Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend.stokman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-04 15:58
voor welke processor moet ik gaan (i5 8600k, i5 8400 of de ryzen 1600x)?

ik ben bezig geweest met een pc samen te stellen. Ik heb dit nog nooit gedaan ben dus nog niet een echte kenner, maar ik wil graag aan jullie vragen of ik een amd of intel moet kiezen (tips zijn altijd welkom). ik wil nu mijn pc nog voor school gebruiken en wil wat meer gaan leren zoals programmeren. ik wil later (ruim half jaar) pas een videokaart er in stoppen omdat ik nu mijn ps4 nog even wil gebruiken. dus een videokaart komt er nog zeker in. een harde schijf staat niet in het lijstje omdat ik die nog een thuis heb liggen.

gallery: berend.stokman
(ik twijfel tussen pc 1 en pc 2).

[ Voor 5% gewijzigd door berend.stokman op 10-12-2017 18:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:54

br00ky

Moderator Harde Waren
De 1600x heeft geen iGPU dus tenzij je toch meteen een GPU erbij neemt is dat geen optie.

Verder is het een keus tussen overklokken of niet. Ga je je daaraan wagen, zit je eigenlijk vast aan de 8600K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend.stokman
Ohja ik zie het van de 1600x. Scheelt overklokken heel veel? En het enige verschil tussen box en tray is toch dat er geen koeler bij zit en minder lang garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:16
8600K boxed heeft ook geen koeler maar wel een mooi doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:44
- i5 8600k is de snelste van de drie. Ook de duurste trouwens. Zeker omdat een degelijk Z370 moederbord best prijzig is. Je moet er ook nog een koeler bij kopen. Wel kan je deze overklokken.

- i5 8400 is het traagste van de drie. Omdat je op dit moment enkel nog Z370 moederborden kan kopen betaal je daar wel de hoofdprijs voor. Ook is die CPU nog niet leverbaar.

- Ryzen 1600X zit er tussenin. AM4 moederborden zijn wél heel betaalbaar en de meegeleverde koeler is in principe voldoende. Ook kan je sowieso overklokken. Multithreaded is hij vergelijkbaar met de 8600k, singlethreaded vergelijkbaar met 8400.

Zelf zou ik of nú een hele PC kopen, of de hele aanschaf nog ruim een half jaar uitstellen totdat je alles in 1x kan kopen. Onderdeel voor onderdeel kopen en zo eventuele prijsverlagingen of nieuwe generaties missen is naar mijn mening écht zonde.

Je lijstje met Ryzen klopt niet, je moet een AM4 moederbord uitzoeken.

Ik zou de 1600X vervangen door een 1600 (daar zit sowieso al een koeler bij, niks bijzonders maar voldoende), een AM4 moederbord van ~90 euro uitzoeken, een veel goedkopere kast kiezen, een monitor met Freesync nemen pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart, de 850 EVO vervangen door een Crucial en nog een tientje of 2 besparen op de voeding. Misschien moet je dan nog een paar tientjes bij leggen, maar dan kan je er wél een RX580 in hangen, en samen met die Freesync monitor krijg je dan een prima game ervaring.

Je kan dan nog een stukje overklokken voor de fun, je hebt een redelijk vlot systeem voor programming en je kan direct je PS4 verkopen beginnen met gamen :) mocht je serieus met VM's en dergelijke aan de slag gaan dan zou ik wel wat meer RAM plaatsen, maar dat kan ook later nog.

Een vergelijkbaar lijstje met een i5 8400 opstellen zal een stukje duurder worden maar geeft geen extra prestaties. Met een 8600k krijg je wel betere prestaties, maar dan zal het in 1 klap een stuk duurder worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 10-12-2017 19:47 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend.stokman
Heel erg bedankt allemaal.

[ Voor 166% gewijzigd door berend.stokman op 10-12-2017 21:55 ]

Pagina: 1