Welke GPU? Freesync/UWQHD?

Pagina: 1
Acties:

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik een vrijwel compleet nieuw systeem. Dit nieuwe systeem is gebaseerd op een Ryzen 1700x, met als display een Samsung C34H890 monitor. Deze monitor heeft een 3440x1440 resolutie, en kan 100Hz aan. Daarnaast ondersteunt deze Freesync.

Het enige onderdeel dat ik op dit moment nog niet nieuw heb is mijn GPU. Mijn huidge GPU is een AMD R9 290 (deze)

Met deze computer doe ik naast simulatie werkzaamheden (eindige elementen, moleculaire dynamica), ook regelmatig een spelletje.

Ik zoek een?
Ik zoek voor dit systeem een nieuwe GPU. Gezien de resolutie van het scherm ben ik niet op zoek naar 140+ FPS, maar 40/50+ FPS met hoge instellingen zal wel fijn zijn. Het is hierbij belangrijk dat de GPU niet het geluid van een stofzuiger benaderd.

Wat is je budget?
Hoe minder hoe beter. Ik denk rond de 600€, tenzij er heel overtuigende argumenten worden gegeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Gezien mijn huidige setup zal een zwart/zwart-rood ontwerp het mooiste zijn.

Waar denk ik zelf aan, en wat hoop ik van jullie te horen?
Mijn grootste vraag heeft betrekking op Freesync. Mijn monitor ondersteund dit, en mijn huidige GPU ondersteund dit. Echter, mijn huidige GPU is niet in staat om comfortabel te spelen zonder een tornado naast me te hebben. (Full load resulteert in maximale toeren bij de fans, en een temperatuur van rond de 85 graden). Ik kan niet echt beoordelen wat het effect van Freesync is, en of het helpt?

Gezien de huidige videokaarten zat ik zelf aan een GTX1080 te denken. Deze kaart is goed in staat mijn scherm aan te sturen, echter biedt deze geen Freesync. Als tegenhanger van deze kaart zou ik een Vega 64 kunnen overwegen; deze is echter redelijk wat duurder. Daarnaast is de Vega een heethoofd en daarom ook niet de stilste.

Wat is verstandig? Wachten op een nieuwe generatie AMD? Freesync laten varen en een GTX1080 kopen? Een andere kaart kopen? (Bijvoorbeeld 1080Ti of een 1070Ti? Of weer iets anders?

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Of je freesync wil moet je voor jezelf uitmaken, dit heb ik nog eerder vandaag in dit forum gepost:
https://www.youtube.com/watch?v=5Ey-KObDABI
https://youtu.be/iFLDpqIT6MY?t=1m30s
(in het kort, het zorgt voor minder tearing en laat alles er net iets vloeiender uitzien, ook bij multimedia/office gebruik, persoonlijk raad ik het aan)

Wil je voor freesync gaan, zal je een AMD kaart moeten kopen, een RX 580 is niet zoveel sneller dan een R9 290 (maar wel een pak stiller). Je zal dan eerder naar Vega 64 moeten kijken, dewelke nog steeds niet beschikbaar zijn met een aftermarket koeler (dus enkel met stock blower, dewelke niet echt stil zijn).
Ik zou zelf je oude videokaart nog even blijven gebruiken moest je Vega overwegen. Je kan trouwens ook voor een stillere kast gaan, zo zijn de Be Quiet! Silent en Dark Base kasten redelijk stil en is de Fractal Design Define reeks ook gekend voor zijn geluidsdemping (en dan vooral de kasten zonder raampje).

Verder zijn er nog de Vega kaarten met een AIO koeler, veel hoger geclocked, veel duurder en moeilijk leverbaar, maar ze voldoen misschien het best aan je eisen?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Huh? Bij Office gebruik zit je toch gewoon met een vaste 60Hz (of 100Hz in zijn geval) refresh rate waarbij Freesync helemaal niks doet?

Maar het blijft persoonlijk. Ik heb een Freesync kaart, en in de test software die in de tweede link van @DenHond zijn post staat kan ik duidelijk het verschil ook zien. Maar in game? Eigenlijk niet echt.

Oftewel:
Heb jij last ervan als je V-sync aan zet dat je stottering zien? (Heb ik wel).
Heb jij last ervan als je V-sync uit zet dat je tearing ziet? (Heb ik niet, genoeg andere overigens wel)

Als beide het antwoord "ja" is, dan voegt FreeSync echt wat toe voor je. Anders zou ik momenteel toch eerder voor een GTX gaan.

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Sissors schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:02:
Huh? Bij Office gebruik zit je toch gewoon met een vaste 60Hz (of 100Hz in zijn geval) refresh rate waarbij Freesync helemaal niks doet?
Moet je maar eens iets met veel kleine tekst nemen en met je muis over je ganse scherm slepen, moeilijk tot niet leesbaar bij een gewoon scherm (of het moet een 144Hz scherm zijn), leesbaar met freesync (als je het niet overdreven snel doet).

[ Voor 4% gewijzigd door DenHond op 11-12-2017 10:27 ]

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Bedankt voor jullie input!

Ik vrees dat ik spijt ga krijgen van een Vega kaart. De hitte van die kaart moet toch ergens heen, en dus ook de 'warmtevervuiling' is dan niet erg prettig. Naast het geluid waar ik me zorgen over maak.

Wat betreft Freesync; met mijn huidge setup heb ik niet echt een 'wow' gevoel, of merk ik niet levensgrote verschillen (met Freesync aan of uit). Is het dan naïef om te zeggen dat ik niets mis als ik voor een Nvidia kaart ga?

Wat betreft een andere behuizing; ik heb net met erg veel pijn en moeite een kast kunnen vinden die ik wel mooi vind (een NZXT H440). Een andere aanschaffen is op dit moment niet aan de orde.

Als we dan kijken naar een videokaart (Freesync buiten beschouwing gelaten), wat zou dan de beste optie zijn? Is dat de GTX1080? Qua prijs prestatie is de Ti versie volgens mij ongunstiger, en de 1070Ti is ook redelijk aan de prijs voor wat hij biedt? Zie ik dat goed?