal hij dan wel uitsturen over het ARC-channel en niet via de optical-out?

Ik zou niet direct verwachten dat dat werkt eigenlijk. Maar ik gok/hoop dat jij dat beter geresearcht hebt dan ik ;)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@BTFD heb even voor je gekeken en de nieuwste gerenatie NUC zoals die op de website staat is de nuc7i3BNH/nuc7i3DNH die beginnen zonder ram en ssd vanaf 259 euro. Moet zeggen dat dit een stukje duurder is dan de 120 euro die ik betaalde voor mijn 2820 (met een goedkope celeron processor)

maar dit is wel een serie die moeiteloos 4k en hardwarematige HVEC (x265) doet.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
Dat snap ik niet...

Afspelen via de laptop ging prima. Via de interne speler van de TV had je geen DTS. En dat zal hij dan wel uitsturen over het ARC-channel en niet via de optical-out?
Blijkbaar een bug van Sony, heb via de optische uitgang wel DD maar geen DTS.
The last thing is an issue I recently discovered, I watch a lot of films on this thing with the internal media player, since I don't have a better option right now, and with 3d mkv's it says they have DTS surround, but my receiver (which is connected to the tv with the optical audio) says it's a stereo signal. Normal mkv's don't seem to be affected. Anyone else having this issue?

edit:
I did some further testing and it appears its a bug in the TV, it doesn't output 5.1 sound through the optical out when you play a 3D MKV, even if it's on another player. I hooked up my apple tv with pled installed and it still gave a stereo signal, but when I used the optical out on the apple tv to my receiver I got 5.1 DTS sound.

[ Voor 11% gewijzigd door BTFD op 11-12-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

BTFD schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:38:
[...]

Blijkbaar een bug van Sony, heb via de optische uitgang wel DD maar geen DTS.

[...]
Geen bug. Ze hebben niet willen betalen voor een licentie.

Goedkoopste oplossing voor jou is een USB naar optisch uitgang kopen voor je laptop en deze aan je receiver hangen. Dan heb je gewoon DTS. Zoiets: https://www.kabeldirect.n...aart-usb-stick-sound.html

[ Voor 29% gewijzigd door 445033 op 11-12-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@Musicmasters ik heb zelf geen synology als NAS dus weet idd niet hoe goed die in decoden zijn, maar ik als het hardware matig HVEC doet, doet het verdere apparaat er toch weinig toe? en een ds216play doet gewoon hardwarematige HVEC

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

@s0ulmaster Kan wezen, maar je gebruikt hem niet als mediaspeler, maar als mediaserver. Daarnaast zal of een ingebouwde mediaspeler in je tv moeten hebben, of werken met DS Video via DLNA en krijg je weer gezeik met ondertitels. Dat hele Play gebeuren slaat helemaal nergens op. En als je gaat werken Plex lees werkt het ook vaak weer niet. https://docs.google.com/s...3tmMPc/edit#gid=314388488 Maar dat is voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
445033 schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:40:
[...]
Geen bug. Ze hebben niet willen betalen voor een licentie.

Goedkoopste oplossing voor jou is een USB naar optisch uitgang kopen voor je laptop en deze aan je receiver hangen. Dan heb je gewoon DTS. Zoiets: https://www.kabeldirect.n...aart-usb-stick-sound.html
Gemiste kans is het wel met die licentie, maar goed, niks aan te doen!
Met jou laatst voorgestelde oplossing blijft het gehannes met de laptop van kracht. Probleem is dat ik nogal een opgeruimd type ben, welke het niet kan aanzien als er continu een laptop op het tv kastje blijft liggen ;)

Dus na wat onderzoek heb ik me een Nvidia Shield (incl controller) aangeschaft en is de aanschaf van een NUC even uitgesteld tot het vakantiegeld binnen is. Dit zal dan meteen een i5 / i7 worden en mijn huidige laptop vervangen!

Iedereen bedankt voor de info en het meedenken! _/-\o_

Pagina: 1